Vernekategoriene Nasjonalpark Landskapsvernområde Naturreservat

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Livet i Bingedammen av Lars Oscar Svensen
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
VERNEOMRÅDENE I HOLTÅLEN KOMMUNE FORVALTNING PÅ / AV STATSALLMENNING.
Potensialet for Opplevelsesturisme i Vefsnavassdraget Innlegg på Vern Vefsna’s vassdragstreffseminar i Mosjøen 13. august 2004 Audun Sandberg© DNT’s landsstyre.
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Etterjaktsmøte Tranøy 25. jan. 2009, Brygghaug Foto: Steinar Myhr / NN / Samfoto.
FYLKESMANNEN I FINNMARK FINNMÁRKKU FYLKKAMÁNNI
Kurs i forvaltningsrett
Norgga Luonddugáhttenlihttu Tilrettelegging for bruk av Øvre Pasvik Nasjonalpark og LVO Tilrettelegging for friluftsliv Kanalisering eller spredning for.
mellom vern og demokrati
Verneområdene i Forollhogna – muligheter og utfordringer sett fra et lokalt ståsted. Erling Aas-Eng, Vingelen Utvikling ,
To lovproposisjoner er fremmet av regjeringen: Ot.prp nr 32 ( ) – plandelen Ot.prp nr 45 ( ) – byggesaksdelen Antatt ikrafttreden 1.juli.
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
BEHANDLING AV BYGGESØKNADER I MARKA
Sikring av friluftslivsområder Seniorrådgiver Morten Thaulow Molde, 17 juni 2011.
Naturvernets utvikling
Reguleringsplaner.
Langsua nasjonalpark Haldorbu landskapsvernområde
Naturmangfoldloven Prioriterte arter og utvalgte naturtyper 1
Ny forvaltningsmodell for verneområder
§ 11-8 Hensynssoner Vise hensyn og restriksjoner for bruk av arealer
Planbestemmelser.
Kommunestyret i Sirdal 15 mars Verneområdeforvalter Guro Sødergren
Forvaltningsplan for Rohkunborri nasjonalpark
Forvaltning av Forollhogna. Den grønne nasjonalparken Stort, sammenhengende, og i det vesentlige urørt fjellområde. Plante- og dyreliv. Villrein. Kulturminner.
1/9 Christian Steel Rådgiver, SABIMAs sekretariat Ny naturmangfoldlov – Blir det godt nok?
Forvaltning og skjøtsel av kulturlandskapet
Samarbeidsrådet for Naturvernsaker Vassdragsvern og kantsone- forvaltning Jan Olav Nybo Samarbeidsrådet for Naturvernsaker.
Naturen er trua! Natur og Ungdom.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Maridalen – gang-sykkelveg
Vegaøyan verdensarv - Vår enestående verdensarv, våre største utfordringer - Dette har vi lyst til å bli spesielt gode på.
Kommunale arealplaner
Nasjonal strand- og kystsonekonferanse Fevik 2014 Færder nasjonalpark - Innledning - Hva vil vi med den marine delen? -Innspill til sentrale myndigheter.
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Fakultetsoppgave, JUS 2211 miljørett, innlevering 20. oktober 2014
Naturmangfoldloven En praktisk innføring Avdelingsdirektør Torbjørn Lange Gardermoen, 1. februar 2010 Foto: Statskraft.
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Forvaltning av norske verneområder Ingunn.
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Deling eller mer korrekt, tillatelse til opprettelse av ny matrikkelenhet/grunneiendom Saksbehandlingstid 3 uker.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
FORVALTNINGSRETT.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og administrasjonsavdelingen Kommuneplanens arealdel Kommunen skal ha en arealplan for hele kommunen som viser.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Livet i havet – vårt felles ansvar Forvaltning av tang og tare i Norge Terje Halsteinsen.
Bruk og vern i Beiarn Trine-Marie Fjeldstad, Trygve Snøtun Beiarn, 11. juni 2012 Foto: Peter Hamlin.
Juridisk hjørne, naturmangfoldloven Skogfaglig samling 2011 Camilla Neiden Seniorrådgiver.
Skogsamling Selbu 1. Naturmangfoldloven og landbruket 2. Skog og klima 3. Landbruksmeldinga Avd.dir Ivar Ekanger, LMD - Skogsamling, Selbu,
Naturmangfoldloven 1Interessekonflikter i skog Naturmangfoldloven.
Landbruk i utvikling – en utfordring for kommuneplanleggeren.
Landbruks- og matdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Landbruks- og matdepartementet ©Torbjørn Tandberg Henriette Evensen og Guro Bolstad Fagsamling,
Premisser for små kraftverk i Vefsnavassdraget Arne Jørgen Kjøsnes.
Forholdet til KULTURMINNER OG KULTURMILJØER i ny PBL (Plandelen) v/ Lars Ole Klavestad rådgiver/landskapsarkitekt Fylkeskonservatoren i Østfold.
Hva har skjedd i Forollhogna siden området ble vernet for 11 år siden – verneverdier, næring, bosetting. Utfordringer videre Forollhognakonferansen 29.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kurs i forvaltningsrett
Markarådet 5. mai 2015 Bjørn Bugge 2015 Markarådet Mai 2015.
Masteroppgave i forvaltningsrett/miljørett?
Massehåndtering og kulturminner
Gjennomgåelse av fakultetsoppgave
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Fylkesmannen i Buskerud
FAST EIENDOMS RETTSFORHOLD
Verneområder og nasjonalparker.
Utskrift av presentasjonen:

Vernekategoriene Nasjonalpark Landskapsvernområde Naturreservat Biotopvernområde Marint verneområde Områdevern vil fortsatt være et sentralt virkemiddel for å ta vare på naturmangfold selv om vi er i ferd med å sluttføre de store verneplanprosessene. Ennå er ikke alle naturtyper godt nok dekket opp. Verneområdene bidrar bl.a til å sikre leveområder for planter og dyr mot inngrep og er derfor et viktig bidrag til å stanse tap av biologisk mangfold. Nasjonale prioriteringer kommer til uttrykk gjennom områdevernet og viser at nasjonalstaten mener naturverdiene i verneområdene er så viktig at de må sikres gjennom strenge bestemmelser. Vi er internasjonalt forpliktet gjennom ulike avtaler til å ta vare på natur mangfoldet, bl.a. biomangfoldkonvensjonen, Ramsarkonvensjonen m.fl. Opprettelse av verneområder er et viktig virkemiddel for å oppfylle Norges internasjonale forpliktelser. Verneområdene er indrefileten i Norges unike natur. Verneområdene kan også mange steder være viktig for verdiskaping.

Sjøfugl II, Ytre Hvaler nasjonalpark, Oslofjord-verneplanen Lov om Naturfredning 100 år 25. juli 2010 1. fredning i Østfold: Eseltistel på Hvaler prestegård 1914 Ny lov 1954 1. reservat Østfold 1969 Naturvernloven 1970, ”Naturvernåret 1970 Fylkesvise verneplaner: Myr, edelløvskog, sjøfugl I Miljøvernavdelingen etablert 1982 Våtmark, Barskogplan I + II, Sjøfugl II, Ytre Hvaler nasjonalpark, Oslofjord-verneplanen Foto: Erik Johan Blomdal

Myndighetsvern, frivillig vern; status Myndighetsvern: Råderettsinnskrenkning, ”ekspropriasjon”, jakt, fiske / eiendomsrett, grunneiere og rettighethavere Status områdevern Østfold: 134 områder – 3 % ”vernet” 2,6 % av fylket er reservater inkl. Ytre Hvaler n.park 0,4 % av fylket er landskapsvernområder, inkl. jorder Frivillig vern skog: 7 reservater etablert + 7 oppstart vern 9 er til verdiberegning ”Vernet” etter Plan- og bygningsloven: Halden 3, Fr.stad 1, Rygge 1 Tinglyste avtaler: 5 dammer i Fredrikstad + Råde

Nytt Lovfestet mål for områdevern Større krav til kunnskap / verneformål Større krav til avgrensning / grenser Endringer i vernekategorier: Marint vern nytt Nasjonalpark:Ikke krav om vesentlig statsgrunn Landskapsvernområde: Reguleringsplan viker Randsoner inntil verneområder tillegges vekt Midlertidig vern 4 + 2 år Meldeplikt for tiltak, inkl. skogbruk / hogst Mer vekt på skjøtsel og forvaltning Erstatningsregler felles for alle verneformer Må være knyttet et økonomisk tap til vernet ”Igangværende tiltak” på vernetidspunktet Evt. tillatelser må være gitt før kunngjøring om vernesak

Verneområder etter Naturmangfoldloven Opprettes ved kongelig resolusjon (i statsråd) Geografisk avgrenset, vernekart Verneforskrift for hvert område Varig vernet Kan vernes mot alle typer virksomhet Sektorovergripende, privat og offentlig

Naturreservater Vilkår for vern er knyttet til områdets funksjon for biologisk mangfold eller geologi Vernformålet er avgjørende Forbud mot alle tiltak som kan forringe verneverdier angitt i verneformålet Kan totalfredes Skjøtsel Foto: Marianne Gjørv

Landskapsvernområder Natur- eller kulturlandskap av økologisk, kulturell eller opplevelsesmessig verdi Forbud mot tiltak som kan endre landskapets særpreg eller karakter vesentlig Pågående bruk kan fortsette Helheten i landskapet

Saksbehandling Undersøkelser, prioriteringer, oppstart, verneforslag, høring, vedtak, erstatning, forvaltning Tidlig kontakt med grunneiere, kommuner / fylkeskommuner er viktig

Ved ”igangsatt vern”, oppstart Kan uten videre avslå søknader i området Tillatelse gis bare dersom tiltaket er uten nevneverdig betydning for forslaget Kan ikke gi tilskudd som kan få negative følger Kan fastsette meldeplikt

Etter at vernet er etablert Erstatninger Skjøtsel Grensemerking Dispensasjoner Informasjon Utenforliggende virksomhet Foto Statens naturoppsyn

Dispensasjoner Ikke strider mot vernets formål Ikke påvirke verneverdiene nevneverdig Hensynet til vesentlige samfunnsinteresser Sikkerhetshensyn

Erstatning ved områdevern Like regler ”Igangværende bruk” Skogsdrift Tillatelse gitt etter annen lov før oppstart av vernesaken Foto: Marianne Gjørv