Delfina Díaz Susana Borgen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Marius Vøllestad Bø vgs
Advertisements

Marius Vøllestad Greveskogen vgs
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Læreplanen Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Plaza de Armas, Santiago de Chile Marius Vøllestad Bø vgs.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
¡A golpe de periódico! Svein Erik Svendsen Høgskolelektor © Lenguasol.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Framtida nå - les og forstå!
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Sammensatte tekster.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
M U N D O S N U E V O S – nye veier i spanskopplæringen.
Andalucía Marius Vøllestad Bø vgs.
Valencia.
Samling 1, HiØ 20. og 21. sept Fagspesifikk del 1, Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Læreplanen Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU.
Verbos irregulares Uregelrette verb.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
GUSTAR-ENCANTAR-PARECER-APETECER
Objektspronomen Gjermund © ?Es tu piso? Sí, lo he comprado. ?Er det din leilighet? Ja, jeg har kjøpt den. Gjermund © 2010.
Haz que lo digan Høgskolelektor Svein Erik Svendsen.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
¡A golpe de periódico! Høgskolelektor Svein Erik Svendsen  Kilde: 110 Actividades para la clase de idiomas  (Colección Cambridge de didáctica de lenguas)
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
El huevo frito imperfecto La yema imperfecto Indefinido La clara
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
Setningsoppbygging på spansk
EN A DE Kort om noen viktige preposisjoner. A = til (retning) Voy a Barcelona = Jeg drar/reiser til Barcelona Voy a la playa = Jeg drar/går til stranden.
Imperativ Imperativo Påbud Oppfordringer (Instruksjoner)
Preposiciones. Pronomen etter preposisjon ¿El regalo es para mí? Sí, es un regalo para ti ¿ El regalo es para Juan? Sí, es un regalo para él ¿El regalo.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
Keller/Gjørven Kreativ skriving I praksis med praktikere for tysk-fransk-spansk-praktiserende.
La familia. Kompetansemål: Kommunikasjon: forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og interesser.
NY VRI Nina og Ingvild.
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Revidert læreplan i engelsk
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn
Lytteforståelse Rammeverket
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er tabeller. Du kan endre skrifttype og størrelse etter ønske. Jeg syns det er greit å lagre filen med et annet navn.
Utskrift av presentasjonen:

Delfina Díaz Susana Borgen La escuela Delfina Díaz Susana Borgen

Kompetansemål bruke språkets alfabet og tegn gi eksempler på ulike måter å lære nye ord og uttrykk på stille enkle spørsmål og svare på enkle, muntlige spørsmål forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk knyttet til dagligliv, fritid og egne interesser forstå hovedinnholdet i enkle muntlige framstillinger om kjente emner bruke ord og uttrykk for å få hjelp til å forstå og bli forstått skrive korte setninger som beskriver, forteller og spør lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde manuelt og ved hjelp av digitale verktøy bruke digitale verktøy til samarbeid og møte med autentisk språk

konkretemål Lære gloser: gjenstander i klassen Kunne svar på spørsmål son: :¿Qué tienes en la mochila/estuche? Tengo una goma Kunne spør om hun/han kan låne noe Puedo prestar tu goma? osv Kunne fortelle hva han/hun gjør på skolen Lærer utrykken som vi bruken i timen, for eksempel: Puedes repetir No entiendo Cómo se escribe?

Grammatikk: Repetisjon av verbet tener Introdusere et nytt verb prestar, hacer Bøying av regelrette verb i de tre første personer (i entall) Regelrette verb (leer, dibujar, escribir) Spørre ord: Cómo, Qué

Arbeidsmåte: vocabulario Læreren lager en liste med ordene som elevene skal si på norsk, og læreren skrive de på tavla på spansk. Læren spør: hva har du i ryggsekken din? Eleven viser en ting og sier navnet på den. Vi lager lappen med navnet på ting som vi bruker i klasserommet og eleven går rundt å legge den på riktig plassen.

Muntlig aktivitetet De lærer å spørre hverandre? De spør hverandre: -¿Cómo se llama …? -Un lápiz -¿Qué tienes en la mochila? -tengo un libro -Me prestas la goma? -Si, toma -gracias

Link www.123teachme.com www.Chicoschicas.no http://gandalf.uib.no/lexin/bildetema/bildetema.html?languages=nob,nno,eng,spa&language=spa&page=index&title=Bildetema%20-%20bokm%C3%A5l-nynorsk-engelsk-spansk%20%20%20%20%20%20&main=index.html Pocoyo ”cumpleanos de ballena”

Bøye verbene Lærer har forskjellige kort som har et verb + en tegn av den. Introdusere verbene med spørsmål: Qué haces en la escuela? -yo escribo una poesia Yo leo un libro Yo dibujo una casa

timeplan Elevene lager sin timeplan slik av de kan lære hva heter fagene. Repetere ukedager Qué día tienes español? Qué asignatura te gusta más?

Qué día tienes español? El lunes Martes Miércoles Jueves Viernes ¿A qué hora tienes español? A las diez y media

El recreo Juegos: Saltar a la comba Jugar al fútbol Jugar con la pelota Jugar al escondite Jugar al balón de mano Jugar baloncesto Qué haces en el recreo? Juego al fútbol

Vurdering Test angående tema: Ya sé test Verb Hacer Prestar