Anne M Jervell Utfordringer og utviklingsmuligheter for SIFO Anne M Jervell STYRESEMINAR I BODØ – 21.-22. JUNI 2005 Tema: SIFO evalueres: Muligheter og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Styrearbeid i Norwegian
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Anne M Jervell Info fra ledelsen Stikkord: •Styrket intern informasjon •Utlysing av faste forskerstillinger •Årsplan 2005 •Evaluering av SIFO.
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Eivind Stø SIFO fram mot 2010 Elementer til en evaluering av den eksisterende strategiplanen Hovedmålsetningen til strategiplanen var å utvikle SIFO videre.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Anne M Jervell Evaluering av SIFO Anne M Jervell STYREMØTE
SIFO-Evaluering Styrets vurderinger. Grunnleggende premiss 1. Det er positivt at BFD har skjermet et minimum av forskningsmidler til forbruksforskning.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Forskningsrådets strategi for instituttsektoren.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet
Mandat og rammeverk for evalueringen
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Visjon, virksomhetside og verdier
Evaluering av norsk utdanningsforskning
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Effektevalueringer i lys av nytt styringssystem for Forskningsrådet
Overordnet strategi SV-fakultetet
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utskrift av presentasjonen:

Anne M Jervell Utfordringer og utviklingsmuligheter for SIFO Anne M Jervell STYRESEMINAR I BODØ – JUNI 2005 Tema: SIFO evalueres: Muligheter og utfordringer for et nasjonalt forbruksforskningsinstitutt når forskningspolitikken er i endring

Anne M Jervell Hva SIFO er.. ….et kompetansesenter til nytte for forbrukerne. … et statlig forvaltningsorgan med særskilte fullmakter underlagt Barne- og familiedepartementet (BFD) …..det eneste (forsknings) institutt i Norge som utelukkende arbeider med forbruksforskning …. et anvendt forskningsinstitutt …. på godt og vondt et lite forskningsinstitutt (fra SIFO 2010 ) og skal være.. Et ledende fagmiljø med formål å drive forskning, utredning og testvirksomhet ut fra hensynet til forbrukernes stilling og rolle i samfunnet. (Vedtekter, formålsparagraf) ….premissleverandør av kunnskap om forbrukernes situasjon og forbrukets betydning. (Visjon)

Anne M Jervell SIFO sett utenfra Synlig i media Attraktiv Men.. Hvor synlig er SIFO i internasjonal forbruksforskning? Annerledes Priviligert

Anne M Jervell Hva er SIFOs visjon i dag? Visjon: SIFO skal være premissleverandør av kunnskap om forbrukernes situasjon og forbrukets betydning. SIFO skal gjennom synliggjøring av forbrukernes stilling og rolle i samfunnet bidra til en faglig basert forbrukerpolitisk vurderingsevne hos politisk ledelse, myndigheter og relevante organisasjoner. (SIFO 2010) ”SIFO er hovedorganet for forbruksforskning i Norge, og har et strategisk ansvar for å utvikle kunnskap til nytte for forbrukerne.” ”SIFO skal gjennom sin virksomhet med utgangspunkt i formål og faglig profil aktivt forholde seg til og bidra til den internasjonale forbruksforskningen”. •Kunnskap om forbrukerne •Kunnskap om produktene •Kunnskap om markedene •Kunnskap om politikken ”Fra kjøkken og vaskerom til marked og politikk” ”.. Forbruksgoder synes for mange å få økt betydning som identitetsmarkører i en urolig tid.” Sitater fra SIFO mot 2010

Anne M Jervell Evaluering av SIFO 2005 Hovedformålet med evalueringen er •å vurdere instituttets virksomhet i forhold til formålsparagrafen •å bidra til økt kvalitet og relevans i instituttets virksomhet •å bidra til læring og egenutvikling ved instituttet. Forskningsrådet ønsker å se evalueringen av SIFO i forhold til tidligere evalueringer av de samfunnsvitenskapelige instituttene, slik at evalueringen av SIFO kan bidra til å styrke kunnskapsgrunnlaget for Forskningsrådets instituttpolitikk. Fra mandat av

Anne M Jervell SIFO i forhold til gjennomsnitt NSI Årsrapport 2004 Delrapport for samfunnsvitenskapelige institutter

Anne M Jervell Utfordringer fra omverdenen •Økte krav •Økt konkurranse En høy basisbevilgning har til dels skjermet SIFO fra disse utfordringene… Raske endringer kan bli en utfordring i seg selv….

Anne M Jervell Nasjonal forskningspolitikk Vektlegger teknologi, naturvitenskap og innovasjon - Mindre oppmerksomhet på samfunnsvitenskap, humaniora og offenltig sektor Fokus på UoH sektorens bidrag til innovasjon -Mindre på insituttsektorens rolle -Framhever Forskningsrådets strategiske rolle overfor instituttene -Med bla likebehandling og resultatbasert finansiering

Anne M Jervell Økt konkurranse Generelt kan endringer i den nasjonale forskningspolitikken føre til: –Hardere konkurranse om forskningsmidler, særlig innen samfunnsforskning –Nye (også internasjonale) konkurrenter Spesielt kan endringer i SIFOs tilknytning og finansiering kan føre til: –Konkurranse om deler av midlene SIFO før har hatt utenom konkurranse (basisbevilgning fra BFD)

Anne M Jervell Økte krav: kompetanse, kvalitet og produktivitet Krav til vitenskapelig kvalitet øker Krav til vitenskapelig kompetanse øker Krav til produksjon per årsverk øker SIFO ’henger etter’ på noen områder og må effektivisere: -Kompetanseutvikling og publisering -Forskning og formidling -Ledelse og administrasjon

Anne M Jervell Eks. Økt internasjonal publisering •Hva er målet? –På linje med andre samfunnsvitenskapelige institutt (0,5/årsverk) eller på linje med de beste (1/årsverk)? –Hvilke tidsskrift bør SIFO synes i? –På hvilke tema bør SIFO publisere internasjonalt? (Consumer culture, consumer politics, consumer behaviour…) •Hvorfor publisere internasjonalt? –Kvalitetssikring (og læring) –Synlighet (og invitasjon til samarbeid) –Vitenskapelig kvalifisering (for prosjektledelse) –Formidling og kunnskapsspredning –Kriterie for basisfinansiering

Anne M Jervell Eks. Økt internasjonal publisering Nye tiltak på SIFOs årsplan 2005: •Økt internasjonal publisering også i tidsskrifter som Journal of Consumer Culture, Consumer Research, Consumer Politics osv. •Sette mål for publiserte og innsendte artikler på institutt- og gruppenivå. •Aktiv oppfølging av papere mot tidsskriftpublisering. (Mål: at 50% innsendt tidsskrift innen 3 mnd etter presentasjon). •Øke synliggjøring av publiserte artikler internt (egen ”hylle”). •Oppfordre til sampublisering internt og eksternt. •Nye doktorgradsopplegg baseres på artikkelpublisering. •Sørge for postdoc-finansiering for å utnytte potensialet i nye doktorgrader. •Gjennomføre skrivekurs og kurs i paper-presentasjon.

Anne M Jervell SIFOs kompetanse og kunder Kompetanse •Forbrukerøkonomi •Testvirksomhet •Markeder •Forbrukerpolitikk •Sosiologi •Antropologi •Ernæring •Husstell/ingeniørfag ………. Kunder •Departement •Offentlig forvaltning •Forskningsråd •EU •UoH •Andre forskningsinst. •Bedrifter •Organisasjoner

Anne M Jervell Utviklingsmuligheter kompetanse Kompetanseutvikling ansatte: -Medarbeidersamtaler og kompetanseutviklingsplaner. -Øke doktorgradsutdanningen blant yngre ansatte. Målrettet rekruttering: -Forskningsfelt markedsforskning, forbrukeratferd, -Disipliner: psykologi, økonomi -Vurdere potensiale for doktorgrad og publisering.

Anne M Jervell Utviklingsmuligheter kunder SIFO har mange brukere, men relativt få (betalende) kunder Hvordan: –Gjøre eksisterende brukere til kunder –Kapre nye kunder (med gamle og nye tilbud) –Sikre gjenkjøp og faste kunder –Bli en foretrukken samarbeidspartner i forskningsprosjekter (UoH, Institutter, nasjonalt og internasjonalt) Utviklingsmuligheter innen markedsføring, prosjektinnhenting og prosjektledelse.

Anne M Jervell Styringssløyfen i strategisk styrte kompetanse-organisasjoner Rolf Olsen, IML 2005 Organisasjons-ide Mandat og visjon Valg av innsatsområder Utvikling av strategier, avdelingsmål og gruppemål Individuelle mål Strategisk kompetansestyring Kulturstyring Oppdrags- styring Coaching Dokumentasjon av leveranser Appraisals Lønn- og belønning Karriere innad og utad

Anne M Jervell SIFOs intellektuelle kapital SIFOs intellektuelle kapital: -Kunder (Anseelse, omdømme, relasjoner) -Ansatte (kompetanse, nettverk) -Struktur og systemer (kultur, organisasjon) Hvor er vi sterke i dag? Hvordan bruker vi ressursene vi har til å skape verdi? Hvilke ressurser er kritisk viktig framover?

Anne M Jervell SIFOs utviklingsmuligheter Strategisk ledelse og utvikling av ressurser (kapital): -Kunder: bevisst utvikling av verdifulle relasjoner og oppdrag -Ansatte: kompetanseutvikling gjennom styrket ledelse -Struktur og systemer: som koordinerer, støtter og gir merverdi (for ansatte og for kunder).

Anne M Jervell Relevans, kvalitet og effektivitet (Nøkkelord for alle forskningsinstitutt) Relevans: -Etterspørsel etter oppdrag og resultater (kunder, media) -Må være strategisk fokusert i forhold til formål Kvalitet: -Nødvendig forutsetning, må demonstreres og dokumenteres -Anerkjennelse og synlighet i vitenskapelige miljø (nasj/internasj) Effektivitet: -Effektiv ressursbruk i forhold til formål og strategier -Konkurransedyktighet mht kostnadsnivå og leveringsevne

Anne M Jervell Oppsummering UTFORDRINGER SIFO har vært beskyttet fra konkurranse og har hatt en relativt svak utvikling på flere indikatorer Endringer i SIFOs forhold til omverdenen kan dermed gi store utfordringer MULIGHETER Etterspørsel og medieinteresse indikerer relevans og brukerverdi Positiv kompetanseutvikling har økt potensialet Strategisk styring og styrket ledelse kan utløse potensialet i organisasjonen

Anne M Jervell Hvordan skal SIFO framstå? Attraktiv - Som arbeidsplass, samarbeidspartner, leverandør av FoU Synlig - I media, for brukere, i forskernettverk nasjonalt og internasjonalt Ambisiøs - På forbruksforskningens og instituttets vegne