Hva betyr forkurset for rekruttering til ingeniørutdanning?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Fagmøte Alternative opptaksveier Utviklingstrekk i rekruttering til ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Etikkutvalg for fagskolen
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Forkurs og Tresemesterordning (TRES) Fakultet for teknologiske fag Høgskolen i Telemark Høgskolelektor Jens Harald Aarnes Førstekonsulent Anne M. Blichfeldt.
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Prosjektet ”Nasjonalt pasientregister for muskelsyke”
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Fremragende forskning og politikk Det Norske Videnskaps-Akademi, 30. oktober 2006 Statssekretær Per Botolf Maurseth.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Experiences with South HSF and Zambia Norsk bistand – skjult eller åpen agenda? Erfaringer med utdanningsbistand i Zambia Ane Bergersen.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Karl Olav Nummedal Avdeling for ingeniørutdanning Høgskolen i Bergen.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
HSH: Status før ny rammeplan Tresemesterordning: 7 uker sommerkurs med grunnleggende matematikk og fysikk. Innleveringsoppgaver underveis. Avsluttende.
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning Dekan, Halvor Austenå.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Forkurs: Tre vanlige klasser med alle fag En realfagsklasse Realfagskurs, halvårig: To klasser.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Kvalitet i ingeniørutdanningen
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
Forkurs, TRES og Y-veien
Status 3+2 prosess farmasi
Litt historie om Y-veien
NHOs kompetansebarometer 2015 Regionale tall fra 2. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Kristoffer Rørstad Espen Solberg Tilleggsleveranse.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
INGENIØRSTUDIER utfordringer og muligheter Hvordan er jobbmarkedet for nyutdannede ingeniører i dag? Kan vi anbefale elever til å velge ingeniørstudier?
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Evaluering av læringsutbytte NOKUTs evaluering av læringsutbytte: Planer for oppfølging ved Handelshøyskolen i Trondheim.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
3 Ressursgruppe for etablering av felles kvalitetssystem Oppdraget fra Sikker drift: «Etablere felles Kvalitetssystem, herunder avvikssystem»
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Fagforbundet Vest-Agder
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Hva betyr forkurset for rekruttering til ingeniørutdanning? Halvparten av ingeniørstudentene er rekruttert fra forkurs og tresemesterordning Antallet forkursstudenter og læresteder med forkurs har økt noe de siste årene. Det samme har andelen ferdige ingeniører fra forkurs Ca. 1800-2000 tas opp til forkurs i 2008 Gjennomføringsprosent ca. 50 Forkurs avgjørende i mindre byer, og har kapasitetspotensial i storbyer

Forkurset – fra å være en del av teknisk skole til eget studieår 1963 – egen plan for 0. år i toårig ingeniørutdanning 1992 – ny plan for forkurset tilpasset kravet om mulighet for generell studiekompetanse 2001 – UFD flytter forkurs fra videregående opplæring til høgskolene. UHR nedsetter et utvalg for å utarbeide ny forkursplan 2002 – egen forkursplan. UFD forutsetter at høgskolene samarbeider om innhold og eksamensordning. NRT gir HiØ sekretariatansv.

Dagens forkursnettverk Ca. 20 forkurslæresteder bidrar i samarbeids-nettverk om egen nasjonal hjemmeside og debattforum – www.forkurset.no 15 forkurslæresteder deltar i eksamenssamarbeid Nettverkssamlinger for skoleledere, realister og filologer i 2000, 2001, 2003, 2004 og 2006 Nettverket har gitt grunnlaget for felles forståelse av innhold og regelverk omkring forkurset

Revisjonsgruppe og mandat RENATE gjennomførte i 2004 en større evaluering av forkursordningen Forkurssekretariatet ved HiØ søkte i 2007 gjennom NRT om midler til forkursrevisjon NRT nedsatte et utvalg til å revidere planen: Dag Antonsen HiST, Vidar Lillehaug HiG, Jens Harald Aarnes HiT, Vibecke S. Homan HiVe, Olav Talberg HiO og Terje Karlsen HiØ Mandatet omfattet emneutvalg/innhold, vurderingsformer/eksamensordning og fram-legging av forslag til plan for NRT/UHR/KD

Hovedpunkter i forslag til ny plan for forkurset Ny form med læringsmål i tråd med forslag til nytt nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og i lys av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanning Utvalg av emner som gir samordning i forhold til videregående opplæring og styrker kandidatenes forberedelse til ingeniørutdanning Innholdet i de store basisemnene (norsk, matematikk og fysikk) er relativt fast, mens det er mer valgfrihet i de mindre emnene Bibeholde eksamenssamarbeid for å sikre samme kvalitet og overgangsordning

Hovedemner i forslag til ny forkursplan Norsk 8 h/uke Norsk som 2. språk 10 ” Matematikk 10 ” Fysikk 7 ” Engelsk 4 ” Teknologi og samfunn 4 ”

Vi tror det nye forkurset vil Sikre at realfagsgrunnlaget blir godt for ingeniørstudier Forberede studentene på arbeidsformer i ingeniørutdanningen gjennom arbeid i grupper og prosjekter Bidra til at studentene blir bedre til å strukturere sine framstillinger og uttrykke seg skriftlig Gjøre studentene mer fortrolig med å orientere seg mot det globale samfunn Øke motivasjonen både for forkurset og ingeniør-utdanningen og dermed sikre at flere tar slik utdanning Gjøre at kandidatene oppfattes som likeverdige mellom institusjonene ved søking til ingeniørutdanning