Nytt denne uken. California forbyr salg av voldelige spill til mindreårige • “Studies prove that playing these violent video games are bad for kids mental.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

Politikk handler om å fordele goder og byrder i et samfunn.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Sosiale medier Digitalt temakurs Innhold: Datasikkerhet og nettvett, generell bruk av PC og sosiale medier.
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Steffen Myklebust Velkommen til en presentasjon av «my good friends»
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
12. Oppsummering.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
SOS 6507 – Prosjektoppgave • Navn på oppgaven: – Hvilken betydning kan Web 2.0 og Entreprise 2.0 ha for sosial nettverksbygging og kulturdannelse? • Arbeidsverktøy.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Sosiologi i barnehagen
Blogg, Wiki, RSS  Hva er det?  Hvordan ta det i bruk?
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Nye MSN Audun Giske Channel Manager November 07/08, 2007 msn.no.
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk
Læreplanen Historie Vg2.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Nytt denne uken. Video iPod-lansert ikke-nyhet varsler (kanskje) om nye tider.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”
Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan Ungdoms bruk av online dataspill Knut H. Sørensen
Strategi- og aktivitetsplan
Oppsummering. ulike perspektiver teknologiske betingelser og utvikling makroforhold mikroforhold område-spesifikke forhold sosio-kulturelle forhold.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Murhuskampanje 2006  TV-reklame  Web-annonsering  Brosjyrer  Webside  Fagpresse-annonsering  Oppfølging.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Mobilapper. Nett bank apper Reise og navigasjon.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Kommunikasjon og kunnskap. Det moderne mennesket: eksistert i år Skriftspråket: år gammel Vår tid: de fleste kan både lese.
Webstep, tillit og tillitsledelse - Vår historie, våre erfaringer - Arnt R Aasen.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
1 Gjennomføring Av Internasjonale Og Flerkulturelle IT Prosjekter. Av Øivind Kirksæter COO Mobile Media Solutions.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Markedsføring og video Sosiale medier og bruken av disse er viktige – i noen tilfeller alene men også i kombinasjon med tradisjonell markedsføring.
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Markedsføring.
DRI1002-V05 7. seminar 14. mars Arild Jansen , AFIN
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Hvordan oppstår grupper?
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Gode venner som hjelper andre
Inspirasjon og ledelse
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

Nytt denne uken

California forbyr salg av voldelige spill til mindreårige • “Studies prove that playing these violent video games are bad for kids mental and physical health,” said Jim Steyer, “The health threat involved with kids playing such games is equivalent to smoking cigarettes.”  ingen lov i Norge, men viss selvjustis i bransjen  felles, europeisk PEGI-merking

Salg av dataspill i Norge øker • regner med et salg på over 800 millioner • Reitan kjøper opp Spaceworld

Blogger brer om seg • VG starter blogg-tjeneste i forbindelse med 10 år på nett • Google lanserer blogg-leser-tjeneste på Web 2.0-konferanse

Demo-blogg •

Forrige gang • utviklingen av hypertekst • par digitale genrer • dataspill

Denne gang • kort om syndikalisering • nettverkssamfunnet  nettverkseffekten  virtuelle fellesskap  digitalt demokrati

Kort om syndikalisering • hvordan spre innhold? • innhold som tjeneste • innhold som kan leses etc. utenfor normal kontekst • innhold som man kan abonnere på • eksempel:  blogger, nyheter, radio, e-læring

Tradisjonell modell • bruker surfer på ulike nettsteder VG.no Dagblad.no NRK.no

Syndikaliseringsmodell • aggregatorer kan være:  desktop-program, nettlesere med riktig funksjonalitet, nett-tjenester, nettsider, iTunes etc. VG.no Dagblad.no NRK.no aggre- gator

Eksempel Google Reader/FireFox

Syndikalisering • forutsetning for spredning av blogger • en del av personfiseringen av nett  jfr web 2.0 • konkurrerer med tradisjonelle portaler  men en del av personlige portaler  jfr. ’Mine studier’ bruker/kunne brukt syndikaliseringsteknologi

Podcasts – når = 3 • når teknologi blir enkel, blir folk kreative  syndikaliseringsteknologi  + web-radio  + mp3  (+ mp3-spillere)  (+ distribusjonskanaler for musikk/lyd) • alle snakket om VoD, ingen om RoD! • standarder/enkelhet tvinger fram åpenhet/tilgjenglighet (jfr.web tv)

Syndikalisering og de fire kulturer • åpen, fri standard (og gjerne teknologi) • bygger på delekultur  designet av ’eliten’  utviklet av hackere  omfavnet av nett-folka  kommersialisert av gründerne • Apple prøver å gjøre det unikt :-) • Microsoft legger det inn i OS-et :-)

Nettverkssamfunn/fellesskap

Nettverkseffekten 1) • verdien av nettverket øker eksponensielt med antall noder  vi teller ikke bare noder,  men også mulige relasjoner mellom noder  jfr. telefon:

Nettverkseffekten 2) • med en telefon er det ingen å ringe til

Nettverkseffekten 3) • med to telefoner er det én mulig relasjon

Nettverkseffekten 4) • med tre telefoner er det tre mulige relasjoner

Nettverkseffekten 5) • med fire telefoner er det seks mulige relasjoner

Nettverkseffekten 6) • med fem telefoner er det 10 mulige relasjoner

Nettverkseffekten 7) • med ti telefoner er det 45 mulige relasjoner etc., etc., (tegn linjer selv:-)

Nettverkseffekten 8) • ergo: • det ligger et enormt potensiale i et globalt teknisk nettverk med et enormt antall mulige kommunikative relasjoner

Nettverkseffekten 9) • denne verdien tas ut av mindre sosiale, organisasjonelle og/eller økonomiske nettverk som bruker den tilgjenglige, underliggende, globale nettverksteknologien for kommunikasjon  jfr. virtuelle samfunn, onlinespill, fildeling, e-handel, e-læring, online- dating, etc., etc.,... • tjenestenes verdier ligger i å lage ’smarte relasjoner’

Nettverkseffekten 10) • eksempel på smarte relasjoner:  online-dating  Amazone.com med matching av personer og bøker  nettaviser med nyheter, brukere, annonsører, nye tjenester etc. • jfr. slankeklubbene

Virtuelle fellesskap 1) • felleskap: stabilt sett av sosiale relasjoner vedlikeholdt av vekselvirkning mellom normer og deltagere • på nett blir vekselvirkningen basert på verbal/symbolsk kommunikasjon  normal ikke-verbal kommunikasjon blir simulert :-)

Virtuelle fellesskap 2) • virtualitet – lettere å bruke enn å definere:  kommunikasjon og relasjoner er reelle, dvs. ikke virtuell forstått som kunstig  ikke-nærværende/ikke-materiell  hvor foregår telefonsamtalen?  ’virtuell’ er metafor for å begripe egenskaper som skiller fra ikke- virtuelle fellesskap (også kalt faktiske fellesskap i innføringsboken)

Bakgrunn • jfr. Castells fire kulturer  interessebasert fellesskap • teknologisk bakgrunn i BBS og USENET og IRC  usenet: dominerende preweb-internett • brukes ennå, telenor holdt på å fjerne tjenesten, men valgte å relansere den  irc: åpen, kanalbasert chatte-teknologi • brukes også ennå, men ulik web-chat og Messenger ol. har tatt over mye

Tre (overlappende) typer fellesskap • små, sosiale fellesskap  familie, venner, nære kolleger/studiekamerater... • større, sosiale fellesskap  normer/verdier, region, språk, historie • formelle fellesskap  oppgaver, interesser • virtuelle fellesskap har trekk av alle tre typer

Egenskaper ved virtuelle fellesskap • uavhengig av felles omgivelser • hovedsaklig skriftbasert kommunikasjon • mindre normativt bindende • mindre stabile • mer spesialiserte

Castell problematiserer ’fellesskap’ til fordel for ’nettverk’ • ’virtuelle fellesskap’ skaper et skille mellom tidligere og moderne sosialisering • ’fellesskap’ basert på en modell om deling av verdier og sosial organisering basert på kultur og lokalisering • ’nettverk’ basert på en modell om valg og strategier hos individer, familie og grupper  ”Communities are networks of interpersonal ties that provide sociability, support, information, a sense of belonging, and social identity” (Barry Wellman som sitert hos Castell)

Castell ser utviklingen i forlengelse av annen utvikling • nettverk erstatter lokalisering som sos. grunnlag • individualisering og individsentrerte nettverk • utvikling av Internett støtter disse trendene • Castell skiller mellom intime, sterke og svake bånd. Bruk av Internett...  vedlikeholder og utvider antall svake bånd (jfr. mobil og sms)  styrker sterke bånd over distanse • har ingen klar negativ effekt på normal ’real life’ sosialisering

Digitalt demokrati – innføringsboken 1) • to syn på vestlig demokrati  liberalistisk demokrati • valg, avstemninger og kanaler for ytringer • internett kan bidra til mer direktedemokrati  deliberativt demokrati • legitimt grunnlag basert på offentlighet/rådslaging • bidrar internett til offentligheten?

Digitalt demokrati – innføringsboken 2) • tre syn:  internett bryter med fornuftig offentlighet  internett forlenger den tradisjonelle offentligheten  internett utfyller/supplerer den tradisjonelle offentligheten • massemedier hindrer mer og mer offentligheten • jfr. bodycount-prosjektet og Irak-krigenbodycount-prosjektet

Digitalt demokrati – innføringsboken 3) • fem virkninger på offentlig debatt: 1. bredde i ytringer 2. ytterligående ytringer kommer frem 3. privat/offentlig debatt flyter over i hverandre 4. flere offentligheter – diversifisering 5. nasjonal offentlighet svekkes

Digitalt demokrati – Castell 1) • internett et verktøy for sosiale bevegelser • men også et medium for sosial organisering av disse  kommunikasjon/mobilisering av/rundt verdier  adhoc-organisering framfor tradisjonell fagorganisering • internett i starten utg. for aktivisme og grasrotbevegelser  i starten ’alle’ revet med  modning og utvikling har medført en normal spredning og mindre politikk/idealisme

Digitalt demokrati – Castell 2) • internett kan ikke ’fikse’ demokratiet • men spiller en rolle i ”informational politics”  ryktespredning og lekkasjer  skandale, skandale! • jfr. bloggere og Rathergate  dobbeltrolle – avslører, men understreker Castells poeng

Digitalt demokrati – Norge • siste valg: eksperimentering med internett som verktøy for partier  nettsider, sms fra Erna og blogger  vellykket? • nett brukes i liten grad i Norge som medium for organisering  eksempler på nettverkslister via epost • ”Female Bonding” (kvinner fra mediene) • hvordan vurdere valget i forhold til internett og liberalistisk og deliberativt demokrati? • lettere å se utviklingen i forhold til Castells ”informational politics”

Digital organisasjon • webers beskrivelse:  hierarkisk autoritet  regulert arbeidsdeling  formelle regler for arbeidsoppgaver  ikke individuelt eierskap til ressurser  rekruttering basert på kvalifikasjoner • nyere: organisasjoner beskrevet ut fra dets informasjons- og kommunikasjonssystemer

Organisasjoner og Internett  organisasjoner forstått som kommunikasjonsnettverk • medier bestemmer effektiviteten • nye medier gir nye rutiner, muligheter og virkninger  internett brukes til det meste av intern og ekstern kommunikasjon mellom personer • epost, video-konferanser etc.  internett-/web-teknologi brukes i håndtering av ressurser • intranett/ekstranett

Nettverksorganisasjoner • mindre byråkrati og hierarki • betydningen av smarte relasjoner  jfr. nettverkseffekten • fleksibilitet • internett et medium for organisering  jfr Castell om organisering av sosiale bevegelser og internett

Castell om ”the network enterprise”  firmaet: sentral enhet for akkumulering av verdier, strategisk ledelse etc.  firmaets virksomhet: utført av adhoc- nettverk • behovsstyrt • fleksibilitet • avhengig av nettverksteknologi • kundeorientert (del av nettverket, så å si)  kunnskapsintensitive

Castell om ”the network enterprise” • stiller krav til arbeidsstokk  kompetanse  videreopplæring  talent • men skiller mellom ’self- programmable -’ og ’generic labor’  begge møter krav om fleksibilitet

Hva som det ikke sies noe om: • arbeidsforhold? • outsourcing?