Tjenestepensjoner i offentlig sektor Sti-avhengighet og modelltest

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Statens pensjonskasse gir deg trygghet i alle livets faser
Frokostmøte om pensjon - spesielt om nye regler for innskuddspensjon
Hva med offentlig tjenestepensjon? Statssekretær Jan-Erik Støstad Pensjonsforum
Hva skal vi gjøre med nye tjenestepensjoner? verktøy for LO? LO i Oslo Januar 2014 Utredningsleder Eystein Gjelsvik.
Litt mer om PRIMTALL.
Utfordringer for offentlig pensjon Tilpasning Endring videreføring.
1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
AFP og tjenestepensjon – privat sektor KS Bedrift
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Velkommen til Pensjonsforum Dagsorden  Erfaringer fra Sverige  Pensjonssystem og pensjonsmarked i endring v/Joakim Palme – VD Instituttet.
Hvordan blir den nye HR-hverdagen?
Tjenestepensjon i privat sektor
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Ny pensjon – nye problemer Innledning Forsvar Offentlig Pensjon 17/11 – 2001 Stein Stugu.
Pensjon – privat sektor
Pensjon.
Ny fleksibel alderspensjon v/Anja Søberg, seniorrådgiver NAV Hedmark
VILLEDER DAGSREVYEN OM PENSJON? ET FORSØK PÅ Å MINNE OM FAKTA.
Finansiering av pensjoner Maalfrid Brath [konserndir. Storebrand] Siri Bjerke [dir.NHO]
Den siste bøygen – tilpasning til tjenestepensjonsordningene
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Pensjonsreformen, AFP og offentlig tjenestepensjon
ASVL 22. oktober 2009 OfTP – løsning og kostnader ved direktør Roy Halvorsen, Næringspolitikk og analyse.
Dagens pensjonsordninger - eks tjenestepensjoner (45 års opptjening)
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Tap og gevinst ved overgang fra én pensjonsordning til en annen
Pensjonsforum 12.november 2007
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Knut Røed Offentlige tjenestepensjoner.
NOU 2009: 13 Brede pensjonsordninger
Årsaker til omdanning fra ytelses- til innskuddsordninger
14. november, 2008 Presentasjon på Pensjonsforum, ved Audun Gleinsvik, Econ Pöyry Utforming av tjenestepensjonssystemet i privat sektor.
Våre mål iår (sånn omtrentlig pr nå):
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Bruksanvisning for presentasjonen Dette lysbildet fjernes før du holder foredraget Serien består av 15 lysark med tilhørende notatsider. For å se notatsidene.
Forsvar Offentlig Pensjon. Hvem er aksjon forsvar offentlig pensjon  Noen tillitsvalgte fra forskjellige fagforeninger tok initiativet til Forsvar Offentlig.
Bruksanvisning for presentasjonen Dette lysbildet fjernes før du holder foredraget Serien består av 20 lysark med tilhørende notatsider. For å se notatsidene.
Våre mål iår (sånn omtrentlig pr nå): a) Nivå ved fratreden 62 år må være om lag som i dag. b) Ikke vesentlig vanskeligere å kvalifisere til hel AFP- pensjon.
FOREDRAG OM PENSJON SENTER FOR POLITISK ANALYSE.
FORSVAR OFFENTLIG PENSJON MAGNUS E. MARSDAL.
De Facto MYE Å MISTE Offentlig tjenestepensjon: Hvilke summer snakker vi om? STEIN STUGU, DE FACTO Renholdsoperat ør Anita Bråten (42) vil ha fortsatt.
Offentlig pensjon: tilpasning til pensjonsreformen?
Pensjonsforlikets konsekvenser for offentlig sektor -1 Ny folketrygd og Ny AFP er bygd opp på samme måte; ”det tjenes opp mer pensjon jo lengre man jobber,
Pensjonsutfordringer Dag Westhrin Sekretær LO Stat.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Forsvar AFP konferanse Sørmarka 13. september 2007 Innledning ved Hans O. Felix Forsvar AFP.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
TITTELSIDE - Norsk.
Dagens- og fremtidens pensjonssystem Fevik, 25. okt 2007 Gro Handal, SpareBank1 Livsforsikring.
TO HOVEDTREKK I REFORMEN I. ”Til ungdommen” ( ca 35 minus): Opptjening, alleårsregel, ”gratispoeng” m.v. med full virkning i 2050 II.”Alle skal med” Tidligpensjon,
Tirsdag 31. mai 2011 Klemet Rønning-Aaby Fagforbundet/LO Kommune Brannkonferansen, Tromsø.
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
Pensjon: Sosialpolitisk forsikring eller individuell sparing? Erik Orskaug, sjeføkonom i Unio Velferdskonferansen 2012 Oslo kongressenter 22. mai 2012.
Avtale med Virke om avvikende pensjonsordning for virksomheter innen rus/barnevern, samt Frelsesarmeen og stiftelser innen Kirkens bymisjon.
Avtale om pensjonistavlønning
Press mot offentlig tjenestepensjon – hva nå? Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 8/9 – 2014 Stein Stugu.
Pensjonssystemets oppbygging FOLKETRYGD Alders-, uføre- og etterlattepensjon SUPPLERENDE PENSJONSORDNINGER Fleksibelt uttak før folketrygdens aldersgrense.
Tariffkonferanse NTL Forskningsinstitutter
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Den norske tannlegeforening Lønnsoppgjøret 2009 Forhandlingssjef John frammer.
Viktigste elementene i de offentlige tjenestepensjonsordningene 30 års opptjening for å få full pensjon. Pensjonen regnes i forhold til sluttlønna. Det.
Ofres offentlig tjenestepensjon på kommisjonens alter? 12. Januar 2004 Pensjonskonferanse KLP Forsikring og Fagforbundet Jon M. Hippe, Fafo.
P E N S J O R F M HVORDAN KAN FREMTIDENS PENSJONS-ORDNINGER BLI
Hva står på spill? Med jevne mellomrom: pensjon på forsiden av medier
NYE ASKER KOMMUNE TJENESTEPENSJON FRA
Et bærekraftig pensjonssystem
Folketrygden - alderspensjon
Utskrift av presentasjonen:

Tjenestepensjoner i offentlig sektor Sti-avhengighet og modelltest Jon M. Hippe Pensjonsforum 12/11-07 Fafo

Disposisjon Hva handler det om: Noen lang linjer i offentlig tjenestepensjon Hvor spesielt: Et komparativt perspektiv Hvorfor endring: Folketrygdreform Arbeidsgiver og arbeidstakerstrategier Den siste biten i puslespillet: tilpasning til folketrygden - Hvordan skal det skje? Mulige framtidsbilder?

Lange linjer….. Norsk-dansk enkekasse Statens Pensjonskasse 1917 – 66% av sluttlønn Pensjons for statens arbeidere Framvekst av kommunale ordninger – KLP 1949 Stortinget vedtar pensjonsordning for statens arbeidere Likebehandling av arbeidere og tjenestemenn Tilpasning til folketrygden 1967 – ordningene overlever! Avtalefesting av kommunale ordninger og utvidelse av avtalefestingen (1986--) Fristilling endrer grunnleggende offentlig tjenestepensjon – Kraft, tele, post

Det norske tjenestepensjonsmarkedet 1970 - 2002

Lange linjer….. Norsk-dansk enkekasse Statens Pensjonskasse 1917 – 66% av sluttlønn Pensjons for statens arbeidere Framvekst av kommunale ordninger – KLP 1949 Stortinget vedtar pensjonsordning for statens arbeidere Likebehandling av arbeidere og tjenestemenn Tilpasning til folketrygden 1967 – ordningene overlever! Avtalefesting av kommunale ordninger og utvidelse av avtalefestingen (1986--) Fristilling endrer grunnleggende offentlig tjenestepensjon – Kraft, tele, post

Krevende forvaltnings- og forhandlingsoppgave for aktørene Forsvar for offentlige pensjoner De stoler ikke på pensjonsforliket i Stortinget, og vil forsvare de offentlige pensjonene.

Litt komparativt – hvor spesiell er den norske ordningen? Kontinental tradisjon for statusspesifikke ordninger for offentlig ansatte Tradisjonelt sjenerøse ordninger Lovbaserte Tyskland, Frankrike, Italia, Spania m.v. Men, andre tradisjoner i forhold til våre nærmeste naboland

Bruttoprinsipp – (men ikke alltid direkte sammenlignbart) Norge Ja Sverige Nei Danmark Nei Finland Nei Nederland Nei Storbritannia Nei

Særskilt ordning for statsansatte Norge Ja Sverige Nei Danmark Nei Finland Ja Nederland Ja Storbritannia Nei

Ytelse eller innskudd Norge Sverige Danmark Ytelsesbasert Innskuddsordning - Ytelse (tjenestemenn) Garanti individuell og tillegg Innskudd (avtalebaserte) Ytelse for innt. over SEK 317` Finland Nederland Storbritannia Ytelsesbasert Ytelsesbasert gj-snitt I hovedsak ytelsesbasert Lump sum mot lavere årlig pensjon

Sluttlønnsprinsipp i ytelsesordninger Norge Ja Sverige Innskuddsordning Danmark Innskuddsordning Finland Nei Nederland Ja, men tendens til overgang til gjennomsnittslønn Storbritannia Ja, men tendens til overgang til gjennomsnittslønn

Investeringsvalg Norge Nei Sverige Fond eller tradisjonell forsikring Danmark Avtalebaserte: deler av innskuddet Finland Nei Nederland Nei Storbritannia Nei, men byttemuligheter (opt out/in)

Avkastningsgarantier Norge Sverige Danmark Ja Ikke vanlig pga. innskudds- Særlig utjevningsordning i ordninger. Ja i ytelsesordninger innskuddsordninger. Ja i ytelsesordninger Finland Nederland Storbritannia Ja Ja Ja i ytelsesordninger, 0- garanti i innskuddsbasert tilleggsordning

Formelt grunnlag Norge Sverige Danmark Finland Nederland Storbritannia Lovfestet og avtale Avtalebasert og obligatorisk Tjenestemannsordningen: for de som omfattes Lovfestet for statsansatte Avtalebaserte: obligatorisk for de som omfattes Finland Nederland Storbritannia Lovfestet for alle. Egen Avtalebasert og obligatorisk Automatisk medlem av en lov i staten for alle som omfattes. Kan ordning, avh. av fødselsår allmenngjøres

Pensjonsalder og avkorting Norge Danmark Sverige 65 år 65 år 65 år. Avkorting Særaldersgrenser Særaldersgrenser Avkorting ved tidligpensjon Finland Nederland Storbritannia 68 år fra 2005 65 år 60 år Gradert fra 63 år Avkorting ved tidligpensjon Særaldersgrenser

Leverandørforhold - beskrivelse Norge Sverige Danmark Statlig forvaltningsorgan SPV – valgsentral og formidler Tjenestemenn: administreres av Konkurranse i av innskudd i ind. Ordning. Finansstyrelsen. kommunal sektor/KLP Administrerer endring i spare- Sampension (datterselskap av form og skifte av leverandør. KP) – administrerer pensjons- Administrerer ytelsesordning, ordninger og forvalter inv.- fastsetter premier og hånd- porteføljer på vegne av KP. terer statens forpliktelser. Eies av organisasjonene. Tilleggsordning: Kåpan PFA – Administrerer og for- Pensioner (inkl. ikke valg i valter CI Pension og Lærernes ind. ordning Pension. Eies av organisasjonene.

Leverandørforhold - beskrivelse Finland Nederland Storbritannia Ordningen administreres av Administrasjon og forvaltning Ansvar er lagt til Civil Statskontoret ivaretas av ABP (privatisert Service Pension Division. i 1987). Kontrolleres av Adm. delegert til de enkelte partene. Dep. Capita Hartshead administrerer pensjons- utbetalinger og rettigheter. Fristilt i 1987 og børsnotert.

Fondering i statlige ytelsesordninger Norge Nei i staten(ja kommunalt) Sverige Nei Danmark Nei Finland Statens Pensjonsfond etablert i 1990. På sikt finansiere pensjonene. Inntil da PAYG – finansiering. Nederland Ja Storbritannia Nei, bare i kommunesektoren

Konkurranse Norge Nei i staten/ja kommuner Sverige Ikke i ytelsesordninger. Konkurranse i innskuddsordninger Danmark Avtalepartene kontrollerer leverandørsiden – eierskap og kontroll Finland Nei Nederland Nei, leverandør kontrolleres av partene Storbritannia Ja

Oppsummering Ulike historiske nasjonale tradisjoner Det skjer en omlegging i retning av livsløpsbasering, avkorting ved tidligpensjon og overgang til innskuddsordninger Ingen klar kobling mellom produkt- og leverandørforhold, selv om egen statlig leverandør ofte er knyttet til ytelsesordninger. Finnes dog statlige leverandører av innskuddsprodukter og individuelle investeringsvalg, samt privatiserte leverandørinnretninger av ytelsesprodukter Betydelige endringer i organisering og innretning av statlige pensjonsleverandører. Gjelder dels fondering, dels mer aktuariell basert prising, dels mulighet til å levere flere produkter og ind. valg og i noen grad direkte privatisering av leverandøren Reformprosess ser ikke ut til å være basert på en ambisjon om å endre konkurranseforholdene. Lite innslag av konkurranse.

Drivere for endring i Norge Folketrygdens utforming Arbeidsgiverstrategier Arbeidstakerstrategier

Drivkrefter for endring Folketrygdens utforming påvirker kostnadene ved og innretningen på tjenestepensjonene Lavere og midlere inntekter får tilsvarende eller høyere folketrygd – utgjør de fleste av de offentlig ansatte Kan gir lavere tjenestepensjonskostnader for mange offentlige arbeidsgivere Bedre opptjening for grupper helt eller delvis utenfor arbeidsmarkedet øker deres folketrygdandel Produkt- og virksomhetsregulering – prispress?

Endringsdriver: Ny overskuddsmodell 31.12 Eier Kunde Eier Kunde Eier Eier - + - + - + Forvaltning Risiko Administrasjon Eiers margin Eiers margin Eiers margin Den nye overskuddsmodellen avviker vesentlig fra dagens overskuddsmodell. I det nye regelverket skal prisen for forvaltning av kundemidlene, herunder rentegarantien, prisen for risikoytelser og prisen for administrasjon fastsettes hver for seg og forskuddsvis hvert år. Disse prisene vil inneholde et fortjenesteelement som går til eierne. Ved slutten av et forsikringsår vil overskudd på forvaltningen tilfalle kundene, mens et eventuelt underskudd vil måtte dekkes av eierkapitalen (eventuelt tilleggsavsetningene). Når det gjelder risikoresultatet vil et overskudd tilfalle kundene og et eventuelt underskudd vil måtte dekkes av eierne. Administrasjonsresultatet blir i sin helhet eiernes glede eller sorg. Eierne vil i den nye modellen få det fastsatte fortjenesteelementet på forvaltnings-, risiko og administrasjonsprisen, og et eventuelt overskudd på administrasjonsresultatet. Til gjengjeld må de dekke et eventuelt underskudd på forvaltningen (etter bruk av tilleggsavsetninger) og underskudd på risikoresultatet. I denne modellen vil eierne få vederlag for rentegarantien uavhengig av det oppnådde avkastningsresultatet. Forskudds- betalt premie Forskudds- betalt premie Forskudds- betalt premie 01.01 Kilde Kredittilsynet

Tjenestepensjonsmarkedet i 2007 og 2010. Antall medlemmer (priv Tjenestepensjonsmarkedet i 2007 og 2010? Antall medlemmer (priv.sektor) - estimert mars 07

Drivkrefter for endring Arbeidstakerstrategier: Rettighetsbasert utgangspunkt – sterk forhandlingsposisjon Men ulike interesser blant medlemmene for endring – vinnere og tapere Betydelige byttemuligheter – dels i forhold til lønn, dels i forhold til arbeidsmuligheter og fleksibilitet, dels i forhold til innflytelse

Drivkrefter for endring Arbeidsgiverstrategier Kostnader Mobilitet Incentiver til å stå lenger Finansielle insentiver for arbeidsgiver

Den krevende tilpasningen til folketrygden

Utgangspunkt: 66% pensjon fra 65 år. AFP + FT fra 62 – 65 år Utgangspunkt: 66% pensjon fra 65 år. AFP + FT fra 62 – 65 år. Effekt av levealdersjustering

Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 67 år Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 67 år. Avkorting ved avgang før 67 år og tillegg ved avgang etter 67 år Forutsetning: ingen levealdersjustering

Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 67 år Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 67 år. Avkorting ved avgang før 67 år: moderat Forutsetning: levealdersjustering i FT, men ikke i TP

Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 67 år Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 67 år. Avkorting ved avgang før 67 år og tillegg ved avgang etter 67 år Forutsetning: levealdersjustering i både FT og TP

Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 65 år Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 65 år. Avkorting ved avgang før 65 år: moderat Forutsetning: ingen levealdersjustering

Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 65 år Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 65 år. Avkorting ved avgang før 65 år og tillegg ved avgang etter 65 år Forutsetning: levealdersjustering

Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 65 år Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 65 år. Avkorting ved avgang før 65 år: alternativ middels og sterk (lik nåverdi - nøytralt) Forutsetning: ingen levealdersjustering

Flere uklare faktorer Når skal levealdersjusteringen inntre Når man pensjonerer seg Hva da ved kombinasjon av uttak av pensjon og fortsatt arbeid (pensjonsopptjening) Hva skal være basis for bruttonivået 66% garanteres ved en bestemt alder? Hvordan skal avkorting ved tidlig avgang og tillegg ved utsatt avgang hhv ”straffes” og ”belønnes”? Aktuariell avkorting/tillegg med 65 år som ”nullpunkt”? Andre hensyn som modererer eller forsterker en aktuariell tilnærming Hva med AFP ?

Avslutning: Veivalg og mulige fremtidsbilder 1. Status quo sluttlønnsbaserte bruttoord med tillegg for lengere karrierer stabile avtale- og leverandørforhold 2. Revidert tjenestepensjonsregime Redefinert 66% med avkorting og meropptjening Endringer i leverandørforhold - felleskasser 3. Ny ytelsespensjon eller innskuddspensjon og partskontroll Ytelsesordninger basert på gjennomsnittslønn og garanterte innskuddsordninger Fellesordninger med kollektiv innflytelse

Lykke til..

Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 67 år Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 67 år. Avkorting ved avgang før 67 år: moderat Forutsetning: ingen levealdersjustering

Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 67 år Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 67 år. Avkorting ved avgang før 67 år: moderat Forutsetning: levealdersjustering i FT, men ikke i TP

Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 67 år Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 67 år. Avkorting ved avgang før 67 år: moderat Forutsetning: levealdersjustering i både FT og TP

Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 65 år Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 65 år. Avkorting ved avgang før 65 år: moderat Forutsetning: ingen levealdersjustering

Utgnagspunkt: 66% av sluttlønn ved 65 år Utgnagspunkt: 66% av sluttlønn ved 65 år. Avkorting ved avgang før 65 år: alternativ middels Forutsetning: levealdersjustering i både FT og TP

Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 65 år Utgangspunkt: 66% av sluttlønn ved 65 år. Avkorting ved avgang før 65 år: alternativ middels og sterk (lik nåverdi - nøytralt) Forutsetning: ingen levealdersjustering