Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Merverdiavgift – Praksis og erfaring

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Merverdiavgift – Praksis og erfaring"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Merverdiavgift – Praksis og erfaring
2014 – oppstart MVA ved SFS 2016 – oppstart MVA-bok Redaksjonsutvalg Forfattere Del I Praksis Del II Erfaringer

3 2016-611SFS – Veiledende uttalelse om avgiftsbehandlingen av samarbeidsavtale om overskuddsdeling

4 Aktuelle problemstillinger for konsern
Felles anskaffelser i konsern og fordeling av kostnader Refusjon av rene utlegg Ren kostnadsfordeling (Rundskriv 40) Omsetning Varierende bevissthet knyttet til valg av metode og gjennomføring av valget Saker oppstår i ulike sammenhenger Rene forespørsler fra virksomhetene Oppfølging av tap på krav Vurdering av fradrag, omsetningsbaserte fordelingsnøkler, bruk av ubetydelighetsregel eller manglende beregning av utgående MVA

5 Aktuelle kapitler i boken
Kapittel 13 – Avgiftsbehandlingen ved felles innkjøp i konsern Trond Egil Egebakken (Aker Solutions) Kapittel 18 – Viderefakturering i konsernforhold Erik Østby (SFS) Kapittel 1 Sak 1.5 ( SFS) – Kjøp og videresalg av tjenester til bruk for datterselskaper Sak 1.6 ( SFS) – Avgiftsmessig behandling av avtale om overskuddsdeling

6 B og C selvstendig avgiftspliktig virksomhet innen samme næring
A-konsernet 50,7 % 100 % B C B og C selvstendig avgiftspliktig virksomhet innen samme næring Noe internomsetning mellom selskapene Utleie av personell og utstyr B og C driftssamarbeid innen bestemt næring Overordnet driftsplanlegging for produksjon på utvalgte lokaliteter Avtale om overskuddsdeling 40/60

7 B og C eide egen produksjon B og C omsatte i eget navn
50,7 % 100 % B og C eide egen produksjon B og C omsatte i eget navn Omsetning bokført i respektive selskap B C Kunde Kunde Kunde Kunde

8 Overskudd B virksomhet 50 Kostnad 100 Omsetning 150
Delingsmodellen 50,7 % 100 % B C Kostnad 100 Omsetning 150 Overskudd B virksomhet 50 Kostnad 100 Omsetning 150 Overskudd C virksomhet 50 Kostnad 200 Omsetning 300 Overskudd B+C virksomhet 100 B skal sitte igjen med 40 % av overskudd = 40 C skal sitte igjen med 60 % av overskudd = 60

9 Praktisering av delingsmodellen før (bruttotilnærming)
50,7 % 100 % Kreditnota 90+MVA B Faktura 60+MVA C Kreditnota 60+MVA Faktura 40+MVA Kostnad 100 Omsetning 150 Overskudd B virksomhet 50 + innbetalt fra C 20 Utbetalt til C 30 = Endelig overskudd C 40 Kostnad 100 Omsetning 150 Overskudd C virksomhet 50 + innbetalt fra B 30 Utbetalt til B 20 = Endelig overskudd C 60 Kostnad 200 Omsetning 300 Overskudd B+C virksomhet 100 B andel overskudd 40 % = 40 C andel overskudd 60 % = 60

10 Praktisering av delingsmodellen etter (nettobetraktning)
50,7 % 100 % B C Faktura 10 Kostnad 100 Omsetning 150 Overskudd B virksomhet 50 Kostnad 100 Omsetning 150 Overskudd C virksomhet 50 Kostnad 200 Omsetning 300 Overskudd B+C virksomhet 100 B andel overskudd 40 % = 40 C andel overskudd 60 % = 60

11 Problemstilling Er den fremtidige praktisering av delingsmodellen i tråd med avgiftsregelverket, og vil det beløp som skal fordeles være gjenstand for avgiftsberegning? Er overføringene som skal finne sted vederlag for tjenester eller er de kompensasjon som ikke kan knyttes opp til konkrete gjenytelser?

12 SFS vurdering Intensjonen med samarbeidet var å begrense nedsiden for begge selskaper Selskapene setter hensynet til helheten foran hva som er bedriftsøkonomisk optimalt for den enkelte Ulempen kompenseres gjennom et forutbestemt forholdsmessig resultat Foreligger levering av tjeneste mot vederlag? Betegnelsen kompensasjon i avtalen kan indikere at selskapene får betalt for å gjøre eller unnlate å gjøre noe Kompensasjonen beregnes som andel av overskudd/underskudd knyttet til produksjonen Overføringene fremstår mer som fordeling/begrensning av risiko enn som et vederlag for konkrete ytelser Konklusjon: Ikke omsetning. Resultatdelingen skal ikke faktureres med merverdiavgift

13 2013-130SFS – Veiledende uttalelse om avgiftsbehandling av «BonusFee»

14 Avgiftsbehandling av «BonusFee»
Selskapet er et kjedekontor og driver med markedsføring og grossistvirksomhet Kjedekontoret mottok bonus fra morselskapet i utlandet Bonusen var en godtgjørelse som en del av de globale innkjøpsavtalene som var inngått med leverandørene Bonusen, i avtalen kalt «BonusFee», ble rapportert som tjenesteimport med negativt beløp Spørsmålet var om «BonusFee» skulle anses som Godskriving av rabatter på grunnlag av tidligere kjøp Vederlag for utførte tjenester overfor morselskapet i utlandet

15 Avgiftsbehandling av «BonusFee»
Leverandør Avtale om «BonusFee» med leverandørene M Kjede- kontor Kreditert bonus Rapportert som tjenesteimport Beregnet reverse charge med et minusbeløp Kreditnota BonusFee D D D D

16 Avgiftsbehandling av «BonusFee»
Uklart om «BonusFee» var en rabatt på tidligere varekjøp eller vederlag for en tjeneste Aktørene hadde selv ansett det som en tjeneste Rabatt på kjøp skal avgiftsmessig behandles som en reduksjon av inngående avgift på tidligere kjøp Er bonusen en betaling for en prestasjon, er bonusutbetalingen vederlag for en tjeneste og utgjør omsetning for kjedekontoret Kjedekontoret skulle ha utstedt utgående salgsbilag for krav på «BonusFee» fra morselskapet Enten det er rabatt eller vederlag for en tjeneste skal «BonusFee» ikke rapporteres som negativ tjenesteimport!

17 Avgiftsbehandling av «BonusFee»
Kreditnota er ikke et «universalmiddel»! Ved oppgjør med fler en to parter involvert – bør hver enkelttransaksjonene analyseres hver for deg Kilde til feil og lede til unødvendige spørsmål fra avgiftsmyndighetene Viktig at dokumentasjonen og bokføringen gir uttrykke for de faktiske forhold

18 Avgiftsbehandling av «BonusFee»
Utgangspunkt i avtalen mellom mor- og kjedekontoret «BonusFeet» ble ansett som betaling for en fjernleverbar tjeneste utført for morselskapet hjemmehørende i utlandet «BonusFeet» skulle vært rapportert som avgiftsfri omsetning i omsetningsoppgaven, og ikke som negativ tjenesteimport Kjedekontoret skulle ha utstedt utgående salgsbilag, faktura, til morselskapet uten merverdiavgift Det skulle ikke har vært utstedt kreditnota

19 Avgiftsbehandling av «BonusFee»
Sentralskattekontoret påpekte at kjedekontorets behandling av «BonusFee» ikke var i overensstemmelse med regelverket Feilen hadde ingen effekt på den totale avgiften som var rapportert Fordi tidligere fradragsført inngående merverdiavgift var tilbakeført med tilsvarende det beløpet som ble oppgitt som minusbeløp i post 7

20 2015-625SFS – Veiledende uttalelse om avgiftsbehandlingen av bonuspoeng mv.

21 Avgiftsbehandlingen av bonuspoeng mv.
Et selskapet hadde inngått avtaler med flere samarbeidspartnere om en bonusordning Bonusordningen gikk ut på at kunder kunne opptjene bonuspoeng ved kjøp av tjenester fra bonusselskapet eller ved kjøp av varer eller tjenester fra ulike samarbeidspartnere Kundens opptjente bonuspoeng kunne benyttes som betaling ved etterfølgende kjøp av tjenester hos bonusselskapet Kunder som hadde valgt å knytte seg til ordningen var registrert som «bonusbruker», fikk opprettet en «bonuskonto» hos bonusselskapet Bonuspoengene ble godskrevet «bonusbrukeren» ved at samarbeidspartneren overførte verdien av bonuspoeng til kundens «bonuskonto» hos selskapet Bonusselskapet fakturerte samarbeidspartneren for verdien av kundenes opptjente bonuspoeng hos samarbeidspartneren

22 Samarbeidsavtale om bonuspoeng
Verdien av bonuspoengene Bonusselskapet Samarbeidspartner Opptjente bonuspoeng kan benyttes som betaling ved etterfølgende kjøp hos Bonusselskapet Kjøp av varer eller tjenester Opptjener bonuspoeng hos Bonusselskapet Kunder

23 Avgiftsbehandlingen av bonuspoeng mv.
Hva er riktig avgiftsgrunnlag ved opptjening og bruk av bonuspoengene? Spørsmålet var om bonuspoengene som opptjenes ved kjøp av ordinære varer eller tjenester hos bonusselskapet, eller hos selskapets samarbeidspartnere, var en rabatt som kunne redusere avgiftsgrunnlaget Hva er riking avgiftsbehandlingen av oppgjøret mellom bonusselskapet og samarbeidspartnerne Hva er riktig avgiftsbehandlingen ved salg og bruk av gavekort i form av bonuspoeng

24 Hva er avgiftsgrunnlaget når kunden mottar bonuspoeng ved kjøp av varer og tjenester fra Bonusselskapet Bonusselskapet Kunden Kjøpt varer eller tjenester Opptjent bonuspoeng Opptjente bonuspoeng er ikke en rabatt MVA skal beregnes av varens eller tjenestens fulle verdi

25 Hva er avgiftsgrunnlaget når kunden mottar bonuspoeng ved kjøp av varer og tjenester fra samarbeidspartnerne Bonusselskapet Samarbeidspartner Kjøp av varer eller tjenester Opptjener bonuspoeng, en rettighet hos Bonusselskapet Bonuspoengene er ikke en rabatt MVA skal beregnes av varens eller tjenestens fulle verdi Opptjener bonuspoeng hos Bonusselskapet Kunder

26 Avgiftsbehandlingen når en samarbeidspartner betaler verdien av bonuspoeng til selskapet
Verdien av bonuspoengene Bonusselskapet Samarbeidspartner En kunde har kjøpt varer eller tjenester og opptjent bonuspoeng Bonusbeløpene utbetales til Bonusselskapet Verdien av bonuspoengene ble ansett som vederlag for markedsføringstjenester

27 Avgiftsbehandlingen ved salg av gavekort på bonuspoeng
Bonusselskapet Kunden Kjøp av gavekort på bonuspoeng hos Bonusselskapet Det skal ikke beregnes MVA ved salg av gavekort MVA skal beregnes når gavekortet på bonuspoeng benyttes som betaling ved kjøp hos Bonusselskapet

28 Avgiftsbehandlingen når kunden benytter bonuspoeng til å betale for ulike ytelser fra selskapet
Bonusselskapet Kunden Ønsker å benytte gavekort på bonuspoeng hos Bonusselskapet MVA skal beregnes når gavekortet på bonuspoeng benyttes som betaling ved kjøp hos Bonusselskapet Gavekortet er ikke en rabatt som reduserer avgiftsgrunnlaget MVA skal beregnes av varens eller tjenestens fulle verdi

29 Peer.Sandborg@skatteetaten.no M: 98207079
M:


Laste ned ppt "Merverdiavgift – Praksis og erfaring"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google