Verkstedet som bank og pengeinnkrever Fakturering av MVA og egenandel Nasjonal skade-/lakkonferanse 22. mars 2011 Advokat Nils F. Bull (n.bull@haavind.no)
MVA ved bilskadereparasjoner Bakgrunn - rammebetingelser Reparasjonsarbeider utløser moms Forsikringsselskap mangler fradragsrett for moms Bileier har i visse tilfelle fradragsrett Riktig tilordning gir bileier/forsikringsselskap avgiftsmessig besparelse
Tidligere ordning Merverdiavgift innført i 1970 Samme år gir Skattedirektoratet anvisning på særskilt rutine for fakturering ved skadeoppgjør (kasko/”næringsbil”) Forsikringsselskapet dekket moms og foretok etteroppgjør med bileier i den grad fradragsrett forelå
Forsikrings selskap Bileier/ forsikrede Verksted Eksempel: Verkstedregning kr. 20.000,- eks.mva/ egenandel kr. 4.000 / avkortning 20 % Kr. 5.000,- (hvis fradragsrett) Forsikrings selskap Bileier/ forsikrede Kr. 16.000,- (25.000 – 9.000) Kr. 9.000,- Faktura nr. 1: 20.000 + MVA (5.000,-) = 25.000,- Faktura nr. 2: avkortning kr. 5.000,- egenandel kr. 4.000,- = kr. 9.000,- Kopi av faktura nr. 1 Verksted
”Gjeldende” ordning Innført på initiativ fra Norges Forsikringsselskapers Forbund i 2001 Forsikringsselskapene betaler ikke lenger moms på verkstedfaktura Begrunnet med at: Bilverkstedene kunne utøve tilbakeholdsrett i kjøretøyet Gammel praksis medførte ”betydelig merarbeid, økonomisk belastning og risiko for selskapene”
Forsikrings selskap Bileier/ forsikrede Verksted Eksempel: Verkstedregning kr. 20.000,- eks.mva/ egenandel kr. 4.000 / avkortning 20 % Kr. 16.000,- (25.000 – 9.000) Forsikrings selskap Bileier/ forsikrede eller? Kr. 11.000,- (25.000 – 5.000 – 9.000) Kr. 9.000,- Faktura nr. 1: 20.000 + MVA (5.000,-) = 25.000,- Faktura nr. 2: avkortning kr. 5.000,- egenandel kr. 4.000,- = kr. 9.000,- Kopi av faktura nr. 1 Verksted
Status for gjeldende ordning Ikke fremforhandlet mellom organisasjonene Akseptert at Skattedirektoratet: ”Skattedirektoratet kan ikke se at det vil utgjøre noen forskjell mht. fradragsretten for inngående avgift hvorvidt forsikringsselskapet foretar oppgjør med verkstedet eksklusiv merverdiavgift og overlater til verkstedet å kreve inn merverdiavgiften av forsikringstaker.” Praktisert (og motvillig akseptert av bilverkstedene?) i snart 10 år
Begrensning av gjeldende ordning Kun kaskoskader - Følger av rundskrivene fra FNH - Fremgår av Skattedirektoratets uttalelser Hva med ansvarsskader? Reguleres ikke av avtale mellom forsikringsselskap og bileier
Begrensning av gjeldende ordning – forts. Kun aktuell for ”næringsbiler” - ”Næringsbil” er et uklart begrep - Merverdiavgiftsloven bruker ikke betegnelsen FNHs rundskriv nr. 20: - ”Hovedsakelig laste- og varebiler” - ”Forsikringsselskapene skal på forespørsel kunne gi beskjed om MVA skal faktureres bileier”
Begrensning av gjeldende ordning – forts. For hvilke biler er ordningen reelt sett aktuell: Varebil klasse 2 Personkjøretøy ment for videresalg Personkjøretøy til bruk i utleie, herunder leasing Kjøretøy som benyttes i personbefordringsvirksomhet (taxi) Lastebiler og andre nyttekjøretøy
Er gjeldende ordning balansert og rimelig? Er bilverkstedets tilbakeholdsrett i kjøretøyet en relevant begrunnelse? Er det rimelig at bilverkstedet pålegges den administrative byrden med å vurdere forsikredes fradragsrett? Er det rimelig at bilverkstedet bærer likviditets- og kredittrisikoen? Medfører gjeldende ordning risiko for feil avgiftshåndtering? Finnes et mer balansert alternativ?