Bruk bilen med glede!! Bilfører 65+ Bruk bilen med glede! Bilfører 65+

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Motivasjonsgruppenes HVEM HVA HVOR
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
Barnesoldater: Ikke alle barn leker krig
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
© EL & IT forbundet, søndag, 22. juni 2014 Lysbilde nr.: 1 Hvordan er kravene fra LOs representantskap innfridd?: •Krav: •”- at AFP-tillegget skal utformes.
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
1 1 Utvikling i levealder og delingstall Ved Helge Brunborg, Dennis Fredriksen, Nils Martin Stølen og Inger Texmon Statistisk sentralbyrå FAFO 5 september.
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Hvorfor sertifisere ?? Elisabeth Fahlstrøm Vedlikeholdskoordinator MTA
Steffen Myklebust Velkommen til en presentasjon av «my good friends»
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
Dyreparken på 300 sekunder.
TryggTrafikk v/ Distriktsleder Idar Ertsås Pressekonferanse 2. januar 2012.
Mer om arbeidstilbud Humankapital
Prosent og forhold - repetisjon
Tennistrener – en karrierevei
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Helse og Rehabilitering Prosjekter som gir helse og livsglede
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Seniorforsker Dagfinn Moe
Trygge eldre, et prosjekt i regi av Eldresikkerhetsrådet
”Vi strekker oss litt lengere” Personalsjef, kollega og medmenneske
Skisamling i Hintertux Periode 25 september til 2. oktober 2009.
Dialog og samhandling? - En presentasjon av et veivalg NBF - Skade og lakkonferanse - Gardemoen 22. mars Knut G.H. Aas - Leder Bilkanalen i Norge.
Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
Innføring av HPV-vaksine i barnevaksinasjonsprogrammet
Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
TARKUS OG MEG I TRAFIKKEN
Informasjon om oss stiftet februar Ut på tur..
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Oppsummering av FOU - prosjekt
| S Blair et al. JAMA 276: , 1996 Risikofaktorer: Alle dødsårsaker N= menn; 601 dødsfall; risiko justert for andre faktorer; Aerobics Center.
Nasjonalforeningen for folkehelsens demensforeninger
Trafikkopplæring.
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Bilens betydning for eldre gruppers velferd og livskvalitet Transportforum, Linköping 8. og 9. januar 2009 Randi Hjorthol, Transportøkonomisk.
Bilens betydning for eldre gruppers velferd og livskvalitet
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Bjørnar Allgot generalsekretær
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Din helse - vår hjertesak! ”Rehabilitering i eldresenteret” et prosjekt i Nasjonalforeningen for folkehelsen med eldre i fokusDin helse - vår hjertesak!
Tilstandsrapport Lev Nå kurs hos YIT 6 deltakere Stavanger Dato: juni 2012 Skala Lærte du noe som gjør deg styrket i din jobb hos YIT ?
Presentasjon av Trafikkprosjekt for ungdom Trafikkdagene Ålborg Universitet 2006.
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Avtale om pensjonistavlønning
Der alle har glede av å være Referat Trenerforum 3. november November 2012.
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Stavanger Turnforening Hvorfor samarbeide med STF i merkevarebyggingen? Stavangers desidert største idrettslag –Pr. dato medlemmer. Disponerer.
” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold ” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold (Tjøme,
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
Velkommen til ny sesong SKIPTVET IL ski og sykkelgruppe.
Økt innsats for tilbakekall av førerkort etter Vegtrafikklovens §34 - effekt på trafikksikkerhet Evaluering av prosjekt i Møre og Romsdal Fridulv Sagberg.
Utfordringer i trafikksikkerhets- arbeidet generelt, og i forhold til barn og ungdom spesielt Direktør Kari Sandberg, Trygg Trafikk Fylkessekretær Ivar.
V Status, utfordringer og strategier. for Den norske kirke 2015 – 2018, vedtatt av Kirkemøtet: Mer himmel på jord Kirken vitner i ord og gjerning om.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Oppsummering av FOU - prosjekt
Medlemskap, lisens og forsikring i NLF
Et kurs om innsats ved store ulykker
Oppsummering av FOU - prosjekt
Trygg Trafikk orienterer. Ungdomsrådet på Notodden
Kapittel 4 oppgave e. Sett inn riktig form av adjektivene.
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Utskrift av presentasjonen:

Bruk bilen med glede!! Bilfører 65+ Bruk bilen med glede! Bilfører 65+

Bruk bilen med glede!! Verdiene forplikter Bilfører 65+

Bruk bilen med glede!! har vist at: det er 511 000 personer over 65 år med førerkort og det vil bli sterkt økende i årene framover over 1000 innblandes i ulykker hvert år i siste 10 års periode er det en markant økning eldre som innblandes (27%) fordi antall eldre med førerkort har økt i denne perioden (29 %) kvinner har 71 % lavere risiko etter endt kurs og menn 18 %. Bilfører 65+

har evaluert kursets effekt: Bruk bilen med glede!! har evaluert kursets effekt: det forventes at kurset skal gi en reduksjon i personskaderisiko på minst 25 % til sammen vil en forvente en reduksjon i antallet drepte eller skadde på mellom 70-100 pr. år ……………. Bilfører 65+

Gi kunnskap til «65+» om det som er viktig for å kunne kjøre bil Bruk bilen med glede!! Måloppnåelse Gi kunnskap til «65+» om det som er viktig for å kunne kjøre bil «så lenge som mulig så sikkert som mulig» Bilfører 65+

«LEVE AKTIVT» Trivsel og mosjon er bra for helsa og gir helsegevinst. !! «LEVE AKTIVT» Trivsel og mosjon er bra for helsa og gir helsegevinst. Enkelt kunne besøke venner og venninner. Bilen gir frihet til å reise hvor man vil, og når man vil ……….. Bilfører 65+

«TA ANSVAR» ….. for egen sikkerhet Bruk bilen med glede!! «TA ANSVAR» ….. for egen sikkerhet for samhandling med andre trafikkanter i trafikkbildet for å kunne hente/bringe barnebarn, venner/venninner, … for å kunne gjennomføre legebesøk for å gjennomføre de daglig nødvendigheter for å redusere risikoen for å bli involvert i trafikkulykker ............. Bilfører 65+

«KOMPENSERE FOR ALDER» Bruk bilen med glede!! «KOMPENSERE FOR ALDER» ….. Klargjøre hvordan man kompenserer som følge av alderssvekkelser bygget på resultater av den forskningen som foreligger. Kunne bevare bevegelsesfriheten ved å være mobil. Bilfører 65+

Bilfører 65+ Er for alle bilførere over 65 år. Bruk bilen med glede!! Bilfører 65+ Er for alle bilførere over 65 år. Frisker opp trafikkunnskapene i en hyggelig atmosfære. Håndplukkede trafikklærere som er lokalkjent med trafikkforholdene der kursdeltagerne bor. Får avklart sine egne spørsmål ved at deltagerne selv velger tema og kommer med spørsmål. Inneholder populære tema alt fra rundkjøring, vikeplikt, fletting, trafikkskilt, kjøring på motorvei og kjøring i mørke. Kurset inneholder ingen teoretisk prøve. Man mister ikke sertifikatet. Kurset er frivillig – dokumentert effekt!! Bilfører 65+

Bruk bilen med glede!! Hvorfor gjør dette? Statens vegvesen valgte ATL som sin samarbeidspart. ATL tar ansvar og roller innen trafikksikkerhet. ATL vil være en sentral aktør trafikksikkerhetstiltak. ATL mener at «Bilfører 65+» er et meget viktig virkemiddel som seriøse aktører vil være med å profilere. ATL satser på «Livslang trafikklæring». ATL har lærere med høyskoleutdanning for trafikkopplæring. ATL vil hjelpe Statens vegvesen til å nå sine mål relatert til «O-visjonen». Bilfører 65+

Hva koster kurset? Kursavgiften er kr. 1250,- Bruk bilen med glede!! Hva koster kurset? Kursavgiften er kr. 1250,- Muligheter for Statoil å gi sine medlemmer ulike former for premieringer ved fullført kurs. Eks.: Gjensidige gir kr. 300,- til kursdeltagere som gjennomfører kurset. Bilfører 65+

Hva inneholder kurset? Kurset har en teoridel og en praktisk del. Bruk bilen med glede!! Hva inneholder kurset? Kurset har en teoridel og en praktisk del. Teoridelen er på minst 12 timer à 45 minutter fordelt på tre eller fire samlinger. Praksisdelen gir anledning til enten å kjøre selv eller være med ut i trafikken for å oppsøke noen av de situasjonen man har gjennomgått i teoridelen. Bilfører 65+

Organisering ATL Samarbeidspartnere 125 Trafikkskoler Område-ansvarlig Bilfører 65+

Landsdekkende Bilfører 65+

Vi ser frem til et spennende og interessant samarbeide !! Bilfører 65+