Etat for byggesak og private planer Bergen kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Overgrep på eldre på institusjon
Advertisements

Naturpåkjenninger og konstruksjonssikkerhet
Ferdige veiledere høring fra –
Landskapstilpasning og krav til teknisk infrastruktur
NVEs arbeid knyttet til skred
Standardisering av reguleringsbestemmelser – Innherred samkommune.
Forebygging av naturskader – arealplan som verktøy
Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie
Folkemøte Laksevåg bydel 5. oktober 2010
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
”Blåbærskogen / Togskogen”
Juridisk forskning for klimatilpasning Steinar Taubøll.
Klima-START Diskusjonsoppgave om klimasårbarhet i kommunene.
Bergen Brannvesen spesialredningsgruppe. BSR-gruppen
Raskiftet vindkraftverk
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Vannforsyning til Trondheim, Melhus og Malvik kommune
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter
Generelt om kontroll Egenkontroll er ikke lenger eget ansvarsområde
Status eksisterende datagrunnlag
Flomskred fra Flatbreen 8.mai 2004
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Forurenset grunn: Hvem har ansvaret for hva?
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
1 FOU-prosjekt Bruk av forsikringsskadedata. 2 En typisk VA-kommune? 5000 innbyggere Sentrumsbebyggelsen: ett vannverk og ett avløpsrenseanlegg Grendesamfunn:
Kommunal Overtakelse Av Private Vannverk I Lenvik Kommune
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
TILSYN.
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Norges vassdrags- og energidirektorat
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Klimatilpasning Byenes handlingsprogram
Fremskaffelse av leieboliger
(12) Ordstyrer setter oss på sporet Hvilke utfordringer står vi overfor når vi skal vurdere om vannforsyningen har tilstrekkelige hygieniske.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Informasjonsmøte Øyvind Høvding.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
ROS-analyse i arealplanlegging NIFS- Dp. 3.3 Ved Jan Otto Larsen Statens vegvesen.
Ålesundsutvalet Overlevering av rapport frå utvalet som har gjennomgått skredulykka i Ålesund 26. mars 2008 Oslo, 17. november 2008 Også vist under 50-årslaget.
Grunnleggende oseanografi. En introduksjon til havet Ca. 70 % av jordas overflate er dekket av havet Gjennomsnittsdyp > 4000 meter Så mye sjøvolum gjør.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Oppdatert av Skredfareskalaen Oppdatert av
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Gjennomføringsplan.
Gravemaskin i sjø – september 2016 Foto: Mesta
KLIMATILPASNING Plansamling Valdres regionen 16. november 2016
Seniorrådgiver Tord Smestad Samordnings- og beredskapsstaben
Jordas ytre krefter.
Tiltak rundt planer og organisering
KLIMATILPASNING Plansamling Otta 17. november 2016
Samfunnssikkerhet og ROS!
Evaluering av Graveinstruks
Seksjon byggesak.
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Erfaringer med syredannende gneis i Lillesand
Vassdrag, flom og skred i arealplanlegging
Utskrift av presentasjonen:

Etat for byggesak og private planer Bergen kommune Skredfarekartlegging og håndtering av skredfare i byggesaker i Bergen kommune Etat for byggesak og private planer Bergen kommune © Bergen kommune

© Bergen kommune RAS-OMRÅDE

© Bergen kommune

Nedbørsmengde 13 / 14 september 2005 på et døgn falt det 156,5 millimeter nedbør på 12 timer falt det 110,5 millimeter nedbør. normalt for hele september er 283 millimeter © Bergen kommune

- betydelige økonomiske skade - redusert tilgjengelighet til område Skadehendelse - tap av menneske liv - personskade - skader på eiendommer - betydelige økonomiske skade - redusert tilgjengelighet til område © Bergen kommune

Etat for byggesak og private planers umiddelbare utfordringer Hovedmål : få oversikt over områdene i kommunen som er utsatt for ras, skred og flom. Delmål 1. behandle alle bekymringsmeldingene fortløpende 2.  oppdatere alle ved etaten om problemstillingen 3. øke aktsomheten på tema før vedtak fattes   © Bergen kommune

intern gjennomgang ved etaten av aktuelle Hva gjorde etat for byggesak og private planer for å øke aktsomheten på tema før vedtak fattes intern gjennomgang ved etaten av aktuelle bestemmelser i plan- og bygningsloven for: - planlegging av ny bebyggelse - eksisterende bebyggelse - bygging i skredutsatte områder/ rutiner - hvem foretar skredfarevurdering © Bergen kommune

- spor etter tidligere skred, steinsprang og flom Forts. hva gjorde etaten for å øke aktsomheten på tema før vedtak fattes engasjerte foretak med geologisk /geoteknisk kompetanse som gjennomførte et fagseminar for alle ved etaten og redegjorde for momenter/observasjonen man bør legge vekt på - spor etter tidligere skred, steinsprang og flom - erosjon i terrenget - vannveier - oppsprukket berg/løs stein (også i terrenget) - sprekker i jord/andre tegn på bevegelse jevnlig fagseminar om temaet © Bergen kommune

Bekymringsmeldinger etter skred ved Hatlestad mottok ca. 180 bekymringsmeldinger, dette gjaldt bla. a. utrasing murer, jordras/utglidning, steinsprang, flom/vannskader, bekkeinntak etter skred i Ålesund, mottok 170 bek.mld frem til årsskiftet, 70 henvendelser første måneden, dette gjaldt hovedsaklig steinsprang og sikringer av skjæringer © Bergen kommune

Forts. bekymringsmeldinger mottas i hovedsak to typer bekymringsmeldinger, naturlig rasfare, rasfarlige murer/fyllinger kommunens geologer vurderer skredfare ved skredfare blir skredfarevurdering bestilt fra foretak med geologisk/geoteknisk kompetanse ved akutt skredfare blir grunneiere varslet og det vil bli igangsatt tiltak som sikring eller evakuering (av politi) © Bergen kommune

Forts. bekymringsmeldinger - viser rapporten fra skredfarevurdering at det ikke er behov for tiltak, sendes rapporten allikevel til hjemmelshaver som en dokumentasjon på at med krav om utbedring ikke er nødvendig. - kommunen betaler for rapportene © Bergen kommune

Oppfølging i kommunen fremskyndet Risiko og sårbarhetsanalyse (ROS) ang. naturrisiko (skred, flom, vind, nedbør, høy vannstand) NGU kartla hele kommunen vedr.ras/steinsprang Storm weather center undersøkte nedbørsvariasjoner og intensitet i hele kommunen Meterologisk inst. undersøkte ekstremvind og bølge og ekstrem vannstand Powel undersøkte flomvannstand nivåer © Bergen kommune

Skredfarekartlegging NGU startet høsten 2005 en skredfarekartlegging i utvalgt område Foretok videre kartlegging av hele kommunen i 2006 Utarbeidet helningskart med fargekoder, som brukes aktivt av kommunen i plan og byggesaker Rapporter fra skredfarekartlegging: https://www.bergen.kommune.no/tema/ros © Bergen kommune

Risiko og sårbarhetsanalyse Helningskart med fargekoder for bruk i bygge og plansaker: © Bergen kommune

© Bergen kommune

© Bergen kommune NGU Rapport 2006-043 Potensielt skredfarlige områder i Bergen kommune. Delrapport 1.

Inndelt skråninger i fire klasser: 1. Bratte naturlige skråninger utsatt for steinsprang (>45º og >10 m høye). 2. Lavere naturlige skråninger og menneskeskapte skjæringer utsatt for steinsprang (>45º og <10 m høye) der hus ligger tett inntil. 3. Naturlige skråninger med fare for jordskred (27-45º). 4. Menneskeskapte skjæringer i løsmasser, samt fyllinger. © Bergen kommune

ROS II: Detaljundersøkelser skredfare Mai 2008: Utlyst en åpen anbudskonkurranse vedrørende levering av konsulenttjenester for detaljundersøkelser (ROS II) til Bergen kommune Sweco Norge AS skal utføre arbeidet med detaljundersøkelsene, der det er tre deloppdrag: 93 enkeltlokaliteter Pilot I: Salhus Pilot II: Fjellsiden NGU er rådgiver for Bergen kommune i prosjektet. © Bergen kommune © Bergen kommune

Geotekniske undersøkelser Undersøkelse av 93 geotekniske lokaliteter, utvalgte steder påpekt i ROS I Skåningsklasse 2 og 4 (under 10 m) Begrenset område Leveranse: Avdekke ustabile områder i fjell og løsmasser Geoteknisk vurdering av behovet for sikringstiltak Forslag til tiltak © Bergen kommune © Bergen kommune

© Bergen kommune © Bergen kommune

Pilotprosjekt Rasfarevurderinger av skråninger over 10 m (skråningsklasse 1 og 3) To områder: Salhus og Fjellsiden Leveranse: Dokumentasjon og diskusjon av metodikk Skredfarekart med grunnlag i Plan og bygningslov §68 med tekniske forskrifter, med skredfaregrenser med en årlig sannsynlighet på 1/1000. I tillegg skredfaregrenser med en årlig sannsynlighet på 1/333. Rapport med tekstbeskrivelse for hver pilotområde © Bergen kommune © Bergen kommune

Salhus 250 m i høydeforskjell Store deler av fjellsiden > 45º Granittisk gneis, noe løsmasser Største fare for steinsprang, jordskred i noen områder © Bergen kommune © Bergen kommune

© Bergen kommune © Bergen kommune

Fjellsiden Tett bebygd, i skråninger og rett under skråninger >45º Grønnskifer i sør, gneis i nord (sprekker opp i store blokker) Varierende dekke med løsmasser og fyllinger Fare for steinsprang og løsmasseskred © Bergen kommune © Bergen kommune

© Bergen kommune © Bergen kommune

Oppmerksomhetskriterier tomter nær bergskrenter (under/over) tomter nær skråninger/fyllinger med helning større enn 25 grader (+ bekker og vannsig). tomter som krever store fyllinger, murer, skjæringer. graving i løsmasse / kvalitet på løsmasser tomter på flater hvor det kan være aktuelt å fylle på myr eller bløte jordarter / fylling i sjø/vann tomter nær og om lag på samme nivå som flomvannsnivå i elvene /bekker. © Bergen kommune

Byggesaksbehandling i potensielt skredområde Mottar vi en byggesøknad i et område vi er usikker på er trygt å bygge men hvor forholdene ellers tilsier at tillatelse kan gis skal vi kun gi rammetillatelsen på vilkår. Vilkåret som settes er at før det gis igangsettingstillatelse skal det foretas skredfarevurdering av byggeområde. Skredfarevurderingen skal foretas av et foretak med geologisk/geoteknisk kompetanse for å undersøke om tiltaket kan gjennomføres som omsøkt og beskrive hvilke sikringstiltak som må gjennomføres dersom konklusjonen medfører at sikringstiltak må foretas. Rapporten fra skredfarevurderingen sendes til kommunen og betales av utbygger.   © Bergen kommune

Byggesaksbehandling i potensielt skredområde Dersom rapporten konkluderer med at sikring må foretas skal det kun gis igangsettingstillatelse for skredsikringsarbeid og eventuelt grunnarbeidet.  Før det gis igangsettingstillatelse for det øvrige byggearbeidet skal beskrevne sikringstiltakene være ferdig gjennomført og kontrollert at et foretak med geologisk/geoteknisk kompetanse. Dokumentasjon for gjennomført kontroll skal foreligge kommunen før igangsettingstillatelse for resten av tiltaket. © Bergen kommune