MOLDE INTERNATIONAL JAZZ FESTIVAL
Jazz i Molde 1953 Norsk Jazzforum i Storyville Jazzclub etableres Jazzfestivaler 1948 Nice 1954 Newport 1958 Monterey 1960 Lublijana Rolv Wesenlund og ”Jazzbladet” feb 1960 «Grenseløs jazz og europeisk fellesmarked hvilken by blir Nordens Newport?» Kikkans reise til Oslo høsten 1960 Første festival 4. – 6. August 1961 Budsjett; kr 15.000, billettpriser kr 4 – 5 Spillesteder; Silver Fox Hall, Gjestestova, Alexandra, RM Artister: Benny Bailey, Kjell Karlsen, Karin Krog, Asmund Bjørken, Storyville Jazzquintet mv
Moldefestivalen 1961 -2009 Artister Arenaer/spillesteder Næringslivssamrabeid/sponsorer Jazzfestival og folkefest Oppturer og nedturer Profesjonalisering Egen forretningsvirksomhet Molde Forum Internasjonalt samarbeid Knutepunktstatus
Artister 1961 -2009 Miles Davis, Dexter Gordon, Sonny Stitt, George Russell, Wayne Shorter, Art Farmer, Charles Lloyd, Weather Report, Ornette Coleman, Dizzie Gillespie, Herbie Hancock, John Mc Laughlin, Oscar Peterson, Keith Jarrett, John Scofield, Chick Corea, Pat Metheny, John Zorn, Joshua Redman, Michael Brecker, Dianne Reeves, DeeDee Bridgewater, Cecil Taylor, Karin Krog, Jan Garbarek, Arild Andersen, Terje Rypdal, Nils Petter Molvær, Sting, Ray Charles, Mary J Blige, Eric Clapton, Stevie Wonder, James Brown, Lauryn Hill, Paul Simon, Patti Smith, Santana, Bob Dylan, Elvis Costello, Steely Dan, Van Morrison, BB King, Leonard Cohen, Jamie Cullum, Diana Krall………
VISJON Nordens viktigste festival for jazz og beslektet musikk!
FORMÅL Molde International Jazz Festival sitt hoved formål er å arrangere en årlig jazzfestival i Molde i juli måned. I tillegg skal festivalen drive en helårig virksomhet og være et kompetansesenter for norske jazzfestivaler
Programpolitikk Spillestedsstruktur/arenaer Totalopplevelsen - Molde som festivalarena
Organisasjon: Stiftelse Representantskap/eiere Styre Administrasjon 70-80 nøkkelpersoner 750 frivillige, 30 000 dugnadstimer
Noen nøkkeltall 80-100.000 besøkende 135 konserter, 60 gratis Ca 400 utøvere – hovedprog Ca 200 utøvere på gratisprog Ca 30.000 solgte billetter 16 arenaer Budsjett 2009 = ca 27,8 mill
Regnskapstall 2009: Omsetning ca 28,6 mill Billett ca 10.7 mill Egeninntekter Restaurant ca 3,2 mill T-skjorte effekt 1,1 mill Bodutleie 0,6 mill Spons ca 4,5 mill Off tilskudd ca 8,4 mill
Molde-festivalens verdi Musikken og kunstens egenverdi Likestilling mellom sjangere Inspirasjonskilde for musikere Jan Garbarek Sula Direkte og indirekte økonomisk betydning
Festivalens verdi Betydning for omgivelsene/byen/regionen Stolthet, identitet, tilhørighet Ekstern betydning Anerkjennelse, posisjon, attraksjon,omdømme Omdømme
Jazz i Molde på 1950 tallet 1953 Storyville Jazzclub & Norsk Jazzforum etableres. Øyvind Aasgård – Stort miljø i liten by. Jan Huseby – På Jazzspor og Sidespor Jazzfestivaler 1948 Nice 1954 Newport 1956 Sopot Jazz Festival Rolv Wesenlund og ”Jazzbladet” feb 1960 «Grenseløs jazz og europeisk fellesmarked hvilken by blir Nordens Newport?»
Jazz i Molde på 1950 tallet 1953 Storyville Jazzclub & Norsk Jazzforum etableres. Øyvind Aasgård – Stort miljø i liten by. Jan Huseby – På Jazzspor og Sidespor Jazzfestivaler 1948 Nice 1954 Newport 1956 Sopot Jazz Festival Rolv Wesenlund og ”Jazzbladet” feb 1960 «Grenseløs jazz og europeisk fellesmarked hvilken by blir Nordens Newport?»
Jazz i Molde på 1950 tallet 1953 Storyville Jazzclub & Norsk Jazzforum etableres. Øyvind Aasgård – Stort miljø i liten by. Jan Huseby – På Jazzspor og Sidespor Jazzfestivaler 1948 Nice 1954 Newport 1956 Sopot Jazz Festival Rolv Wesenlund og ”Jazzbladet” feb 1960 «Grenseløs jazz og europeisk fellesmarked hvilken by blir Nordens Newport?»
Moldejazz og næringslivet Sponsorvirksomhet Samarbeidspartnere Økt aktivitet og omsetning Storgata ”Gratispassasjerene” Reiselivsnæringen Festivalen som arena for nettverksbygging Egen næringsvirksomhet Jazz og teaterhus
Sponsorvirksomhet Sponsorstrategi Generalsponsor - 1 stk Hovedsponsor - 4 – 7 stk Jazzpartner - 10 – 15 stk Jazzsupporter - 10 – 15 stk Samarbeidspartnere
Sponsorvirksomhet Kunde- pleie og relasjonsbygging. Egne ansatte. Deling av ”felles verdier” Profilering Nettverksbygging 3500 sponorgjester
110 Handelsstanden: økning 100 -300 % Festivalen gull verdt for sentrum Jazz ga dobling Jazzfestivalen er et viktig bidrag til handels- og sørvisnæringen i Molde. Mange av butikkene og serveringsstedene i sentrum mer enn dobler omsetningen fra en vanlig uke. Øyvind Breivik redaksjon[AT]r-b.no MOLDE: – Stort sett har butikkene mellom to og tre ganger så høg omsetning i løpet av jazzuka, sett i forhold til en vanlig uke, sier daglig leder i Molde Sentrum, Gunnar Flemmen, til Romsdals Budstikke. Det betyr at jazzfestivalen fører med seg en like høg omsetning som ved juletider. – Men også hotellene og restaurantene er veldig godt besøkt, legger han til og forteller om fulle hoteller og en kraftig økning i omsetningen på flere av serveringsstedene i byen
Verdiregnskap 1998110 %Handelsstanden: økning 110 %
Festivalen skal eie byen i uke 29 Rammeavtale med Molde Kommune Utleie av grunn med telt og strøm i Storgata Regulering av aktivitet / virksomhet ”Streetparade”
”Gratispassasjerer” Mange tar festivalen for gitt Molde Sentrum / lokale næringsdrivende ”Nyetableringer” i uke 29 Konkurrerende virksomhet (festivaler i festivalen) Festivalpriser / dynamiske
Reiselivsnæringen
Arena for nettverksbygging Næringslivet Det offenlige Kommune Fylke Stat
Egen næringsvirksomhet Molde Forum Giant Step Restaurantvirksomhet Festivaleffekter T-skjorter mv Festivaltrykk
Molde Kulturbygg AS – Jazz og teaterhus
Samarbeidsprosjekt Bakgrunn Teatret Vårt Molde International Jazz Festival Kunstnersentret Møre og Romsdal Bjørnsonfestivalen Molde Kommune - Biblioteket
Molde Kulturbygg AS Styrke institusjonene Kunstnerisk samarbeide Merkantilt samarbeide Bidra til å styrke Molde som kulturby Bidra til utvikling av Molde Sentrum
Status og framdrift Finansiering Forprosjekt Anbudsgrunnlag Klargjøring av tomt Byggestart Ferdigstillelse
50. festival 19. – 24. juli 2010