”Sikre bilskadereparasjoner”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Reklamasjonsrett inn i evigheten? Anna E. Nordbø Advokat i Norges Bilbransjeforbund.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
TransMobile 7 status Frode Evensen Systemutvikler.
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Stadig økende bilpark og økende antall kondemnasjoner…??
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
Kompleksiteten i arbeidet vil øke dramatisk for bilbransjen de neste årene. For å imøtekomme denne utfordringen må fokus økes på følgende områder;
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
Smn.no/lo Divisjon Privatmarked SMN 8.april 2011.
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening 20 oktober 2009 • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS.
“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”
Endring leasingkontrakt status pr. nov. 10
Velkommen til Skade/lakk-konferanse Norges Bilbransjeforbund / Oslo og Omegn Bilbransjeforening.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal
Møte i OOBF 2009 Forholdet mellom merkeverksteder og frittstående verksteder v/Torhild Luise Barlaup.
Europeiske trender og utviklingstrekk
NY PKK Tor Simonsen.
9 prinsipper og 1 regneark:
Biogass 11 Ørlandet 8.mars 2011 Enovas støtteprogram for produksjon av biogass Jens Musum Enova SF.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Karlsøy Kommune som samarbeidspartner.
1 KOSTRA KOmmune-STat-RApportering Av Jon Olav Folsland 1. april 2006.
Skade- og lakk-konferanse Gardermoen 22 mars 2011 If skadeforsikring ved Teknisk fagsjef Vidar Brustad.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Pleie Rehabilitering Omsorg – Sentralt system - Informasjons Teknologi
NASJONAL GODKJENNINGSORDNING FOR INN PÅ TUNET – slik kvalitetssikrer vi tjenestene. Steinkjer 1.mars 2013.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus
Dialog og samhandling? - En presentasjon av et veivalg NBF - Skade og lakkonferanse - Gardemoen 22. mars Knut G.H. Aas - Leder Bilkanalen i Norge.
Innlegg nasjonal skade- og lakkonferanse 22. mars 2011 Sigbjørn Bakke Hanssen, Skatt øst.
REKRUTTERING TIL BILBRANSJEN
Oslo og Omegn Bilbransjeforening 80 år!
Hvorfor bli Miljøfyrtårn?. Miljøfyrtårn God økonomi! God omdømmebygging! Kvalifiserer ved offentlige innkjøp!
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Norsk Bridgeforbund. Hvorfor er klubbutvikling viktig? Hva kan NBF tilby?
Hva slags kunnskap trenger vi
Vil helseskadene øke i takt med aktivitet og økt press Oslo 26. mai 2010, Knut Barland, konsernsjef Skagerak Energi.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Barn og IKT En presentasjon av IKT-F2B, gapatrostengjengen.
TIP ÅKREHAMN – HAUGALAND ØLEN OG KARMSUND
DKFU Kunnskapsbyen Drammen - et godt sted å bo, med Norges beste skole 2006: Norges billigste skole 2011: Norges beste skole 2011: Norges billigste skole.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Medlemsmøte skade/lakk 14.oktober 2014
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
Rapportering til Lånekassen Fagskoler 30. og 31. januar 2013
Status OLF prosjekter Sikkerhetsforum
1 Departementsråd Eva Hildrum, Samferdselsdepartementet SSØ-dagen 29. januar 2009 Evalueringer – opp av kontorskuffen og inn i ledermøtet.
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Veiledning prosjektroller
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Hva ønsker dere ?? Hvordan jobber vi og hva jobber vi med?
Etisk kompetanseheving Helse- og sosialetaten i Røros kommune.
Livsstilsending - uke 5 -
ETTERMARKEDSFORUM BIL 30 januar 2013
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Forventningene fra Fylkesmann
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Årshjul for FUS (med henblikk på 2017/18)
HVORDAN KAN FREMTIDEN SE UT?
Utskrift av presentasjonen:

”Sikre bilskadereparasjoner” Tor Simonsen Fagsjef Ettermarkedsavdelingen

Familie på 5 alvorlig skadet. Årsak: feil utført bilskadereparasjon

Er dette et utenkelig avisoppslag Er dette et utenkelig avisoppslag? Finnes det alvorlig trafikkskadede- og drepte i Norge som følge av feil utførte skadereparasjoner? Mange har et ansvar, og nå må det gjøres noe!

Dagens teknologi

Dagens teknologi skjerper kravene til nøyaktighet og feilmarginer. Feil gjøres ubevist, og skyldes mangel på kunnskap. Støpt aluminium i kombinasjon med høyfast stål Ekstra høyfast stål i kombinasjon med høyfast stål

Feil

Feil ved kalibrering Styreenhet for kjørefeltvarsling Rekkevidden er inntil 150 meter, og et avvik på bare 0,7 grader fra den korrekte plasseringen resulterer i et avvik på over 1,8 meter i enden av radarstrålen.

Dagens teknologi = konsekvenser 1 Mangelfull kunnskap 2 Feil 3 Redusert sikkerhet 4 Konsekvenser

SIKRE BILSKADEREPARASJONER Mål: Alle biler skal være like sikre etter en reparasjon som det de var før skaden inntraff Samarbeidsprosjekt mellom NBF og BIL ? ? ? ? ?

SIKRE BILSKADEREPARASJONER Prosjektet er stort og meget omfattende, og det har tatt lang tid å finne den riktige arbeidsformen Oppstart 2009 Involverte FNO i juni 2010 Etablerte arbeidsgruppe – NBF/BIL/FNO Første arbeidsgruppemøtet i januar 2011 Andre arbeidsgruppemøtet i mars 2011

Arbeidsgruppen – NBF, BIL og FNO MÅLSETNING: Arbeidsgruppens målsetning er å bidra til at alle bilers opprinnelige aktive og passive sikkerhet opprettholdes etter en skadereparasjon. MANDAT: Arbeidsgruppen ”Sikre bilskadereparasjoner” skal på vegne av bil- og forsikringsbransjen utarbeide prekvalifiseringskrav til bilskadeverksteder med henblikk på: Bilprodusentenes reparasjonsanvisninger Kompetanse / erfaring Riktig verktøy og utstyr Dokumentasjon / sporbarhet

Bilskadereparasjoner Mange områder hører hjemme ”i den samme sekken” -Håndtering av forsikringsskader (arbeidsgruppen – NBF/BIL/FNO) -Sentralt skaderegister -Utdanning -Krav til godkjenning og tilsyn -Håndtering av kondemnerte biler (juridisk vurdering) -Osv……….. Sikre Bilskadereparasjoner

Hvorfor prioriterer NBF Sikre Bilskadereparasjoner så høyt? Takk for meg! Familie på 5 alvorlig skadet. Årsak: feil utført bilskadereparasjon

Cato Leine Daglig leder Drammen Karosseri / Drammen Billakkering / visepresident Norges Bilbransjeforbund Implikasjoner for bransjen ved ”Sikre Bilskadereparasjoner”