1 Sandefjord Kommune Sykkelbyen Sandefjord Presentasjon Sykkelbysamling Region Vest
2 Hva er Sykkelbyen Sandefjord?
3 •Organisering Styringsgruppe: Ordfører Sandefjord kommune Varaordfører Vestfold fylkeskommune Distriktsvegsjef Statens vegvesen Vestfold Prosjektgruppe: Medarbeidere fra Sandefjord kommune, Statens vegvesen og Vestfold fylkeskommune Temagrupper Prosjektleder Ole Jakob Hansen
4 -Målsetting: 2006 – 2009: Øke sykkelbruken fra 6 til 9 %. Nå: Øke sykkelbruken til 10 % innen Det skal være trygt og attraktivt å sykle i Sandefjord -Målgrupper (også de som skal bli): 1. Transportsyklisten 2. Skoleeleven / fritidssyklisten Hva vil vi ?
5 Tilgjengelige midler •2006 – 2009: 38 millioner kr. •2010 – 2014: 1 million kr. årlig (unntatt fysiske tilretteleggingstiltak, egne budsjettposter)
6 •Attraktive anlegg for syklende Fysiske tiltak (sammenhengende sykkelvegnett med god flyt) •Motiverende kampanjer og fokus Sykling må markedsføres •Viktigste årsak til at de som ikke sykler vil begynne å sykle: Mosjon og sunnere liv Hvordan øker vi sykkelbruken?
7 Hva har vi gjort?
8 Styringsverktøy •Sykkelstrategi for Sandefjord kommune: -7 innsatsområder: 1.Sammenhengende sykkelvegnett 2.Sikkerhet og trygghet 3.Fysiske anlegg (sykkelveger og parkering) 4.Barn på sykkel 5.Informasjon, kampanjer og dialog med syklister 6.Vedlikehold og drift av sykkelanlegg 7.Kombinasjonsreiser (sykkel – kollektivtrafikk) -Sykkelregnskap 2010 og 2011 Nøkkeltall for sykkeltrafikk ”harde tall” Ulykkestatistikk Transportundersøkelse -Sykkelhandlingsplan
9 -Hovedsykkelplan Utarbeidet i prosjektperioden. Vedtatt av bystyret 2009 Hensikten er å definere et hovednett for sykkeltrafikk og identifisere tiltak som bør gjennomføres. Skal legges til grunn ved framtidig transportplanlegging. Analyse viser hvilke veier folk sykler og hvor potensialet for sykling er størst. 8 hovedruter, 3 ”ringveier” og lokale ruter
10
11
12 Aktiviteter -Informasjon og kampanjer: Sykle til jobben aksjonen Helt grønn skolevei! 500 sykkellykter til skolebarn Gratis sjekk av sykkel hver vår i samarbeid med sykkelbutikkene Egne hjemmesider Tilskudd til og samarbeid med Sandefjord sykleklubb Annonsekampanje
13 Aktiviteter -Kart og turrunder: Sykkelkart til alle husstander Skilting av 3 lokale turrunder (Marum, Torp, Goksjø) -Sykkelparkering: Totalt over 600 sykkelstativ Sykkelhotell jernbanestasjonen -Vedlikehold: Sykkelveginspeksjoner vedlikeholdstiltak Ekstra feiing hver vår
14 -Fysisk tilrettelegging: 6 krysningspunkt i sentrum er oppgradert Bygging av 1.Gang- og sykkelveger 2.Sykkelfelt 3.Utvidet skulder
15
16
17
18
19 Strandpromenaden ved Park hotel 2006
20 Strandpromenaden ved Park hotel 2008
21 Museumsgata
22 Museumsgata 2009
23 Museumsgata - Torget
24 Museumsgata – Torget 2009
25 Hva har vi oppnådd? Kilde: RVU, Sykkelbyundersøkelse (SINTEF, TØI)
26 Formål med sykkeltur i kommunene MandalGrimstadNotoddenSandefjordKongsbergLarvikHønefossAlle Til jobb Til skole På tur i fritiden Ærend i fritiden Trening Sum100 Antall turer*
27 Opplevelse av trygghet blant de spurte KongsbergHønefossSandefjordLarvikNotoddenGrimstadMandalTotalt Svært trygg45 %40 % 48 % 39 %51 %55 %48 %47 % Ganske trygg38 %34 % 39 % 41 %31 %34 %37 % Verken trygg eller utrygg7 %15 %7 %8 %7 %4 %7 %8 % Ganske utrygg5 %6 %5 % 8 %7 %5 %6 % Svært utrygg5 % 1 %5 %3 %1 %3 % Ikke sikker0 % 2 %0 % Total N %100 %
28
29 Suksessfaktorer •Bredt politisk og folkelig engasjement •Godt samarbeid på tvers av myndigheter •Topptung styringsgruppe •Engasjert prosjektgruppe med omforente mål •Kommunalt eierskap – nærhet til aktivitetene •Klar målfokus: Øke sykkelandelen (uavhengig av tiltak og tiltakseier midlene brukes der de gir mest nytte) •Mangfoldig virkemiddelbruk •Stort fokus på kampanjer, synlighet og ”merkevarebygging” •Godt samarbeid med organisasjoner gir synergieffekter •Aktiv sykleklubb med høy synlighetsfaktor •”Thor – Hushovd” effekt (sykling er trendy) •Utfordringer: -Å få alle til å se nytten i markedsføring og kommunikasjon -Engasjement og innsats fra alle i prosjektorganisasjonen -Krever ildsjeler
30 -Mange uløste oppgaver (stort investeringsbehov i fysiske tiltak) -Opprettholdelse og videre økning av sykkelbruk krever vedvarende fokus. Er vi i mål?
31 Takk for meg!