Business Process Reengineering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Intern presentasjon for medlemmer
Advertisements

… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Progress Software AS.NET-strategi Bjørn Haugen Account Manager PUG møte 27.mars 2003.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Bruk av prosjektsamarbeidsmodeller i konkurranser underlagt anskaffelsesreglene Hvilken fleksibilitet gir regelverket? Andreas Wahl & Hans Eide Aarre Planning.
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Arkitekter skal skape verdi Espen Berger TANDBERG.
Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles.
8 Mål og strategier Påstandene:
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
The Torvald Klaveness Group
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
The Scrum illusion? - foreløpige resultater av undersøkelse om bruk av utviklingsmetoder i Norge Lyntale på Smidig 2011 av Eivind Brevik og Tor-Morten.
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
PoP-korn Studie av utviklingsprosessen i Norsk vareproduserende industri Resultater fra en spørreundersøkelsen i Norsk industri Richard Hilmes, Trondheim,
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.
Om endringer, endringsstrategier og endringsmotstand
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Hva er “beste praksis” styrearbeid og hvordan komme dit? Styreakademiet.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Hva mener vi med ’menneskehandel’? Guri Tyldum, Marianne Tveit, Anette Brunovskis Fafo-frokost Onsdag
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
LEDELSE ER FORANDRING Adm.direktør Idar Kreutzer, Finans Norge President Institute 1. september 2015.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Det strukturelle perspektivet
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Merete Asak - Styreleder ISOC Norge
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Økonomiske forutsetninger
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
EiT Landsby.
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
BIOTOUR åpent dialogseminar Trysil 25. oktober, 2017
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Står kolonialen igjen på perrongen?
The Gains from International Trade
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
12. Organisasjonsutvikling
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Status for klimakunnskapen 2015 Hvilke endringer observerer vi
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
The courts February 2018 Court Administration.
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Business Process Reengineering Fra Trendenes Tyranni Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

Bjørn Bugge Bedriftsutvikling Introduksjon 90-tallets ide Noe egentlig nytt? Prosessorganisering Ny utforming Få eksempler på vellykkede prosjekter Er retorikken mer suksessfylt enn innholdet? Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

Uttalt-BPR og Bruks-BPR Uttalt-BPR er tankesettet eller oppfatningen av begrepet BPR og er som sådan også i utvikling – det er ikke et entydig og fasttømret konsept – det flyter og omformes over tid. Bruks-BPR er konkrete endringer eller forsøk på endringer i en organisasjon og som har fått merkelappen BPR eller som er tydelig påvirket av idegrunnlaget i BPR Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

Definisjoner; Hammer og Champy Kortversjonen: ”Starting over” Finne en bedre måte å gjøre arbeidet på ut fra det vi i dag vet om det og om dagens teknologi En lengre og mer presis definisjon: Re-engineering is the fundamental rethinking and radical redesign of business processes to achieve dramatic improvements in critical, contemporary measures of performance, such as cost, quality, service and speed Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

Bjørn Bugge Bedriftsutvikling Andre definisjoner Burke og Peppard: Perspektiv for organisasjonsforbedring som ønsker å finne en måte å få til ”fundamentale transformasjoner” på, og som fokuserer på på prosessene som gjør at organisasjonen kan levere produkt og service til sine interessenter Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

Tidsperspektivet i BPR Hammer og Champy bruker revolusjon som bilde på BPR og derved korte tidsperspektiv Davenport har motsatt tankegang: Prosessinnovasjon tar lengre tid enn en prosessforbedring Process improvement can begin soon after changes in a process are identified, and incremental benefits can be achieved within months. Because of the magnitude of organizational change involved, process innovation often takes a much longer time Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

Bjørn Bugge Bedriftsutvikling BPR som revolusjon Hammer og Champy’s nøkkelord Fundamental Radikal Dramatisk Prosess Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

Bjørn Bugge Bedriftsutvikling Fundamental Hvorfor gjør vi det vi gjør i denne virksomheten? Først hva vi skal gjøre – deretter hvordan Når hvordan fokuseres ignorerer vi dagens praksis BPR har ingen teori for endring Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

Bjørn Bugge Bedriftsutvikling Radikal Se bort fra alle eksisterende prosedyrer Se bort fra alle eksisterende strukturer Finn nye Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

Bjørn Bugge Bedriftsutvikling Dramatisk Skap heller dramatiske resultat enn små resultatforbedringer BPR handler ikke om trinnvise forbedringer Retorikken med bruk av ordet dramatisk skaper også en motstander i TQM som noe gammelt Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

Bjørn Bugge Bedriftsutvikling Prosess Skille mellom prosessforbedring og prosessinnovasjon (Davenport) (Mer om prosess senere) Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

Bjørn Bugge Bedriftsutvikling Mer retorikk BPR skapes ved at det nye får identiteten sin ved fiendebilde av det gamle Fy-ord som arbeidsdeling, storskalafordeler, hierarkisk kontroll holdes opp mot Pluss-ord som teamwork, flat organisasjon, antibyråkratisk, prosess, empowerment og informasjonsteknologi Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

Bjørn Bugge Bedriftsutvikling TQM BPR Grad av endring Gradvis Radikal Utgangspunkt Eksisterende prosesser Begynne forfra Endringsfrekvens Engangs/kontinuerlig Engangs Tidsbruk Kort Lang Deltagelse Nedenfra og opp Ovenfra og ned Typisk ramme Stram, innenfor funksjonene Bred, kryssfunksjonell Risiko Moderat Høy Hovedforutsetning Statistisk kontroll Informasjonsteknologi Endringstype Kulturell Kulturell/strukturell Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

Prosess og prosessforståelse Begrepet prosess skal karakterisere BPR. Det har utviklet seg til å bli det mest sentrale – men det er også det mest problematiske Hammer og Champy definerer det slik: A business process is a collection of activities that takes one or more kind of input and creates an output that is of value to the customers Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

Bjørn Bugge Bedriftsutvikling Mer om prosess I organisasjonsutvikling fokuserer prosess-begrepet på det mellommenneskelige I videste forstand refererer prosess til hvordan ting blir gjort i stedet for hva som blir gjort (Schein 1987) Uklart bilde – ulike definisjoner – ulik vekt på mekanistisk syn kontra interpersonlige aktiviteter Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

Bjørn Bugge Bedriftsutvikling BPR og IT BPR uten bruk av IT? Davenport 1995: By virtue of its power and popularity, no single business resource is better positioned than information technology to bring about radical improvement in business processes Tom Melone, tre nivåer for bruk av IT: Automatisering; bytt ut skjema mot skjerm Effektivisering; gjør det samme som før, men raskere Noe helt annet; noe som ikke ville vært mulig uten bruk av ny teknologi Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

Restrukturering, rasjonalisering eller ”empowerment” Tidligere mål for endring: Tidsreduksjon Kostnadsreduksjon Kvalitetsforbedring Davenport: det er ikke nok med bare ett av disse målene; kundene krever: Redusert syklustid, bedre sluttkvalitet og Konkurrentene presser fram lavere kostnader Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

Kunden er en sentral aktør i BPR Ved å legge til grunn hele verdikjeden fram til kunden kan man bedre legge til rette for å møte kundens mål: Pris Tid Fleksibilitet Bjørn Bugge Bedriftsutvikling

BPR – konsept med svakt definert kjerne Har man betydninger og dobbeltbetydninger og mangel på sammenheng Prosessorientert eller strukturerende Empowerment eller lederstyrt Forutsetter IT eller forutsetter ikke IT Reengineering nå/umiddelbart eller over mange år Bjørn Bugge Bedriftsutvikling