Verkstedet som bank og pengeinnkrever Fakturering av MVA og egenandel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
© EL & IT forbundet, søndag, 22. juni 2014 Lysbilde nr.: 1 Hvordan er kravene fra LOs representantskap innfridd?: •Krav: •”- at AFP-tillegget skal utformes.
Advertisements

FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Hvordan kan fundingen gjøres mer robust God likviditetsstyring
Norge: Filial og hovedkontor 14. desember 2011
Kompensasjonsordning for merverdiavgift Fallskjermseksjonens ledermøte 13. Februar 2010 Arne Mathisen.
Stadig økende bilpark og økende antall kondemnasjoner…??
Advokat Trond Ingebrigtsen
Sammensatte tjenester – fokus på finansbransjen 31. mars 2011 Presentert av Advokat (H) Cecilie Dyrnes.
26. juni LOfavør Kollektiv hjemforsikring Innboforsikring inkludert i medlemskapet.
Styring av bilskader (reparasjoner)
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
Anskaffelser knyttet til TT-ordningen
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Medlemsmøte 16.november 2010 Velkommen til medlemsmøte i Oslo og Omegn Bilbransjeforening 16.november 2010 Næringslivets.
Smn.no/lo Divisjon Privatmarked SMN 8.april 2011.
Svein Stornes Temadag 2011 Mva og mva.komp Nov / Des 2011.
KURS I ENTREPRISERETT NS 8405 – STANSING (MISLIGHOLD AV BYGGHERREN) FOR BSY – HOLMEN FJORDHOTELL Dato: 19. mars 2009.
Velkommen til Skade/lakk-konferanse Norges Bilbransjeforbund / Oslo og Omegn Bilbransjeforening.
Merverdiavgift på import av tjenester Vurdering av Oppdrag / Bidragsprosjekter Kathrine Levin Asle Bjørndal.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Tvisten mellom Peder Ås (selger) og Lars Holm (kjøper)
Lokale forhandlinger Beregninger - begreper
Momskompensasjon Budsjettene er beregnet på at beløp som belastes koststedet er fakturabeløp ekskl. mva. Viktig å påføre kode, slik at man ikke blir belastet.
Innlegg nasjonal skade- og lakkonferanse 22. mars 2011 Sigbjørn Bakke Hanssen, Skatt øst.
Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
Jenteløftet – økonomiske og avgiftsmessige aspekter.
Konstruksjoners sikkerhet
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Helsinkideklarasjonen
Utbedringslån og utbedringstilskudd
Strindheim Yngres Grunnlaget for treningsavgifta.
Naturskader og tap i landbruket Møte Bollerud Grendehus.
Rutiner ved skade elever
Veileder for energisparingskontrakter Marianne H. Dragsten Mobil
Boregnskapet og rammebetingelsene for revisjon i konkursbo
MVA i statsforvaltningen
Hva er hovedproblemstillingen?
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Om forsikringen Den eneste innboforsikringen i Norge uten øvre forsikringssum Kun kr ,- i egenandel Dersom flere i husstanden har forsikringen, betaler.
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
NORGES IDRETTSFORBUND OG OLYMPISKE KOMITE Momskompensasjoner.
Tvisten Holm-Lie Mai 02 Avtale ml Holm og Lie Første faktura. Holm betaler ved forfall Avtale ml Holm og underentrpr. Direktebetaling
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Erstatningsrett H05Trine-Lise Wilhelmsen1 Bilansvaret  Bakgrunn. Hovedprinsipper  Begrepet ”motorvogn”  Hvilke skader omfattes av bal  Særregler ved.
Gjennomgang, 25. april 2013 v/Jon Gauslaa
Erstatningsrett H05Trine-Lise Wilhelmsen1 Bilansvaret  Bakgrunn. Hovedprinsipper  Begrepet ”motorvogn”  Hvilke skader omfattes av bal  Skadelidtes.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Bil i Regnskapet 1. Bruk av privatbil i næring, skatt og moms 2. Bil i aksjeselskap – ansatt og selskap, skatt og moms 3. Næringsbil i enkelpersonforetak,
KomRev Trøndelag IKS Mva kompensasjon Temadager: Thon Hotell Backlund, Levanger Heia Gjestegård, Grong Knut Tanem Registrert revisor.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Hva koster egentlig en bulk? Trafikksikkerhetskonferansen 2016.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Utfordringsrett – juridiske utfordringer
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Tvisten Holm-Lie Mai 02 Avtale ml Holm og Lie
Merverdiavgift – Praksis og erfaring
Merverdiavgift – Praksis og erfaring
Tvisten Holm-Lie Mai 02 Avtale ml Holm og Lie
Advokat Trond Ingebrigtsen
Medlemspriser for Virke Trening
Innførsel av varer.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Utskrift av presentasjonen:

Verkstedet som bank og pengeinnkrever Fakturering av MVA og egenandel Nasjonal skade-/lakkonferanse 22. mars 2011 Advokat Nils F. Bull (n.bull@haavind.no)

MVA ved bilskadereparasjoner Bakgrunn - rammebetingelser Reparasjonsarbeider utløser moms Forsikringsselskap mangler fradragsrett for moms Bileier har i visse tilfelle fradragsrett Riktig tilordning gir bileier/forsikringsselskap avgiftsmessig besparelse

Tidligere ordning Merverdiavgift innført i 1970 Samme år gir Skattedirektoratet anvisning på særskilt rutine for fakturering ved skadeoppgjør (kasko/”næringsbil”) Forsikringsselskapet dekket moms og foretok etteroppgjør med bileier i den grad fradragsrett forelå

Forsikrings selskap Bileier/ forsikrede Verksted Eksempel: Verkstedregning kr. 20.000,- eks.mva/ egenandel kr. 4.000 / avkortning 20 % Kr. 5.000,- (hvis fradragsrett) Forsikrings selskap Bileier/ forsikrede Kr. 16.000,- (25.000 – 9.000) Kr. 9.000,- Faktura nr. 1: 20.000 + MVA (5.000,-) = 25.000,- Faktura nr. 2: avkortning kr. 5.000,- egenandel kr. 4.000,- = kr. 9.000,- Kopi av faktura nr. 1 Verksted

”Gjeldende” ordning Innført på initiativ fra Norges Forsikringsselskapers Forbund i 2001 Forsikringsselskapene betaler ikke lenger moms på verkstedfaktura Begrunnet med at: Bilverkstedene kunne utøve tilbakeholdsrett i kjøretøyet Gammel praksis medførte ”betydelig merarbeid, økonomisk belastning og risiko for selskapene”

Forsikrings selskap Bileier/ forsikrede Verksted Eksempel: Verkstedregning kr. 20.000,- eks.mva/ egenandel kr. 4.000 / avkortning 20 % Kr. 16.000,- (25.000 – 9.000) Forsikrings selskap Bileier/ forsikrede eller? Kr. 11.000,- (25.000 – 5.000 – 9.000) Kr. 9.000,- Faktura nr. 1: 20.000 + MVA (5.000,-) = 25.000,- Faktura nr. 2: avkortning kr. 5.000,- egenandel kr. 4.000,- = kr. 9.000,- Kopi av faktura nr. 1 Verksted

Status for gjeldende ordning Ikke fremforhandlet mellom organisasjonene Akseptert at Skattedirektoratet: ”Skattedirektoratet kan ikke se at det vil utgjøre noen forskjell mht. fradragsretten for inngående avgift hvorvidt forsikringsselskapet foretar oppgjør med verkstedet eksklusiv merverdiavgift og overlater til verkstedet å kreve inn merverdiavgiften av forsikringstaker.” Praktisert (og motvillig akseptert av bilverkstedene?) i snart 10 år

Begrensning av gjeldende ordning Kun kaskoskader - Følger av rundskrivene fra FNH - Fremgår av Skattedirektoratets uttalelser Hva med ansvarsskader? Reguleres ikke av avtale mellom forsikringsselskap og bileier

Begrensning av gjeldende ordning – forts. Kun aktuell for ”næringsbiler” - ”Næringsbil” er et uklart begrep - Merverdiavgiftsloven bruker ikke betegnelsen FNHs rundskriv nr. 20: - ”Hovedsakelig laste- og varebiler” - ”Forsikringsselskapene skal på forespørsel kunne gi beskjed om MVA skal faktureres bileier”

Begrensning av gjeldende ordning – forts. For hvilke biler er ordningen reelt sett aktuell: Varebil klasse 2 Personkjøretøy ment for videresalg Personkjøretøy til bruk i utleie, herunder leasing Kjøretøy som benyttes i personbefordringsvirksomhet (taxi) Lastebiler og andre nyttekjøretøy

Er gjeldende ordning balansert og rimelig? Er bilverkstedets tilbakeholdsrett i kjøretøyet en relevant begrunnelse? Er det rimelig at bilverkstedet pålegges den administrative byrden med å vurdere forsikredes fradragsrett? Er det rimelig at bilverkstedet bærer likviditets- og kredittrisikoen? Medfører gjeldende ordning risiko for feil avgiftshåndtering? Finnes et mer balansert alternativ?