ABC – D el 2 Styringspakken

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Krisetiltak, økonomisk styring og effektivitet
Advertisements

Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Styrearbeid i Norwegian
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Grunnleggende prinsipper for ABC-kalkyler
Intern- regnskapets tapte relevans Internregnskapets tapte relevans Åge Johnsen, 18. januar 2008 Bygger bl.a. på H. Thomas Johnson og Robert C. Kaplan,
Markedsstruktur - teori og empiri
Annen styringsinformasjon
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Jarl Reitan, SINTEF / Carl Peter Åser, HÅG
Fra virksomhetsmål til prioritert produktkø
Svein Ivar Kristiansen
Studentliv - Regnskapskurs for små foreninger - Modul 4
STRATEGIPROFILEN VED NHH
BUS – Økonomisk styring Business Analysis and Performance Management Presentert av Iver Bragelien, NHH 8. april 2014.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Styringsprinsipper Styringssystem
ABC – hva er D 20 år etter Trond Bjørnenak NHH.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
FELLES MISSIONSFORSTÅELSE
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
Forelesning i mikroøkonomi.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Effektive lederteam og dialogkompetanse
1 Prototyping: verktøy og teknikker u Årsaker til å lage en prototyp u Konsekvenser for prototypen u ”Lag og kast” vs. evolusjonær utvikling u Horisontale.
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
Næringslivsøkonomi (NØ)
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Kalkulasjon © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Balansert resultatmåling «What you measure is what you get»... Fokus på ett mål er uheldig –produktivitet –kvalitet –kvantitet (søkere per studieplass??)
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
Dialogkonferanse Behovene
Visjon, virksomhetside og verdier
Kapittel 9 Gjennomføring
[Firmanavn] Forretningsplan.
Kapittel 13 Kollektive goder og eksterne virkninger
[Firmanavn] Forretningsplan.
”Prosjekt ISF – Hjemmebasert omsorg”
Figur 1.1 Styringssløyfen
Bakgrunnen for balansert målstyring (BM)
Strategiske kostnadsdrivere
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Product differentiation
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Strategisk markedsføring
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

ABC – D el 2 Styringspakken Trond Bjørnenak

ABC i en litt større setting Styringssløyfen og Relevance Lost ABC og helhetlig styring Controll package Simons: Bruk Incentiver vs. monitorering ABC og potensielt resultat

Økonomisk styring - den rasjonelle modellen Strategi Feedback Budsjett - planer (beslutninger) Regnskap Handlinger Feedback

4 verdener ? Strategi Budsjett (beslutninger) Regnskap Handlinger

Helhetlig strategisk økonomistyring Hva er det?

4 dimensjoner på styring Simons, Robert (2000): Performance Measurement & Control Systems for Implementing Strategy. Prentice Hall

Management by exception Diagnostisk styring Oppmerksomhet: Avvik Beslutninger: Korreksjoner Scorekeeping: HOVEDFOKUS, integrert med oppmerksomhet

Interaktiv styring Dialog mellom nivåer for å søke nye muligheter og for å parere trusler Oppmerksomhet: Utforskende analyser, dialog mellom og innen nivåer Beslutning: Hovedfokus, integrert med oppmerksomhet Scorekeeping: Mindre integrert med oppmerksomhet

Eksempler på bruk til diagnose, kultur, inter-aktivitet og grense? ABC – hva er det? Eksempler på bruk til diagnose, kultur, inter-aktivitet og grense?

Potensielt resultat – et rammeverk for interaktivitet Kundens betalingsvillighet Pris Profitt Kostnader

Potensielt resultat Inntekter fra lønnsomme kunder og produkter - Kostnader ved effektiv produksjon knyttet til denne inntekt = Potensielt resultat - Disponeringer: Disponering til for høye innsatsfaktorpriser Disponering til slakk i aktiviteter Disponering til ulønnsomme produkter Disponering til ulønnsomme kunder = Realisert resultat

Potensielt resultat (2) Kundens betalingsvillighet Optimal pris Pris Potensielt resultat Ulønnsomme kunder / produkter Non Value Added Cost Kostnader Value Added Cost

Den strategiske historien VERDIER (Economic Value Added) Kunder Produktattributter Ulønnsomme kunder Ulønnsomme produkter Produkter Aktiviteter Inneffektive prosesser RESSURSER For høye innsatsfaktorpriser

potensielt resultat EVA CPA Target Costing VCM ABPC ABM UCC Kunder Produktattributter Produkter ABPC ABM Aktiviteter UCC RESSURSER

ABC relaterte verktøy Verktøy 1: Kapitalkostnader UCC: User Cost of Capital Verktøy 2: Aktiviteter ABCM - aktivitetsbasert styring Verktøy 3/4: Attributter TC: Target Costing VCM: Verdibasert differensieringsanalyser Verktøy 5: Produkter ABPC - aktivitetsbaserte produktkalkyler Verktøy 6: Kunder CPA: kunderegnskap Viktig å forstå hva det skal brukes til

Måling eller marked? Eks: NSB Konkurranse eller ABC? Eks: NHH Bonussystem eller AA?

Oppsummering ABC i større sammenheng Mer fokus på sammenhengen mellom ulike styringssystemer Mer fokus på hva som leder til endring Mer fokus på strategiske og operative nivå, mindre på det administrative Betydning for ABC Mer fokus på bruk Mindre på design og teknisk utforming