1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB 18.10.07 Steinar Stjernø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Presentasjon av Stjernø-utvalgets forslag
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Litt mer om PRIMTALL.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Fusjonsprosesser - hvorfor og hvordan - erfaringer fra HIOA og Innlandsuniversitetet Styreseminar Høgskolen i Telemark-Universitetet i Agder
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Kommunereform for vekst
LEVEKÅRSDIMENSJONEN I PASIENTFORLØPET
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Sett under ett Strukturen i høyere utdanning Jf. NOU 2008:3 Steinar Stjernø NTL
Velkommen til Campus Evenstad Harry P
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.
Oversikt over oppdeling: Klikk på et område for å forstørre det. Avslutt fremvisningen.
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Velkommen til rådslag og møte i RSA! Høgskolen i Telemark Porsgrunn, 4. juni 2013.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk September 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringsutvalget - oppstart
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
1 Høyere utdanning – 20 år fram? NTL Ledersamling Peter Maassen.
Samarbeid og/ eller autonomi? - Stjernø-utvalget i et studentperspektiv Jens Maseng Bergen, Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud
Forsvarets Seniorforbund avdeling Bergen Stiftet 10.november 1982 Forsvarets Seniorforbund Stiftet 15.februar 1983 Vi holder til i Kommandantboligen Gravdal.
Hege Enoksen Normann, Distriktsansvarlig Samferdsel
Verdiskapning i en logistikkjede
Nye rutiner for ID-kontroll av utenlandske arbeidstakere
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
Tor Selstad Storbyforum KRD 2. februar 2005
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Oversikt over oppdeling: Klikk på et område for å forstørre Avslutt fremvisning.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Tettsteder i Norge Tegnforklaring Europaveg Riksveg m
Innledning til temasesjon
Kartlegging av mobilitet
Utskrift av presentasjonen:

1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø

Utvalget for høyere utdanning 2 Rammefaktorer og utviklingstrekk  Kunnskap og forskning som produktivkraft  Internasjonal konkurranse og internasjonal utdanning  Konkurranse om arbeidskraft og talenter  Svingninger i ungdomskullene og de unges preferanser  Kontinuerlig akademisk drift jakt på u-status  Konkurranse = økende og sviktende kvalitet

Utvalget for høyere utdanning 3 Internasjonale tendenser:  Ønske om å koble forskningsinstitusjonene nærmere til økonomisk innovasjon  Konsentrasjon av forskning i større enheter  Utvikling av ”elite”-institusjoner  Større del av forskningsressursene fordeles gjennom EUs organer  Økende konkurranse fra private og kommersielle aktører

Utvalget for høyere utdanning 4 Fram til Mjøsreformen:  Høyskolene bachelorutdanninger  Universitetene hovedfags/masternivået  Universitetene doktorgradsnivået

Utvalget for høyere utdanning 5 Utviklingstendenser:  Begynnende konvergenstendenser: høyskolene akademiseres og universitetene yrkestilpasses  I universitet i Tromsø og Bodø i tillegg til Stavanger og Agder  - og i Telemark og Innlandet, så HiO  Skillet mellom universitetsfag og høyskolefag da definert borte – 3. generasjons profesjonsutdanninger både universitets- og høyskolefag

Utvalget for høyere utdanning : Andel av studentene i ulike profesjonsutdanninger i universitet:  24 – 36 % av lærerstudentene  33 – 46 % av sykepleierstudentene  30 – 44 % av ingeniørstudentene   35 – 47 % av de ”gamle” høyskolenes studenter vil være universitetsstudenter

Utvalget for høyere utdanning 7 I 2020  12 universiteter  Store forskjeller universitetene i mellom  Store forskjeller høyskolene i mellom  Ingen prinsippielle forskjeller mellom u og h (1 doktorgrad)

Utvalget for høyere utdanning 8 Hva gjør det?  En stadig større spredning av doktorgradsressursene  Et økende antall mastergrader basert på små miljøer  Mange små og svake konkurrerende vitenskapelige miljøer  Små miljøer – med mange unntak – mindre produktive og utviklingsdyktige?

Utvalget for høyere utdanning 9 Hammerfest Alta Kautokeino Tromsø Harstad Narvik Bodø Nesna Trondheim Stjørdal Levanger Steinkjer Namsos Molde Ålesund Volda Sandane Førde Sogndal Bergen Stord Haugesund Stavanger Kristiansand Grimstad Evenstad Rena Elverum Hamar Lillehammer Rauland Notodden Bø Porsgrunn Kongsberg Hønefoss Gjøvik Horten Oslo Lillestrøm Drammen Sarpsborg Halden Fredrikstad Ås

Utvalget for høyere utdanning 10 I dag i offentlig sektor  57 studiesteder med permanent lokalisert personale  29 statlige institusjoner med færre enn 5000 stud  41 studiesteder med færre enn 2000 studenter  19 studiesteder med færre enn 1000 studenter  Sykepleierutdanning 23 steder (5 private)  Lærerutdanning 18 steder  Ingeniør- og sosialarbeiderutdanning: 13 steder

Utvalget for høyere utdanning 11 Ekspansjon i mastergrader i høyskolene  Fra nye masterstudier i statlige høyskoler (i tillegg 9 i Agder før det ble univ)  Høyskolene i Gjøvik, Hedmark, Lillehammer 20 nye som ledd i universitetsambisjoner  Til sammen 100 mastergrader  Alle statlige høyskoler unntatt tre har master- grader i dag

Utvalget for høyere utdanning 12 Masterstudiene – små fagmiljøer  6 masterstudier uteksaminerte ingen studenter  31 uteksaminerte studenter  21 uteksaminerte 10 – 20 studenter  3 uteksaminerte 21 – 30 studenter  4 uteksaminerte over 30 studenter

Utvalget for høyere utdanning 13 Prosentvis vekst i antall åringer Figuren er basert på ”midlere” verdier på forutsetninger: ”Den mest sannsynlig utviklingen”.

Utvalget for høyere utdanning 14 Vekst år uten innvandring Figuren er basert på ingen netto innvandring – ellers er forutsetningene ”midlere”.

Utvalget for høyere utdanning 15 Altså:  Knutepunktstrategien feilslått – institusjonene utvikler ingen arbeidsdeling – tvert imot  Det trengs samarbeid om master- og doktorstudier  Videre utvikling av forskning må skje mer konsentrert  Det trengs styringsstruktur for å sikre kvalitet, helhet og prioriteringer

Utvalget for høyere utdanning 16 Utvalget drøfter bl.a.:  Kan utviklingen stoppes og etableres en ny arbeidsdeling mellom u og h?  Bør det være en formell differensiering mellom universitetene?  Bør Norge ha et toppuniversitet på internasjonalt høyt nivå?

Utvalget for høyere utdanning 17  Skjerpe kravene til doktorgrad og universitetsstatus?  Slippe universitetstittelen fri?  Svekke krav til å bli universitet: 1 doktorgrad og størrelse?  Fusjoner mellom høyskolene?  Nettverk mellom universitet og høyskoler?  Fusjoner mellom universitet og høyskoler?

Utvalget for høyere utdanning 18 I tilfelle, hva med Øst-Norge  UiO stort nok som det er  Nye institusjoner: Innlandet, Viken, og Vest-Viken?