LEDER-KONFERANSEN 2010 Juss for daglige ledere Quality Airport Hotel Gardermoen 15.april 2010 Advokat Nikolai Norman.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Når det har skjedd: Varsling
Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Nytt regelverk for innleie - og kampen for et seriøst arbeidsliv
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Norsk Skolelederforbund Samling – Troms 24. november 2009
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Oppgaver for tillitsvalgte
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
ANSETTELSER! Kort gjennomgang av ansettelses – rutinene
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Varsling Er alt slik det skal ved UiO?
Presentasjon av barneverntjenesten
Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Omstillingsprosesser i staten
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Skolers og barnehagers opplysningsplikt til barneverntjenesten
Oppsigelse - virksomhetens forhold
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
Eva Borhaug, advokat i Parat /
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Ny barnehagelov og rammeplan
Byggherreforskriften
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Skolen – en kommunal virksomhet
ARBEIDSKONFLIKTER I BARNEHAGER – en praktisk tilnærming
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Universitetet i Tromsø
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Arbeidsrett En gjennomgang av regelverket. Oversikt over regelverket  Lov om arbeidsmiljø (fra 17. juli 2005)  Forholdet mellom individuell og kollektiv.
Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Varslere og ytringsfrihet HMS Samarbeidsforum 27. november 2006.
Kommunereformen Noen tips til tillitsvalgte. Sørg for å bli med i prosessen! Dersom du som tillitsvalgt hører om lokale prosesser og arbeidsgiver ikke.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Diskriminerings lovgivningen
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Den norske tannlegeforening Å være arbeidsgiver / ansatt Advokat Elisabeth Scarpello NTFs sekretariat NTFs landmøte 2008, fagdag for årskandidater og studenter.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 HTV – Samling 25. februar 14 Endringer i Arbeidsmiljøloven Vikar (Innleie) Og Midlertidig/Deltids ansettelser.
Kristiania Advokat Praktisk arbeidsrett Gudleik H.Leir.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Tilrettevisning, Advarsler, Suspensjon, oppsigelse Mandal kommune.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
HTV-konferanse februar
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Utskrift av presentasjonen:

LEDER-KONFERANSEN 2010 Juss for daglige ledere Quality Airport Hotel Gardermoen 15.april 2010 Advokat Nikolai Norman

3 lover står sentralt for daglige ledere (DL) av barnehager: •Lov om barnehager av •Lov om aksjeselskaper av •Arbeidsmiljøloven av Hvem kan drive / eie en barnehage? Kommune, bedrifts-barnehage, andelslag (BA), AS, personlig firma. Aksjeloven gir DL veiledning også for barnehager som ikke drives i AS form.

Barnehagelovens § 2 – innhold •barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet. •barnehagen skal bistå hjemmene i deres omsorgs- og oppdrageroppgaver, og på den måten skape et godt grunnlag for barnas utvikling, livslange læring og aktive deltakelse i et demokratisk samfunn. •Omsorg, oppdragelse og læring i barnehagen skal fremme menneskelig likeverd, likestilling, åndsfrihet, toleranse, helse og forståelse for bærekraftig utvikling. barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter i trygge og samtidig utfordrende omgivelser……… •……….. EN VID, MEN IKKE SÆRLIG PRESIS BESKRIVELSE

Barnehagelovens krav til DL Begrenser seg til krav om utdanning, jfr kravet om pedagogisk virksomhet. Det faglige ”alibi” for eier. En administrativ oppgave som går langt utover det pedagogiske. En kompleks og krevende ”produksjon” som spenner over flere utfordringer enn vi kan berøre her! DLs ansvar er i ufullstendig regulert av Barnehageloven. Ansvaret pålegges barnehagens eier.

Barnehagelovens § 7 – barnehageeierens ansvar •barnehageeieren skal drive virksomheten i samsvar med gjeldende lover og regelverk. •barnehageeieren må legge frem opplysninger om regnskapsdata og tjenestedata etter forskrifter fastsatt av departementet. •barnehageeieren plikter å gi barnets bostedskommune de opplysninger som er nødvendige for å kunne føre et register som er nevnt i § 8, fjerde ledd. •barnehageeieren skal fastsette barnehagens vedtekter. …………. Godkjente virksomheter skal være registrert i Enhetsregisteret. DLs opperative funksjon medfører oppfølgning av de tre første punkter.

Bhl §§ 8 – 9 - barnehagemyndighet •Lokal barnehagemyndighet er kommunen, jf. barnehagelovens § 8. •Som overordnet tilsynsmyndighet fungerer Fylkesmannen, som er Statens representant på fylkesplan, jf. barnehagelovens § 9.

Barnehagedrift i aksjeselskapets regi •Barnehagelovens bestemmelser gjelder uavhengig av organisasjonsform. •Avgrensning av DLs funksjon og ansvar er bedre avgrenset i aksjeloven enn i barnehageloven.

Aksjelovens § 6-2, første og annet ledd •Daglig leder (1) Selskapet skal ha en daglig leder. (2) Daglig leder tilsettes av styret.

Aksjelovens § 6-14 – daglig ledelse 1.Daglig leder står for den daglige ledelse av selskapets virksomhet og skal følge de retningslinjer og pålegg styret har gitt. 2.Den daglige ledelse omfatter ikke saker som etter selskapets forhold er av uvanlig art eller stor betydning. 3.Daglig leder kan ellers avgjøre en sak etter fullmakt fra styret i det enkelte tilfellet eller når styrets beslutning ikke kan avventes uten vesentlig ulempe for selskapet. Styret skal snarest underrettes om avgjørelsen. (Akutte skadesituasjoner/ ulykker/sykdom/overgrep) 4.Daglig leder skal sørge for at selskapets regnskap er i samsvar med lov og forskrifter, og at formuesforvaltningen er ordnet på en betryggende måte.

Mulighet for supplerende bestemmelser •Styret kan med egne retningslinjer supplere lovens bestemmelser. (Ansettelser / avtalekompetanse) •Daglig leders generelle stillingsfullmakt i spesielle situasjoner. AL §6-32

Innspill fra bransjeutvalget for barnehageledere, - problemstilling 1 Direktøren deres ber om at dere foretar økonomiske innsparinger i barnehagen, men som dere ikke ønsker å gjøre av blant annet helsemessige årsaker. Hvordan kan dere nekte å gjennomføre dette uten at det oppfattes som ordrenekt? Hvilke konsekvenser vil de økonomiske innsparinger få: •Tilfredsstiller man lovbestemte krav ved gjennomføring av innsparinger? •Krav til forsvarlig helsemessig standard må anses som et svært relevant krav. •Oppnår styrer ikke gjennomslag for sine synspunkter, må man vurdere hvorvidt forholdet skal tas opp med kommunen som tilsynsmyndighet, alternativt med Fylkesmannen som klageinstans. •Søk primært intern løsning i forståelse med styret. •Vær presis når lovbestemte eller forskriftsbestemte krav ikke lenger kan tilfredsstilles. § 4. Ansvar. Internkontroll ( forskrift om miljørettet helsevern 1995) Leder av virksomheten har ansvar for å påse at bestemmelsene i eller i medhold av denne forskrift overholdes, og skal rette seg etter de pålegg som kommunestyret til enhver tid gir.

Innspill fra bransjeutvalget for barnehageledere, - problemstilling 2 Daglig leders ansvar for drift når man blir presset ovenfra (eller fra styret). Hvordan skal daglig leder forholde seg til disse utfordringene? Også for denne problemstilling blir rådet til daglig leder som ovenfor. Gjør direktøren/styret uttrykkelig klar over hvilke kritiske konsekvenser tiltakene vil medføre. Søk løsning innen rammene av det du som styrer finner forsvarlig. Oppnås ikke slik forståelse, klargjør at du finner det nødvendig å ta forholdet opp med tilsynsmyndighet hvis de pålagte krav ikke er forenlig med forsvarlig drift.

Daglig leders forhold til barnehagens økonomi •Meget viktig med skarpt skille mellom barnehagens økonomi og personalets/DLs •Oppstår det uoverensstemmelser mellom DL og eier/ styret, så må man forvente at en hver uregelmessighet vil bli påberopt. •Selv et lite feilskjær kan føre til avskjed. •Reiseregninger, bilbruk kan skape slike situasjoner. •Overtid eller andre merytelser fra DL/personalet kan ikke uformelt ”motregnes”.

Økonomisk rapportering •AL § 6-15 resultatutvikling og øk stilling minimum hver 4. mnd. •Viktig med hyppig rapportering ved stram økonomi. Ansvaret blir formelt og reelt løftet over på stryret/eier. •Forhold som kan få betydning for bemanningen, PBL avtalens §§ 6-5 til 6-8

Klare avtaler - skriftlighet •Varierende kvalifikasjoner i styret og høy omløpshastighet i disse verv gjør det viktig med skriftlighet for DL i et hvert avtaleforhold. •Profesjonalitet kan ikke tas som gitt. •PBL kan i en viss utstrekning avhjelpe slike mangler.

Konkurranseforhold - lojalitet •Påstand om illojal forberedelse av overgang til egen virksomhet/konkurrerende virksomhet. •Frihet til å velge arbeidsforhold. •Begrensninger ved oppstart av egen virksomhet – lojalitetsplikt overfor nåværende arbeidsgiver.

Varsling etter arbeidsmiljøloven • § 2-4. Varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten •(1) Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten. •(2) Arbeidstakers fremgangsmåte ved varslingen skal være forsvarlig. (3) Arbeidsgiver har bevisbyrden for at varsling har skjedd i strid med denne bestemmelsen.

Sikkerhet for varsler etter aml •§ 2-5. Vern mot gjengjeldelse ved varsling •(1) Gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler i samsvar med § 2-4 er forbudt. Dersom arbeidstaker fremlegger opplysninger som gir grunn til å tro at det har funnet sted gjengjeldelse i strid med første punktum, skal det legges til grunn at slik gjengjeldelse har funnet sted hvis ikke arbeidsgiveren sannsynliggjør noe annet. •(3) Den som er blitt utsatt for gjengjeldelse i strid med første eller andre ledd, kan kreve oppreisning uten hensyn til arbeidsgivers skyld.

DLs håndtering av varsling •Fra egne medarbeidere. •Mot styret / eier. •Tilrettelegging aml § 3-6 for varsling. Utarbeide rutiner.

Verneombud aml kap.6 •Ved mer enn 10 ansatte - obligatorisk. •Mindre enn 10 kan skriftlig avtale at VO ikke velges

Ansettelser •Avklar rammene for DLs ansettelseskompetanse. •Politiattest Bhl § 19. •Begrenset rett til å innhente helseopplysninger, jfr aml.§ 9-3. •Bemanningskrav : Grunnlag for ”tilfredsstillende pedagogisk virksomhet”, Bhl § 18, 5. Ledd.

Diskrimineringsforbud, aml. Kap. 13 •§ Forbud mot diskriminering •(1) Direkte og indirekte diskriminering på grunn av politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, seksuell orientering eller alder er forbudt. •§ Opplysningsplikt • Arbeidssøker som mener seg forbigått i strid med bestemmelsene i dette kapittel, kan kreve at arbeidsgiver skriftlig opplyser om hvilken utdanning, praksis og andre klart konstaterbare kvalifikasjoner for arbeidet den som ble ansatt har. •Arbeidsgivers bevisbyrde aml § 13-8

Taushetsplikt med unntak for barnevern, jfr. Bhl § 22 •§ 22. Opplysningsplikt til barneverntjenesten • Barnehagepersonalet skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenestens side. • Uten hinder av taushetsplikt skal barnehagepersonalet av eget tiltak gi opplysninger til barneverntjenesten, når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. lov om barneverntjenester § 4-10, § 4-11, § 4-12, eller når et barn har vist vedvarende alvorlige adferdsvansker, jf. samme lov § Også etter pålegg fra de organer som er ansvarlige for gjennomføringen av lov om barneverntjenester, plikter barnehagepersonalet å gi slike opplysninger. Opplysninger skal normalt gis av styrer.

Oppsigelser aml kap.15. •§ Drøfting før beslutning om oppsigelse • Før arbeidsgiver fatter beslutning om oppsigelse, skal spørsmålet så langt det er praktisk mulig drøftes med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte, med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det. Både grunnlaget for oppsigelsen og eventuell utvelgelse mellom flere ansatte av hvem som skal sies opp, skal drøftes.

Kompetanse til oppsigelse •Svarer normalt til tilsettingskompetanse. •Sjekk formkrav i aml § •§ Oppsigelsesvern i arbeidsavtaler med bestemt prøvetid •(1) Blir arbeidstaker som skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet.

Alvorlige oppsigelsessaker •§ Suspensjon •(1) Dersom det er grunn til å anta at en arbeidstaker har gjort seg skyldig i forhold som kan medføre avskjed etter § og virksomhetens behov tilsier det, kan arbeidsgiver pålegge arbeidstaker å fratre arbeidsforholdet mens saken undersøkes. •(3) Arbeidstaker beholder den lønn vedkommende hadde på suspensjonstidspunktet frem til suspensjonen opphører.

Virksomhetsoverdragelse, aml kap.16 •§ Hva kapitlet omfatter •(1) Dette kapittel kommer til anvendelse ved overdragelse av en virksomhet eller del av virksomhet til en annen arbeidsgiver. Med overdragelse menes overføring av en selvstendig enhet som beholder sin identitet etter overføringen.

Videreføring av arbeidsforholdet •§ Lønns- og arbeidsvilkår •(1) Tidligere arbeidsgivers rettigheter og plikter som følger av arbeidsavtale eller arbeidsforhold som foreligger på det tidspunkt overdragelsen finner sted, overføres til den nye arbeidsgiver. Krav etter første punktum kan fortsatt gjøres gjeldende overfor den tidligere arbeidsgiver.

Når DL ikke finner løsningen: •Ledernes forbundssekretær har erfaring og kan henvise videre til advokat hvis saken krever det. •Ikke la problemet utvikle seg hvis du ser at saken har kjørt seg fast!