Hva er en medarbeiderundersøkelse?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra prøving og feiling til
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Velkommen til Erfaringsseminar november Gabelshus, Oslo
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Workshop etter medarbeider-/arbeidsmiljø-undersøkelsen
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Levanger kommune Driftskomiteen Medarbeiderundersøkelsa 2009 – Øystein Lunnan DK Orientering DK Medarbeiderundersøkelsa 2009.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Cafédialog – elevmedvirkning
”Litt bedre i dag enn i går”
Arbeidsmiljøundersøkelse Universitetet i Stavanger Enhetsrapport for TN, Institutt for petroleumsteknologi.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Refleksjoner over funn i ARK
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Cafédialog – elevmedvirkning
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Lederutvikling hos USIT
Hva skal til for å vinne? Leif Gautestad Leif Gautestad.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Politisk påvirkning.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Felles ARK rapport UIO Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelsen ARK.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse.
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
Vurdering for læring i Fysikk 1
NY VRI Nina og Ingvild.
Medarbeiderundersøkelsen 2016/2017
Medarbeiderundersøkelsen 2014
Orientering til styret om AMUS mars 2017
Hvordan lese rapportene
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Sett inn video fra Vimeo:
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Program – step by step – og gjennomføring
Klubbutvikling oppfølging
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Utskrift av presentasjonen:

Forslag til workshop med utgangspunkt i resultatene fra medarbeiderundersøkelsen

Hva er en medarbeiderundersøkelse? Et begrepsapparat/språk for å forstå egen arbeidshverdag En utviklingsmetode Et monitoreringssystem for å ”overvåke” arbeidsmiljøet Et evalueringsverktøy?

Program (4 timer) 09.00 Innledning 10.00 Gruppearbeid Kort innledning om undersøkelsen og forutsetninger for et godt etterarbeid med resultatene Resultater – presenter rapporten 10.00 Gruppearbeid Hva fungerer bra og mindre bra? Velge ett forbedringsområde og ett bevaringsområde 10.45 Plenumsarbeid Presentere de ulike gruppenes syn på resurser og utfordringer. Velge ett forbedringsområde og ett bevaringsområde 11.00 Gruppe arbeid Hver gruppe utarbeid forslag til ett tiltak knyttet til forbedringsområde og operasjonaliserer årsaker til kvalitetene på ett bevaringsområd 11.45 Plenumsarbeid Presenter gruppenes forslag til tiltak og betydningsfulle årsaker til kvalitetene på forbedringsområdet. Storgruppen prioriterer inntil 1 tiltak og 1 årsak som skal følges opp etter tilbakemeldingsmøtet. 12.30 Oppsummering og avslutning Leder oppsummerer og avtaler plan for det videre arbeidet. Handlingsplaner utarbeides av mindre grupper og presenteres på neste møte i seksjonen, enheten, ledergruppen

Målsettinger for første del i utviklingsarbeidet - tilbakemeldingsmøtet Lære noe om arbeidsmiljø generelt og for egen enhet spesielt Gi den enkelte medarbeider/leder en forståelse og oversikt over resultatene i egen enhet Avdekke belastninger og stimulanser felles for flertallet av medarbeiderne/lederne i enheten. Unngå å fokusere på det strikt individuelle, og det som dreier seg om hele organisasjonen. At medarbeidere/ledere tar ansvar for å fortolke for å nyttiggjøre sine egne resultater på medarbeiderundersøkelsen enhetens ansatte skal ha diskutert sine synspunkter på og vurderinger av resultatene med hverandre og ha kommet til enighet om ; hva de er fornøyd med og hva som er viktigst å utvikle og/eller forbedre. konkrete forslag om tiltak rettet mot det som bør forbedres. hvordan tiltakene skal gjennomføres. enhetene skal dokumentere utviklingsarbeidet i enheten

Utfordringer til medarbeidere og ledere i tilbakemeldingsmøtet Ta ansvar uttrykke dine tanker om hva som er bra og hva som ikke fungerer i enheten si fra når du er uenige med kolleger om hva som er felles problemer /styrker i enheten for å sikre at tiltakene faktisk gjennomføres – det er ikke leders ansvar å skape et godt arbeidsmiljø alene Tålmodighet og langsiktighet det tar tid for dere som gruppe/enhet å tilegne dere ferdigheter og utvikle den tryggheten som skal til for å jobbe systematisk med å utvikle seksjonen/stasjonen Fokusere på belastninger og stimulanser i egen enhet Når dere velger hva der ønsker å jobbe med - velg tematikk som er relevant for flertallet av medarbeidere i seksjonen/stasjonen Avgrense problemstillingene og tiltak Dere trenger ikke endre alt med en gang, eller løse de vanskeligste problemene. Del større utfordringer/problemer i mindre deler slik at dere finner sted der dere kan begynne med

Ledelse Støtte fra nærmeste leder Bemyndigende ledelse Rettferdig ledelse Positive utfordringer Kontroll i arbeidet Kontroll over avgjørelser Kontroll over arbeidsintensitet Rolleforventninger Rolleklarhet Rollekonflikt Jobbkrav Kvantitative krav Krav til læring Beslutningskrav Personlighet Tidligere erfaringer Sosialt samspill Sosial støtte Samarbeid Mobbing Arbeidsglede og engasjement i jobben Mestring av arbeidet Utmattelse i arbeidet Engasjement i organisasjonen Medarbeiderundersøkelsen fra Sensus as med tillegg for Universitetet i Stavanger Verdier Nærværsfaktorer Vurderinger og opplevelser Resultater Styringsmodell ved UiS Beslutningsprosesser Samspill jobb -familie Forskjellsbehandling Helse Jobbtilfredshet Karriereutvikling

Av enhetene i normgrunnlaget Hver enkelt enhet blir sammenlignet andre ca 2618 enheter, 26 857 medarbeidere og ledere Svar prosent Variasjon Gjennomsnitt 75 Lave skårer Middels skårer Høye skårer 65 16 % Av enhetene i normgrunnlaget Ca 68 % Av enhetene i normgrunnaget 16 % Av enhetene i Normgrunnlaget Meget sjelden eller aldri Av og til Svar sort spørsmålstekst Nokså Sjelden Nokså ofte Meget ofte eller alltid 0 25 50 75 100 Svar rød spørsmålstekst Meget ofte eller alltid Nokså ofte Av og til Nokså sjelden Meget sjelden eller aldri

Er vi enige ? Medarbeiderne i denne enheten svarer mer likt enn medarbeiderne i de fleste andre enhetene i sammenligningsgrunnlaget Medarbeiderne i denne enheten svarer omtrent like likt/forskjellig som medarbeiderne i andre enheter i sammenligningsgrunnlaget 74 Medarbeiderne i denne enheten svarer mer forskjellig enn medarbeiderne i de fleste andre enhetene i sammenligningsgrunnlaget 75

Svarprosent Virksomheten ? % Vår institutt/enhet/ ledergruppe: ? %

Sett inn bildene fra rapporten her

Oppsummering sterke og svake resultater Sterkeste Svakest

Gruppearbeid 1 A. Hva fungerer bra i enheten? Bli enige om 1 bevaringsområde, et område der dere opplever at enheten fungere godt B. På hvilke områder må vi forbedre oss? Bli enige om 1 forbedringsområde, områder der dere mener dere bør gjøre endringer Skriv ned resultatet som punkter på en flippover og benytt den så når dere presenterer gruppearbeidet i plenum

Gruppearbeid 2 A.  Hva er årsaken til at det fungerer så godt på bevaringsområdet? Hva er det dere/leder/andre gjør som bidrar til det positive resultatet på dette området ? Bli enige om de 2 viktigste årsakene/faktorene /forholdene.   B. Hva kan vi konkret gjøre for å forbedre oss på området som ikke fungerer godt nok? Bli enige om 1-2 gode tiltak. Lag en presentasjon på flippover, lysark evt på en PC.

Oppsummering av plenumsdiskusjon problemstillinger og styrker Forbedringsområde Resultatanalyse – Hvilke tema/spørsmål fanget opp dette forbedringsområde? 1. 2. Bevaringsområder Resultatanalyse – Hvilke tema/spørsmål fanget opp dette bevaringsområdet? 1. 2.

Handlingsplan for forbedringsområde   Forbedringsområde Det som må opprettholdes er: Ansvarlig Evaluering dato 1. A B 2.

Handlingsplan for bevaringssområde   Bevaringsområde Tiltak Tidsfrist Ansvarlig Utført dato 1. A B 2.