Eventyr som litterær sjanger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Litterære virkemidler
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Mestring og forebygging av depresjon
Tekstutvikling.
ELDRE NORRØN TID: (VIKINGTIDA) YNGRE NORRØN TID:
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Hvorfor passer eventyr for barn?
Forelesning for norsk 101 Årsstudier og GLU 5-10
1 Tema Vg1, kap 2.
EPISK DIKTNING inkl novelle
NYNAIVISME OG IRONI: ERLEND LOE (f. 1969)
Barnelitteraturen som sjanger?
Roman- og novelleanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Om å skrive om litterære tekster
Et forsøk på å samle noen av trådene…
Kulturbærende fortellinger –
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Om å skrive om litterære tekster
Om Ingeborg Arvolas Forsiktig glass (2004)
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Kapittel 3 oppgave b Bjørnstjerne Bjørnson ( )
Kapittel 2: Episk diktning
Essay er en skriftlig sjanger.
Muntlig tradisjon i Norge - eventyr, sagn og ballader
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Kapittel 6 Folkediktning
En historie om folkediktning og eventyr
Litterære virkemidler
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
“FAIRY TALES ARE MORE THAN TRUE: NOT BECAUSE THEY TELL US THAT DRAGONS EXIST, BUT BECAUSE THEY TELL US THAT DRAGONS CAN BE BEATEN.” ― Neil Gaiman, CoralineNeil.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Elevtekster Trinnforelesning A
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Fantastisk litteratur Astrid Lindgren Eventyr
Eventyr.
Elevtekster LUT
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Universitetet i Tromsø Samisk litteratur – en kort introduksjon Ord i spor – mangfoldig litteratur, Narvik 4. mars 2008.
Om eventyr, fabler, sagn, folkeviser.
Eventyr. Innholdsfortegnelse ● Hva er et eventyr ● Folkeeventyr ● Kjente folkeeventyr ● Kunsteventyr ● Kjente kunsteventyr ● Dyreeventyr ● Sjangertrekk.
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
NT – Evangeliene og Apostlenes gjerninger. Bibelen Basic Det gamle testamentet (GT) 1. Historiebøkene 2. De poetiske bøkene 3. Profetbøkene Det nye testamentet.
Den barnelitterære teksten og leseren Hvilke konsekvenser får det at forfatteren skriver for barn?
Våre 4 bruksområder for bokstavene: Identiteter: To algebraiske uttrykk kan være like; dvs at de får samme verdi hvis vi setter inn en verdi for bokstavene.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017
Om folkediktning Eventyr, sagn og folkeviser
Folkediktning – eventyr, sagn, folkeviser
Folkedikting Eventyr, segner og folkeviser
Om folkedikting Eventyr, segn og folkeviser
Adaptasjoner av et juleeventyr
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
Revidert læreplan i engelsk
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Analysere og tolke eventyr
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Eventyr som litterær sjanger Sjangertrekk og struktur

Dagen i dag Folkeeventyr og kunsteventyr Eventyrsjangeren Stilen Episke lover Greimas’ aktantmodell

Historisk bakgrunn for eventyret i Norge ævintyrr, aventura, adventure - dvs gammelt - fra ind/gr og rom myter Perioden for eventyrene slik vi kjenner dem - 1300-1500 Den sosiale situasjonen stillestående jordbrukssamfunn (97% bønder) ættesamfunn Analfabeter - Hvordan memorere? fortette, forenkle, konkretisere

Folkediktning Ukjent forfatter Overlevd i muntlig tradisjon Internasjonalt stoff og internasjonal tradisjon Særegne nasjonale og lokale trekk Mange varianter av samme eventyr, f eks 600 varianter av Presten og klokkeren. Internasjonal vandrelitteratur.

Folkediktningens funksjon underholdende - humor oppdragende og kulturvernende eskapisme (virkelighetsflukt) kompensatorisk funksjon (erstatning) nasjonalromantisk

Hva er en sjanger? Mønster for tekster; forventninger Felles grunnleggende trekk i konkrete tekster, mao tekster med de samme grunnleggende trekkene tilhører samme sjanger Normsystem i litteraturen Faste og løse sjangre Eks fast: værmeldingen; løs romanen, diktet

Særtrekk ved eventyrsjangeren (1) Fiksjonsmarkering Forteller Persongalleri typer - ett karaktertrekk dramatiseres - og roller ”flate”personer - uforanderlige, endimensjonale Klart utpekt hovedperson

Særtrekk ved eventyrsjangeren (2) Handlingsgangen Problem Klar struktur - 3, 7, 12 Omfordeling - sosialt og økonomisk Lykkelig slutt - økonomisk omfordeling, varig kjærlighet

Særtrekk ved eventyrsjangeren (3) Struktur Begynnelse og slutt Enstrenget fortelling Kronologi Reise - hjemme-ute-hjem Spenningskurve - et problem skal løses Språklige formler

Særtrekk ved eventyrsjangeren (4) Den andre verden (kosmologien forskjellig fra vår) Omskaping Personifisering Hjelp magiske hjelpemidler - fløyte, skip anonyme hjelpere - en gammel mann, en fugl på en grein

Særtrekk ved eventyrsjangeren (4) Polarisering - ulike verdier er klart satt opp mot hverandre Ikke tid- og stedfestet Folkeeventyret - en død sjanger?

Eventyrstilen Formelfast stil, jf Olriks episke lover nedenfor Rytmisk stil - regler og språklek Dynamisk handlingsgang Talemålsgrunnlag fra de ulike dialekter Nedskriving på dansk-norsk i 1840-årene

Olriks episke lover (9) innledningslov, lov om handlingsenhet, midtpunktloven, totallsloven, motsetningsloven, tretallsloven, tvillingloven, loven om bakvekt, hvileloven

Greimas’ aktantmodell viser forholdet mellom personene 6 grunnleggende aktanter aktør = den enkelte, medvirkende person modellen går på to plan - horisontalt og vertikalt helten = subjektet - som har et bestemt prosjekt

Ulike typer eventyr Dyreeventyr Skjemteeventyr Egentlige eventyr Legendeeventyr Novelleeventyr