Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Bergen en sykkelby med potensiale
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Miljøpakken for transport i Trondheim
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Nasjonal Transportplan
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Regional areal- og transportplan Prosjekt Buskerudbyen
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Buskerudbysamarbeidet - status Informasjon for Drammen kommune Formannskapet 9.juni 2011 Tore Askim Prosjektsjef, Buskerudbyen.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Eksempel 4: Smart transport
Regional transportplan Agder
Buskerudbyseminar 12.oktober 2009 Areal- transport – klima Hovedmål - Felles erkjennelse og utfordringer – Befaring – Forslag til samarbeidsavtale.
Vi skal bygge videre på det vi har!
Aktørenes roller i planprosessene
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Kontaktutvalget for næringslivet 19. mars 2012 – Rådmann Osmund Kaldheim.
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Administrativt forslag til Buskerudbypakke 2 ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Georg N. Smedhus, leder av adm. styringsgruppe.
NÆRINGSAREALER FOR PLASSKREVENDE VIRKSOMHET ATM-rådet Bent Inge Bye, ordfører i Nedre Eiker.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Tilbudskonferanse Rv 23 Linnes - E18. Planområdet Rv. 23 binder sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud Hovedinnfartsåren mot Drammen fra Røyken og Hurum.
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunemøter RPBA - om RTP
Akershus fylkeskommune
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg Hvorfor Hvem Hvordan Oppgaver Resultater- så langt. www.buskerudbyen.no 17.01.14 – Gro R. Solberg Samferdselssjef i Buskerud fylkeskommune,

Hvorfor samarbeid? Befolkningsvekst i Buskerudbyområdet + 40.000 / + 28% innen 2023 og +43% innen 2040 Biltrafikkvekst + 47% innen 2040 hvis det ikke skjer en endring i politikken Ansvaret er fordelt på kommunene, fylkeskommunen og staten

«Buskerudbyen skal utvikles til en bære- og konkurransekraftig byregion av betydelig nasjonal interesse» Fem kommuner Lier Drammen Nedre Eiker Øvre Eiker Kongsberg Fylkeskommunen Fire statsetater Fylkesmannen Jernbaneverket Statens vegvesen Kystverket Inngikk samarbeidsavtale i februar 2010

Organisering av samarbeidet

Hvordan jobber vi sammen? Frivillig og avtalebasert samarbeid Ti likeverdige partnere Konsensus ved beslutninger Kunnskapsbaserte løsninger Realavklaringer i forkant – deretter formelle vedtak. Vilje til å ”gi og ta” Desentralisert gjennomføring

Buskerudbysamarbeidets oppgaver Buskerudbypakke 1 (2010 – 2013): 280 mill.kr. fra staten Samferdselstiltak – kollektivtrafikk og sykkel. Felles areal- og transportplan 2013 - 2023: Vedtatt regional plan 07.02.2013. Felles handlingsprogram 2013-2016. Felles utviklingsprosjekter. Buskerudbypakke 2 fram til 2030. ? milliarder kroner over 15 år til samferdselstiltak. Omfattende tiltak som bygger på at vekst i personbiltrafikk skal tas av kollektiv, gange og sykkel Sikre fullfinansiering og utvikling av helhetlig, miljøvennlig og effektivt transportsystem

Buskerudbypakke 1 280 mill.kr i belønningsmidler fra staten Mål Redusere omfanget av reiser med privatbil i forhold til 2009 og øke andelen kollektivreiser og bruk av sykkel Tiltak Bedre framkommelighet for buss i vegnettet Bedre busstilbud Knutepunktsutvikling Sykkeltiltak Faglige utredninger

Areal- og transportplan Buskerudbyen – vedtatt 07.02.13 Mål og strategier for areal- og transport Planretningslinjer Strategikart for arealbruk transportsystemet Knutepunkter Handlingsprogram

Helhetlig bypakke for Buskerudbyen − Buskerudbypakke 2 Et styrket buss og togtilbud som avlaster vegene for personbiltrafikk. Utvikling av infrastruktur vei for å prioritere framkommelighet for buss Utvikling av et helhetlig sykkelvegnett og gode tilbud for gående Pendlerparkering og utvikling av knutepunkt Store riksvegvegprosjekter Finansiering v. bompenger, statlig tilskudd og bidrag fra samarbeidspartene

Resultater etter 3,5 år pr. august 2013 Vedtatt regional areal- og transportplan for Buskerudbyen 2013- 2023. 280 mill.kr. fra staten til tiltak i perioden 2010 – 2013 (Buskerudbypakke 1/belønningsmidler) Felles grunnlag for videre arbeid med Buskerudbypakke 2 (KVU, mulighetsstudie, fagutredninger) Etablert en samarbeids- og innovasjonskultur om areal, transport og miljø