Ivar vehler www.co-create.no Mindfulness og prestasjoner - hvorfor er de ledende miljøene for mental trening i Norge opptatt av Mindfulness? Ivar vehler www.co-create.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamen i Treningslære 2
Advertisements

IDRETTSFAG m/bredde eller toppidrett
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
” målsetting, planlegging og evaluering”
Struktur - mål - innhold - litteratur
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Trenerrollen og motivasjon
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Tvedestrand og Åmli vgs Sam Eyde vgs
Olympiatoppens ansvarsområder
Treningslære En kort oversikt Asgeir Mamen.

NESOs Formannsskole Ledelse - Forhandling Samling 4. klasse 18, Tromsø Januar 2014 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Psykologisk testing - Offroadfinnmark v/1
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Utfordringer løses i fellesskap
Strategiplan for toppidrettsatsing i NBTF
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Aktivitet på Mestringssenteret
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Foiler til ”Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan”
Mindfulness Oppmerksomt nærvær
© Olympiatoppen1 Helhetlig og langsiktighet i utvikling av utøvere.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
12 Reflekterende lesing.
Hundsund ungdomsskole
Toppidrettsstrategi Formål: Norges Bordtennisforbund skal legge forholdene til rette slik at utøvere kan utvikle seg mot et høyt internasjonalt nivå.
BEVEGELSESGLEDE.
KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT?
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
FRA TALENT TIL TOPPEN HVA KREVES ??. MENGDE TRENING regelen Konsekvenser:  Tåle trening  God restitusjon  Mindre tid til TV dataspill  Mindre.
Prestasjonsutvikling
  Verdibasert kultur-endring som basis for prestasjonsutvikling Foredrag Cupfinale-seminaret 19.januar 2013  ”Det viktigste er at vi trener og forbereder.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Kvalitetsklubb – NFF regi
KAMPKUNST V.S. TOPPIDRETT Avstand mellom liv og lære???
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
NSSF & OLYMPIATOPPEN T reningsløftet NSSF Jenteprosjekt
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til foreldremøte. Glede Fellesskap Helse Ærlighet Fokus på verdier.
Vågsfjord videregående skole Heggen
Spillermøte onsdag 7.januar - Treningsgruppe 1. Vi er et godt lag!
Konsentrasjon Oppmerksomhet
Emosjon, spenning, stress
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Arbeidsoppgave (1) NB: På eksamensdagen vil det bli gitt 2 – to – eksamensoppgaver, hvorav 1 – en – skal besvares. Eksamensoppgavene gis innenfor pensum.
Ddddddd "Perioden på Dønski har vært den viktigste i min utvikling".... Kl DØNSKI FOTBALL kk for å legge til tekst Marius Lundemo (LSK)å legge til tekst.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Motivasjon Uke 11. Indre motivasjon Indre drivkraft Ytre motivasjon Avhengig av respons og belønning utenifra.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Motivasjon. Vi er amatører, men vi må tenke og opptre som proffer Hvordan?
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Selvfølelse og selvtillit Leksjon 14. Selvfølelse ”Bevisstheten om verdien av egen person” Knyttet til selvinnsikt Vår egen opplevelse av hvem vi er og.
Psykiatrialliansen 10 år.
Bærum SK Lillestrøm SK legge til tekst
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2401 – Vår 2006, versjon
Arbeidskrav og treningsplanlegging i orientering
Siste året i barnehagen
Treningslære på NIAK Emne: Taktikktrening Av: Espen Tønnessen.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Utskrift av presentasjonen:

Ivar vehler www.co-create.no Mindfulness og prestasjoner - hvorfor er de ledende miljøene for mental trening i Norge opptatt av Mindfulness? Ivar vehler www.co-create.no

Kompetansemål Treningslære 1: Gjøre rede for de psykiske faktorene som har betydning for idrettslig prestasjonsevne Gjøre rede for betydningen av mental trening

Kompetansemål TRENINGSLÆRE 2: Vurdere krav til psykiske faktorer som har betydning for prestasjonsnivået i en valgt idrett Anvende og drøfte betydningen av mental trening i en valgt idrett

Kompetansemål TOPPIDRETT 1 Vurdere betydningen av RESTITUSJON....for prestasjonsutvikling i spesialidretten TOPPIDRETT 2 Utvikle ferdigheter som er sentrale for prestasjonsevnen i spesialidretten TOPPIDRETT 3 Mestre ferdigheter i konkurransesituasjoner i spesialidretten

Mindfulness og prestasjoner Hvilke mentale faktorer hemmer og fremmer prestasjoner? Hva er Mindfulness? Hvorfor er de ledende miljøene for mental trening i Norge opptatt av Mindfulness? Hvordan praktisere Mindfulness?

Olympiatoppens modell for utvikling av mentale ferdigheter 4 basisteknikker innen mental trening (Hvitt). Ferdigheter (lyseblått) Konkurranse-/kamp forberedelser Selvtillit Spennings- regulering Motivasjon Konsentrasjon Mestre stress Avspenning Visualisering Målsetting Indre Dialog Mindfulness = Bevisst oppmerksomhet

Trening, trening, trening Mallorca 11.-18.oktober www.co-create.no Ivar Vehler 988 79 050