6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Få nyheter fra Legemiddelverket som RSS-strøm Du kan hente inn en RSS-strøm (feed) på forskjellige måter, både i e-postprogrammer og i ulike nettlesere.
Advertisements

Slik bruker du vår nettbutikk!
GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
BraWeb Bestilling.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Ncg | group om |navigator™ xlforecast™
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
3. Revisiting Early Web Usability Findings Gjennomgang av tidligere resultater når det gjelder bruk av Web.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Enkel brukerhåndbok for NFUs redaktører Versjon 1, 3. februar 2013.
5. Search Søking.  Moderne Web-brukere liter på søkemekanismen  I testen til Nilsen og Loranger tilbød 25 nettsteder søkemotorer. 19 av disse ble brukt.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
Webkommunikasjon og evaluering
Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Begrenset redigering “Klubbjournalister” For web ansvarlig klubb.
Brukergrensesnitt Navigering Samuel og Martin. Menyer  Unngå store menyer  Oppta mindre enn 20% av siden  De skal være brukervennlige  Menyen er på.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Sketcing Interfaces: Toward More Human Interface Design Av James A. Landay & Brad A. Myers.
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Menyer Hovedmeny Sidemeny Finne frem gamle Klubblenker.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
10 regler for å skrive for web
Grunnkurs i webpublisering
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
2. The Web User Experience Erfaring med Web. Hovedbudskap Du har mindre enn to minutter til å kommunisere til en bruker som besøker Web-siden din for.
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
5. Intern søking Om å søke internt på en «site», for eksempel UiB.no, sas.no…
En heuristisk evaluering avRelaxation Gjort av: ● Espen Solberg ● Geir Normann ● Leif Morten Kofoed ● Tommy Jansson.
Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk Mer om tilgjengelighet Kirsten Ribu HiO.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Registrering av testresultater Trinnene i prosessen Logg deg inn på Admin-sidene Opprett en ny test Legg til testresultater Registrer.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Produktnavn.
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Firmanavn Produkter og tjenester
Sett inn bilde av produkt her
Utskrift av presentasjonen:

6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur

Vi ønsker  Godt strukturerte sider  Klare linker videre  Oversiktlighet  Da finner vi fram til det vi trenger  men, dette er applikasjons- og brukerorientert og det er ikke så enkelt å gi generelle råd her

Kriteriene for suksess  Du vet du har en god sidestruktur når:  sidene blir brukt  brukerne ikke klager over at de ikke finner fram  når de ikke lengre kommenterer sidestrukturen  Det er vår jobb, som utviklere, å bry oss om struktur

Viktig  Mange finner en side ved hjelp av søkemotoren.  Understøtt Google og andre.  Denne siden blir da inngangsdøren for brukeren  Fortell hvor du er kommet, fortell hva som tilbys – fang kunden, skap interesse  Gode linker videre

Følg konvensjonene  Det er enklest å lage en vellykket site om du gir brukerne det de forventer  Når de finner det de leter etter, når de finner det der de forventer  Intuitivitet er ingen selvfølge!  Din måte å se verden på kan være forskjellig fra brukerens

Eksempel  Tidligere organiserte en ofte Web-sidene ut fra sin egen organisasjonsstruktur (fakulteter, institutter, avdelinger,…), men de fleste innser at dette ikke er fornuftig.  Hvorfor? Vanligvis vil ikke brukeren kjenne til den interne strukturen  Forsøke å se verden fra brukerens synspunkt  Lytt til brukerne, ta de med på råd,…  Test for å se om du har klart dette

Miniøving  Skal vi presentere produkter ut fra funksjon eller ut fra merkenavn?  Der merkenavn er lite relevant (f.eks. når vi skal selge konvolutter) organiserer vi ut fra funksjon (størrelse, farge, m.m)  Der merkenavn er meget relevant (f.eks. parfyme) bruker vi det (Chanel, Boss, …)  Ellers (kanskje også i tilfellene over) organiserer vi ut fra begge deler, men lar det mest sentrale være ”default”

Navigasjon  Konsistens er viktig, da kan brukerne ta med seg erfaringer fra en side til den neste  Minimalt med tid går med på å lete i menyene, brukeren kan konsentrere seg om innholdet på siden  Problem nå en site er satt sammen av flere site (avdelinger, andre selskaper, andre funksjoner)  Gode eksempler

Stabilitet i en forvirrende verden  Brukeren går fra side til side  Da er det lett å miste oversikten  Skap stabilitet:  Beholde overordnet design  Beholde menystruktur (fast del øverst eller til venstre)  En sentral side som en kan gå tilbake til (f.eks. listen over biler i Finn)

Funksjonalitet i sentrum  En Web-side er et brukergrensesnitt  Men det er fristende å lage noe nytt, annerledes og flott  Greit om en kan kombinere dette med god funksjonalitet, men ofte ofres funksjonaliteten  Godt eksempel: god kombinasjon av design og funksjonalitetwww.gucci.com  Dårlig før, bedre nå:

Unngå redundans  Ofte lager vi ”både-og” løsninger  Lærebokforfatterne advarer mot dette:  Dupliserte kategorier og menyer kompliserer sidene  Brukerne jobber med å forstå forskjellene (som kanskje ikke er der)  Sannsynligheten for at brukerne ser en link minker med det antall kopier vi har på siden  Men, har vi en alfabetisk meny må vi sette inn synonymer!  Vi må godta synonymer for søking! 

Spesifikke linker  Klare link-beskrivelser (”lønnskonto” eller ”brukskonto” er bedre enn ”postbankens leve”)  Optimaliser for scanning:  korte navn  sentralt ord til venstre  unngå generiske navn (”les mer” ?)

Dropdown menyer  Fordel: Sparer skjermplass  Ulempe: Ikke synlig før klikk eller ”mouseover”  Lange lister kan med fordel presenteres som vanlige linker  Menyer bør være korte (ellers havner cursor lett utenfor menyområdet)  Faste menyer (lister) kan være lengre

Flernivå menyer  Se (forskning -> forskningsområder)  Ikke mer enn to nivåer  Få alternativer i hver meny  Vanskelig musbruk (laptop)  Men hvorfor ikke gi en ny side, der du sier litt om kategorien og gir eksplisitte linker videre.

Er det klikkbart?  Åpenbare, godt synlige linker  Brukerne blir forvirret om de ikke ser hva som er klikkbart  Blått innbyr til klikking, men også andre farger som skiller seg ut fra siden  Knapper innbyr til klikking

Direkte tilgang fra hjemmesiden  Direkte tilgang fra hjemmesiden til sentrale sider  Det kan være for:  Et nytt produkt  En ny versjon av et produkt  En viktig nyhet  En viktig beskjed  Det må være noe som er aktuelt for en god andel av de som kommer inn på siden  Begrenset antall (dynamisk)

Web-sider:       