Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Entreprenørskap i nye læreplaner
Bygg – og anleggsteknikk
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
STUDIESPESIALISERING 2012/2013
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Studieforberedende utdanningsprogram
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Bygg – og anleggsteknikk
Grete Haaland Sund HiAk,
Velkommen til Service og samferdsel VG2
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Snart klar for videregående skole
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Slåtthaug videregående skole
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Programfag til valg Meløy kommune.
”Prosjekt til fordypning (PtF) – en arena for møte mellom skolebasert og arbeidsbasert læring i VG 1 og 2 innenfor programområdet TIP”. Arne Roar Lier.
Velkommen til Service og samferdsel VG1
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Porsgrunn videregående skole - Sammen om mestring, mangfold og miljø.
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
Regler for å ta ett år i utlandet som utvekslingselev
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Bygg og Anleggsteknikk Bygg og Anleggsteknikk. Masse praksis. Vi lærer dere å bygge Norge.
Landsorganisasjonen i Norge
Hospiteringsprosjektet Første arbeidsgruppemøte, Første arbeidsgruppemøte, Lene Ragnhild Kyllesdal og Stine Grimsrud.
Prosjekt til fordypning
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
VEFSN VIDEREGÅENDE SKOLE
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
Om natur og miljø og idrett og sånn Rådgiversamling 28. november 2012.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Prosjekt til fordypning
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
”Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” KIP-AF Deltaker- og formidlingskonferanse
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Opplegget er utarbeidet i et samarbeid mellom:
Design og Håndverk Haugaland videregående skole
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Landbruksutdanning for framtida Brita Skallerud Oktober 2011.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
Dobbel kompetanse 4 årig løp
Velkommen til Foreldremøte Tertnes videregående skole.
Velkommen til Malvik videregående skole Sammen for Mestring, Vekst og Styrke.
JOBBSKYGGING.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Hospitering Opplæringsavdelinga. Monica Håkonsli -
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Yrkesfaglig fordypning
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv Fagets formål, utfordringer og muligheter

Læreplaner og formål Formål Vg1- gi elevene mulighet til å prøve ut flere sider av aktuelle lærefag på Vg3-nivå, ev relevante fag generell studiekompetanse. Vg2- gi elevene mulighet til å få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike yrkene på Vg3-nivå, ev. fag generell studiekompetanse.

Valg av innhold - lokal frihet og læreplaner Kompetansemål fra læreplanene fra eget utdanningsprogram for opplæring i bedrift/Vg3 eller andre utdanningsprogram, når det er faglig relevant. Lokale læreplaner, både skolens plan og elevenes plan. Utfordringer og muligheter med lokal frihet Kan tilpasse etter elevenes yrkesinteresse og næringsliv Utfordring at det kan bli for tilpasset skolens videre tilbud, ressurser og kompetanse og mindre relevant for enkelte elever. Likeverdighet i tilbud og vurdering i faget Relevant opplæring- yrkesretting av fellesfag og programfag.

Skole – næringsliv - en fireårig helhetlig opplæring Utfordringer med systematisk og formelt samarbeid mellom skolene og bedriftene. Tidligere måter å gjøre dette på Formelle avtaler kan oppleves mer krevende og forpliktende- må være nyttig for begge parter. Partnerskapsavtaler som har klare samarbeidsområder og hva som kan forventes av begge parter. Bevissthet på formidlingsprosessen begge veier. Hvordan få elever ut i bedrift som helst ikke vil? Hva med elever som ikke evner å tilpasse seg bedriften?

Hvordan utvikle og utnytte mulighetene i PTF? Felles mal for avtaler og dokumentasjon i faget på alle skoler-bedrifter Partnerskapsavtaler Hospitering Kunnskap og utvikling av formidlingsprosessen hos yrkesfaglærere