1. Jernbaneverket  Konkurranseutsatte arbeider  Nyinvesteringerca. 1.800 mill kr  Vedlikeholdsarbeider (varierer)ca. 300 mill kr  Totalt pr. årca.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Advertisements

EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Bygge-, Anleggs- og Eiendoms-rådet  Etablert 16. juni 1998  De tyngste bransjeforeningene i bygge-, anleggs- og eiendomsnæringens verdikjede  Representerer.
Ditt Nye Shoppingsenter På Internett
Sjøørret (Salmo trutta L.)
Forventninger til Statens Vegvesen  Bransjemøte 2. april  Trond Johannesen  adm. direktør  Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.

Temamøte SVV 12.mai 2005 Funksjonskontrakter – drift og vedlikehold  Trond Johannesen  Adm. direktør MEF.
Fakta- og analysedagen Stein Gunnes, sjeføkonom Håvard Almås, næringspolitisk rådgiver Frokostmøte
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Bransjemøte - SVV - mars 2005 Ny organisasjon – konkurranse- utsetting – ble det som vi trodde?  Hovedinntrykk: Vi er godt fornøyd med utviklingen  Forvaltning.
SBL Helse og Omsorg, Tønsberg 19.april 2007 Hvordan og hvorfor konkurranseutsette?
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
Ole Randin Klokkerengen
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
FLERBRUKSHALL PÅ RØSTAD TRØNDERHALLEN
Kostnad - resultat - volumanalyser (KRV)
Tildeling av lasterom. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et bulkskip skal lastes med tørrlast til Ghana. En ønsker å frakte totalt 4 ulike varetyper.
Kapittel 6: Gjeldsgrad og risiko
Fjernvarmeutbygging i Norge - hva skjer fremover? Årsmøte i Tromsø , Atle Nørstebø.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Leikvang Hallprosjekt Presentasjon av tilbud på Leikvang Hallprosjekt Bergen Kommune, 29.september 2005.
GNE Felles nordisk anleggsmarked og felles nordiske anskaffelsesformer Veg- og jernbanesektoren Seminar Gardermoen 18. februar 2004 Materiale legges ut.
1 Norge Hva slags byggherre ønsker bygg- og anleggsnæringen i Norge? Adm. dir. Petter Eiken.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
1 Statens Vegvesen som byggherre Hanne Rønneberg, (avtroppende) styreleder EBA ((Nyvalgt) styremedlem RIF) eller får vi lov til å vi kalle dere kunde??
Vår tilnærming til å bedre samarbeidet med Statens vegvesen Trond Bølviken Direktør Forretningsutvikling 2. april 2008.
Konkurransesituasjonen i finansmarkedene Sparebankforeningen og Norske Finansanalytikeres Forening. Bransjeseminar om grunnfondsbevis 8. september 2004.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Funksjonskontrakter i Norge og Norden Asfaltdagen 2008 Torgrim Dahl.
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Krav til leverandører Kontraktsstrategier Lars Erik Hauer Direktør Veg og Transport.
Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013
Nye ishaller - status. Ishockey er en regional idrett i Norge..og anleggsmangel er vår fremste begrensning INNLEDNING  Vi må ha mer istid  Vi må ha.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Copyright Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører ! Oslo,30. august 2007 Bergen,30. august 2007 Side 1.
en jernbane for fremtiden
Konkurranse og samarbeid
Et entreprenørsamarbeid som har skapt konkurransefortrinn.
Vestlandske Bygg- og anleggsdag 30. oktober 2014
Kunnskaps- og ressursmangel i næringen? Tom Ivar Myhre HMS/KS-direktør BackeGruppen
Vår virkelighet – vår løsning Svart økonomi i forbrukermarkedet Petter Furulund – Adm.dir. NHO Service.
NetCom kutter surfeprisene i Europa
Tvisten Holm-Lie Mai 02 Avtale ml Holm og Lie Første faktura. Holm betaler ved forfall Avtale ml Holm og underentrpr. Direktebetaling
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
Nordisk Vegteknisk Forbund Direktør Michael Bors.
Mer vei for pengene?!... Peter Gjørup NCC Construction AS Policymøte SVV Onsdag 14. oktober 2009.
TILBUDSKONFERANSE Fv. 205 Steinerud bru x Fv. 368 Bergerud.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Leverandørmøte 20. mai 2009 Næringens kapasitet og muligheter Terje R. Venold, Konsernsjef.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
En sammenlikning av viktige tall Hvorfor er ting slik de er?
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Veiservice i Norden NCC Roads Holding AB
1 Gruppeoppgave 1 1.
BROOM MARKED Broom er Nordens største nettsted om bil - med rundt unike brukere/1,3 mill. sidevisninger i uka Broommarked skal være unikt på enkelte.
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Utskrift av presentasjonen:

1. Jernbaneverket  Konkurranseutsatte arbeider  Nyinvesteringerca mill kr  Vedlikeholdsarbeider (varierer)ca. 300 mill kr  Totalt pr. årca mill kr  Sandvika - Asker prosjektet  Ca. 10 km nytt dobbeltspor  Total kostnadca mill kr  Anleggsperiode Felles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer 1

2. Eksempel fra dagens situasjon Kontraktssummer/anbydere (entreprenører) Sandvika-Asker  Sandvika stasjon (broer)  Reinertsen Anleggca. 160 mill kr  NCC  Veidekke  Selmer Skanska  E16 - Jong (broer-kulverter)  Veidekkeca. 500 mill kr  Selmer Skanska  NCC Felles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer 2

Kontraktssummer/anbydere (entreprenører) Sandvika-Asker  Jong - Solstad (tunnel - dagsone)  AF Spesialprosjektca. 470 mill kr  Veidekke  Selmer Skanska  NCC  Solstad - Hønsveien (tunnel)  Mikaca. 425 mill kr  Veidekke  AF Spesialprosjekt  NCC  Selmer Skanska Felles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer 3

Kontraktssummer/anbydere (entreprenører) Sandvika-Asker Asker stasjon  PEABca. 215 mill kr  NCC  Selmer Skanska  Veidekke Felles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer 4

 Noen betraktninger:  Brukbar konkurranse  Labil konkurransesituasjon  Dyktige og seriøse entreprenører på markedet  Kun norske og norsk-svenske anbydere  Ingen anbydere fra andre nordiske land/fra andre EU-land  2 kontrakter til "de store" og 3 til de "mellomstore" entreprenørene  Ingen anbud fra mindre joint venture entreprenører/grupper  Mindre prosjekter - større konkurranse Felles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer 5

3. Utvikling på entreprenørsiden  Sverige:  Oppkjøp og konsentrasjon  3-4 meget store entreprenører  Få (ingen) mellomstore entreprenører  Danmark og Finland:  Mange fellestrekk med Norge  Drøftes ikke videre Felles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer 6

3. Utviklingen på entreprenørsiden (forts)  Norge:  Redusert anleggsmarked - redusert kapasitet hos entreprenørene  Svingende anleggsmarked  Oppkjøp og konsentrasjon (eks. Veidekketreet)  3 store svenske entreprenører  2 store norske entreprenører + MESTA  5-6 mellomstore norske entreprenører (med spesialkompetanse)  Få/ingen entreprenører fra Danmark og Finland er aktive i Norge 7 Felles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer

 Jernbanetekniske fag (signal, spor, kontaktledning)  Det norske markedet er lite  Store svingninger i markedet  Jernbaneentreprenører må operere i Norden (Sverige/Danmark)  Krever etablering i flere nordiske land - eventuelt fast joint venture samarbeid  Er helt nødvendig - men krevende marked  Markedstilpasninger er i gang 7a Felles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer

4. Utfordringer (for store prosjekter)  Opprettholde et stabilt entreprenørmarked fremover  Opprettholde tilstrekkelig konkurranse  Oppkjøp og fusjoner vil fortsette  Utvikling av de små og mellomstore bedriftene  Utnytte kompetansen hos de store entreprenørene Felles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer 8

5. Muligheter a) Felles nordiske anskaffelsesformer mm.  Utvikle et bredere felles nordisk marked  Utvikle felles anskaffelsesbetingelser i Norden  Utvikle felles kontraktsbestemmelser mm. i Norden (ønsket resultat - større konkurranse - lavere pris) b) Større kontrakter  For de store prosjektene - færre og større anbud  Økt interesse for Norge i de andre nordiske land og EU-land  Avhengig av  leverandørutvikling  å kjenne norsk kultur  norsk samarbeidspartner  Vil kunne gi ytterligere konsentrasjon (ønsket resultat - større konkurranse - lavere pris) Felles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer 9

c) Mindre kontrakter  Mere oppdeling, flere og mindre kontrakter  Flere anbydere, små- og mellomstore entreprenører  Avhengig av  byggherrene bygger opp en større egen administrativ stab (CM-entreprenør) (ønsket resultat - lavere priser men større risiko) d) Andre kontraktsformer - mere vekt på samarbeid  Utvikle kontraktsformer/utnytte entreprenørens kompetanse og kreative evne  OPS-kontrakter  målpriskontrakter  incetamentkontrakter (ønsket resultat - mere samarbeid - lavere priser) Felles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer 10