IT-Ledelse, 18.februar Dagens tema : Outsourcing 1. Hva er Outsourcing ? 2. Tradisjonen for outsourcing innen IT 3. Hva kan outsources innen IT 4. Potensielle.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

UNDERENTREPRISE ER NÅR INNLEIE ER NÅR
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Rygge-Vaaler Sparebank
Fremtiden begynner hos BackerSkeie
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”
Hvorfor mister vi gjester?
E-handel.
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Outsourcing av forretningsprosesser – muligheter og fallgruver
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
North Atlantic Drilling Ltd Status 14./15. mars 2011.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
Elektronisk forretningsdrift
Cathrine Bjune Shipping Management.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
StartsideFaktaOmråderHva gjør viHistorieMiljøEtikkOrganisasjonSamarbeidUtstillingerDagens tema MTFs symposium 11. og 12. mars 2008 Losby gods Sentralisering.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
…når resultater betyr noe
100 lure ord å lære.
Har egenkapitalkravet hatt en effekt på boligmarkedet i Oslo?
Globalisering og internasjonal outsourcing
Prosjektavslutning og sluttrapport
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Industri og miljø SGO 2300 Bjørnar Sæther. Industrivekst og forurensing Sterk vekst i industriproduksjonen i Norge og internasjonalt Generelt.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Se hvordan jeg smart bruker Outlook 2010
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Nye retningslinjer internfakturering
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
INF 9650 Informasjonsledelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K7.3 Steigum
Utskrift av presentasjonen:

IT-Ledelse, 18.februar Dagens tema : Outsourcing 1. Hva er Outsourcing ? 2. Tradisjonen for outsourcing innen IT 3. Hva kan outsources innen IT 4. Potensielle gevinster ved å outsource IT 5. Risikoer knyttet til outsourcing av IT 6. Hva er status innen feltet pr i Norge og aktualitet i datapressen pr Eksempler på tilbydere og kunder av outsourcingstjenester Dagens pensum : Art. 2 i artikkelsamling (Kroenke) og kap 5.4 i Laudon, Outsourcingsundersøkelsen 2007 Kursorisk : Veiledning for Outsourcing av IT (NorSIS og NSR, 2010)

Hva er Outsourcing ? Kroenke : “Outsourcing is the process of hiring another organization to perform a service.” Såvel verdikjedeaktiviteter som støtteaktiviteter kan outsources. Vi ser nærmere på det utbredte, men likevel ikke dominerende fenomenet av å outsource IT-tjenestene. Outsourcing av IT-funksjonen har vi når et foretak velger å ikke bygge opp full dekning av interne ressurser til utvikling, innføring og drifting av sine IT-baserte informasjonssystemer og tjenester i tilknytning til disse. Isteden setter man tjenestene helt eller delvis bort til en eller flere leverandører med spesialkompetanse på feltet mot en økonomisk godtgjørelse.

Tradisjon for outsourcing innen IT  Outsourcing har vært på dagsorden helt siden starten på IT- anvendelse i virksomheter. I de første tiårene dominerte tradisjonelle datasentraler siden det var for dyrt å etablere egne IT-avdelinger – noen eksempler :  1961 : EDB - Elektronisk Databehandling AS ble grunnlagt som datasentral for tre forsikringsselskaper.  1965 : Bankene etablerte felles datasentraler IDA (forretningsbankene) og Fellesdata (sparebankene)  1971 : SDS – Statens Driftssentral for administrativ databehandling etablert (del av dagens Ergo)  Billig HW, nye teknologier, økt tilgjengelighet på IT-folk og utvidet og mer bedriftsspesifikk bruk av IT-baserte informasjonssystemer førte til etablering av til dels store interne IT-avdelinger utover 80-tallet.

Tradisjon for outsourcing innen IT  Siden har Outsourcing stadig vært på ”dagsorden”, men pendlet sterkt i popularitet ut fra både den teknologisk og økonomiske rammevilkår. Bare det siste tiåret har trendene vekslet fra ”hype” til ”retrett” flere ganger.  I dag er det svært utbredt å Outsource deler av sin IT-virksomhet, men sjeldent å sette alt ut. Det er store forskjeller i utbredelse både mellom bransjer og internt i bransjer.  Det er også store forskjeller på hva man velger å Outsource og hvorvidt man benytter seg en eller flere leverandører. Inngår man først en kontrakt har denne ofte en tidshorisont på ”noen” år med muligheter for revideringer i perioden.  Finanskrisen og etterdønninger påvirker aktualiteten av Outsourcing da virksomheter går kritisk igjennom alle forhold og vurderer tiltak.  Finanskrisen har også resultert i at virksomheter som har Outsourcet deler av sin IT-tjeneste brått står uten leverandør på denne.

Hva kan Outsources innen IT ? Kroenke : CE20-2 IS/IT Outsourcing Alternatives Figuren viser en grov inndeling av noen alternative tjenester man kan velge å outsource. Hver enkelt virksomhet må definere sitt eget oppsett på hva de vil holde internt kontra kjøpe inn fra eksterne tjenesteleverandører.

Forts. Hva kan outsources innen IT ?

Potensielle fordeler av å Outsource IT Kroenke : Fig CE20-1 Popular Reasons for Outsourcing IS Services

Potensielle risikoer og ulemper ved Outsourcing Kroenke : Fig CE20-3 Outsourcing Risks

Noen tall fra ”Rapport fra Outsourcingsundersøkelsen 2007”  Handelshøgskolen BI gjennomførte undersøkelsen blant de 529 største bedrifter i Norge i 2007 hvorav 202 responderte. (Hans Solli-Sæther og Petter Gottschalk) Noen funn :  83 % sier at tilgang til ressurser og kompetanse er den viktigste strategiske driver for outsourcing. Kostnadsreduksjon er også en viktig grunn og besparelsene blir ofte hentet.  75 % har outsourcet en eller flere IT-tjenester. Likevel utgjør IT bare 37% av samlet antall outsourcede kunnskapsbaserte funksjoner.  Forventet vekst i antall IT-avtaler er på 28 % de neste 3 årene  81% av outsourcingen gikk til tjenesteleverandør etablert i Norge.  Av de berørte ansatte fikk 31 % ny jobb i bedriften, 39 % ble overført til tjenesteleverandør. De restende skiftet jobb, ble sagt opp eller ble pensjonert.

Hva innebærer det av arbeid å bli en dyktig kunde innen IT-outsourcing  I foretak av en viss størrelse er det ikke bare ”å ringe en kompis” og ordne outsoursing av IT-tjenster. Figuren under viser noe av kompleksiteten i arbeidet med å bli en ”profesjonell” og bevisst bruker av outsorcede IT-tjenester. Den er hentet fra et undervisningsopplegg innen Outsourcing ved NTNU med Runar Holen som har lang erfaring med outsoursingsavtaler i DnBNOR.

Eksempler på tilbydere/leverandører (totalleverandører) innen IT-bransjen  EDB Business Partner  Ergo Solutions  Visma  CSC (internasjonal aktør)  Telecomputing  Outsourcing – er det på dagsorden i IT-pressen ?  CW  IT-avisen  DagensIT (DN)  Digi