Www.vfk.no Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold 17.11.2010 Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Veien til fagbrev Orientering til Voksenopplæring BUA/HEA
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Veien frem til fag-/svennebrev eller kompetanseprøve
Bygg- og anleggsteknikk.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
OPPLÆRING I BEDRIFT- FORMIDLING AV LÆRLINGER, LÆREKANDIDATER OG PRAKSISBREVKANDIDATER status formidling 2012 Liv Marit Meyer Petersen Rådgiver/formidlingsansvarlig.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Melding om aktivitet og kvalitet i videregående opplæring Asbjørn Skogum.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
Lærlingordningen Bergen kommune
Fagopplæring -yrkesfag
Lærekandidatordningen
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
OPPLÆRINGSKONTORET FOR TEKNOLOGFAG I NORD TRØNDELAG
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Rogaland Fylkeskommune
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Per Kristian Storstad AVGO
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Rådgiversamling OLA, OLK og Alternativt Vg3 i skole Sigurd Vabekk Hjelle Solveig Ljødal.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Trine Ludviksen 5. april 2016.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Rådgiversamling 2.november 2016
Mulighetene mot en yrkeskompetanse
Praksisbrev Torun Pedersen
Lærekandidatordningen
Opplæringskontorenes rolle
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Alternative utdanningsløp
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Læreplass Torbjørn Håmsø
Alternative veier til yrkeskompetanse
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Statistikk om voksne i videregående opplæring
Rådgiversamling 15.november 2017
Utskrift av presentasjonen:

Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen Vestfold Fylkeskommune

Utdanningsavdelingen •Skoleseksjon •Fagopplæringseksjon, 13 ansatte, Opplæringskontorer 18 kontorer tilknyttet Vestfold + kontorer som er godkjente i Vestfold Medlemsbedrifter Ca 1200 Frittstående bedrifter Ca 300

Søknad 1. februar 1.mars Formidle søkere til bedrifter Opprette kontrakter, Oppfølging veiledning Saksbehan dling Prøvenemnder Fag- svennebrev Kompetanse bevis Tidsperioden er normalt over 2 år

Godkjenning av bedrifter •Fylkeskommunens ansvar å godkjenne bedrifter •Årlig rapportering fra bedriftene til FK (på kvalitet ) Formidling -kontraktsopprettelse •Ca 80 % formidles til opplæringskontorer ( OK) •Resten til frittstående bedrifter •Kontraktene tegnes med OK eller frittstående bedrift •OK følger opp sine kandidater og FK følger opp de frittstående

2 år på skole 1 år på skole 4 år i lære 3 år i lære 2 år i lære Grunn – kompetanse, programfag 2 år på skole Praksisbrev - kandidat 2 år i lære Praksis Kandidat Praksis = læretid + 25 % Tverrfaglig eksamen 2 år lære – kandidat 2 år i lære 30Mnd30Mnd Grunnskole Praksisbre v FAGBREV og SVENNEBREV Kompetansebevis Praksi s + Tverrfa glig eksam en Lærling Lærekandida t Fagskole /høgskole Skole

2+2, 1+3, 0+4 læreløp •Alle fag fra vg 1 og vg 2 skal være bestått •Ikke krav om teori for lærekandidaten •1+3, 0+4 løp får tilbud på lærlingskolen •Bedriften får tilskudd •Lærlingen/lærekandidaten får kontrakt •Lærlingen/lærekandidaten •skal lønnes •Bedriften skal utarbeide arbeidsavtale Lærling/ lærekandidat 4 år Lærling/ lærekandidat 3 år Elev 1 år Elev 2 år Lærling Lærekandidat 2 år

PRAKSISBREVKANDIDAT forsøksordning for elever fra 10. klasse som ønsker praktisk arbeid Forsøket sluttføres 2011 •Følger godkjente forsøkslæreplaner (vg1,2 og 3 mål) •Følger norsk, matematikk og samfunnsfag •Tilbys i 16 forskjellige fag •Tar praksisbrevprøve etter 2 år •Kan tegne ordinær lærekontrakt etter praksisbrevprøven •Målgruppe: skolelei, svake karakterer, har forutsetninger.. Praksisbrev kandidat i 2 år Praksisbrev Lærling i 2 år Fag-svenne brev Jobb?

Lærekandidat •Kan bli lærekandidat fra alle modellene •Gjennomført 2 år grunnkompetanse •Utarbeides en individuell plan tilpasset kandidatens evner og forutsetninger (ILKP) •Planen justeres i løpet av læretiden •Ingen krav til teori (programfag og fellesfag) •Får opplæringskontrakt •Sluttdokumentasjon er kompetansebevis •Lønn etter avtale •Bedriften får tilskudd som de andre modellene Grunn Kompetanse programfag 2 år Lære Kandidat 24 mnd Lærling 30 mnd Kompetanse bevis

Grunnkompetanse – programfag Praksis i Vestfold •Søkbart direkte fra 10. klasse •Tilbud innen programområdene: DH, BA, SS, TP, NA, RM,HS ved alle videregående skoler i Vestfold •Målgruppen er de som planlegger kompetanse på lavere nivå/delkompetanse •Enkeltvedtak •2 år på skole med programfag og mye praksis, 4 t kroppsøving •Blir lærekandidat etter 2 år •Går opp til kompetanseprøve •Kan endres og bli lærling

Hvem kan bli lærekandidat og hvem kan bli praksisbrevkandidat? Lærekandidaten •Generelle lærevansker •Har en ”diagnose” •Sosiale-emosjonelle vansker •Har hatt individuelle planer •Fritak for vurdering i fag fra grunnskolen •Tar deler av mål i fag Praksisbrevkandidaten •Underyteren •Har forutsetninger – mål om fag/svennebrev •”Skolelei”- vil jobbe praktisk •Stort fravær/nedsatt orden og adferd •Svake resultater (karakterer) •Kan tilpasse seg et voksent miljø

LÆREKANDIDATER OG SAMARBEID MED NAV •SAMARBEIDSAVTALE MELLOM NAV OG FYLKESKOMMUNEN ER UTARBEIDET •UTARBEIDET RUTINER I FORHOLD TIL AVTALEN •INDIVIDSTØNAD KAN BENYTTES SOM ET HJELPEMIDDEL/STARTPAKKE – ”INGEN SOVEPUTE” •CA 70 % HAR INDIVIDSTØNAD MÅLSETTING: •STYRKE DELTAGERNES KOMPETANSE OG ARBEIDSEVNE •ØKE DELTAGERNES MULIGHET FOR ORDINÆRT ARBEID •SKAFFE TIL VEIE KVALIFISERT ARBEIDSKRAFT •FOREBYGGE OG DEMPE SKADEVIRKNINGENE AV ARBEIDSLEDIGHET •HINDRE UTSTØTING AV ARBEIDSTAKERE SOM STÅR I FARE FOR Å FALLE UT AV ARBEIDSLIVET

Voksne lærlinger •Alle fag fra vg 1 og vg 2 skal være bestått •”Restfag” tas som privatist •Bedriften får et lavere tilskudd •Lærlingen får kontrakt – utarbeides hele året •Lærlingen skal lønnes •Skal utarbeides arbeidsavtale

Praksiskandidat Privatistordning •Dokumentere allsidig og relevant praksis i faget – 60mnd. (Er ikke lærling-har ikke kontrakt) •25% lengre praksis •Får godskrevet tidligere skole etter fastsatte regler •Eneste teorikrav-bestått teori i lærefaget(vg 3) •Kan realkompetansevurderes på teori •Yrkesprøving Praksis Kandidat Læretid + 25%

Utfordringer •Bedre helhetlig opplæring – tenke målsetting ved inntak til vgs - utdanningsvalg •Gi god og riktig veiledning – fagvalg - egnethet •Tverretatlig samarbeid •Informere om de ulike veiene fram •Skaffe gode opplæringsbedrifter •Følge kandidatene etter avlagt kompetanseprøve •God oppfølging for å hindre frafall – for mange hever kontrakten