Nye E18 – Ryggraden i Agderbyen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Dialogtorg i Kristiansand
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.

1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Kommunereform for vekst
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Litt om Statens vegvesen
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Bakgrunn og politisk behandling Budsjettforliket i 1998: ”Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem for Stortinget en vurdering av mulige.
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Velkommen! 4/4/2017.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
1 VELKOMMEN til Fagkurs i Henningsvær juni 2008.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Samdata 2012 Somatikk.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Avlevering i praksis KDRS-samling
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Utskrift av presentasjonen:

Nye E18 – Ryggraden i Agderbyen Seminar med sentralbanksjef Svein Gjedrem Takk for muligheten til å informere om prosjektet Ryggraden i Agderbyen Parallell til Torino Finn Aasmund Hobbesland 11. mai 2007

Prosjektmarkering Utbyggingstrekningen er 38 km mellom Kristiansand og Grimstad Reduserer reisetiden med 15 minutter eller ca en tredjedel til ca 30 minutter 11. mai 2007 - Side 2

Utbyggingstrekningen 11. mai 2007 - Side 3

Mål Bidra til å utvikle stamvegen mellom E18 Oslo – Kristiansand 2. Bidra til å styrke forbindelsen til Europa gjennom den nasjonale havna i Kristiansand og Kristiansand lufthavn. 11. mai 2007 - Side 4

Mål forts. 3. Bidra til å utvikle Agderbyen til en robust bo- og arbeidsmarkedsregion I dag er det virkningene for Agderbyen jeg skal forsøke å belyse 11. mai 2007 - Side 5

Kryss på utbyggingsstrekningen Omre Mange 11. mai 2007 - Side 6

Rikspolitiske mål God framkommelighet Høy traffiksikkerhetsstandard Godt miljø og god estetisk standard God trafikantservice 11. mai 2007 - Side 7

Seks ulykker på sju uker Fvn Lørdag 5. mai 2007 11. mai 2007 - Side 8

Vegdirektoratets rolle (tiltakshaver) Samferdsels- departement Bompenge- selskap Stortinget budsjettmidler bom penger OPS-kontrakt OPS- Selskap (byggherre) 11. mai 2007 - Side 9

Roller, ansvar og myndighet Vegdirektoratet: Kontraktsansvar Vegvesenets lokale prosjektorganisiasjon: Delegert myndighet fra VD, oppfølging av kontrakten Delegert myndighet fra RS, byggherreoppgaver Statens vegvesen, distriktskontor AA og VA : Myndighet Agder OPS Vegselskap: Byggherreansvar Styrer entreprenør CJV Drifts- og vedlikeholdsansvar Construction Joint Venture: Hovedbedrift Styrer konsulent og underentreprenører 11. mai 2007 - Side 10

OPS - prøveprosjekt OPS – prosjektet Grimstad – Kristiansand er det tredje av foreløpig tre De to andre prosjektene er: E39 Klett – Bårdshaug E39 Lyngdal – Flekkefjord ”Føremålet med OPS-prøveprosjekta er å få erfaringar med om ein slik modell kan gi gevinstar ved utbygging, drift og vedlikehald av store vegprosjekt.” ”Det er eit mål å plassere risikoen hos den parten som har best føresetnad for å handtere den. Dette inneber at OPS-selskapet vil ta ein stor del av risikoen knytt til opningstidspunkt, utbyggings-, drifts- og vedligehaldskostnader” ”Staten tek risikoen for inflasjon i driftskostnadene, endringer i vegstandard og eigne planendringar m.m.” (St.prp.nr.33) 11. mai 2007 - Side 11

OPS - evaluering Evalueringen av OPS-modellen er igangsatt. Rapport leveres til sommeren. Agder OPS Vegselskap mener: Byggetid ved tradisjonell organisering ville vært lengre Mangel på fagfolk ville umuliggjort en tradisjonell gjennomføring Tydelig ansvarsplassering reduserer risiko for det offentlige 11. mai 2007 - Side 12

Funksjonsbeskrevet kontrakt 11. mai 2007 - Side 13

Avgrensning av drifts- og vedlikeholdsfasen 11. mai 2007 - Side 14

Driftsstrekningen Øygardsdalen - Timenes 11. mai 2007 - Side 15

Anlegget omfatter: 38 km ny E18 Kostnad 3300 mill (nåverdi) Byggetid 3 år 8 tunneler (2 x ca 6 km) 78 konstruksjoner 11 kryss Ca 60 km med andre veger Rasteplasser Sidearealer (deponier, riggområder, næringsareal) 11. mai 2007 - Side 16

Prosjektorganisering Kredittgaranti XL OPS Bilfinger Berger BOT, 50 % Sundt, 35 % E. Pihl & Søn, 15 % EIB, NIB Private banker EK LÅN Totalentreprenør Vedlikehold E&M 11. mai 2007 - Side 17

Lokale effekter av byggeprosjektet Utbyggingskontraktens størrelse 3 100 mill NOK Direkte norske underavtaler 600 – 1 000 mill NOK Stort volum av sekundære avtaler Transport Bolig Oppholdskostnader Vedlikehold Servicefunksjoner 11. mai 2007 - Side 18

Lengdeprofil av ny E18 11. mai 2007 - Side 19

Borerigg 11. mai 2007 - Side 20

Borerigg 11. mai 2007 - Side 21

Kaldvell bru Kaldvellvassdraget 11. mai 2007 - Side 22

Miljøtunnel, Kaldvellheia 11. mai 2007 - Side 23

Stamvegsutredningen 2002 Sørlandsbyen; internasjonalt rettet men med lite kommunikasjon på tvers av. Agderbyen; et fylkesovergripende byfelt mellom Kristiansand og Arendal 11. mai 2007 - Side 24

Stamvegsutredningen 2002 Listerbyen; Ny E39 med bru over Fedafjorden og ny tverrforbindelse til Farsund gir regionen mulighet for å utvikle et tilvarende byfelt Utviklingen av bo- og arbeidsmarkeds-regioner er helt nødvendig for å utvikle regionen. Europavegen med forbindelsen fra Kristiansand til kontinentet vil i all framtid være det viktigste enkeltelementet av betydning for å utvikle Agderbyen. 11. mai 2007 - Side 25

Agderbyen I dag er det virkningene for Agderbyen jeg skal forsøke å belyse 11. mai 2007 - Side 26

Befolkning i Agderbyen 2006 Mandal 14 069 Søgne 9 609 Songdalen 5 621 Kristiansand 76 917 Lillesand 9 030 Grimstad 19 224 Arendal 39 826 Totalt 174 296 11. mai 2007 - Side 27

Torino (la Spina) Ryggraden i den nye infrastrukturen i Torino Kombinerer jernbane med veg, sykkel og kunst Prosjekt startet i 1998 og er et stort byplanprogrem for å utvikle byen omkring den nye infrastrukturen Hva om vi kunne få til en slik helhetstenking omkring Adgerbyen? 11. mai 2007 - Side 28

Spina 3 utviklingsområde Tenk om vi kunne få til en helhetstenking omkring utviklingen av Agderbyen 11. mai 2007 - Side 29

Trafikkprognose Vekst i trafikktall basert på prognose for stamvegen gjennom Agder Og egen trafikkmodell for Kristiansand Ca 2,9 % vekst pr år fram til 2020 Ca 1,5 % vekst pr år deretter Trafikktall i Ådt (Årsdøgntrafikk) Sted 2004 2010 2030 Øst 12600 15000 25000 Midt 6800 8000 13300 Vest 23400 30000 48000 11. mai 2007 - Side 30

Sørlandsparken, hovedstad i Agderbyen? 3.500 ansatte 650.000 m2 i løpet av 30 år 100-200’ m2 i Lillesand Leder av Sørlandsparken næringsforening Erik Rostoft 11. mai 2007 - Side 31

”Flyfoto”, Dyreparken øst 11. mai 2007 - Side 32

4-felts motorveg 11. mai 2007 - Side 33

4-felts veg på bro 11. mai 2007 - Side 34

E18 år 2006 E18 år 2009 Dårlig kurvatur Dårlig sikt Trafikkfarlige kryss og avkjørsler Dårlig fremkommelighet Redusert hastighet God sikkerhet God fremkommelighet En pulsåre i Agderbyen 11. mai 2007 - Side 35

E18 stengt! Kirsten Lindeberg Vegen har ingen margin Må regne med flere stengninger 11. mai 2007 - Side 36

NTP 2002 – 2011 NTP 2006 - 2011 Noen sitater: I dag ligger grensen for firefelts veg ved en årsdøgntrafikk (ÅDT) på 15 000. utbygging til tofelts motorveg ventes strekningene Brokelandsheia-Vinterkjær og Øygardsalen-Dyreparken i Vest-Agder utbygd i planperioden Hele utbyggingen av Ev 18 gjennom fylket til tofelts motorveg er kostnadsberegnet til i størrelsesorden 2 500 - 3 500 mill. kr. Det vurderes imidlertid høyere standard på deler av strekningen Sitat: Det planlagte OPS-prosjektet på E18 mellom Grimstad og Kristiansand vil bli gjennomført i løpet av første fireårsperiode. Prosjektet vil bli bygget som firefelts veg 11. mai 2007 - Side 37

Noen viktige sukesssfaktorer Etablering av prosjektet ”Bedre stamvei på Sørlandet” 19.november 1999 Samarbeid mellom offentlig og privat sektor Fokus på veibygging i landsdelen En samlet landsdel Kampanjer, protesttog og trafikkaksjoner Påvirkning i forhold til Vegdirektoratet, S.dep., Stortinget 11. mai 2007 - Side 38

Gaupemyr og Stordalen 11. mai 2007 - Side 39

Gaupemyr, østre avkjøring til Lillesand Bensinstasjon Bussterminal 11. mai 2007 - Side 40

Studehei 11. mai 2007 - Side 41

Utlasting Strømsheia 11. mai 2007 - Side 42

Ny E18 31. august 2009 11. mai 2007 - Side 43

Kvernåstunnelen 11. mai 2007 - Side 44