Kompetanseutvikling som konkurransefaktor i reiselivet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Advertisements

En kunnskapsbasert bygg-, anlegg og eiendomsnæring
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
MENON Business Economics Et kunnskapsbasert Norge: Tittel Navn Handelshøyskolen BI Møte for styringsgruppen NHD, Erik W. Jakobsen.
Verdien av kunnskap som konkurransefortrinn
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Norge som internasjonal biomarin ”Knowledge HuB”?
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Strategi for rekruttering til kommunene – hva kan kommunene og KS gjøre ? Strategikonferanse Hordaland 2009 Bente Stenberg-Nilsen, Fagsjef KS.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
En kunnskapsbasert havfiskenæring
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Kristiansand – Byen som drivkraft
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Seniorer i finansnæringen
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger

Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanseutvikling som konkurransefaktor i reiselivet NHO Reiseliv Kompetanseutvikling som konkurransefaktor i reiselivet Frode Solberg - Handelshøyskolen BI Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Alle påpeker flott natur som sitt viktigste konkurransefortrinn Så godt som samtlige Norske kommuner og fylker har reiseliv som strategisk satsingsområde Alle påpeker flott natur som sitt viktigste konkurransefortrinn Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Et kunnskapsbasert Reiseliv

Kompetanseutvikling som konkurransefaktor i reiselivet Ferdigheter Kompetanse elementene Kunnskap Holdninger Egenskaper Frode Solberg - Handelshøyskolen BI Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

13 næringer - 80 % av verdiskapingen og 70 % av sysselsettingen Kompetanseutvikling som konkurransefaktor i reiselivet 13 næringer - 80 % av verdiskapingen og 70 % av sysselsettingen 2 av de gjennomgående momenter: Våre konkurrentland beveger seg raskere både kunnskapsmessig og markedsmessig Utdanningssystemene understøtter ikke alltid de Norske kunnskapsposisjonene og kompetanseutviklingen i bedrifter er også for svak. Frode Solberg - Handelshøyskolen BI Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Antallet studieprogrammer har gått ut over alle breddegrader, skriver NHO-direktør Kristin Skogen Lund i et debattinnlegg i DN lørdag 28.09.13.. Og fortsetter: «Vi utdanner for mange for lenge til akademiske grader som ikke er avstemt med hva samfunnet trenger». BI-Professor Linda Lai advarer mot mastersyke. Men all statistikk viser at fremtidens arbeidsmarked krever høyere utdanning? – Ja, men: Man må begynne å fokusere på riktig kompetanse, og ikke høyest mulig utdanning. Du er ikke kompetent selv om du har en mastergrad, du er kompetent når du har arbeidsoppgaver som passer til det du kan. Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Nederst på lista ligger reiseliv. Sunnmørsposten / Reve Nederst på lista ligger reiseliv. - Reiseliv får absolutt dårligst score hos oss, sier Torgeir Reve til Dagens Næringsliv. - Reves beregninger viser at bransjen har en svært lav lønnsomhet, samtidig som det formelle kompetansenivået er meget lavt. Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Litt om situasjonen Produktiviteten er lav og karrieremulighetene begrenset med få helårsarbeidsplasser, små bedrifter og lave lønninger. Det gjør det vanskelig å tiltrekke og beholde talentfulle og ambisiøse medarbeidere. Et annet problem er at produktkvaliteten er ujevn og prisdifferensieringen for liten. Prisnivået oppleves som høyt av prisfølsomme markedssegmenter, og kvaliteten oppleves som utilstrekkelig for betalingsvillige segmenter. Menon 2010 Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Noen ”nye” og økende utfordringer i ledelse av virksomheter Kompetanseutvikling som konkurransefaktor i reiselivet Noen ”nye” og økende utfordringer i ledelse av virksomheter Generasjonsutfordringer (X og Y.) Lojalitet og turnover hos arbeidstakerne Medarbeidernes kompetanse og krav til egen utvikling Kundene blir mer krevende Fra episoder til relasjoner, noe som er en ren organisatorisk og ledelsesmessig utfordring Ca. 85 % av all produksjon er i dag tjenesterelatert – dette bare øker Suksess er knyttet til ledelse og organisatoriske utfordringer Tjenesteinnovasjoner, innovasjon i prosesser og forretningsmodeller er det som dominerer. Dette vil bare øke! Dette krever høy organisatorisk og ledelsesmessig kompetanse Organisasjonsstrukturer utfordres og prosjektorientering blir mer dominerende Kommunikasjonsarenaen er i konstant og rivende forandring Dette krever løpende endringer i organisasjon og kompetanse Endringshastigheten og krav til fornying – innovasjon Internasjonalisering - globalisering Teknologi versus menneske Økende eksternt fokus på virksomheten Bedriftens omdømme og attraktivitet som avgjørende faktor for å rekruttere og beholde arbeidskraften Kunder og leverandører osv. likedan Frode Solberg - Handelshøyskolen BI Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Å FÅ TAK I DE NYUTDANNEDE, OG Å BEHOLDE DE GODE…. Kompetanseutvikling som konkurransefaktor i reiselivet Kampen om arbeidskraften blir vår store utfordring fremover! Kompetente medarbeidere er avgjørende for å skape konkurransefortrinn! Å FÅ TAK I DE NYUTDANNEDE, OG Å BEHOLDE DE GODE…. Frode Solberg - Handelshøyskolen BI Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Kompetente medarbeidere en kritisk utfordring Kompetanseutvikling som konkurransefaktor i reiselivet Kompetente medarbeidere en kritisk utfordring De unge prefererer i sine yrkesvalg Faglige utfordringer og et godt faglig miljø Læring og kompetanseutvikling Attraktive bedrifter med godt omdømme Et godt og utviklende arbeidsmiljø Våre dyktige og erfarne ”seniorer” mellom 30 og 40 år er i ferd med å bli like krevende. I et marked med stadig sterkere konkurranse vil heller ikke her lønn være den avgjørende konkurransefaktoren. Lønn kommer på 4 - 5. plass i de nasjonale undersøkelsene ved universitet og høyskoler Frode Solberg - Handelshøyskolen BI Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Kan dagens måte å jobbe utvikling på fortsette? Kompetanseutvikling som konkurransefaktor i reiselivet Kan dagens måte å jobbe utvikling på fortsette? Trenger vi å tenke nytt, og å endre fokus? Frode Solberg - Handelshøyskolen BI Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Kompetanseutvikling som konkurransefaktor i reiselivet Næringsutvikling Tidligere har næringspolitikken hatt til hensikt å kompensere for svakheter i næringslivet I dag har næringspolitikken først og fremst som oppgave å forsterke de områdene hvor næringslivet allerede har (eller har muligheten til å få) komparative og kompetansemessige fortrinn Det må tilbys kvaliteter for de menneskene som skal arbeide i bedriftene. I kunnskapssamfunnet øker disse kravene Vi mangler fokus og virkemidler for fremming av næringsrettet utdanning og kompetanseutvikling Frode Solberg - Handelshøyskolen BI Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Et kunnskapsbasert Norge (Reve oktober 2011) Kompetanseutvikling som konkurransefaktor i reiselivet Et kunnskapsbasert Norge (Reve oktober 2011) Skal norske bedrifter lykkes i en stadig tøffere internasjonal konkurranse, må de sette kunnskap høyt på agendaen. Frode Solberg - Handelshøyskolen BI Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Et kunnskapsbasert reiseliv?

Smaragdmodellen Smaragdmodellen er den modellen Reve og Sasson har lansert for å måle næringers attraktivitet. Smaragd henspeiler på seks dimensjoner som skal måles. De seks er attraktivitet når det gjelder: Klynge Utdanning Talent Eierskap Forskning og innovasjon Miljø Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Spesielt er dette fremtredende i de store byene. I de siste årene er det fremveksten av et krevende, betalingsvillig lokalmarked og bedriftsmarked som har reddet Norsk reiseliv! Spesielt er dette fremtredende i de store byene. Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Opplevelser er kjernen i reiselivsproduktet

Verdikjedesystemet i reiselivet Reiselivsopplevelsen er en funksjon av alle kommersielle og ikke – kommersielle produktelementer på destinasjon og i region Lokalmarkedet (skjermet) Lokalbefolkning Yrkesreisende Lokal kurs og konferanse Natur og kultur Underleverandører (varer/tjenester) Reiselivsaktørene Opplevelser Overnatting Servering Transport Handel Formidling (pakking/portaler/info./booking Kompetente medarbeidere Internasjonale Markeder (konkurranse – utsatt) Norske turister Utenlandske turister Kompetente eiere og investorer Udanning og forskning Destinasjonsselskaper og samarbeidsorgan Bransjeorganisasjonene Virkemiddelapparatet Offentlige myndigheter Kilde – MENON Et kunnskapsbasert næringsliv Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

3 ulike markeder De 10 største Norske byene Spesialiserte reisemål 50 000 innbyggere eller mer Utgjør over 50 % av verdiskapingen Står for tyngden av veksten Spesialiserte reisemål Trysil, Valdres, Sognefjorden, Geiranger, Lofoten, Svalbard, Røros, Oppdal, Gudbrandsdalen, Lillehammer, Hallingdal, Hardanger, Voss, Finnmark Utgjør ca. 8 % av verdiskapingen Her har næringen størst betydning (sysselsetting og andel av verdiskapingen) Resten av landet Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Kunnskapsdynamikken Reiseliv har ingen stor og synlig plass i utdanningssystemet vårt Få ungdommer velger utdanning i bransjen grunnet mye ufaglært arbeidskraft, dårlig lønns – og arbeidsbetingelser Stor grad av utenlandsk arbeidskraft Rekruttering til studier er svak Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Talentattraktiviteten Lavt formelt utdanningsnivå 14 % med høyere utdanning og 40 % med kun grunnskole Systematisk etterutdanning er sjelden Satsing på FoU er enda mer sjelden Påvirker innovasjon, og innovasjonsområdet i bransjen er begrenset Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Utviklingstrekk En gradvis transformering fra logistikknæring til opplevelsesnæring Dette øker kravene til konseptutvikling, kompleksitet og koordinering Det er i de spesialiserte destinasjonene at disse koblingene er sterkest, mens byene fremstår som svakest på kunnskapsmessige koblinger Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

4 utviklingstrekk som forsterker seg Større eierkonsentrasjon og integrasjon Større kapitalmuskler, økt profesjonalisering, høyere kompetansenivå, bedre muligheter til å løse fellesproblemer Sterkere klyngeegenskaper i næringen Tettere samspill mellom aktørene, mer vekst på kunnskaps – og forretningsutvikling, større evne til å løse fellesproblemer i næringen Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

4 utviklingstrekk som forsterker seg Økt regional spesialisering Sterkest vekst i byene og for de spesialiserte reisemålene Større vekt på opplevelser og kultur Innebærer kraftig vekst for opplevelsesbedrifter og kultur i vid forstand Mer vekt på utvikling av spesialiserte opplevelsestilbud av høy kvalitet Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Et kunnskapsbasert Norge (Reve oktober 2011) Kompetanseutvikling som konkurransefaktor i reiselivet Et kunnskapsbasert Norge (Reve oktober 2011) Skal norske bedrifter lykkes i en stadig tøffere internasjonal konkurranse, må de sette kunnskap høyt på styreagendaen. Har bedriften noen overordnet helhetlig langsiktig strategi? Har bedriften noen klar markedsstrategi? Har bedriften noen klyngestrategi? Har bedriften noen utdanningsstrategi? Har bedriften noen FoU- og innovasjonsstrategi? Har bedriften noen talentstrategi? Har bedriften noen eierskapsstrategi? Har bedriften noen miljøstrategi? Frode Solberg - Handelshøyskolen BI Frode Solberg - Handelshøyskolen BI