Heidi Arnesen Austlid IKT-Norge www.ikt-norge Læringsplattformer Heidi Arnesen Austlid IKT-Norge www.ikt-norge
Er læringsplattformenes tid over? Læringsplattformene har vært brekkstang for IKT-utviklinga Men skolenes IKT-bruk er snever (ITU Monitor etc) Er mulighetspotensialet fullt utnyttet; samarbeidslæring, digitale mapper og foreldre-hjem-samarbeid? Hvordan utnytte allerede eksisterende systemer til læringsstrategier, informasjonsflyt og kommunikasjon? Læringsplattformene er ikke interessante i seg selv!
Fra lobber til støvletter… Utviklet og utvikles i samarbeid med brukerne Utviklet med utgangspunkt i skolenes pedagogiske og administrative behov Endres i takt med kundekrav og trender = Markedstilpassing
Utfordringer Få, men store norske leverandører Skaper trygghet, men kan også for noen oppleves som monopoltilstand som kan skape etableringsbarrierer Lav offentlig innkjøpskompetanse, spesielt kommunalt Få offentlige føringer og krav om eksempelvis bruk av standarder Neste generasjons læringsressurser trenger fri tilgang til offentlige data Ny reform som stimulerer til innovasjon og produktutvikling, men som må gjøres innenfor "norsk standard"
Utfordringer for brukerne Markedet må presse frem endringer Vurderingsformer som er tilpasset digital hverdag Benytte mulighetene i læringsplattformene til mer avansert bruk Skape og hente inn digitalt innhold Hjem-skole samarbeid Markedsmakten er reell, men ikke særnorsk…
Utfordringer for leverandørene Samsnakke om og tilpasse seg til standarder Sikre interoperabilitet og universell utforming Sikre innholdsintegrasjon fra mange ulike kilder Integrere norske behov uten å ekskludere seg fra det internasjonale markedet Tjenestebasert arkitektur for å sikre modulbasert læringsløp Tilpasning til håndholdte enheter og annen infrastruktur Skal være enkle og tilfredsstille ekstremkrav
Utfordringer myndigheter Sikre tilgang til offentlig data som bygger på åpne standarder Stille krav om åpne standarder ved kjøp av læringsplattformer, digitalt innhold og infrastruktur Stille øvrige universelle krav Stille krav om bruk av digitalt innhold Heve bestillingskompetansen i skolen Sikre transparente prosesser om endringer
Digital kunnskapsproduksjon