Sikring av vannkvalitet på hovedinntak på helseforetak.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Når sykehus blir butikk – 1
Erfaringer fra internrevisjon
Titanic Developer Team består av :
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
ambisjoner og realiteter
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
SIKKER VANNinstallasjon
Til Ellen fra Reidar.

Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Generelt om Randaberg Kommunen
Medisinsk Teknisk Forenings landsmøte 2008
Prosjekt sterilforsyning Helse Nord
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
8 Det politiske systemet i Norge
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Den ideelle kommunesammenslåing
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
KARIUS OG BAKTUS PÅ PIRATEN
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Arkivutstyr og arkivlokale
Prosjekt sterilforsyning Helse Nord
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og utstyrspark.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
INTERNHANDEL HELSE BERGEN HF Medisinsk-teknisk avdeling og Teknisk avdeling siviløkonom Ann-Mari Høiland.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Kirurgisk divisjon, Akershus universitetssykehus
Arngunna Skiple Sunnaas sykehus HF - en vei videre DELPROSJEKT 3 Telemedisin som verktøy i samarbeid med førstelinjetjenesten – med fokus.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Total systemhåndtering – for bedre vannkvalitet Avd
Definere og velge hovedmål og delmål
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Veiledning kvalitetssikring
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Microsoft System Center Operations Manager 2007
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Serviceeklæring til pårørende i poliklinikken ved Kløveråsen Fjernundervisning i alderspsykiatri 31.januar 2006 Liv Herder spesialsykepleier Kløveråsen,
STRATEGISK STYRING OG LEDELSE: FORUTSETNINGE OG BEGRENSNINGER Irene Dahl Andersen Divisjon for psykisk helsevern Sykehuset Østfold.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
May Janne Botha Pedersen Avdelingssjef kirurgiske avdelinger Ringerike sykehus.
Samordning av spesialisthelsetjenesten i Fjellregionen.
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
”I pasientens fotspor”
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Åsane
Evaluering av [prosjektnavn]
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Ytrebygda
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Bergenhus
2. Melissa, Petter og Cindy
Status fellesanskaffelse av trygghetsskapende teknologi
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Sikring av vannkvalitet på hovedinntak på helseforetak. Erfaringer fra sterilsentralen ved Sykehuset Østfold Moss v/Avdelingssjef Edel Irene Bruun

”Av alle drifter er sykehusdriften den vanskeligste å kontrollere.”

Hva dere kan forvente: En kort bakgrunnsinformasjon En beskrivelse av hvilke utfordringer vi sto overfor Hvordan vi gikk frem for å løse utfordringene Hvordan kommunikasjon, nyervervet kunnskap, samarbeid og felles mål bidro til at vedtak om iverksetting av tiltak ble fattet.

Hva dere ikke får: Ingen vanneksperts betraktninger Ingen betraktninger sett fra en spesialist på sterilfunksjon Ingen betraktninger sett fra en spesialist på de tekniske installasjonene på sterilsentralen Ikke masse tall og detaljer Ingen reklame for verken HF eller firmaer

Hensikten er å dele med dere de erfaringene vi har gjort.

Bakgrunnsinformasjon (1) Sterilsentralens funksjoner Vaskeprosess Pakking Steriliseringsprosess

Bakgrunnsinformasjon (2) Sterilsentralen var nybygget i 2004 Følgende avdelinger/divisjoner var og er involvert; - Med.teknisk avdeling/Divisjon for medisinsk service - Teknisk avdeling/DISE - Sterilsentralen/ Divisjon for akuttmedisin - Kirurgisk og ortopedisk avdeling/ Kirurgisk divisjon

Utfordringer (1) Driftsutfordringer generelt - krav til inntjening - krav til kvalitet - krav til effektivitet ”Symptomene” på at noe var galt - utgifter til vedlikehold av autoklavene eksploderte våren 2006 - hyppige driftsstans - ”film”/belegg på instrumentene - økning i antall ortopediske infeksjoner

Utfordringer (2) Når ting avdekkes og prøvesvar foreligger, må vi ta konsekvensene av det vi finner Hvordan få ledere til å forstå det som avdekkes og sette dem i stand til å fatte nødvendige beslutninger. Finne balanse mellom hva kan vi og hva må vi iverksette av tiltak

Hva gjorde vi? (1) Alle involverte avdelinger og leverandører ble innkalt til møte Nødvendig å ta kontakt med flere eksperter og ressurspersoner Samarbeidsprosjekt igangsatt ledet av kirurgisk divisjon Erkjenne et felles problem som må løses i fellesskap

Hva gjorde vi? (2) Gjennomførte et forprosjekt Fikk rapport med anbefalinger om tiltak Tok dette opp på møte hvor alle div.direktører, avdelingssjefer og fagpersoner var tilstedet Ble enige om hvilke tiltak vi anså måtte gjennomføres Dette ble vedtatt av sykehusledelsen Utstyr ble bestilt, og det ble lagt en plan for installering

Status pr. nå Alt ble installert i løpet av sommeren - rensing av vann på hovedinntaket på SØM - ekstra filter for vann til sterilsentralen Vi er i oppstartsfasen - mange utfordringer for alle både faglig og samarbeidsmessig for å få alt til å fungere

Valg av motto: ”Den som gir seg har tapt” ”Det er aldri for sent å gi opp” Dere anbefales sterkt å velge det første! Det har vi gjort, så ”vi har stått han av.” Takk for oppmerksomheten!