1 Sandefjord Kommune Sykkelbyen Sandefjord Presentasjon 7.5.2014 Sykkelbysamling Region Vest.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Litt mer om PRIMTALL.
1 Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken Trøndelag For økt kvinneandel i kommunestyrene! Presentasjon i Verdal kommunestyre Marit Voll.
Bergen en sykkelby med potensiale
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Dialogtorg i Kristiansand
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Organisering i Trondheim: Sykkelsatsing
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling for særskilt utvalgte sykkelbyer på Vestlandet Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Avdeling for mikrobiologi og smittevern
Verving Fagforbundet Buskerud
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Kan god kommunikasjon gi økt sykkelbruk?
Sandefjord Kommune Velkommen til Sandefjord Sykkelbysamling Region vest mai.
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
Sykkelsatsingen i Oslo kommune
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling Region midt Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Sykkelprosjektet Hvordan kommunikasjon bidrar til å gjøre Oslo til en bedre sykkelby.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Kampanjer/Informasjon
Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til.
Utskrift av presentasjonen:

1 Sandefjord Kommune Sykkelbyen Sandefjord Presentasjon Sykkelbysamling Region Vest

2 Hva er Sykkelbyen Sandefjord?

3 •Organisering Styringsgruppe: Ordfører Sandefjord kommune Varaordfører Vestfold fylkeskommune Distriktsvegsjef Statens vegvesen Vestfold Prosjektgruppe: Medarbeidere fra Sandefjord kommune, Statens vegvesen og Vestfold fylkeskommune Temagrupper Prosjektleder Ole Jakob Hansen

4 -Målsetting:  2006 – 2009: Øke sykkelbruken fra 6 til 9 %.  Nå: Øke sykkelbruken til 10 % innen  Det skal være trygt og attraktivt å sykle i Sandefjord -Målgrupper (også de som skal bli): 1. Transportsyklisten 2. Skoleeleven / fritidssyklisten Hva vil vi ?

5 Tilgjengelige midler •2006 – 2009: 38 millioner kr. •2010 – 2014: 1 million kr. årlig (unntatt fysiske tilretteleggingstiltak, egne budsjettposter)

6 •Attraktive anlegg for syklende  Fysiske tiltak (sammenhengende sykkelvegnett med god flyt) •Motiverende kampanjer og fokus  Sykling må markedsføres •Viktigste årsak til at de som ikke sykler vil begynne å sykle:  Mosjon og sunnere liv Hvordan øker vi sykkelbruken?

7 Hva har vi gjort?

8 Styringsverktøy •Sykkelstrategi for Sandefjord kommune: -7 innsatsområder: 1.Sammenhengende sykkelvegnett 2.Sikkerhet og trygghet 3.Fysiske anlegg (sykkelveger og parkering) 4.Barn på sykkel 5.Informasjon, kampanjer og dialog med syklister 6.Vedlikehold og drift av sykkelanlegg 7.Kombinasjonsreiser (sykkel – kollektivtrafikk) -Sykkelregnskap 2010 og 2011  Nøkkeltall for sykkeltrafikk ”harde tall”  Ulykkestatistikk  Transportundersøkelse -Sykkelhandlingsplan

9 -Hovedsykkelplan  Utarbeidet i prosjektperioden. Vedtatt av bystyret 2009  Hensikten er å definere et hovednett for sykkeltrafikk og identifisere tiltak som bør gjennomføres.  Skal legges til grunn ved framtidig transportplanlegging.  Analyse viser hvilke veier folk sykler og hvor potensialet for sykling er størst.  8 hovedruter, 3 ”ringveier” og lokale ruter

10

11

12 Aktiviteter -Informasjon og kampanjer:  Sykle til jobben aksjonen  Helt grønn skolevei!  500 sykkellykter til skolebarn  Gratis sjekk av sykkel hver vår i samarbeid med sykkelbutikkene  Egne hjemmesider  Tilskudd til og samarbeid med Sandefjord sykleklubb  Annonsekampanje

13 Aktiviteter -Kart og turrunder:  Sykkelkart til alle husstander  Skilting av 3 lokale turrunder (Marum, Torp, Goksjø) -Sykkelparkering:  Totalt over 600 sykkelstativ  Sykkelhotell jernbanestasjonen -Vedlikehold:  Sykkelveginspeksjoner  vedlikeholdstiltak  Ekstra feiing hver vår

14 -Fysisk tilrettelegging:  6 krysningspunkt i sentrum er oppgradert  Bygging av 1.Gang- og sykkelveger 2.Sykkelfelt 3.Utvidet skulder

15

16

17

18

19 Strandpromenaden ved Park hotel 2006

20 Strandpromenaden ved Park hotel 2008

21 Museumsgata

22 Museumsgata 2009

23 Museumsgata - Torget

24 Museumsgata – Torget 2009

25 Hva har vi oppnådd? Kilde: RVU, Sykkelbyundersøkelse (SINTEF, TØI)

26 Formål med sykkeltur i kommunene MandalGrimstadNotoddenSandefjordKongsbergLarvikHønefossAlle Til jobb Til skole På tur i fritiden Ærend i fritiden Trening Sum100 Antall turer*

27 Opplevelse av trygghet blant de spurte KongsbergHønefossSandefjordLarvikNotoddenGrimstadMandalTotalt Svært trygg45 %40 % 48 % 39 %51 %55 %48 %47 % Ganske trygg38 %34 % 39 % 41 %31 %34 %37 % Verken trygg eller utrygg7 %15 %7 %8 %7 %4 %7 %8 % Ganske utrygg5 %6 %5 % 8 %7 %5 %6 % Svært utrygg5 % 1 %5 %3 %1 %3 % Ikke sikker0 % 2 %0 % Total N %100 %

28

29 Suksessfaktorer •Bredt politisk og folkelig engasjement •Godt samarbeid på tvers av myndigheter •Topptung styringsgruppe •Engasjert prosjektgruppe med omforente mål •Kommunalt eierskap – nærhet til aktivitetene •Klar målfokus: Øke sykkelandelen (uavhengig av tiltak og tiltakseier  midlene brukes der de gir mest nytte) •Mangfoldig virkemiddelbruk •Stort fokus på kampanjer, synlighet og ”merkevarebygging” •Godt samarbeid med organisasjoner gir synergieffekter •Aktiv sykleklubb med høy synlighetsfaktor •”Thor – Hushovd” effekt (sykling er trendy) •Utfordringer: -Å få alle til å se nytten i markedsføring og kommunikasjon -Engasjement og innsats fra alle i prosjektorganisasjonen -Krever ildsjeler

30 -Mange uløste oppgaver (stort investeringsbehov i fysiske tiltak) -Opprettholdelse og videre økning av sykkelbruk krever vedvarende fokus. Er vi i mål?

31 Takk for meg!