ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Hjerneslag -epidemiologi
Sjikane, trusler og vold Oslo Trond Idås
Tekster til kapittel 2.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
Dialogtorg i Kristiansand
Gode tider – store utfordringer ……om realiteter og mulige sammenhenger i byggemarkedet NRL – årsmøte, Gardermoen 22. mai 2012 v/ Bjørn-Erik Øye Sigrid.
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Miljøpakken for transport i Trondheim
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
FUNKSJONALITET MULIGHETENES REGION •ØKT MOBILITET, ETT ARBEIDS- MARKED •KUNSKAPSINTENSIV VIRKSOMHET OG SYSSELSETTING •ØKT VERDISKAPING •FUNKSJONELT SAMSPILL.
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Foreløpige tall pr Randi Sæther
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vi baner veg for deg !.
Oslo vil omdanne matavfall til biogass og biogjødsel
MULIGHETENES REGION Regional organisering av landbrukskontor En vei å gå ?
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Gigantbestilling 222 nye fly –
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Møte for samkjøringsambassadører 12. september 2012.
Ung i BKK 19. oktober Om prosjektet Ambassadørnettverk Høstkampanje Demo Idemyldring Agenda.
Møte for samkjørere hos Aker Solutions 19. oktober 2012.
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Sandefjord Kommune Velkommen til Sandefjord Sykkelbysamling Region vest mai.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
26. Juni -2. juli Kroatia - Porec
Oslos biogassprosjekt Ressurser i kretsløp
Gap mellom intensjon og handling?
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Fra skole til arbeid FOTO: NTB Scanpix. Arbeidskraftens bidrag til verdiskaping Inngangsalde r.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Presentasjon Robert Ruud
Kommunale bygg sin betydning for byutvikling Stian Berger Røsland Byrådsleder Omsorgsbyggkonferansen 2014.
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Sunndal Næringseiendom AS - SNE Kontaktinfo Daglig leder Per Helge Malvik / Mob
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Alstahaug kommune Statsbudsjettet Økonomi Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd.
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
GRUNNLAGSDATA KOMMUNESTRUKTUR. FUNKSJONELLE REGIONER Funksjonelle regioner kan sees på som de minste geografiske enhetene som utgjør egne system innenfor.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Fra regional flyplass til global aktør
Økonomi og behovsprofil Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Overhalla
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Klima- og energiløsninger i Thüringen, Tyskland Studietur med representantar frå Askøy, Lindås, Meland og Vaksdal samt Hordaland fylkeskommune.
1 SKAL DU HJELPE KFUK-KFUM NÅR VI SLUTTER?. 2 VI FIKK SÅ MYE GLEDE I KFUK-KFUM I Y’S MEN FORTSATTE DET.
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
Innvandring og migrasjon - Nøkkeltall -
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Utskrift av presentasjonen:

ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR NÆRINGSUTVIKLING I TILKNYTNING TIL OSLO LUFTHAVN Oslo lufthavn er en «motor» for utviklingen i regionen

GARDERMOEN PROGNOSE – PASSASJERVEKST Om 17 år Etter 15 år

OSLO LUFTHAVN Åpnet: 8 oktober 1998 2001 14 mill passasjerer Ca 10 000 arbeidsplasser 2010 19 mill passasjerer Ca 13 000 arbeidsplasser 2012 22 mill passasjerer 2020 Ca 30 mill passasjerer (?) Ca 24 000 arbeidsplasser (?) 2030 Ca 35 mill passasjerer (?) Ca 28 000 arbeidsplasser (?)

Hva betyr en økning på 1 million passasjerer? Ca 2800 flere reisende pr dag. Ca 2800 flere kofferter. Ca 2800 flere kaffekopper og måltider Taxfree Ca 20 flere fly pr dag.

Hva betyr en økning fra 22 mill til 35 mill passasjerer (2030) I dag, daglig: Ca 60 000 passasjerer 22 000 privatbiler 307 passerende tog 550 busser 3000 drosjer 15000 arbeidsreisende I 2030, daglig: Ca 100 000 passasjerer (?) privatbiler (?) passerende tog | 75 % (?) busser | kollektiv- (?) drosjer | andel 28 000 arbeidsreisende

Antall arbeidsplasser når ferdig utbygd: 35 – 36 000 arbeidsplasser GARDERMOEN NÆRINGSPARK Ca 5 000 mål COOP Økern torvhall andre Antall arbeidsplasser når ferdig utbygd: 35 – 36 000 arbeidsplasser Frem til 2030: 10 – 20 0000 arbeidsplasser LHL – nytt sykehus? 6-800 arbeidsplasser

Gardermoen næringspark

Regionen ØVRE ROMERIKE UTVIKLING Konsentrasjon av arbeidsplasser. Oslo lufthavn og Gardermoen Business Park vil gi 30 000 – 60 000 arbeidsplasser

Arbeidsplassutvikling På flyplassen I nærområdet Innenfor 45(60) min Studiens fokusområde Arbeidsplassutvikling På flyplassen I nærområdet Innenfor 45(60) min reiseavstand 1 t reisetid 45 min reisetid

Takk for oppmerksomheten