Johannes Skaar, Innovasjon Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Global Dignity Day Informasjon til rektormøte, Telemark Thomas Horne Prosjektleder Global Dignity Norge.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
NESOs Formannskole klasse / 2014
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
INTRO-KURS Gjennomføringsfasen.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Strategi- og forankringsfasen
PLP Prosjektlederprosessen
Innovative offentlige anskaffelser
VI ER I OMSTILLING – HVA NÅ?
Innovasjon Norge Fauske 20. november 2008 Inger Teigstad Avdelingsleder.
Tilbud og tjenester fra Innovasjon Norge
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Overgangsprosjektet NY GIV
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Normen i SiO - forpliktelser og lederforankring
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
Prosjekt nr: 057EHovedprosjekt, 2HKI vår Hovedprosjekt vår 2002 Tittel:RMC på web Title:RMC goes to web.
Nærmere om prosess og vurderingskriterier. De følgende sidene beskriver helt stikkordsmessig hvilke forhold som blir vurdert og vektlagt. I tillegg til.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Ny organisasjonsperm. Organisasjonsperm 2014 Ikke store endringer fra det som ble lagt frem i Fornyes etter behov. Forventer en del endringer i.
INNOVASJONS- MILJØER Avrunding av Omstillingskonferansen 2014.
Målsetting med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Praksiseksempel fra Lørenskog
Stabsutvikling i Nidaros en stab – ett oppdrag – ett arbeidsmiljø.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Regional omstilling Tilbud og tjenester fra Innovasjon Norge.
INTRO-KURS Strategi- og forankringsfasen. Omstillingsprosessen.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Vi er i omstilling – hva nå? Starthjelp for nye omstillinger.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Informasjon om kompetanse- program - For handels- og servicenæringa i Nordkapp.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Verktøy for å kartlegge holdninger
Vi er i omstilling – hva nå?
Tilbud og tjenester fra Innovasjon Norge
Roede-kurslederen på Facebook
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Johannes Skaar, Innovasjon Norge www.regionalomstilling.no Johannes Skaar, Innovasjon Norge

Regionalomstilling online 2012 Et vanskelig tilgjengelig esktranett på en komplisert adresse www.regionalomstilling.no

Regionalomstilling online 2012 (forts.) “http://ekstranett.innovasjonnorge.no/templates/ Page_Meta____60008.aspx” Vanskelig å huske Vanskelig å finne Teknisk utdatert publiseringsløsning www.regionalomstilling.no

Regionalomstilling online 2012 (forts.) Brukerundersøkelser viste at ekstranettet var lite brukt Mange visste ikke at det fantes Mange følte seg alene med omstillingsutfordringene www.regionalomstilling.no

Hvorfor web? Tilgjengelighet: Samlet ressursbank for verktøy og maler Oppdatert informasjon til alle samtidig Enkelt å oppdatere Vi er spredt over hele landet – vi trenger et virtuelt samlingssted www.regionalomstilling.no

regionalomstilling.no Målgruppe: Vi som arbeider lokalt med praktisk omstillingsarbeid Åpen og effektiv kommunikasjonskanal til alle omstillingsorganisasjoner i hele landet www.regionalomstilling.no

regionalomstilling.no (forts.) Innføring i omstillingsarbeid: organisering, fasene, aktørene og oppgavene Lett å finne og kontakte oppdragsrådgiverne fra Innovasjon Norge www.regionalomstilling.no

regionalomstilling.no (forts.) Effektiv tilgang til oppdaterte verktøy og maler Informasjon og ressurser organisert slik vi arbeider: i faser Eksempler på prosjektplaner, omstillingsplaner, sluttevalueringer m.m. – Kommer! www.regionalomstilling.no

regionalomstilling.no (forts.) Erfaringsutveksling: Les om andre omstillingsområder og kontakt de som leder arbeidet der Erfaringsutveksling: Social Cast Samarbeidsplattform, filutveksling, innlegg, tips og spørsmål. – Kommer! www.regionalomstilling.no

www.regionalomstilling.no  Vi går online! www.regionalomstilling.no

INTRO-KURS Strategifasen og Gjennomføringsfasen

Hjelp, vi er i omstilling! Mange er usikre ved oppstart av omstillingsarbeidet Feltet er komplisert og vanskelig å få oversikt over Krevende å identifisere konkrete oppgaver og prioritere dem riktig i starten www.regionalomstilling.no

Hjelp, vi er i omstilling! (forts.) Mange sliter med å komme i gang Verdifull tid går til spille i oppstarten  Problemet gjentar seg: Gjelder i Strategifasen og igjen i Gjennomføringsfasen www.regionalomstilling.no

INTRO-kurs fra Innovasjon Norge Nyutviklet tilbud fra Innovasjon Norge Pilot-kurs høsten 2013 www.regionalomstilling.no

INTRO-kurs: Hva er det? To kurs. I to ulike faser. For to ulike målgrupper Strategi- og forankringsfasen: prosjektleder og leder av prosjektstyringsgruppen Gjennomføringsfasen: styreleder og leder av omstillingsarbeidet www.regionalomstilling.no

INTRO-kurs: Hva er det? (forts.) Innføring i praktisk omstillingsarbeid Vekt på oppgaver og ansvar for styret og ledelsen av hhv. Strategi- og Gjennomføringsfasen Holdes for mindre grupper om gangen Veksler mellom teori og praktiske arbeidsøkter www.regionalomstilling.no

INTRO-kurs: Hva er det? (forts.) Innføring i bruk av ny INTRO og web Innovasjon Norges tilbud om verktøy, maler og rådgivning Workshops: Kom i gang! Deltakerne lager utkast til planer og styringsdokumenter www.regionalomstilling.no

Mer om INTRO-kursene www.regionalomstilling.no/verktøy Her finner du svar på følgende:  Dette er INTRO-kurs  Hvem er kurset for?  Hvordan foregår det?  Hva er resultatene av INTRO-kurset?  Hva koster det? www.regionalomstilling.no

INTRO-kurs: piloter 2013 30. september – 1. oktober 30.–31. oktober Disse skal på kurs! Lærdal Meløy Sauda Hurum Ringeriksregionen www.regionalomstilling.no

” Endelig INTRO-kurs Dette har vi ventet på så lenge! Omstillingsleder, 2013 www.regionalomstilling.no

Kompetanseprogram for handels- og servicebedrifter Anne Helgesen, Innovasjon Norge

Formål Bidra til å styrke den lokale handels- og servicenæringen i kommuner med omstillingsstatus I mange omstillingskommuner er mindre handels- og servicebedrifter særlig utsatte, samtidig som de har stor betydning for trivsel i kommunen og hvor attraktivt det er å bo der. Det kan også være kommunens møtesplass. Nedlegging av arbeidsplasser og fraflytting medfører særlige utfordringer for de mindre lokale handelsbedriftene. Sårbare omstillingsområder med små handelsbedrifter opplever ofte handelslekkasje til større sentra. Å styrke konkurransekraften til de minste handelsbedriftene vil være viktige tiltak i omstillingsområdene. www.regionalomstilling.no

Målgruppe Dagligvarehandel Faghandel Håndverksbedrifter som også driver faghandel Servicevirksomheter www.regionalomstilling.no

Gjennomførte program Askvoll og Hyllestad Gamvik og Lebesby Rollag Meløy Gjennomført 2 piloter i Askvoll/Hyllestad og Gamvik/Lebesby. I tillegg har Rollag og Meløy kommuner gjennomført kompetanseprogrammet. Vi har trukket erfaringer fra alle fire programmet og holder nå på å sy sammen et opplegg som vil bli tilbudt som verktøy fra Innovasjon Norge til omstillingskommuner. www.regionalomstilling.no

Innhold i verktøyet Rekruttering Samlinger Arbeid mellom samlingene Finansiering www.regionalomstilling.no

Rekruttering Gjennomføres av omstillingsorganisasjonen sammen med valgt konsulent for gjennomføring Sentralt – få frem de bedriftene som har vilje og evne til gjennomføring (økonomisk handlingsrom) 10 – 12 deltakere Erfaringene fra gjennomførte program er at den beste måte å rekruttere på er at omstillingsorganisasjonen og ekstern konsulent sammen gjennomfører intervju med potensielle deltakere. På den måten kan man plukke ut de som har vilje og evne til gjennomføre programmet. Samtidige er det viktig at man I rekrutteringen får frem bedrifter som har en visst økonomisk handlingsrom, slik at mulighetene til å gjennomføre planlagte tiltak er til stede. En gruppe på 10 til 12 deltakere ser ut som en gruppe som fungerer bra også med hensyn til nettverksbygging. www.regionalomstilling.no

Samlinger - innhold 1. samling 2. samling Bli bevisst, kunne beskrive og forstå egen forretningsmodell 2. samling Forbedre forretningsmodellen og beskrive en tiltaksplan 3. samling – oppfølging etter ½ år Følge opp tiltaksplanen Det som vil stå sentralt I samlingene er å bli bevisst, kunne beskrive og forstå sin egen forretningsmodell. Arbeid på samlingene vil ta utgangspunkt forsterke og forbedre forretningsmodellen. Med det mener vi å se på kundegrunnlaget, målgrupper, konkurranseforhold, inntektstrømmer, kostnadssiden. I tillegg ser vi for oss at kommunikasjon og markedsføring og bruk av sosiale medier står sentralt. Samling 2 vil gå over to dager og ha fokus på forbedring av forretningsmodellen. I dette ligger å bli bevisst på mulighetene innenfor salg og service, Videre arbeide med en tiltaksplan for den enkelte bedrift. I samling 3 ser vi for oss at alle ansatte I bedriften er med. Samlingen vil bli en kombinasjon av å følge opp tiltaksplanen samt å inspirere til videre forbedringsarbeid www.regionalomstilling.no

Arbeid mellom samlingene Gjennomføre en enkel handelsanalyse for område Bedriften skal gjennomføre en enkel en kunde/ansatt- undersøkelse etter samling 1 Funnene blir gjennomgått sammen med ekstern konsulent og tatt med i samling 2 Etter samling 2 – oppfølging av tiltaksplan hvor konsulent bistår Handelsanalyse skal avdekke potensielle som eksisterer I området. Bedriftene får to dager med ekstern konsulent. www.regionalomstilling.no

Finansiering Kostnader mellom 400 – 450` Omstillingsorganisasjonen Innovasjon Norge – Regional omstilling Deltakeravgift – 3000 kr pr deltaker IN vurderer å innhente tilbud og inngå rammeavtale med noen miljøer, hvis ikke må omst.org. Innhente tilbud for gjennomføring av hvert program. IN og omst.organisasjon dekker 50% hver etter fratrekk for deltakeravgift. www.regionalomstilling.no