Rådet for etikk innen alternativ behandling 1.  Sikre pasienter/klienter/brukere hjelp av god kvalitet  Økt sikkerhet for pasienter/klienter/brukere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Advertisements

Dokumentasjonsplikt for alternative behandlere i Norge
Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Det kommunale og det statlige barnevern
Tilpassede helsetjenester
Hva skal et styre gjøre av arbeidsoppgaver?
8 Det politiske systemet i Norge
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
NY LOV OM HELSEPERSONELL
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
HTV konferanse Program: –Status samhandlingsreformen – sett fra KS’ perspektiv” v/Therese Sivertsen er rådgiver i KS Helsesatsing region vest.
Pensjonistene i Utdanningsforbundet Hamar, 6. april, 2011.
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
VALGKOMITEENS ARBEID i KLUBB - KRETS
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Styret – hjertet i foreningen
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Advokat Øyvind Renslo, KS
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
OSA saker og utfordringer
NORFO - Norsk Rotary Forum 1 NORFO Norsk Rotary Forum.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Idrettens lovverk og styrets ansvar
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
1 VELKOMMEN TIL ÅRSMØTE I SANDE GOLFKLUBB TORSDAG 29. NOVEMBER 2007.
Styreseminar.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Brukarutval/-råd I.Lovgrunnlag II.Historikk III.Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Administrativ organisering
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Hedmark fylkes flerkulturelle råd HFFR
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Møte i Arbeidsmiljøutvalget
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Saksliste årsmøte USS
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Etikk i kommunesektoren 23. februar 2016
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Rådet for etikk innen alternativ behandling 1

 Sikre pasienter/klienter/brukere hjelp av god kvalitet  Økt sikkerhet for pasienter/klienter/brukere  At respekten for den enkeltes liv, integritet og menneskeverd blir ivaretatt  Tillit til alternative behandlere  Kontinuerlig debatt og forbedring av yrkesetiske forhold blant alternative behandlere 2

 Ankeorgan for saker som er klaget inn for organisasjonenes etisk råd knyttet til etiske spørsmål for de organisasjoner som anerkjenner Rådet  Sakkyndig organ i spørsmål vedrørende vurderinger av etikk og faglig forsvarlighet innen alternativ behandling 3

 Gi vurderinger av etikk og faglig forsvarlighet overfor alternative behandlere, deres organisasjoner og organisasjonenes sentrale organer, samt utrede prinsipielle behandleretiske spørsmål 4

 Rådets avgjørelse er bindende for medlemmer i de organisasjonene som anerkjenner Rådet og vedtak i enkeltsaker kan ikke overprøves av andre organer i angjeldende organisasjoner 5

 SABORGs medlemsorganisasjoner  Andre organisasjoner som anerkjenner Rådets avgjørelser  Organisasjoner utenfor SABORG kan benytte Rådet dersom de anerkjenner det, og de godkjennes av SABORGs representantskapsmøte 6

 Rådet er et ankeorgan. Normalt skal saker være behandlet i utøverorganisasjonenes utvalg, men dette er likevel ikke til hinder for at Rådet i spesielle tilfeller kan gjøre unntak fra denne regelen. Spesielle tilfeller gjelder når en klagesak ikke har blitt behandlet i organisasjonens etiske råd, men blitt avvist 7

 Rådet skal ha fem faste medlemmer og suppleres med sakkyndige fagpersoner etter behov fra sak til sak for å sikre at innklagedes fagtradisjon er representert. Leder og fire øvrige medlemmer er faste og velges på SABORGs representantskapsmøte for to kalenderår av gangen. 8

 Leder for Rådet - jurist med kompetanse innen helserett  Én person med helsefaglig forskerkompetanse  Én pasient-/klient-/brukerrepresentant  To alternative behandlere  Det velges fem personlige vararepresentanter som trer inn ved fravær 9

 Leder for Rådet - jurist med kompetanse innen helserett  Én person med helsefaglig forskerkompetanse  Én pasient-/klient-/brukerrepresentant  To alternative behandlere  Det velges fem personlige vararepresentanter som trer inn ved fravær 10

 SABORGs representantskapsmøte velger et utvalg av sakkyndige foreslått av organisasjonene som anerkjenner Rådet  I saker der det er en fordel å kjenne fagområdet trekker leder inn to, unntaksvis flere, personer fra denne listen, fortrinnsvis utøvere av samme terapiform som den klagen gjelder. Sakkyndige har stemmerett i likhet med andre medlemmer av Rådet. Ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme 11

 De organisasjonene som anerkjenner Rådet, samt pasientorganisasjoner, foreslår medlemmer til Rådet  Representantskapsmøtet velger leder, medlemmer og vararepresentanter til Rådet, samt godkjenner liste over sakkyndige.  Medlemmer i SABORGs arbeidsutvalg kan ikke være medlemmer av Rådet 12

 Det er utarbeidet og vedtatt saksbehandlingsregler for Rådets arbeid  Rådet fører protokoll over sine forhandlinger og oppsummerer sin virksomhet i en årsberetning som formidles til de organisasjonene som anerkjenner Rådet 13

 Vi har gjennomgått organiseringen til Pasientklagenemda og Norsk Pasientskadeerstatning for mulige modeller for organisering av ankeorganet 14

 A) Passivt når ikke innkomne saker, eller  B) Aktivt kompetansebyggende; infomateriell, møter med behandlerorganisasjonene og pasientorganisasjoner. 15

 Forberede saker for rådet  Sekretær for rådet  Resymé- og rapportskriving.  Planarbeid  Drift og redaksjon av nettsted 16

 A) Sekretariatet legges til SABORG  B) Leder får ekstra godtgjørelse for å ivareta sekretariatsfunksjonen.  C) Egen sekretær adskilt fra SABORG 17

 Drift av sekretariatet, inkl lønn, reise og møtekostnader, kontorleie, porto og kontorkostnader (IT, tlf etc.)  Reise og møtekostnader til besøk hos organisasjoner, nemder, pasientorganisasjoner etc.  Opprettelse og drift av nettsted.  Utarbeide, produsere og distribuere informasjonsmateriell. 18

 Grunnsats + ekstra godtgjørelse knyttet til arbeidsinnsats til leder.  Konkret godtgjørelse i henhold til arbeidsinnsats til medlemmer og varamedlemmer  Godtgjørelse til sakkyndige.  Reisekostnader ved møter og besøk hos organisasjoner etc for rådets medlemmer. 19

 Søknad om 100% finansiering over statsbudsjettet er under utarbeidelse  Det er et offentlig ansvar å bidra til pasientsikkerhet, også når det gjelder alternativ behandling 20