JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2013) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
Advertisements

AKTUELT FRA KREDITTILSYNET - regnskaps- og revisjonsområdet Anne Merethe Bellamy.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Det nye børslandskapet - hvordan sikre beste pris?
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
JUS 102 Forelesning 4. mai 2010.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2013) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS5880 Finansmarkedsrett
Viktige lover og regler
Informasjonsplikt og uttalerett
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Etablering av aksjeselskap (AS)
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Offentlighet.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Personopplysningsloven Morten S Hagedal
Åpning av gjeldsordning Geiranger 2010
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
JUS102 Advokat Lars Baklund.
JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2014) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)
JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2014) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Opplysningsplikt og opplysningsrett Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
JUS5880 Finansmarkedsrett
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forelesninger i selskapsrett Disposisjonen pkt studieår, vår 2013 Professor dr. juris Beate Sjåfjell Det juridiske fakultet i Oslo
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2015) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)
Kredittinstitusjoner i krise Sjur Swensen Ellingsæter, stipendiat ved Institutt for privatrett.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Definisjonen av «innsideinformasjon» Når utgjør en opplysning innsideinformasjon? Morten Emil Eriksrud Bergan Vitenskapelig assistent
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Universitetslektor Lars Baklund
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Faktum Virksomhet AS er et selskap som selger nettbasert tjenester og har virksomhet i en rekke EØS land. Styret i Virksomhet AS har fått melding om at.
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Utskrift av presentasjonen:

JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2013) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)

Opptak til handel • Aksjer og egenkapitalbevis – Selskapets styre må beslutte å søke om opptak – Prospekt, jf. vphl. kapittel 7 – Børsloven § 24 (regulert marked), børsforskriften kapittel 2 (børs) og børsens opptaksregler (Oslo Axess og Oslo Børs)

Opptak til handel (børs) • Børsforskriften kapittel 2.I - Aksjer – Allmennaksjeselskap eller tilsv. utenlandsk selskap – Antas å ha «allmenn interesse» og – Forventes å bli gjenstand for regelmessig omsetning – Også legges vekt på selskapets økonomi og – Andre forhold av betydning for om aksjene er egnet til børsnotering

Opptaksregler aksjer Oslo Børs • Markedsverdi på 300 mill. kroner (aksjer) • Minst 8 mill. kroner egenkapitalbevis • Tilfredsstillende egenkapital • Tilstrekkelig likviditet for 12 måneders drift • 3 års historikk på virksomhet • Ledelse, styre, revisjonsutvalg

Opptaksregler aksjer Oslo Børs (forts.) • 25 prosent av aksjene spedt blant allmennheten • 500 aksjonærer totalt, eier aksjer med verdi av minst kroner (200 EK-bevis) • Krav til fri omsettelighet • Reserverapporter (olje, gass og gruveselskaper) • Utarbeidelse av noteringsprospekt

Opptak til handel (børs) • Børsforskriften kapittel 2.II - Obligasjoner – Antas å ha «allmenn interesse» og – Forventes å bli gjenstand for regelmessig omsetning – Også legges vekt på selskapets økonomi og – Andre forhold av betydning for om aksjene er egnet til børsnotering

Opptaksregler obligasjoner Oslo Børs • Størrelsen av lånet minst 2 mill. kroner eller tilsvarende • Fullt innbetalt og fritt omsettelige • Registrert i verdipapirregister

Løpende forpliktelser Egne regelsett på Oslo Børs hjemmesider: • Løpende forpliktelser for børsnoterte selskaper • For obligasjoner: Inntatt sammen med opptaksreglene i Obligasjonsreglene

Handel og kursnotering • Organisering av handelen – multilateralt handelssystem, § 3 • Krav til: – Tekniske systemer (§ 13 d) og § 22) – Handelsregler (gjennomsiktig, fast, objektiv § 13 c) • Handelssystem og handelsregler: – Generelle prinsipper i § 22 første ledd om effektivitet, nøytralitet og likebehandling

Handel og kursnotering (forts.) • Kursnoteringen – løpende registrering av alle handelsdata • «Pre-trade transparency» (§ 28) - offentliggjøre kjøps- og salgstilbud og ordredybde • «Post-trade transparency» (§ 29) – offentliggjøre pris, volum og tidspunkt for transaksjoner • «Alminnelige forretningsmessige vilkår» • Unntaksadgang/utsatt offentliggjøring

Adgang til å delta i handelen • Medlemmer – børsloven § 26 • Ikke-diskriminerende regler/objektive kriterier om medlemskap og tilgang til markedet • Verdipapirforetak og kredittinstitusjon krav til kapital, organisasjon, tekniske systemer, skikket • Andre egnet, kompetanse, organisasjon, finansielle ressurser • Fjernmedlemskap

Markedsovervåkning • Børsloven § 27 og børsforskriften kapittel 4 • Viktig for å sikre tilliten til markedet og kursfastsettelsen – Medlemmer, transaksjoner, utstedere – Overholder atferds-, opplysnings- og rapporteringsregler – Avdekke brudd på innsideregler, markedsmanipulasjon mv (i vphl. kap. 3) • Plikt til å varsle FT ved mistanke om brudd • Krav til integritet, uavhengighet, ressurser, organisering

Sanksjoner og inngrepshjemler • Suspensjon og strykning (børsloven § 25) • Løpende mulkt (børsloven § 30) • Overtredelsesgebyr (børsloven § 31) • Stans i handel (børsloven § 39) Få med eksempler fra bsfs

Noen generelle bestemmelser • Plikt til likebehandling § 5-14 – Rapporteringsdirektivet – Ikke adgang til forskjellsbehandling som ikke er saklig begrunnet utfra utsteders og innehavernes felles interesser – Sml. selskapsrettens regler om likebehandling av aksjonærer • God børsskikk – Børsforskriften § 14 – Rettslig standard

Saksbehandling • Forvaltningslovens anvendelse, jf. børsloven § 40 og børsforskriften kapittel 8: – Suspensjon og strykning (§ 25) – Medlemskap (§ 26) – Løpende mulkt (§ 30) – Overtredelsesgebyr (§ 31) – Opptak til notering (§ 34) – Avgjørelse om tilbudsplikt (vphl. § 6) – Gebyr løpende informasjonsplikt (vphl. § 17-4)

Børsklagenemnda • Egen nemnd oppnevnt for å avgjøre klager på vedtak som nevnt i børsloven § 40 • Felles for alle børser og regulerte markeder uten børskonsesjon • Søksmål kan ikke reises før klageadgangen er utnyttet, jf. børsloven § 43 • Kan prøve alle sider av saken, også de skjønnsmessige, jf. børsforskriften § 35

Generelle atferdbestemmelser (vphl. kap. 3) • Gjennomfører markedsmisbruksdirektivet (direktiv 2003/6/EF) med tilhørende kommisjonsdirektiver og kom.forordning • Først gjennomført i vphl ved lovendring i 2005 • Deretter videreført i 2007-loven • Virkeområde – utgangspunkt: finansielle instrumenter som er eller søkes notert på norsk regulert marked.

Vphl. kap. 3 - hovedinnhold • Forbud mot markedsskadelige handlinger: – Innsidehandel – Markedsmanipulasjon – Rådgivning ved innsideinformasjon – Urimelige forretningsmetoder • Regler om håndtering av innsideinformasjon • Investeringsanbefalinger • Rapporteringsplikt ved mistanke om innsidehandel

Innsidereglenes systematikk • Definisjonen av innsideinformasjon (§3-2) • Forbundet mot ulovlig innsidehandel (§3-3) • Forebyggende regler – Taushetsplikt/aktsom håndtering (§3-4) – Listeføring (§3-5) – Undersøkelsesplikt og meldeplikt ved handler av primærinnsidere (§3-6 og § 4-1) – Rådgivningsforbud (§3-7) • Rapporteringsplikt ved mistanke (§3-11)

Definisjon av innsideinformasjon • § 3-2: – Presise opplysninger – Egnet til å påvirke kursen merkbart – Ikke offentlig tilgjengelig/allment kjent • Ikke begrensninger til opplysningens art så lenge vilkårene er oppfylt • Egen definisjon for varederivater

Innsidehandelsforbudet • § 3-3 første ledd • Enhver, jf. «noen» • Tegning, kjøp, salg eller bytte (ikke arv, gave, skifte) • Ikke krav om årsakssammenheng • Forbud mot å tilskynde andres handel • Misbruksreservasjon (bl.a. kunnskap om egne handler)

Markedsmanipulasjon • Vphl. § 3-8 • Formål og hensyn • Definisjon - § 3-8 annet ledd nr. 1-3, med utfyllende regler i forskrift. Objektivt gjerningsinnhold – Transaksjoner/ordre som gir villedende signaler og kunstige kurser – Villedende atferd – Utbredelse av villedende opplysninger

Flagging • Vphl. § 4-3 flg. • Rapporteringsdirektivet • Virkeområdet – Norge som hjemstat og er opptatt til notering på regulert marked • Aksjer og egenkapitalbevis • Formål og hensyn: informasjon til markedet • Passering av terskelverdier utløser meldeplikt til regulert marked

Løpende informasjonsplikt • Vphl. kap. 5 I gjennomfører MAD • Virkeområdet – er eller søkt opptatt på norsk regulert marked • Formål og hensyn: informasjon til markedet og markedets uavhengighet og integritet • Informasjonspliktens innhold knyttet til definisjonen av innsideinformasjon • Hovedregel: Plikt til å offentliggjøre • Unntak: Utsatt offentliggjøring

Periodisk informasjonsplikt • Vphl. kap. 5 II • Rapporteringsdirektivet • Virkeområdet – Norge som hjemstat og er opptatt til notering på regulert marked • Omsettelige verdipapirer • Formål og hensyn: informasjon til markedet mv. • Plikt til å utarbeide og offentliggjøre regnskaper i henhold til rgskl. og IFRS-forordningen • Offentliggjøre selskapshendelser av betydning for verdipapirene