Likeverdig kommunikasjon–

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Erfaring med etikkarbeid fra sykehjem i Stavanger
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Fra ord til liv Mars 2011.
Hurum PPTs erfaringer med LP
Etikk i møte med mennesket
Møteplass for etisk refleksjon
Etiske perspektiver på bruk av tvang
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
Ulike tilnærminger til systematisk etikkarbeid
Etiske modeller - hva er det?
ETISK REFLEKSJON OG PALLIASJON.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Oss & Dem ???.
Taushetsplikt for frivillige
Prosjekt - Samarbeid om etisk kompetanseheving
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Etikk og brukermedvirkning
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Etikk og moral i lederskap
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Klinisk etisk komité i kommunetjenesten – sykehjem
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Og.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Samarbeid om etisk kompetanseheving.
Etikk og refleksjon i kommunehelsetjenestene
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Samarbeid om etisk kompetanseheving
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)
Velkommen til metodekurs Et samarbeidsprosjekt mellom: -Helse- og omsorgsdepartementet -Den Norske Legeforening -Helsedirektoratet -Fagforbundet.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
ETIKK OG VELFERDSTEKNOLOGI
GRUNNKURS I ETIKK Kan jeg begrunne det jeg tenker å gjøre…?
Utskrift av presentasjonen:

Likeverdig kommunikasjon– Etisk refleksjon som metode Fagsjef Kari Hesselberg, KS

Prosjekt ”Samarbeid om etisk kompetanseheving” Forankret i St.melding nr. 25 og i Kvalitetsavtalen mellom KS og Regjeringen Samarbeid mellom Arbeidstaker-organisasjonene Helse- og omsorgsdepartementet, Helsedirektoratet KS Prosjektet følger Omsorgsplan 2015

Etikk-kommuner 163 kommuner med i prosjektet pr i dag Alle fylker representert Se alle deltakerkommunene på www.ks.no/etikk-kommune Nye deltakerkommuner tas opp i prosjektet på nyåret 2012!

« Det er et gjennomgående problem for oss at mange foreldre med opprinnelse fra andre land ikke møter opp til foreldremøter. Vi skulle så gjerne høre hva de har å si, og vi har så mye vi gjerne ville ha sagt. Nå får vi bare høre i korte glimt ved avlevering og henting av barna hva de mener, og det er utilstrekkelig til å få til et godt samarbeid.» Fra heftet «organisasjonsetikk –hvordan arbeid med verdispørsmål i flerkulturelle organisasjoner» s.8

Etikk og likeverdige tjenester Filosof Tore Frost Likeverd vil si at “Ethvert menneske har krav på å bli møtt (i sin verdighet) som en unik og usammenlignbar person, forskjellig fra alle andre”. (filosof Tore Frost)

Respekt for likeverd For eksempel; pasientrettighetsloven, lov om psykisk helsevern, kap. 4A i sosialtjenesteloven, opplæringsloven (særlig kap. 9A), barnehageloven mfl. Felles for disse lovreformene er kravet om respekt for alle menneskers likeverd. Verdigrunnlag, blant annet: informert samtykke, autonomi respekt for integritet Etiske rammebetingelser for tjenestene. Rettighetskravet som følger er brukermedvirkning, individuell plan mv

Etisk refleksjon og likeverd Kravet på like rettigheter betyr ikke at alle har de samme rettigheter. Yrkesetiske retningslinjer og etisk refleksjon er til hjelp for å utøve et godt profesjonelt skjønn i tjenesteytingen Verdighet og integritet er alltid med i yrkesetiske retningslinjer. – dette må bety noe i praksis. Behov for tid og rom for etisk refleksjon

Etisk refleksjon Systematisk utforsking av en sak Se en sak fra flere sider, få nye perspektiver Identifisere en verdikonflikt. Hvilke hensyn veier tyngst? Ta en begrunnet og informert avgjørelse: Hva er det beste gitt de rådende omstendigheter? Bidrar til faglig og etisk skjønn fremfor synsing!

Navigasjonshjulet Er det lovlig? Er det i samsvar med verdiene våre? Jus Er det i samsvar med verdiene våre? Lar det seg begrunne? Etikk Identitet Hva gjør du? Moral Er det riktig? Økonomi Lønner det seg? Omdømme Beholder vi vår troverdighet?

Seks sentrale elementer i den kliniske-etiske løsningsprosessen Hva er de etiske problemer i dette tilfellet? Hva er fakta i saken? Hvem er de berørte parter og hva er deres syn og interesser? Relevante verdier, prinsipper og juridiske føringer? Erfaringer fra lignende situasjoner? Mulige handlingsalternativer Drøfte det ovenstående og forsøke å formulere et eller flere akseptable handlingsalternativer og en konklusjon

Det rette, det gale, og det gode . Galt Rett Det Gode Einar Aadland Grenselinje

En helsesøster forteller: ”En jente på 14 år kontaktet meg fordi hun ville ha p-piller. Venninnen hennes hadde fått p-piller av sin fastlege. Jenta hadde en kjæreste på 18 år, som hun hadde vært sammen med en stund. Hun ville ikke at foreldrene skulle vite at hun ønsket p-piller, og sa at hun ville være seksuelt aktiv om hun fikk p-piller eller ikke. Jeg var i tvil om jeg skulle henvise henne til fastlegen for dette. Hun viste ansvar ved å komme til meg, mens samtidig var hun under den seksuelle lavalder og kjæresten brøt loven ved å ha sex med henne. Hun ga uttrykk for at hun selv valgte å ha sex med kjæresten og at han ikke presset henne på noen måte. Jeg viste også at hun hadde svært strenge foreldre som ikke ville ta lett på dette dersom de fikk vite om det. I tillegg var jeg redd for å miste tilliten hos elevene, dersom jeg gikk til foreldrene.” (Fra en av deltakerne i prosjektet ”Samarbeid om etisk kompetanseheving”.)

Etisk kompetanse Persepsjon: Evnen til å oppdage etiske utfordringer Refleksjon: Å kunne overveie sakens forskjellige sider, egen tilnærming og mulige handlings-alternativer Aksjon: Å kunne omsette ønsket praksis i handling Etikk for helse og sosialarbeidarar (Aadland 1998)

Suksesskriterier for systematisk etikkarbeid: Forankring og lokalt utviklet prosjekt Benytte etablerte møteplasser Praksisnær refleksjon Benytte enkle metoder og verktøy Kompetansepåfyll Etisk refleksjon må ledes og dere må trene Leders rolle og engasjement

Erfaringer fra Stavanger (Tasta og Bergåstjern) Mer verdighet rundt livets slutt Bedre grunnlag for faglige beslutninger Bedre livskvalitet for enkeltpasienter Mer fleksibilitet i daglige rutiner. ”Må vi gjøre det slik?” Redusert bruk av tvang / makt Kreativitet i tilnærming til konkrete case (idédugnad) Sorteringsarbeid. Bevisstgjøre interessemotsetninger, skjulte verdier og følelser Styrket tverrfaglig samarbeid Tverrfaglige synspunkter blir hørt og verdsatt Nedsatt sykefravær?

Hvordan «verdivurderes» en situasjon? «Tre mindreårige barn arbeider i foreldrenes innvandrerbutikk mange timer pr. dag samtidig som de går på skolen. Barnevernet får melding om dette fra bekymrede naboer. Handler dette om grovt misbruk av barns arbeidskraft, eller handler det om privilegerte barn som får være sammen med familien hele dagen og delta i foreldrenes yrkesliv? Fra heftet «organisasjonsetikk –hvordan arbeid med verdispørsmål i flerkulturelle organisasjoner» s.20

To måter å møte etikken på: 1. Gjennom lover og regler: Helsepersonelloven, pasientrettighetsloven, barnekonvensjonen, opplæringsloven retningslinjer, standarder, prosedyrer, rammeplaner 2. Gjennom dømmekraft og skjønn: verdier, holdninger, normer, kultur

Etikk er ikke regler for hvordan ting skal gjøres, men måter å tenke om moralske spørsmål på Etikken byr heller ikke på absolutte svar. Tvert imot Etikk er å stille spørsmål, men på en slik måte at de moralske utfordringene blir systematisk belyst

Aktuelle spørsmål i etikkarbeidet: Hvilke verdier er vårt arbeid basert på? Hvilke verdier ønsker vi at vårt arbeid skal baseres på? Hvordan kommer verdiene til uttrykk i vårt daglige arbeid? Hvilke dilemmaer står vi overfor? Hva kan vi gjøre for å komme nærmere dit vi ønsker å være?

Idealer og realiteter Behov for etisk lederskap og organisasjonsetikk

Verktøy, gode eksempler og mye mer finner dere på våre nettsider: www.ks.no/etikk-kommune Følg oss på facebook: www.facebook.com/etiskkompetanseheving

Kontaktinformasjon: Kari Hesselberg, kari.hesselberg@ks.no 90 62 22 57 Pernille Næss, pernille.naess@ks.no 93 21 94 84 Christine N. Evensen, cne@ks.no 47 28 81 70