IT-Ledelse, 18.februar Dagens tema : Outsourcing 1. Hva er Outsourcing ? 2. Tradisjonen for outsourcing innen IT 3. Hva kan outsources innen IT 4. Potensielle gevinster ved å outsource IT 5. Risikoer knyttet til outsourcing av IT 6. Hva er status innen feltet pr i Norge og aktualitet i datapressen pr Eksempler på tilbydere og kunder av outsourcingstjenester Dagens pensum : Art. 2 i artikkelsamling (Kroenke) og kap 5.4 i Laudon, Outsourcingsundersøkelsen 2007 Kursorisk : Veiledning for Outsourcing av IT (NorSIS og NSR, 2010)
Hva er Outsourcing ? Kroenke : “Outsourcing is the process of hiring another organization to perform a service.” Såvel verdikjedeaktiviteter som støtteaktiviteter kan outsources. Vi ser nærmere på det utbredte, men likevel ikke dominerende fenomenet av å outsource IT-tjenestene. Outsourcing av IT-funksjonen har vi når et foretak velger å ikke bygge opp full dekning av interne ressurser til utvikling, innføring og drifting av sine IT-baserte informasjonssystemer og tjenester i tilknytning til disse. Isteden setter man tjenestene helt eller delvis bort til en eller flere leverandører med spesialkompetanse på feltet mot en økonomisk godtgjørelse.
Tradisjon for outsourcing innen IT Outsourcing har vært på dagsorden helt siden starten på IT- anvendelse i virksomheter. I de første tiårene dominerte tradisjonelle datasentraler siden det var for dyrt å etablere egne IT-avdelinger – noen eksempler : 1961 : EDB - Elektronisk Databehandling AS ble grunnlagt som datasentral for tre forsikringsselskaper. 1965 : Bankene etablerte felles datasentraler IDA (forretningsbankene) og Fellesdata (sparebankene) 1971 : SDS – Statens Driftssentral for administrativ databehandling etablert (del av dagens Ergo) Billig HW, nye teknologier, økt tilgjengelighet på IT-folk og utvidet og mer bedriftsspesifikk bruk av IT-baserte informasjonssystemer førte til etablering av til dels store interne IT-avdelinger utover 80-tallet.
Tradisjon for outsourcing innen IT Siden har Outsourcing stadig vært på ”dagsorden”, men pendlet sterkt i popularitet ut fra både den teknologisk og økonomiske rammevilkår. Bare det siste tiåret har trendene vekslet fra ”hype” til ”retrett” flere ganger. I dag er det svært utbredt å Outsource deler av sin IT-virksomhet, men sjeldent å sette alt ut. Det er store forskjeller i utbredelse både mellom bransjer og internt i bransjer. Det er også store forskjeller på hva man velger å Outsource og hvorvidt man benytter seg en eller flere leverandører. Inngår man først en kontrakt har denne ofte en tidshorisont på ”noen” år med muligheter for revideringer i perioden. Finanskrisen og etterdønninger påvirker aktualiteten av Outsourcing da virksomheter går kritisk igjennom alle forhold og vurderer tiltak. Finanskrisen har også resultert i at virksomheter som har Outsourcet deler av sin IT-tjeneste brått står uten leverandør på denne.
Hva kan Outsources innen IT ? Kroenke : CE20-2 IS/IT Outsourcing Alternatives Figuren viser en grov inndeling av noen alternative tjenester man kan velge å outsource. Hver enkelt virksomhet må definere sitt eget oppsett på hva de vil holde internt kontra kjøpe inn fra eksterne tjenesteleverandører.
Forts. Hva kan outsources innen IT ?
Potensielle fordeler av å Outsource IT Kroenke : Fig CE20-1 Popular Reasons for Outsourcing IS Services
Potensielle risikoer og ulemper ved Outsourcing Kroenke : Fig CE20-3 Outsourcing Risks
Noen tall fra ”Rapport fra Outsourcingsundersøkelsen 2007” Handelshøgskolen BI gjennomførte undersøkelsen blant de 529 største bedrifter i Norge i 2007 hvorav 202 responderte. (Hans Solli-Sæther og Petter Gottschalk) Noen funn : 83 % sier at tilgang til ressurser og kompetanse er den viktigste strategiske driver for outsourcing. Kostnadsreduksjon er også en viktig grunn og besparelsene blir ofte hentet. 75 % har outsourcet en eller flere IT-tjenester. Likevel utgjør IT bare 37% av samlet antall outsourcede kunnskapsbaserte funksjoner. Forventet vekst i antall IT-avtaler er på 28 % de neste 3 årene 81% av outsourcingen gikk til tjenesteleverandør etablert i Norge. Av de berørte ansatte fikk 31 % ny jobb i bedriften, 39 % ble overført til tjenesteleverandør. De restende skiftet jobb, ble sagt opp eller ble pensjonert.
Hva innebærer det av arbeid å bli en dyktig kunde innen IT-outsourcing I foretak av en viss størrelse er det ikke bare ”å ringe en kompis” og ordne outsoursing av IT-tjenster. Figuren under viser noe av kompleksiteten i arbeidet med å bli en ”profesjonell” og bevisst bruker av outsorcede IT-tjenester. Den er hentet fra et undervisningsopplegg innen Outsourcing ved NTNU med Runar Holen som har lang erfaring med outsoursingsavtaler i DnBNOR.
Eksempler på tilbydere/leverandører (totalleverandører) innen IT-bransjen EDB Business Partner Ergo Solutions Visma CSC (internasjonal aktør) Telecomputing Outsourcing – er det på dagsorden i IT-pressen ? CW IT-avisen DagensIT (DN) Digi