Digitalisering av tekniske arkiver

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Digital plandialog Felles løsning for 12 kommuner i Vestfold
Brukertjenester for digitaliserte arkiver
Agendapunkter UKE - aktuelt Drifts- vs. Vedlikehold Lisenser
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Saker og dokumenter på Internett
KOSTRA KOmmune STat RApportering

Innherred samkommune 1 Dokumentsenteret Orientering samkommunestyre 15. mai 2008 Eva K. Lian Ove Haugrud.

9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
PLAN, BYGGESAK, OPPMÅLING, MILJØ
Serviceerklæringer i Oslo kommune
FEIDE Felles Elektronisk IDEntifikasjon som tilgangskontroll
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Selvbetjeningsportaler E-serviceprosjektet til Vest-Finnmark Regionråd.
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Digitalisering Nye muligheter ved IKA Opplandene.
Digital plandialog Felles løsning for 12 kommuner i Vestfold Trøndelagskartdagan Jon Arne Trollvik 12kommunesamarbeidet i Vestfold.
Personopplysningsloven
Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
Hvordan opplever brukeren den elektroniske søknaden.
© Bergen kommune Fra papir til tastetrykk Trygve Sæle Bergen kommune.
Digitaliserer papirflyt
digitalt byggesaksarkiv
Digitalisering av tekniske arkiver i Drammen kommune
Digitalisering av byggesaksarkiver i Bergen kommune
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Elektronisk meldingsutveksling Rana kommune
Prosjekt FUNNKe Nord-Troms Regionråd 10 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder, NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.
Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen Stabsmøte
Plan- og byggesak 2010 Rammer for arbeidet med digitalisering av regulerings- og bebyggelsesplaner i Telemark Planforum september 2008 Tore Bø Prosjektleder.
Interkommunalt samarbeid Lokale kartdager Finnmark Ingunn Limstrand Norkart Nord.
9-kommunesamarbeidet i Vestfold Status og resultater Langesund 10. mars 2005 Torill Lønningdal adm leder 9k.
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Kommunale erfaringer og muligheter Hvilke nye muligheter gir WMS? Viktige forutsetninger for å få kommunene til å satse på WMS Hvordan komme i gang?
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Hvem digitaliserer vi for? Brukersentrert digitalisering.
Nxc.no Documaster Byggesak - digitalisering av byggesaksarkivet.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Velkommen til seminar og førjulsfrokost!
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Prosjekt Trøndelagsarkivet
RIS-metoden for prosessforbedring
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
25. desember 2018.
Digihjelpen – Levanger kommune
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

Digitalisering av tekniske arkiver IKT ORKidé Digitalisering av tekniske arkiver Sigurd Stangvik

Organisering Målsetning eBygg2009 Prosjekt Skanning av Eiendomsarkiv/Byggesaksarkivet

Organisering av IKT ORKidé IKT ORKidé er et formalisert interkommunalt samarbeid etter § 27 i kommuneloven

- felles løsninger for felles løft Gevinster for innbyggere, næringsliv kommunene, fylket Ønskede gevinster – MÅL Orkidéportal Andre virksomhets- områder Sak/arkiv E- forvaltning eBygg2009 Økonomi Helse omsorg Skole Strategisk anvendelse – innsatsområder OK OK IKT IT-infrastruktur (datarom etc.) Infrastruktur Bredbånd OK

UTFORDRINGER TIL KOMMUNENE I løpet av 2007 skal hver enkelt innbygger selv kunne velge om henvendelser fra og kommunikasjon med det offentlige skal skje elektronisk. I løpet av 2009 skal alle relevante interaktive tjenester som har innbyggerne som målgruppe, være tilgjengelige gjennom innbyggerportalen MinSide.

Den overordnede visjonen for prosjektet er at Norge skal utvikle verdens beste og mest effektive offentlige sektor. Dette skal gjennomføres i samarbeid mellom myndigheter, næringslivet og fagbevegelsen Målet med prosjektet er å oppnå bedre kvalitet og effektivitet i plan- og byggesaksbehandling, både i offentlig sektor og i næringslivet og prøve ut hensiktsmessige organisatoriske løsninger.  

Skanning av historisk byggesaksarkiv og eiendomsarkiv Skanning av kommunale planer Kart på Web

Hva kreves for elektronisk saksbehandling? S A system som støtter BYGGSØK Kommuneplan og reg. planer i elektronisk form (digtal el. scannet) Digitalt kart, scanning av alle innkomne dokumenter Innsyn via internett i egen/naboens byggesak Kommuneplan og reg. planer på nett. Byggekart og naboliste på internett/ direkte i BYGGSØK. Elektronisk arkiv Historisk byggesaks-arkiv i elektronisk form (scannet) (tegninger og dokumenter) Fullelektronisk saksbehandlingsmiljø Ekstern helelektronisk søknadsutarbeidelse Intern helelektronisk behandling av søknader Mottak via BYGGSØK

Digitalisering av teknisk arkiver Visjoner og målsetninger Økt tilgjengelighet Gevinstrealisering Økt sikkerhet Hevet kvalitetsnivå

Økt tilgjengelighet internt Mer informasjon enkelt tilgjengelig for mange flere Samle kilder, etablere et helhetlig arkiv med alle fag. Supplere fra kilder utenfor kommunen Legge til rette for full elektroniske Infoland-leveranser Muliggjøre elektronisk søknad og saksbehandling Gjenfinning av saker og dokumenter via kart, også ledningskart Søk på matrikkel, adresse, hjemmelshaver, registrerte beboere Gjenfinne dokumenter relatert til eiendommene, også fakturaer Finne og varsle beboere som ikke har levert vannmålerskjema Gjenfinne dokumenter ang. kommunens forpliktelser Gjenfinning av landbrukssaker via foretaksregisteret, driftsenhet (kobling mot Landbruksregistret, LIB, Gårdskart, VESPA), hjemmelshaver og BID

Økt tilgjengelighet eksternt Tilgjengeliggjøre dokumenter for bygninger, eiendommer og planområder i ”døgnåpen forvaltning” Gi innbyggere innsyn i egen eiendom, og evt. tilgang til saker som man er part i Enkelt kunne levere ut dokumenter Benytte MinSide Benytte internettkart på hjemmeside

Økt sikkerhet og forbedret kvalitet Kvalitetsheving og strukturering av informasjon Redusere personavhengighet mht. datakvalitet i arkivet Sikkerhet rundt at dokumenter blir arkivert korrekt. Ta grep om all tilvekst i arkivet, inkl. e-post Forbedre kvalitet på saksbehandling ved letter tilgang til flere opplysninger Brukeren har tilgang til gyldig og kvalitetssikret informasjon. Yte bedre service til kunder Etablere felles base for ”alle” dokumenter som kan benyttes av flere brukergrupper Eliminere feilarkivering etter utlån av mapper Harmonisere organisering i kommuner, fremme fagsamarbeidet (felles sak/arkiv system, økonomisystem og arkivtjeneste) Kompensere for informasjonstap når medarbeidere slutter/går av Oppfylle lover, regler og rutiner i fht. personvern, offentlighetslov etc.

Konkrete målsetninger Alle kommuner tar i bruk ePhorte fra 01.01.2008. Innføre periodeskille for elektronisk arkiv pr. 01.01.2008. Innføre elektronisk håndtering av nye dokumenter fra 01.01.2008. Digitalisere historiske arkiv for bygning, eiendom og planområde Digitalisere utvalgte øvrige arkiver I 2009 er det en målsetting at 75% av aktører med stort volum skal benytte elektronisk byggesøknad. (ref. e-Bygg 2009)

Nå-situasjonen – felles oppsummering

Digitalisering av teknisk arkiver Digitalisering - omfang

Strategi for digitalisering av tekniske arkiver Nye dokumenter fra 01.01.08 lagres i ePhorte. Tilvekst fra følgende kilder: Innkommende post (skannes) Egenproduserte dokumenter i ePhorte Egenproduserte dokumenter utenfor ePhorte (skannes) Søknader via Byggsøk-portalen E-post Prioriterte arkiver ryddes og skannes i perioden 2008-2010 Byggesaksarkiv Delingsarkiv Oppmålingsarkiv Målebrevsarkiv Landbruksarkiver relatert til eiendommer Stikkledningsarkiv Planarkiv Andre arkiver ryddes og skannes - i perioden 2010-2012 Arkiver for kommunale vei, vann- og avløpsanlegg Skogbruksarkiver, viltarkiver, landbruksbanksaker

Digitalisering - gjennomføring Alternativ 1 Etablere prosjektorganisasjon i Orkidè Heltids prosjektleder – ansvar for bla. fremdrift og kvalitet Felles opplæring av personell Etablere produksjonsanlegget Tilrettelegging og rydding utføres på 3 steder i regionen Kommunene avgir personell som dagpendler til nærmeste sted og/eller innleie på stedet. År 2008 - 2010: 10-13 personer År 2011 - 2012: 3-5 personer Alternativ 2 Dokumenter pakkes og transporteres til sentralt anlegg for skanning og etterarbeid År 2008-2010: 5-7 personer År 2011-2012: 2-3 personer Etterarbeid består bla. av registrering av nøkkelinformasjon, kvalitetssikring, sluttkontroll, pakking Alternativene utredes nærmere i høst

Usikkerheter Antall sider som skal skannes, - 30% til +10% Arkivenes beskaffenhet Valg av metodikk og teknisk løsning Kvalitetsnivå Omfang av storformatskanning Prosjektgjennomføringen Arbeidsmarkedet

Kart på Web og skanning Krav: Selvbetjening 24 timers tilgjengelighet Behov: Kart på web Digital planarkiv Digital byggesaksarkiv

Prosjekt utfordringer Forankring, engasjement og deltakelse fra kommunene Informasjonsflyt Ekstern finansiering, forholdsvis gode muligheter, men betingelsen er at kommunene engasjerer seg. Søke om skjønnsmidler for som kan brukes til økt omstillingsevne (vilje?) innenfor teknisk sektor

Takk for meg Sigurd.stangvik@sunndal.kommune.no