Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLena Thorsen Endret for 9 år siden
1
3. Revisiting Early Web Usability Findings Gjennomgang av tidligere resultater når det gjelder bruk av Web
2
Hva har skjedd i de siste 10 år Bedre teknologi Bredbånd, PC, forbedrede standarder (HTML, XML) Ny løsninger: PDA og laptop med trådløs forbindelse Mobiltelefonen er blitt en datamaskin: Nye applikasjoner, bedre nett Apps Erfaring Brukerne blir kjent med spesielle sider og Web generelt Designere blir bedre Designerne lærer og unngår de verste tabbene Standarder og ”best practices”
3
8 problemer som ikke er endret Linker som ikke skifter farge etter at de er klikket på Back-knapper som ikke fungerer Åpne nye browser-vinduer Pop-up vinduer Funksjonelle elementer i siden som ser ut som annonser Brudd med generelle konvensjoner som gjelder for Web Tettpakket tekst som er vanskelig å lese
4
Linker som ikke skifter farge Navigasjon må understøttes Brukerne må fortelles hvor de har vært, hvor de er og hvor de kan gå. Brukerne vil vite hvor de har vært: For å finne tilbake For å forsøke en annen lenke Da blir det viktig å skifte farge på besøkte lenker (en standard fra 1993)
5
Tenke høyt metoden hjelper Med ”tenke høyt” metoden får vi forklart hva som er galt. Slike undersøkelser viser at: Brukeren finner ikke linken Finner linken men oppfatter den som irrelevant Ofte går brukerne tilbake til tidligere sider, de forstår ikke at de allerede har vært der Kanskje gir de opp for tidlig, de forstår ikke at det er muligheter de ennå ikke har utforsket
6
Tilbake-knappen Noe av det nyttigste med databehandling er at vi kan gjøre en ”undo”. Går vi feil kan vi gå tilbake. Så lenge vi har denne muligheten kan vi aldri gå oss vill. Dette benytter brukerne seg av. Tilbake-knappen er alltid der i browseren, godt plassert med stort areal. Den innbyr til å bli trykket på. Da må den virke! NB! Når vi kommer tilbake til en tidligere side skal de data vi fylte ut fortsatt være der!
7
Tilbake-knapp-feller Knappen kan fjernes gjennom et script Vi kan åpne et nytt vindu, da mister knappen sin betydning: det nye vinduet arver vanligvis ikke historien til det gamle Med ”redirects” til nye sider implementert som en ”refresh” slik at den gamle siden blir erstattet med den nye. Går en tilbake til denne vil en automatisk blir dirigert dit en er! Dette kan ordnes bak kulissene slik at browseren glemmer den midlertidige siden
8
Åpne nye browser-vinduer Brukerne forventer at klikk på en link skal medføre at de får en ny side i browser-vinduet De blir forvirret om de får et helt nytt vindu: Ofte oppdages dette ikke Back virker ikke Med et uhell kan de klikke på scrollbar for vinduet bak og blir totalforvirret Brukerne får administrasjonsarbeid med å håndtere alle sidene Dersom brukeren vil ha et nytt vindu kan han alltid få det med å høyreklikke på linken.
9
Unntak Det er situasjoner der det er greit å åpne i nytt vindu: Visning av spesialfil, som pdf: Her forventer brukeren et nytt vindu, siden filen er så spesiell Når han er ferdig trykkes close-knappen, og brukeren forventer at hun da er tilbake i den opprinnelige Web-siden (da er det uheldig om det var samme vindu!) Åpne derfor disse filene i nytt vindu (fortell brukeren det), men fjern back-knappen m.m. fra browseren. Bedre alternativ? Åpne filene i egen applikasjon (Word, Adobe reader, etc), men dette kan ha andre problemer.
10
Maximization Et klikk her lar vinduet få hele skjermen Flere problemer: Det skjuler andre vindu Skjermer er i dag så store at de sjelden har mening å fylle hele skjermen Knappen burde blitt erstattet av en ”maks. praktisk størrelse” knapp. Her har vi et godt eksempel på at den teknologiske utvikling (mot større skjermer) medfører at konvensjoner må endres
11
Design for ”dumme” brukere Ikke alle forstår de grunnleggende konseptene Derfor bør vi gjøre grensesnittene enkle, uten unødvendige kompleksiteter
12
Pop-up vinduer Mange forbinder dette med plagsomme annonser Kommer som en overraskelse, avviker fra normal respons Krever vindusadministrasjon fra brukeren Kan legge seg bak andre vindu Det er situasjoner der dette kan være nyttig, men det negative ”image” til pop-up gjør at det bør unngås Det blitt vanlig å installere ”pop-up” blokkere, enda en grunn til å unngå dette
13
Plagsomme teknikker i Web-annonser Av de som hadde et negativt inntrykk av Web-annonser.
14
Annonser som er designelementer Vi unngår annonser Så sterkt at vi ikke ser design- elementer utformet som annonser Vi forventer at de nyttige delene framstår i vanlig tekst Noen bruker annonsefjernere (programvare som fjerner små bannere)
15
Brudd på konvensjoner Brukerne har forventninger til siden At den skal være som andre sider Hva er disse forventningene: Linker skal se ut som det Logo og link til hjemmesiden i øverste venstre hjørne Søk øverst til høyre … (skal komme tilbake til dette senere)
16
Hva gjør organisasjonen? Brukerne skal få et klart inntrykk av organisasjonen med en gang Derfor må vi ha enkle sider, enkelt språk, klar layout, korte navigasjonsveier, …. Altså oversiktlige sider Samtidig skal sidene vise organisasjonens profil
17
Tettpakket tekst Brukerne har liten tid Begrens mengden tekst Gjør det lett å scanne teksten Det er vanskeligere å lese på skjerm enn på papir, ha derfor mindre tekst på Web Men, også her er det unntak (vi aksepterer tekst i artikler, bøker, spesifikasjoner…)
18
Teknologi og brukervennlighet Tidligere problemer med nedlastningstid, små skjermer og dårlig fargeoppløsning er i ferd med å reduseres Det gjør at vi kan opererer med høyere bildeoppløsning, video, faste sideformater m.m. i dag uten de helt store problemene Men…
19
Nedlastningstid Ikke alle har bredbånd (ca. 70% i dag i Norge) Nytt trådløst utstyr har ofte begrenset kapasitet I USA markedsføres fortsatt oppringte samband De enkleste sidene hadde størst suksess i 90- årene (brukerne likte disse, ikke designerne) Enkle sider gir brukerne følelsen av at de er effektive!
20
Flash Må ha lastet ned programvaren (fra Macromedia) Tar tid, Web er ikke TV Animering kan ha sin funksjon, men ikke alltid Med flash kom også mange, ikke standard, kontroller (scollbar) Bør ha en god begrunnelse Eksempel: www.opel.com (tidligere avanserte animasjoner som nå er tatt bort)www.opel.com Brukes fortsatt mye i annonser
21
Vanskelig søking Problemer med å finne produkt m.m. med ekstern og intern søkemotor Ekstern er delvis utenfor vår kontroll, men internt burde det fungere Mange interne søkemotorer viser til uinteressante resultater, f.eks. pressemeldinger istedenfor produkter Ofte kan vi ikke finne sentrale ting (som ansatte) gjennom søk
22
Multimedia og lange videoer Tar tid Streaming eller nedlastning, spesielt streaming krever god båndbredde Beskriv tiden det vil ta
23
Fast (frossent) sideformat Fordel: Designer har full kontroll med siden Ulempe: Krever skjerm som er stor nok Ellers må vi scrolle horisontalt, og det er det ingen som liker/aksepterer
24
Eksempel
25
Plattform-kompatibilitet Internet Explorer har hatt 97 % av markedet Men i det siste er det kommet sterke konkurrenter (Firefox, Safari, Opera, m.fl.). Firefox har nå 30% av markedet (http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp) Systemet bør testes ut i alle fall på de mest sentrale plattformene, ikke minst på tidligere versjoner av IE. Spesielt viktig der det er kostbart å utelate brukere (nettbank, billettbestilling, og lignende)
26
Mobile enheter/PDA PDA (Personal Digital Assistant), håndholdte enheter, smarttelefoner Kan vi designe også for disse? Helt andre krav (små skjermer, små tastatur, lavere overføringshastighet) Vanskelig å kombinere Her kan vi lage to varianter, en Wap/mobil og en for PC Bedre mobile enheter kan redusere problemene
27
Hvordan brukerne har påvirket Brukerne er mer erfarne i dag De kan i større grad håndtere noen av de problemene vi hadde med de tidlige Web systemene, men fortsatt gjenstår mange… I tillegg til en side som skal mestres, krever vi også effektivitet, og å unngå feil
28
Konvensjoner Jo mer vi bruker Web, jo faster konvensjoner får vi God eksempel: Bibsys, Atekst og andre systemer har krevd at vi setter inn operatorer mellom søkeord, eventuelt at en antar en ”og” Web søkemotorer gir oss alle kombinasjoner, men selvfølgelig i prioritert rekkefølge Selv om Bibsys kom før Web, forventer vi i dag at Bibsys kan brukes som en Web søkemotor
29
Hva er klikkbart?
30
Scrolling Mange scroller ikke Mange oppdager ikke at det er noe lengre nede på siden Også i avisverden (storformat) var det viktig å få nyheten på øverste halvdel Et argument for tabloid er at hele forsiden blir vist i avis-stativet
31
Eksempel
32
Mange oppdager ikke at her er det noe mer! Bedre nå – dårlige eksempler forsvinner!
33
Registrering Registrering kan skremme bort kunden Derfor bør dette være frivillig Oppgi gjerne fordelene, men la dette være kundens valg Uten registrering bør vi slette alle personopplysninger etter at handelen er oppgjort
34
Eks: Kiva (mikrolån) Samme brukergrensesnitt enten er logget inn eller ikke. Men en må logge inn for å låne ut penger.
35
Persondata og betalingsinformasjon Vi vil vite alt om produktet, også priser (helst også en ide om fraktkostnader) før vi gir person og betalingsinformasjon Først når vi vet at vi vil ha produktet er vi villig til å gi disse opplysningene (vi forstår at dette er nødvendig nå) Brudd på dette vil medføre skeptiske kunder
36
Eksempler NSB ba tidligere om persondata før det var klart om det var plass på toget Hurtigruten ville tidligere (fortsatt) ha persondata og betalingsinformasjon før full pris er oppgitt Nationalteateret har tvungen registrering for å kjøpe billett
37
Komplekse URL Selv med bookmark og linker er det uhensiktsmessig å ha en kompleks URL Skal ofte skrives inn likevel Skal oppgis i epost. Får vi for lang URL kan vi få brudd (innsatt blanke m.m.). Muligheter for å plukke ut deler av en URL er best om denne ikke er for lang
38
Pull down menyer Brukerne er mer vant til dette i dag En ulempe er at menyen blir skjult bak et tastetrykk (dårligere sideoversikt) Unngå menyer i for mange nivåer (vanskelig å flytte cursor til riktig element) Spesielt komplisert med touch
39
Designerne har dempet noen av problemene Plug in 3D grensesnitt Overveldende design Bevegelige elementer Selvlagede GUI komponenter Ikke fortelle hvem som står bak organisasjonen Tillagede ord Splash Ingen oppdatering Inkonsistente sider Ikke fortelle hvem som står bak siden Krav om personopplysninger for tidlig Mange siter ”Foreldreløse” sider, men fortsatt har vi problemer med:
40
Smarte løsninger Eksempel: Valg av farge på bil 3D presentasjon av bilen Design eget kjøkken Men: Nedlastningstid Virker kanskje ikke i alle browsere Farge kan gi et annet inntrykk på skjermen enn i virkeligheten
41
Plug-ins Brukerne trykker cancel om applikasjonen krever nedlastning av programvare (der vi tidligere var redd for å fylle opp disken er vi nå redd for virus) Men browserne har i dag flere muligheter som standard
42
3D grensesnitt Krever spesiell programvare (men en 3D pdf virker interessant) Kontroller er ikke helt enkle (2D → 3D) For spesielle applikasjoner (men litt kjekt å studere en bil i 3D likevel)
43
Overveldende design Mindre vanlig nå Designerne har lært Men fortsatt er det mange designere som glemmer formålet med siden
44
Eksempel - bilfabrikker Tidligere mange fancy løsninger: lange flash videoer 3D visning (rotering, nedenifra, ovenifra) 360 grader velg farge, m.m. Nå mer begrenset. De har nok oppdaget at kundene hovedsakelig er ute etter opplysninger. og kanskje bilder og enkle animasjoner er best for å vise bilen.
45
Splash sider En samling bilder for å introdusere siden Mister det funksjonelle Tar tid, og det har ikke brukerne Få sider bruker splash i dag Brukt forsiktig kan det ha en effekt
46
Egenproduserte komponenter Standard komponenter (knapper, menyer, scrollbar) er lett gjenkjennelige Da blir de også kjedelige Designerne vil gjerne lage noe nytt Men da blir komponentene vanskeligere å bruke og oppdage
47
Eksempel Her har vi en egenprodusert scrollbar, oppdager vi den? www.norahjones.com www.norahjones.com
48
Manglende ”about us” Kan vi stole på en Web-side? Relevant spørsmål som mange brukere stiller Da er det viktig å gi tillit, og en ”about us” er en sentral komponent: Bedriftshistorie Kunder Filosofi, visjon, ideer
49
Miniøving: Du skal utvikle sider for Hurtigruten for utlendinger Hvordan skal du skape tillit til siden?
50
Tillagede ord Fristene - for å gi inntrykk av å være moderne og ”in” Ulempen er at brukerne ikke forstår det du skriver …heller ikke søkemotorene
51
Ut på dato Mange har etablert en Web side og glemmer at den må vedlikeholdes og oppdateres Et annet og kanskje større problem er at tidligere informasjon ligger ute, og at søkemotorene ofte treffer dette Det er derfor essensielt å lage en fast folder/fil- struktur. Skift heller ut innhold, f.eks. årets studieplan istedenfor den gamle, enn å endre strukturen. Profesjonelle sider har et apparat for oppdatering Noe oppdatering forenklet ved at data hentes direkte fra databaser
52
Konsistens Fra et ”ad hoc” system har nå organisasjonene jobbet for å gjøre sidene konsistente. Fordelene er at brukerne kjenner seg igjen Eksempel: www.himolde.no, www.uib.nowww.himolde.nowww.uib.no Hva med sammenslåinger av organisasjoner (Statoil-look, Hydro-look, hvordan skal Statoil-Hydro sidene se ut?)
53
Personlige opplysninger Det er uhøflig å be om personlig informasjon for tidlig (jfr. sjekking) Brukerne er redd for å oppgi dette Ikke be om mer enn du må Ikke be om dette før du må Gi valgmuligheter for registrering
54
For mange siter En integrert Internett strategi er viktig: En site Konsistente sider Forenkler navigering og søking ”Foreldreløse” sider: Ingen linker videre Bør unngås (enkle verktøy tilgjengelig for å sjekke linker)
55
Oppsummering Forfatterne sammenligner tidligere studier med dagens resultater Omkring halvparten av problemene eksisterer fortsatt Den største forbedringen, mer enn teknologi, skyldes at designerne viser moderasjon Det er naturlig ettersom en ny teknologi modnes
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.