STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Advertisements

Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Harald Kaasa Hammer Knattholmen Guds kjærlighet og vår.
Fra ord til liv Mars 2011.
Del 2: Personlig økonomi.
Litt mer om PRIMTALL.
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Å skrive en god innledning
IKT Orkide Ledelse og Skole
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Hvordan lage setninger på fransk?
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
- Verdsettende ledelse
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
Bokpresentasjon Bergen
Smeden og bageren Dette er en liten by der det skjer mye rart. Det får du se nå.
Kapittel 10 På treningssenteret.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
I DINE HENDER ER NÅDE Å FÅ
JESUS OG HUSHOLDET Problemet med å beskrive Jesus Jesus – individualist eller del av fellesskap? Forutsetninger mht menneske- og samfunnssyn.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
100 lure ord å lære.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Litterære virkemidler
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Undring Tro Viten.
Kåseri i Harstad Astri Fremmerlid som var med på å starte Harstad Historielag, er nå direktør for Perspektivet Museum. Det er en offentlig.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
“Disippel-høring”.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
… Gud ikke er stor For opptak:
Kombinatorikk og sannsynlighet
Problemløsning.
Une ville Que vois-tu ?. Der er mange hus i byen Il y a beaucoup de maisons au centre-ville Midt i Au milieu Midt i sentrum er der en havn Au milieu du.
Chapitre 2 Mål : Læreplanmål: Å kunne bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding - Å kunne de bestemte artiklene - Å kunne oversette.
Mitt opphold i Frankrike
Chapitre 2 Mål : Læreplanmål: Å kunne bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding Å kunne de bestemte artiklene Å kunne oversette.
Jeanne d’Arc.
Abandon d’animaux domestiques
MON PETIT MONDE Mon passe – temps, l`école, écrire une lettre
Exercice 6 : résoudre cos 2x = sin x dans I = [ 3π ; 5π ]
Gang.
Utskrift av presentasjonen:

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo Den innovative og kreative oversettelsen – et utslag av evnen til å visualisere Fagspråklig oversettelse står for 90% av det som oversettes i verden. Problemer: forstå budskapet i originalteksten finne en dekkende formulering på målspråket Kreativitet når vi løser oversettelsesproblemer 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo En kølle og en ball koster til sammen NOK 110,- Kølla koster NOK 100,- mer enn ballen. Hvor mye koster ballen? 10? 10 + 110 = 120 5! 5 + 105 = 110 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo System 1 er den automatiserte tenkemåten: Rask Intuitiv Metaforisk Følelsesbasert Impresjonistisk Rutinebasert Styrer i stor grad våre valg og vurderinger Finner forklaringer eller assosierer ut fra informasjon som er tilgjengelig, men ikke nødvendigvis relevant. Den store helten! 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo System 2 er den reflekterende tenkemåten: Langsom Grundig Evaluerende Logisk Fokusert I system 2 hentes vanskelig tilgjengelig informasjon opp fra langtidsminnet som input for resonnementer. System 2 validerer eller rasjonaliserer ideer og følelser generert i system 1. System 2 tar over når ting begynner å bli vanskelige for oss. 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

Kognitiv belastning ved prosessering 2 + 2: lett 17 x 24: tung 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

Kreativitet i oversettelse Oversettelse er krevende problemløsning som fordrer stor kreativitet. Paris-skolen på 60-tallet: kreativitet er en premiss for å skrive gode oversettelser. Kreativt samsvar Stengsel: bundet mandat til meningen i originalen Frihet: skape egne løsninger Pre-eksisterende samsvar = ferdiglagede løsninger 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

Pre-eksisterende samsvar 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo Kreativt samsvar Jean Delisle (1981): Å skape kreativt samsvar kan i blant føles som å forholde seg til en likning med to ukjente. 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo KOGNITIV LINGVISTIKK Visualisering Imagery (billedbruk): en kognitiv evne til å visualisere en situasjon fra flere sider Teorien om den konseptuelle metaforen og metonymien Lakoff & Johnson: Metaphors We Live By (1980) TKMM ser på vårt konseptuelle system, vår måte å tenke på, som hovedsakelig metaforisk og metonymisk. Konseptuelle metaforer: likheter mellom forskjellige områder Konseptuelle metonymier: likheter mellom tilgrensende områder 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

Den konseptuelle metaforen De to søstrene har et varmt forhold til hverandre. VENNSKAP ER VARME 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

Den konseptuelle metonymien 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

Den konseptuelle metonymien Bruk stemmemuskelen! STEMME STÅR FOR MENING MUSKEL STÅR FOR STYRKE Neurons that fire together, wire together. 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo Eksperiment Oversette Tenke høyt Ble filmet Dataregistreringsprogrammet Translog 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo Le retour des bonnes manières On les croyait désuètes, balayées par l’ouragan post-soixante-huitard, promises à une mort imminente par la recrudescence des incivilités. On les imaginait figées, tout juste bonnes à illustrer les manuels d’éducation pour jeunes filles de bonne famille. Erreur. Liftées, épurées, les bonnes manières sont à nouveau plébiscitées par les Français. Les bonnes manières sont un signe d’intégration. Mais elles restent aussi, plus sournoisement, un mode de tri social. Raison de plus pour maîtriser les codes. Les entreprises exigent aujourd’hui de leurs employés qu’ils sachent communiquer. Le «BSAM» (bonjour-sourire-au revoir-merci) est enseigné partout. Conseillère en image personnelle, Hélène Choumiloff veille au grain. Ses « élèves » sont des cadres de sexe masculin de plus de 40 ans. Leur objectif : éviter les gaffes au cours des dîners d’affaires. « Beaucoup de mes clients se sont faits à la force du poignet. C’est l’ascension sociale qui crée la gêne », constate la conseillère. Pendant les exercices, dans la rue ou au restaurant, elle traque les failles. L’apprentissage peut durer trois mois. Les élèves sont très motivés. S’il est désormais bien vu de laisser au placard cravate et costume trois pièces le vendredi, nul ne tolère, désormais, les infractions au code de bonne conduite. Laurence Albert. l’Express – Société, 4 janvier 2001 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

Versjon som bygger på pre-eksisterende samsvar: Conseillère en image personnelle, Hélène Choumiloff veille au grain. Ses élèves sont des cadres de sexe masculin de plus de 40 ans. Leur objectif : éviter les gaffes au cours des dîners d’affaires. «Beaucoup de mes clients se sont faits à la force du poignet. C’est l’ascension sociale qui crée la gêne», constate la conseillère.  Versjon som bygger på pre-eksisterende samsvar: Rådgiver i personlig image, Hélène Choumiloff er påpasselig. Hennes elever er over 40 år gamle mannlige kadre. Deres formål: unngå brølere under forretningsmiddager. «Mange av mine klienter har kommet seg opp. Det er den sosiale stigningen som skaper ubehaget», konstater rådgiveren.   03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo se sont faits à la force du poignet (* har gjort seg gjennom håndleddskraft) Konseptuell metonymy: BRUK AV HÅNDLEDD STÅR FOR KRAFTUTØVELSE Konseptuell metafor: Å VÆRE AMBISIØS ER Å VÆRE FYSISK STERK 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

l’ascension sociale (* den sosiale oppstigningen) Å KOMME SEG OPP OG FREM I SAMFUNNET PÅ ER Å STIGE 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

Annes Translogdata: se sont faits à la force du poignet [*37.55] Mange avxxxxxxxx«Mange av mine kunder er kommet seg frem medxxxx ved*xxxx med al*xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx har albuet seg frem******,* Mange av mine kunder har albuet seg frem, BRUK AV ALBUER STÅR FOR KRAFTUTØVELSE Å VÆRE AMBISIØS ER Å VÆRE FYSISK STERK   03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

Birgittes Translogdata: se sont faits à la force du poignet [*23.25] Mange av mine [*20.72] klien*ter* ****har*****slått *****seg frem i livet**. Mange av mine klienter har slått seg frem i livet.   03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

Birgittes høyttenkningsprotokoll fra pausen på 23.25 sekunder Ja, det er også et litt sånn der blomstrende uttrykk: se faire à la force du poignet. Det betyr vel at de har slått seg fram i livet på en måte. Det blir en sånn «self-made man», det skal jeg da ikke bruke, tror jeg, men (Stryker seg over haken). Ja, men vi får se. 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo Birgittes høyttenkningsprotokoll fra de tre pausene på 4, 5 og 5 sekunder Ja, det her se sont faits à la force du poignet (klør seg i hodet), har slått seg frem i livet. Jeg bruker det i første omgang fordi det avspeiler dette med at poignet … (slår ut med knyttneven). 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

Birgittes visualisering BRUK AV KNYTTNEVER STÅR FOR KRAFTUTØVELSE Å VÆRE AMBISIØS ER Å VÆRE FYSISK STERK 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

Annes Translogdata: l’ascension sociale [*20,23] det er*****den sosiale *xxxxxxxxxxx*klatringen på den sosiale stigen som**g*e*xx s [*20.30] jenerer folk,*»**koxx fastslpårxxx år**rdxrådgiveren. «det er klatringen på den sosiale stigen som sjenerer folk,» fastslår rådgiveren.   Å KLATRE RANGSTIGEN ER Å KLATRE OPP EN STIGE 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

Birgittes Translogdata: l’ascension sociale [*18.29] Det er*********deres sosiale .………… ****som gjør* dem beklemt*», fastsl*år konsulenten**. «Det er deres sosiale … som gjør dem beklemt», fastslår konsulenten.   03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

Birgittes høyttenkningsprotokoll: Ja, så var det denne ascension sociale oppstigning, det kan man jo ikke si da - deres sosiale, nei, jeg får slå opp på ascension da og se om jeg får noen gode idéer. (Slår opp og leser høyt fra ordboken): oppstigning, oppgang, oppsving, oppkomst, fremgang, stigning; den sosiale stigning, deres sosiale (stryker seg over haken) klatring, klatring. Men det er litt negativt lada, synes jeg. Klatring, det er deres sosiale klatring, nei, stigning (klør seg i hodet). Nei, det er nå vanskelig. Fremgang som gjør dem beklemt […] 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

Anchoring - forankring Man tar et tilfeldig utgangspunkt for en vurdering → ”anker” Erfarne dommere: Lese en historie om en kvinne anholdt for grovt butikktyveri Kaste en terning Dømme kvinnen til fengsel i flere eller færre måneder enn tallet på terningen viste Angi lengden på dommen butikktyven burde få Terningkast 9 → dom på 8 måneder Terningkast 3→ dom på 5 måneder 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

GPA (grade point average) 1 - 4 http://www.youtube.com/watch?v=KyM3d4gQGhM 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

Eksamensbesvarelse til statsautorisert translatøreksamen 2009 Forsikringsavtale – det franske Departementet for økonomi, næringsliv og sysselsetting Le contrat d’assurance présente les caractéristiques suivantes : il est consensuel (résultant d’un accord de volonté), aléatoire (sa réalisation est subordonnée à la survenance d’un événement incertain), synallagmatique (faisant naître des obligations réciproques entre l’assureur et l’assuré) […]   Forsikringsavtalen har følgende karakteristika : den er basert på samtykke (som følge av en konsensus), den er tilfeldig (dersom en tvilsom hendelse inntreffer kommer realiseringen i annen rekke), den har en gjensidig forpliktelse (den utløser gjensidige forpliktelser mellom forsikringsselskapet og den forsikrede) […] 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo Forankring incertain forstått som ”usikker” → ”tvilsom” réalisation forstått som ”realisering” subordonnée» forstått som ”underlagt” → ”i annen rekke” […] forsikringsselskapet forpliktet seg til å betale erstatning for en skade. 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo Forsikringsavtalen kjennetegnes av følgende særtrekk: konsensus (som følge av samtykke), tilfeldighet (utbetalingen utløses bare ved en uventet hendelse), gjensidighet (innebærer gjensidige forpliktelser for forsikringsselskapet og forsikringstaker) […]   Forsikringsavtalen kan karakteriseres som følger: den er basert på enighet (inngått som en frivillig avtale), den er tilfeldig (for at den skal komme til anvendelse må det inntreffe en uforutsett hendelse), den er gjensidig bebyrdende (den stiller gjensidige krav til forsikringsselskapet og den forsikrede) [...] 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo KONKLUSJON The way to block errors in System 1 is simple in principle: recognize the signs that you are in a cognitive minefield, slow down, and ask for reinforcement from System 2. (Daniel Kahneman 2011: 417)   03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo Bønn til Vår Herre Lord, give me the strength to change what can be changed, the courage to accept what cannot be changed and the wisdom to know which is which. Takk for oppmerksomheten! 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo

STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo 03.04.2017 STF 100 år - Antin Fougner Rydning - Universitetet i Oslo