Reduksjon av hjorteviltpåkjørsler på vei og bane Tom André Edvardsen Mo i Rana, tirsdag 10. desember Foto: Bjørn Erik Olsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Side 1 Betydningen av et aktivt regionrådssamarbeid Salten som eksempel.
Advertisements

Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Solstrand Camping, v/Magnus Stenbrenden.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETPLANINFORMASJON STEDSDATA - TIL NYTTE FOR SAMFUNNET Orientering Nordland digitalt arbeidsutvalg – Planprosjekt Nordland.
Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Etterjaktsmøte Tranøy 25. jan. 2009, Brygghaug Foto: Steinar Myhr / NN / Samfoto.
Viltforvaltningen i Farsund kommune.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Hjorteviltregionmøter 2013 Rune Hedegart Rådgiver klima og miljø Regional utviklingsavdeling, NTFK.
Jakta i fjor og nye forskrifter
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Fylkeskommunal boligpolitikk?
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Naturvernets utvikling
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
Norske landskap Ulf Skauli
Forvaltning av vilt og innlandsfisk – Regional utvikling Plan og miljøleder Dag Bastholm Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Side 1 Betydningen av et aktivt regionrådssamarbeid Salten som eksempel.
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
Regional transportplan Agder
EU-støykartlegging og kommunal handlingsplan mot støy Oslo torsdag 6
Christian Grorud
Prosjektområde Ytre Oslofjord Kjell Løkke Leder i Styringsgruppen.
Vi skal bygge videre på det vi har!
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Telenor Miljøkalkulator
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Søndre Land kommune, Informasjon om årets storviltjakt Aktuelle lover og forskrifter mv v/lensmannen Jakt- og bestandsstatistikk Beitesituasjonen.
Ny hjorteviltforskrift
Fylkeskommunens oppgaver innenfor viltforvaltningen
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Forvaltning av norske verneområder Ingunn.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
Foto: Bjørn Erik Olsen Tittel på presentasjon Navn Etternavn Dato Helse og oppvekstfag Fagsamling i Bodø 4 – 5 mars 2015.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Transportplan IHR – Bodø Transportplan Indre Helgeland Regionråd - Innspill til NTP og Regional Transportplan.
Statens vegvesen arbeid mot viltulykker Program for etterundersøkelser Sjefsingeniør Bjørn Iuell Miljøseksjonen Utbyggingsavdelingi Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015.
Informasjon fra Målselv viltnemnd. Kilder: Miljødirektoratet Viltloven «Utøvelse av jakt, felling og fangst» - Rundskriv februar 2013 Viltloven «forvaltning.
Trafikkulykker i Nordland Innlegg på Fylkestinget Stokmarknes, 20. april 2010 Trond Harborg.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
KORT OM GAUPE, ULV, JERV OG BJØRN.
Velferdsteknologi i det kommunale planhierarkiet
Vilt i vegen Komplekse utfordringer
Førjaktsmøte 14. september
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Kommunemøter RPBA - om RTP
Fylkesmannen i Nordland, landbruksavdelinga Aage Steen Holm, rådgiver
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Fv Bustneslia Rana kommune
Trygg Trafikk orienterer. Ungdomsrådet på Notodden
Viltulykker - hva gjør vi?
Elgrapport Nordland Presentasjonen er utarbeidet av Naturdata
Kommunale målsettinger - virker de?
Utskrift av presentasjonen:

Reduksjon av hjorteviltpåkjørsler på vei og bane Tom André Edvardsen Mo i Rana, tirsdag 10. desember Foto: Bjørn Erik Olsen

Påkjørsel av hjortevilt • Medfører betydelige kostnader for samfunnet. – Økonomiske/materielle kostnader – Lidelser for dyrene – Tap av menneskeliv • Nordland har mye elg og rein

Nasjonale målsettinger “Påkjørsler av dyr er et omfattende problem på både veg og bane. Sikkerhetsmessig er problemet størst på veg, men i begge transportformene er dette et problem med tanke på dyrevelferd, økonomiske konsekvenser, trafikkavvikling og menneskelige belastninger ved påkjørslene.” “ Tallet på drepte og hardt skadde skal halveres innen “ - Nasjonal transportplan

Kommunale målsettinger • Forskrift om forvaltning av hjortevilt av 2012, § 3 ”Kommunen skal vedta målsettinger for utviklingene av bestandene av elg,hjort og rådyr, der det er åpnet for jakt på arten(e). Målene skal blant annet ta hensyn til opplysninger om beitegrunnlag, bestandsutvikling, skade på jord-og skogbruk og omfanget av viltulykker på vei og bane".

Regionale målsettinger Nordland fylkeskommune • Regional viltmyndighet • Stor vegeier Regional plan • Målsettinger • Handlingsplan

Utfordringer i Nordland Mye veier • km offentlige veier (2007) • 644 km E6 Mye jernbane • 729 km jernbane (Nordlandsbanen) Mye påkjørsler

Elgpåkjørsler langs veg og jernbane i Nordland Veg 1647 elg Jernbane elg

Hva kan vi gjøre? • Samarbeid – Vegvesenet – Jernbaneverket – Kommunene – Fylkeskommunen

Påkjørselsutvalget • Opprettet i 2013 • Består av representanter fra: – Vegvesenet – Jernbaneverket – Reindriftsforvaltningen – Nordland fylkeskommune – Fylkesmannen (kommer inn i 2014) – Bodø kommune – Rana kommune – Saltdal kommune – Vefsn kommune – Grane kommune

Utvalg for arbeid mot påkjørsel av hjortevilt og rein Mandat: 1. Det opprettes et utvalg som har til hensikt å redusere påkjørsler av hjortevilt og rein. Utvalget skal utarbeide en handlingsplan med prioriterte tiltak. Denne skal også angi ansvarlig etat. 2. Utvalget er for alle etater og organer som er berørte eller har interesser i forbindelse med påkjørselsproblematikk av hjortevilt og rein. 3. Utvalget skal møtes to ganger i året for å oppdatere handlingsplanen og utveksle erfaringer. 4. Nordland fylkeskommune påtar seg driften og ledelsen av utvalget. Fylkeskommunen stiller også med sekretær for utvalget og innkaller til møter.

Mulige tiltak • Vegetasjonsrydding • Vinterforing • Brøyting • Faunapassasjer • Gjerder – Permanente – Midlertidige • Lyd/lys-skremsler • Droner • Nofence

Konkrete prosjekter

Tverrånes-Illhøllia • Rana kommune med støtte fra Nordland fylkeskommune og Direktoratet for naturforvaltning (nå Miljødirektoratet) – Vegetasjonsrydding – Vinterforing – Startet 2012

Skålbones • Vegvesenet – Lysmastesystem langs Fv 17 på Skålbones ved Tverlandet i Bodø kommune – Satt opp høsten 2013

Kvarv • Vegvesenet – Lys/lyd- skremselssystem – Settes opp vinteren 2013/2014

Holmvassdalen • Jernbaneverket – Gjerde

Vegen videre • Utarbeide flerårig handlingsplan – Tiltak – Fremdrift  Bruke påkjørselsutvalgets arbeid i den regionale planen. Løfte opp problematikken med påkjørsler.

La elgen leve!