Nye E18 – Ryggraden i Agderbyen Seminar med sentralbanksjef Svein Gjedrem Takk for muligheten til å informere om prosjektet Ryggraden i Agderbyen Parallell til Torino Finn Aasmund Hobbesland 11. mai 2007
Prosjektmarkering Utbyggingstrekningen er 38 km mellom Kristiansand og Grimstad Reduserer reisetiden med 15 minutter eller ca en tredjedel til ca 30 minutter 11. mai 2007 - Side 2
Utbyggingstrekningen 11. mai 2007 - Side 3
Mål Bidra til å utvikle stamvegen mellom E18 Oslo – Kristiansand 2. Bidra til å styrke forbindelsen til Europa gjennom den nasjonale havna i Kristiansand og Kristiansand lufthavn. 11. mai 2007 - Side 4
Mål forts. 3. Bidra til å utvikle Agderbyen til en robust bo- og arbeidsmarkedsregion I dag er det virkningene for Agderbyen jeg skal forsøke å belyse 11. mai 2007 - Side 5
Kryss på utbyggingsstrekningen Omre Mange 11. mai 2007 - Side 6
Rikspolitiske mål God framkommelighet Høy traffiksikkerhetsstandard Godt miljø og god estetisk standard God trafikantservice 11. mai 2007 - Side 7
Seks ulykker på sju uker Fvn Lørdag 5. mai 2007 11. mai 2007 - Side 8
Vegdirektoratets rolle (tiltakshaver) Samferdsels- departement Bompenge- selskap Stortinget budsjettmidler bom penger OPS-kontrakt OPS- Selskap (byggherre) 11. mai 2007 - Side 9
Roller, ansvar og myndighet Vegdirektoratet: Kontraktsansvar Vegvesenets lokale prosjektorganisiasjon: Delegert myndighet fra VD, oppfølging av kontrakten Delegert myndighet fra RS, byggherreoppgaver Statens vegvesen, distriktskontor AA og VA : Myndighet Agder OPS Vegselskap: Byggherreansvar Styrer entreprenør CJV Drifts- og vedlikeholdsansvar Construction Joint Venture: Hovedbedrift Styrer konsulent og underentreprenører 11. mai 2007 - Side 10
OPS - prøveprosjekt OPS – prosjektet Grimstad – Kristiansand er det tredje av foreløpig tre De to andre prosjektene er: E39 Klett – Bårdshaug E39 Lyngdal – Flekkefjord ”Føremålet med OPS-prøveprosjekta er å få erfaringar med om ein slik modell kan gi gevinstar ved utbygging, drift og vedlikehald av store vegprosjekt.” ”Det er eit mål å plassere risikoen hos den parten som har best føresetnad for å handtere den. Dette inneber at OPS-selskapet vil ta ein stor del av risikoen knytt til opningstidspunkt, utbyggings-, drifts- og vedligehaldskostnader” ”Staten tek risikoen for inflasjon i driftskostnadene, endringer i vegstandard og eigne planendringar m.m.” (St.prp.nr.33) 11. mai 2007 - Side 11
OPS - evaluering Evalueringen av OPS-modellen er igangsatt. Rapport leveres til sommeren. Agder OPS Vegselskap mener: Byggetid ved tradisjonell organisering ville vært lengre Mangel på fagfolk ville umuliggjort en tradisjonell gjennomføring Tydelig ansvarsplassering reduserer risiko for det offentlige 11. mai 2007 - Side 12
Funksjonsbeskrevet kontrakt 11. mai 2007 - Side 13
Avgrensning av drifts- og vedlikeholdsfasen 11. mai 2007 - Side 14
Driftsstrekningen Øygardsdalen - Timenes 11. mai 2007 - Side 15
Anlegget omfatter: 38 km ny E18 Kostnad 3300 mill (nåverdi) Byggetid 3 år 8 tunneler (2 x ca 6 km) 78 konstruksjoner 11 kryss Ca 60 km med andre veger Rasteplasser Sidearealer (deponier, riggområder, næringsareal) 11. mai 2007 - Side 16
Prosjektorganisering Kredittgaranti XL OPS Bilfinger Berger BOT, 50 % Sundt, 35 % E. Pihl & Søn, 15 % EIB, NIB Private banker EK LÅN Totalentreprenør Vedlikehold E&M 11. mai 2007 - Side 17
Lokale effekter av byggeprosjektet Utbyggingskontraktens størrelse 3 100 mill NOK Direkte norske underavtaler 600 – 1 000 mill NOK Stort volum av sekundære avtaler Transport Bolig Oppholdskostnader Vedlikehold Servicefunksjoner 11. mai 2007 - Side 18
Lengdeprofil av ny E18 11. mai 2007 - Side 19
Borerigg 11. mai 2007 - Side 20
Borerigg 11. mai 2007 - Side 21
Kaldvell bru Kaldvellvassdraget 11. mai 2007 - Side 22
Miljøtunnel, Kaldvellheia 11. mai 2007 - Side 23
Stamvegsutredningen 2002 Sørlandsbyen; internasjonalt rettet men med lite kommunikasjon på tvers av. Agderbyen; et fylkesovergripende byfelt mellom Kristiansand og Arendal 11. mai 2007 - Side 24
Stamvegsutredningen 2002 Listerbyen; Ny E39 med bru over Fedafjorden og ny tverrforbindelse til Farsund gir regionen mulighet for å utvikle et tilvarende byfelt Utviklingen av bo- og arbeidsmarkeds-regioner er helt nødvendig for å utvikle regionen. Europavegen med forbindelsen fra Kristiansand til kontinentet vil i all framtid være det viktigste enkeltelementet av betydning for å utvikle Agderbyen. 11. mai 2007 - Side 25
Agderbyen I dag er det virkningene for Agderbyen jeg skal forsøke å belyse 11. mai 2007 - Side 26
Befolkning i Agderbyen 2006 Mandal 14 069 Søgne 9 609 Songdalen 5 621 Kristiansand 76 917 Lillesand 9 030 Grimstad 19 224 Arendal 39 826 Totalt 174 296 11. mai 2007 - Side 27
Torino (la Spina) Ryggraden i den nye infrastrukturen i Torino Kombinerer jernbane med veg, sykkel og kunst Prosjekt startet i 1998 og er et stort byplanprogrem for å utvikle byen omkring den nye infrastrukturen Hva om vi kunne få til en slik helhetstenking omkring Adgerbyen? 11. mai 2007 - Side 28
Spina 3 utviklingsområde Tenk om vi kunne få til en helhetstenking omkring utviklingen av Agderbyen 11. mai 2007 - Side 29
Trafikkprognose Vekst i trafikktall basert på prognose for stamvegen gjennom Agder Og egen trafikkmodell for Kristiansand Ca 2,9 % vekst pr år fram til 2020 Ca 1,5 % vekst pr år deretter Trafikktall i Ådt (Årsdøgntrafikk) Sted 2004 2010 2030 Øst 12600 15000 25000 Midt 6800 8000 13300 Vest 23400 30000 48000 11. mai 2007 - Side 30
Sørlandsparken, hovedstad i Agderbyen? 3.500 ansatte 650.000 m2 i løpet av 30 år 100-200’ m2 i Lillesand Leder av Sørlandsparken næringsforening Erik Rostoft 11. mai 2007 - Side 31
”Flyfoto”, Dyreparken øst 11. mai 2007 - Side 32
4-felts motorveg 11. mai 2007 - Side 33
4-felts veg på bro 11. mai 2007 - Side 34
E18 år 2006 E18 år 2009 Dårlig kurvatur Dårlig sikt Trafikkfarlige kryss og avkjørsler Dårlig fremkommelighet Redusert hastighet God sikkerhet God fremkommelighet En pulsåre i Agderbyen 11. mai 2007 - Side 35
E18 stengt! Kirsten Lindeberg Vegen har ingen margin Må regne med flere stengninger 11. mai 2007 - Side 36
NTP 2002 – 2011 NTP 2006 - 2011 Noen sitater: I dag ligger grensen for firefelts veg ved en årsdøgntrafikk (ÅDT) på 15 000. utbygging til tofelts motorveg ventes strekningene Brokelandsheia-Vinterkjær og Øygardsalen-Dyreparken i Vest-Agder utbygd i planperioden Hele utbyggingen av Ev 18 gjennom fylket til tofelts motorveg er kostnadsberegnet til i størrelsesorden 2 500 - 3 500 mill. kr. Det vurderes imidlertid høyere standard på deler av strekningen Sitat: Det planlagte OPS-prosjektet på E18 mellom Grimstad og Kristiansand vil bli gjennomført i løpet av første fireårsperiode. Prosjektet vil bli bygget som firefelts veg 11. mai 2007 - Side 37
Noen viktige sukesssfaktorer Etablering av prosjektet ”Bedre stamvei på Sørlandet” 19.november 1999 Samarbeid mellom offentlig og privat sektor Fokus på veibygging i landsdelen En samlet landsdel Kampanjer, protesttog og trafikkaksjoner Påvirkning i forhold til Vegdirektoratet, S.dep., Stortinget 11. mai 2007 - Side 38
Gaupemyr og Stordalen 11. mai 2007 - Side 39
Gaupemyr, østre avkjøring til Lillesand Bensinstasjon Bussterminal 11. mai 2007 - Side 40
Studehei 11. mai 2007 - Side 41
Utlasting Strømsheia 11. mai 2007 - Side 42
Ny E18 31. august 2009 11. mai 2007 - Side 43
Kvernåstunnelen 11. mai 2007 - Side 44