1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan redusere frafall i fag- og yrkesopplæringen gjennom samarbeid?
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Didaktiske analysekategorier
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Hjalmar Johansen videregående skole
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Velkommen til Foreldremøte Tertnes videregående skole.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
-Ein tydeleg medspelar Ny i videregående opplæring Skoleåret 2014/2015.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Mulighetenes Oppland Lena-Valle videregående skole Samling for kvalitetsgruppene mars 2015.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Kompetanse for mangfold
Sammenhengen mellom IKT-bruk og. læringsutbytte (SMIL) i videregående
Spredningskonferanse Vurdering for læring
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
DeKomp Midtfylke/Ringeriksregionen
Utskrift av presentasjonen:

1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i faggruppene, •Utarbeidet planer for: Gunnar Engvik, Gardermoen Norsk, Språkfag (tysk, fransk), Engelsk, Matematikk, Kroppsøving, Historie og filosofi 1 og 2 Idrettsfag, Elektrofag, Helse- og sosialfag, Restaurant og matfag, Bygg- og anleggsteknikk, Design og håndverk Kurset har 26 deltakere.

2 Mål og innhold Målet er å videreutvikle lærernes kompetanse og forståelse for vurdering som redskap for læring. Deltakerne skal etter endt opplæring kunne: •Forstå og reflektere over egen vurderingspraksis i lys av vurdering AV læring (summativ vurdering) og vurdering FOR læring (formativ vurdering). •Videreutvikle sin vurderingspraksis til i større grad å involvere elevene, støtte læring og utvikling og øke elevenes motivasjon til å lære. Innhold: •Lærerens vurderingskompetanse i faget. •Hvordan utarbeide kjennetegn i faget? •Lærerens dokumentering underveis i læringsforløpet.

3 Gjennomføring •Før første samling utformer deltakerne en kort beskrivelse av de utfordringer som er knyttet til vurdering av og for læring i sine/sitt fag. •Målet for første samling er å utvikle lærernes forståelse og reflektere over egen vurderingspraksis ut fra forelesninger, arbeid i grupper og lesning av fagstoff om vurdering av, for og som læring. •Andre samling har fokus er på videreutvikling av lærerens egen vurderingspraksis knyttet til 1) grupper av fag eller 2) fag. •Tredje samling er viet erfaringsutveksling/-læring. Kursdeltakerne presenterer sine oppgaver og får innspill fra de øvrige i gruppen.

4 Erfaringer •Vi erfarer at det er ”bestillere” på ulike beslutningsnivå og med ulike oppgaver i skolen som engasjerer seg i ”vurderingsbølgen”. •I hovedsak er det skoleledere og skoleeiere, men også grupper av lærere, avdelingsledere, nettverksledere, tillitsvalgte og lærerutdannere. •Dette fragmenterte bildet kan begrunnes i to forhold: Organisering og økonomi. –Organisering i fagnettverk (i vgo) –Midler tildeles fagnettverkene –Svak kommunal økonomi (blant andre Trondheim kommune) •Svært mange forespørsler etter korte kurs –For medlemmer av PLUs prosjektgruppe er antall kursbidrag i 2009 mellom 70 og 90.

5 Refleksjoner Ref.: Anna Hagen og Torgeir Nyen (2009): Kompetanseutvikling for lærere. I Utdanning 2009 – læringsutbytte og kompetanse (SSB) •Angrist og Lavy (1998, etter Gustafsson og Myrberg (2002) fant at læreres deltakelse i et langsiktig pedagogisk kompetanseutviklingsprogram hadde positive effekter for elevenes prestasjoner i matematikk og lesing. •Forskjellen mellom praksisendringseffekten av formell videreutdanning og av kurs og annen opplæring er redusert fra 2003 til Det er interessant å merke seg at det kun er videreutdanningstilbud som er særskilt tilpasset for lærere som i større grad enn kurs gir praksisendringseffekter. •Kursdeltakelse fører mye oftere til individuelle praksisendringer i grunnskolen enn i videregående skole. Den største forskjellen ligger i de faglige kursene.

6 •Kvalitative intervjuer med lærere tyder også på at det i videregående skole har vært enkelte områder med udekkede kompetansebehov, særlig innenfor yrkesfagene. •Utvikling av relevante kompetanseutviklingstilbud i yrkesfagene krever i mange sammenhenger samarbeid med kompetansemiljøer med tilknytning til arbeidslivet.