Tinnitusundersøkelsen 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Henvisning og utredning for CI
Egenandeler, koding og ”behandler uten refusjonsrett”
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Litt mer om PRIMTALL.
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Screening – spedbarn - høreapparater Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
ReSonare  Fra 2005 til i dag…… 2005: Hovedprosjektet avsluttet 2006: Overgangsprosjekt 2007: Overgangsprosjektet – LMS 2008: Prosjektet forlenges.
ISF poliklinikk 2008 – skjerpede krav til utførende helseperson Fagnettverksmøte Tromsø 9. – 10. oktober 2008.
Tilbud i Helse Nord til pasienter med tinnitus Hvem? Hva? Hvor?
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Fremtidig høreapparatformidling SH-dir Problemstilling •Uklare ansvarsforhold •Mange aktører •Lange ventetider •Forskjeller avhengig av bosted.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Tinnitus i Helse Nord Fagnettverk Hørsel 17. –
Resultater Kundesenter
Tilbud til pasienter med tinnitus ved Nordlandssykehuset Bodø
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kapittel 14 Simulering.
Dette er Raskere tilbake
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Arbeid med bistand Rapportering.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Koding - status Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
Revidert system for formidling av høreapparater UNN, 24. og 25. august 2006.
Tilbud til pasienter med tinnitus UNN, 27. og 28. sept 2007.
CI i Helse Nord Retningslinjer Barn (< 18 år) henvises til RH Barn (< 18 år) henvises til RH Voksne skal henvises til St. Olav Voksne skal henvises.
Fagnettverksmøte 17. september 2009
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Post 4, sykehuset Levanger
Velkommen til Medisinsk bibliotek
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
1 Denne undersøkelsen Har økonomiske innstramninger på din arbeidsplass, påvirket pasientene/brukerne?
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Arbeidet med Kjønnslemlestelse på NKVTS Inger-Lise Lien.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Dagligbankundersøkelsen 2014
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
:39 Medlemsundersøkelse Norsk Fysioterapeutforbund 1 Svarlogg.
Registrering av aktivitet for å sikre utførelse og dokumentasjon av tiltak.
Atrieflimmer Pasientopplæring:
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Helse Nord-Trøndelag - status og retning Presentasjon til formannskapet i Levanger 27. februar 2008 Arne Flaat.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Utskrift av presentasjonen:

Tinnitusundersøkelsen 2008 Presentasjon av funn Steinar Birkeland, HLF September 2008

Bakgrunn for studien 2005: Rapporten Behandlingstilbud for tinnitusrammede; Bredt sammensatt arbeidsgruppe Veldokumentert situasjonsbeskrivelse Godt begrunnede forbedringsforslag 2006: Saksbehandling i Helsedepartementet og SHdir 2007: Helseforetakene får bra føringer i sine oppdragsdokument; Tilgjengelighet etter behov - Fullverdig informasjon Treffsikker diagnostisering - Individuell plan ved behov Målrettet behandling - Pasientopplæring ved LMS Helhetlig rehabiltering - Løpende kompetanseheving ”...skal sikre behandlings- og rehabiliteringstilbud til tinnitusrammede” 2008: De gode føringene opprettholdes, generelt og på tinnitus; ”...skal videreføre arbeidet med behandlings- og rehabiliteringstilbud til tinnitusrammede”

Fakta om studien Formål: Kartlegge tinnitustilbudet ved hørselssentralene i 2008 Skal være mulig å gjenta studien for å måle tilbudsutviklingen Få frem fakta til helsepolitisk påvirkning og faglig utvikling Ansvarlig forsker: Cand. Sociol. Steinar Birkeland, HLF Hørselsfaglig alliansepartner: Norsk audiografforbund Kvalitetssikring: Involvering av alle sektorprofesjoner samt TU Gjennomføring: Metode: Elektronisk spørreskjema - Adressat: Ledende audiograf Utvalg: 31 hørselssentraler - Tidsrom: Juni-august 2008 Svarprosent: 64,5

1. Hvor mange årsverk har sentralen? 2 6-10 årsverk 3 11-15 årsverk 4 16-20 årsverk 5 21-25 årsverk 6 Vet ikke N Denne undersøkelsen 18 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

2. Hvor mange NYE tinnituspasienter tar dere i mot årlig? 1 Ingen 2 Inntil 100 3 Mellom 101 og 200 4 Mellom 201 og 300 5 Over 300 6 Vet ikke N Denne undersøkelsen 19 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene 3. Hvor lang tid går det i gjennomsnitt fra dere mottar tinnitushenvisning til første konsultasjon? 1 Under 1 mnd. 2 1-2 mnd. 3 3-4 mnd. 4 5-6 mnd. 5 7-8 mnd. 6 9-10 mnd. 7 11-12 mnd. 8 Over ett år 9 Vet ikke N Denne undersøkelsen 19 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

4. Hva slags informasjonsmateriell gir dere tinnituspasientene? 1 Ingenting 2 Sentralens egen tinnitusbrosjyre/folder 3 HLFs tinnitusbrosjyrer 4 Annet informasjonsmateriell 5 Vet ikke N Denne undersøkelsen 19 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

5. Hva slags annet informasjonsmateriell er det tale om? Ulike artikler av Jastreboff og Hazell om nevrofysiologisk forklaringsmodell og om hyperacusis. Kapittel om nevrofysiologisk forklaringsmodell fra SHdirs tinnitusrapport. Tinitus Frågor og svar Gruppeopplærings materiell. Landåsen, tinnitus utredning ved rehabiliteringsenter Kopi av foredraget på power point, v/overlege Dag Sunde= Tinnitus/nevrofysiologisk modell/ nevrofysiologisk basert mestring. Info. om TRT. Enkelte artikler fra internett. Materiale fra Ole Petter Tungland. Det avhenger av hva det blir spurt etter. Tilbud om kurs Dette avhenger av den enkelte pasient og hvor "plaget" vedkommende er. BOK OM KOGNITIV TERAPI AVSPENNINGSØVELSER/CD Tinnituskurs i Molde og andre sentrale tilbud

Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene 6. Hva slags diagnostiseringsmetoder bruker dere ift. tinnituspasienter? 1 Audiometri 2 Tinnitusanalyse (Tonegenerator) 3 MR 4 Impedansemåling/Stapediusrefleks 5 Samtale med audiograf/ingeniør 6 Samtale med ØNH-lege 7 Andre metoder 8 Vet ikke N Denne undersøkelsen 19 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

7. Hvilke andre diagnostiseringsmetoder benytter dere? Helt avhengig av anamnese. Vi forsøker å finne en årsakssammenheng. Taleaudiometri, ev. MR ved asymmetri. Ubehag noen ganger, men ikke regelmessig. MR hvis indikasjon BRA og TOAE av og til Det er jeg som audiopedagog som har samtale med pasientene etter de har vært hos lege. De får også tilbud om hjelpemidler som pute eller lydgenerator. Hvis de kommer fra privatpraktiserende ØNH-lege er ventetiden under en måned. Ev ABR/ASSR

8. Har sentralen rutiner for å gradere tinnituspasientenes plagegrad? 1 Nei 2 Ja 3 Vet ikke N Denne undersøkelsen 19 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

9. Hva slags gradering er det tale om? Vi er 2 hørselsentraler som er sammenslått. Her hos oss har vi kun de med Tinnitus grad 1. De med tyngre plager delegeres til den andre hørselsentralen der det er Tinnitusklinikk. Vi bruker grad 1-3 Vi bruker et tinnitusskjema som ikke graderer tinnitus. Vår gradering blir derfor i hht Klockhoffs gradering. Grad 1 – 3 Dersom pasienten ikke plages av tinnitussen,men hører den når han/hun lytter. Da tilbyr vi ikke tinnitussamtale,men info. kort om tinnitus (ufarlig), at der finnes hjelpmidler dersom det blir verre og at de kan ta kontakt.

10. Kryss av hva sentralen tilbyr tinnituspasientene Høreapparat 2 Lydgenerator 3 Kurs/gruppe 4 Audiologisk rådgivning 5 Audiografkonsultasjon 6 Audioingeniørkonsultasjon 7 ØNH-legekonsultasjon 8 Adiopedagogkonsultasjon 9 Fysioterapeutkonsultasjon 10 Psykologkonsultasjon 11 Annet N Denne undersøkelsen 19 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

11. Informerer dere tinnituspasientene om følgende? HLFs tinnitus-fylkeskontakter 2 HLFs tinnitustelefon (T/M-linjen) 3 HLFs hørselshjelpere 4 HLFs lokallag 5 HLFs hjemmeside (www.hlf.no) 6 Kommunale hørselskontakter 7 NAV Arbeidsrådgivningskontor N HLFs tinnitus-fylkeskontakter 17 HLFs tinnitustelefon (T/M-linjen) 19 HLFs hørselshjelpere 16 HLFs lokallag HLFs hjemmeside (www.hlf.no) Kommunale hørselskontakter NAV Arbeidsrådgivningskontor 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

11.1 HLFs tinnitus-fylkeskontakter Alltid 1 2 Av og til 2 3 Aldri 3 4 Vet ikke N Denne undersøkelsen 17 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

11.2 HLFs tinnitustelefon (T/M-linjen) Alltid 1 2 Av og til 2 3 Aldri 3 4 Vet ikke N Denne undersøkelsen 19 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene 11.3 HLFs hørselshjelpere 1 Alltid 1 2 Av og til 2 3 Aldri 3 4 Vet ikke N Denne undersøkelsen 16 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene 11.4 HLFs lokallag 1 Alltid 1 2 Av og til 2 3 Aldri 3 4 Vet ikke N Denne undersøkelsen 17 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

11.5 HLFs hjemmeside (www.hlf.no) Alltid 1 2 Av og til 2 3 Aldri 3 4 Vet ikke N Denne undersøkelsen 17 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

11.6 Kommunale hørselskontakter Alltid 1 2 Av og til 2 3 Aldri 3 4 Vet ikke N Denne undersøkelsen 17 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

11.7 NAV Arbeidsrådgivningskontor Alltid 1 2 Av og til 2 3 Aldri 3 4 Vet ikke N Denne undersøkelsen 16 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene 12. Tilbyr dere tinnituspasienter oppfølging, f.eks. gjentatte konsultasjoner? 1 Nei 2 Ja 3 Vet ikke N Denne undersøkelsen 19 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

13. Hva slags oppfølging er det tale om? Høreapparat/lydgenerator evt. videre til Tinnitusklinikken. Fornyet konsultasjon eller to-dagers kurs (gruppe) Høreapparat, viderehenvisning til annen institusjon med mer kompetanse på tinnitus, LMS kurs om tinnitus. Utleveres lydgenerator(-er), gis det oppfølgende kontroller i forhold til disse. Utleveres høreapparater, følges disse opp på vanlig måte. Går pasientene inn i en individuell behandling, gis det oppfølgende samtaler hver 2-3 måned (eller etter behov) så lenge det er behov. Polikliniskkonsultasjon. Gruppeopplæring. Oppfølging med utprøving av forskjellige høreapparater, tonegenerator, tinnituspute og samtale med audiograf. Pas. får ktr. etter behov/ønske, både med tanke på gruppeundervisning og kurs. Teknisk oppfølging av audiograf. Kontroll v/utprøving av hjelpemidler. Pas.kan ta kontakt dersom ting blir verre, eller har spørsmål. Legen vurderer om de skal ha kontroll etter 1 år.

14. Hva slags oppfølging er det tale om? Tilpasning av høreapparat/tinnitusmasker og andre hørselstekniske hj.midler og nærmere samtale. Kurs, samtaler, tilpasning av hj.midler. Oppfølgende samtale, justering av app. Vurdeing av effekt av tiltak og vurdere evt. andre tiltak. Nye konsultasjoner, tilbud om hjelpemidler, kurs. Gjentatte samtaler hvis pasienten ønsker det. Ev kontroller til lege eller audiograf. samtale, kartlegging mht videre tiltak: kurs Oppfølgingskonsultasjoner hos audiograf/ØNH lege etter behov. Enkelte får tilbud om mestringsgruppe. Henv. til fysioterapeut/psykomotorisk fysioterapeut, psykolog/psykiater. Henv. til kurs. oppf. av hjelpemiddel

15. Hvilke takstrefusjoner får dere utløst av tinnituspasientene som dere tar i mot? G01, G03k ved test, G04h. Ved analyse: G04g Vanlige polikliniske ut fra hvilke prøver som tas G03K ved utredning, eventuelt g04g ved BRA OAE etc. G04H ved høreapparattilpasning. Ved legeundersøkelsen utløses G02 og Go3k i ØNH pol. Går pasienten videre til Hørselssentralen, utløses enten G04g eller G04h. Ofte følger tinnitusbehandlingen/-samtalene etter en større utredning med ERA, eller etter/i forb.m. høreapparattilpasning. Da gis det ingen refusjon for tinnitusbehandlingen, fordi takst for ERA, tinnitusanalyse og høreapparattilpasning er i samme takstgruppe, og bare kan utløses en gang hvert halvår. Vi setter vanligvis av 2 klokketimer til en tinnitussamtale, og får som oftest 40 kr i refusjon for dette. Ved gruppeundervisning i LMS brukes takst A99. Poliklinisk (vanlig poliklinikktakst) Gruppeopplæring (A99)

16. Hvilke takstrefusjoner får dere utløst av tinnituspasientene som dere tar i mot? Til nå har vi ikke brukt noen takster, men har nå funnet ut at det finnes en takst som vi kommer til å bruke (DFGX15). 1.konsult: lege/audiograf= G02 (legehonorar), Go3k (audiometriundersøkelse). 2.konsultasjon= gruppeundervisning= Go4g 3.kurs= A99 Vanlig legekonsultasjonstakst nå de er hos legen. Ikke noe for audiografkonsultasjon. VET IKKE ingen Vanlig pol. refusjon, som for andre ØNH-pasienter. Når vi holder mestringskurs over to dager utløser det A99. Ellers ingen. Alle som blir henvist for tinnitus må inn til ØNHlege blir det tatt legetakst og takst for høreprøve når pas tar audiometri. 201b,G02,G04g Go4h G03k, + audiometritakster DFGX15, samtaleterapi 201b+G02 Z50.9 Gruppebehandling X antall ganger vanlig kons.takster

Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene 17. Har sentralen etablert nye rehabiliteringstilbud for tinnituspasienter i 2007 eller senere? 1 Nei 2 Ja 3 Vet ikke N Denne undersøkelsen 19 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

18. Hva slags rehabiliteringstilbud er det tale om? Tinnitusklinikk Gruppeundervisning av lege. Laget i samarbeid med Dr. Ole Petter Tungland ved hospitering ved Royal Hallamshire Hospital i Sheffield, mars -07. Godkjendt av Pawel Jastreboff himself. Eksterne kurs som vi henviser pas. til. Tinnitus mestringskurs

Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene 19. Samarbeider sentralen med et Lærings- og mestringssenter (LMS) om kurs for tinnituspasienter? 1 Nei 2 Ja 3 Vet ikke N Denne undersøkelsen 19 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

20. Hva slags type kurs er det tale om? To dagers gruppe-kurs (10-12 deltakere med pårørende). Tverrfaglig undervisning (lege, psykolog, audiograf, Audiopedagog, audiofysiker, NAV Arbeid, HLF) Mestringskurs i tinnitus Mestringskurs over 2 dager, med lege, audiopedagog, fysioterapeut, psykiatrisk sykepleier el. psykolog, sosionom v. behov, likemenn fra HLFs fylkeslag. For mer informasjon, se www.nlsh.no/horsel. Samarbeider også med opptreningssenter om tinnitusopphold over 14 dager, hvor lege, audiopedagog og audiofysiker fra Hørselssentralen bidrar sammen med likemann fra HLF. Gruppeopplæring. 28 timer m/6 sammlinger. Tinnituskurs hvor lege, audiograf,fysioterapaut, sosionom og HLF representant holder foredrag. Tinnituskurs over 3-4 ganger med lege, audiograf, audiopedagog, psykomotorisk fysioterapeut.

21. Hva slags type kurs er det tale om? Info. kurs. Også egne kurs for yrkesaktive. Et todagers kurs med gruppeundervisning og samtale mellom 8-12 deltakere. Kurset holdes av LMS sykepleier, lege, audioingeniør (og av og til audiograf), fysioterapeut og HLF's hørselskontakt. 2 dagers kurs i mestring av tinnitus. Mestringskurs Med LMS er det snakk om samarbeid for å opprette kurs

Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene 22. Hvilke kontaktrutiner praktiserer dere ift. tinnituspasientenes fastlege? 1 Ingen kontakt 2 Sender av og til epikrise 3 Sender alltid epikrise 4 Andre typer kontaktrutiner 5 Vet ikke N Denne undersøkelsen 19 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

23. Henviser dere tinnituspasienter til opptreningssenter? 1 Nei 2 Ja 3 Vet ikke N Denne undersøkelsen 19 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

24. Hva er årsaken til at dere ikke henviser til opptreningssenter? Det har ikke vært rutine for dette. Har et bra tilbud via Tinnitusklinikk. Vi har ikke kjenneskap til opptreningssenter.

25. Samarbeider sentralen med HLFs likemenn ift. tinnituspasientene? 1 Nei 2 Ja 3 Vet ikke N Denne undersøkelsen 18 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

26. Hva slags samarbeid er det tale om? Vanligvis gjennom våre to-dagers kurs Det formaliserte samarbeidet omfatter likemennenes deltakelse på Hørselssentralens mestringskurs (i LMS). I tillegg samarbeid om opptreningsoppholdene ved Nordtun HelseRehab. Også møter/samtaler ved behov, spes. med tinnitus- og Mb. Meniere-kontaktene. Brukermedvirkning/ HLF`s tinnituskontakt i fylket bidrar ved tinnituskurset.

27. Hvordan er sentralens tilgang på følgende ift. tinnitus? 1 Teknisk-medisinsk utstyr 2 Bemanning 3 Kompetanse 4 Videre- og etterutdanning N Teknisk-medisinsk utstyr 18 Bemanning Kompetanse Videre- og etterutdanning 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

27.1 Teknisk-medisinsk utstyr Svært dårlig 1 2 3 4 5 6 Svært god 6 7 Vet ikke N Denne undersøkelsen 18 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene 27.2 Bemanning 1 Svært dårlig 1 2 3 4 5 6 Svært god 6 7 Vet ikke N Denne undersøkelsen 18 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene 27.3 Kompetanse 1 Svært dårlig 1 2 3 4 5 6 Svært god 6 7 Vet ikke N Denne undersøkelsen 18 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

27.4 Videre- og etterutdanning 1 Svært dårlig 1 2 3 4 5 6 Svært god 6 7 Vet ikke N Denne undersøkelsen 18 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

28. Mener du at sentralen dekker tinnituspasientenes behov? 1 Nei 2 I liten grad 3 I noen grad 4 I høy grad N Denne undersøkelsen 19 26.08.2008 14:35 www.questback.com Undersøkelse av tinnitustilbudet ved hørselssentralene

29. Hvor er etter din vurdering sentralens største forbedringspotensial ift. tinnituspasientene? Burde ha flere årsverk til å jobbe med denne type pasienter. Er noe kø-tendenser pr. i dag. Sette av mer ressurser (personell, tid) Forbedringspotensialet ligger nok i at noen burde ha mer for tinnituspasienter for på den måten å ha muligheten til å bli god på dette tilbudet.Mer utdanning og opplæring vil også være nødvendig Bedret kompetanse hos fastlegene (forhindre at mange blir kronikere, og sikre at pasienter med behov henvises videre). Øke kvaliteten på tinnitussamtalene for de som går inn i individuelle behandlingsopplegg. Mestringsaspektet. Råd og veiledning på HA bruken. Mer kompetanse-etterutdanning. Redusere ventetiden. Dette jobber vi med, og målet er å komme ned i ca 1 mnd. Mer teknisk utstyr. Enda mer tid/resurser til rådighet.

30. Hvor er etter din vurdering sentralens største forbedringspotensial ift. tinnituspasientene? Ansettelse av audiopedagog og arrangere kurs i samarbeid med andre fagpersonell. Sette av mer tid til samtale med lege. Få mer kunnskap ifh til samtale/veiledning og fagkunnskap. Kursing og nasjonale retningslinjer for diagnostisering og behandling. Mere bemanning. Videre og etterutdanning. Mer tid (til samtale) Behov for bedre refusjonsordninger. Det hadde vært ønskelig å ha kontakt med psykolog eller psykiater for enkelte pasienter som opplever å være sterkt plaget. Flere stillinger + audiopedagog og audioingeniør slik at vi kunne hatt mulighet til flere mestringskurs. Kortere ventetid. Ha oppfølgingskurs, eksterne samarbeidspartnere Et bedre tilbud i akuttfasen. Flere legetimer vil gi kortere ventetid. Tid