Mellom normalitet og annerledeshet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkludering i skole og fritid
Advertisements

Fra ord til liv Mars 2011.
Barns rettigheter - personvern
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Noen resultater fra Cerebral parese registeret i Norge
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Kapittel 10: Litt om norsk musikk, kunst og litteratur på 1900-tallet
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
INSTITUTT FOR KLINISK MEDISIN
Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø
Språk og sosialisering
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
INTERNASJONALE ADOPSJONER I NORGE
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Introduksjonssenteret
INTERVJU SOM METODE VEKS II
SKOLE, BARN OG UNGE I ET SAMFUNN I ENDRING
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Norsk Nyfødtmedisinsk Norsk Nyfødtmedisinsk
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
Avdeling for Barn og ungdom, St Olavs Hospital
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Behandling av tvangslidelser - hvordan bedre effekten?
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Tiller videregående skole
Pilotprosjekt: ”Fysisk aktivitet som behandlingsmetode i ettervern og i poliklinisk behandling av personer med rusrelaterte problemer og psykiske lidelser”
Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007
Step 1: “State-of-the-art” Knowledge data base Step 2: Framework definitions Step 3: Project analysis Step 4: User requirements and priorities Step 7:
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
eksempel problemstilling
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
CEDAW og de deltidsansatte
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
Kjell Erik Øie Statssekretær
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Pust Liv eller død.
Kunstledelse Større og modigere enn noen gang Dr. oecon Grete Wennes Førsteamanuensis TØH/HiST.
Norsk nettverk for Forskning om Funksjonshemming 3. nasjonale forskningskonferanse Bergen, Oktober, 2008 Samhandling i klassen Dolva,
Oppvekst med funksjonshemming. Familie, livsløp og overganger
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Carina Fjelldal-Soelberg
«Ordinary kids»- Barn med funksjonsnedsettelser og erfaring fra eget hverdagsliv Kan merkelapper hemme inkludering? Mona Asbjørnslett, stipendiat (NIH),
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Normalitet. Normalitetens oppfinnelse - Lars Grue
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Normalitet. Normalitetens oppfinnelse - Lars Grue Problematisering, utdefinering eller omfavnelse? Per Solvang I:Eriksen,Thomas Hylland og Breivik, Jan-
Kjønn og etnisitet analytisk verktøy eller en tvangstrøye ?
Bør man ønske seg en fremtid uten døvhet? Bioetikk og medisinsk teknologi Patrick Kermit Mangfold og inkludering.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
Spectrum of Mutations in α-Mannosidosis
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Spectrum of Mutations in α-Mannosidosis
Tatjana Kielland Samoilow LNU 2019
Utskrift av presentasjonen:

Mellom normalitet og annerledeshet Per Solvang

Vensmoen åndssvsvakehjem og et møte med integreringens pionerer

Opplegg To studier av utviklingshemming To studier av beslektede grupper Døve: Funksjonshemming som etnisk minoritetsposisjon Annerledshetens vilkår Den personlige historien

Normalt og annerledes Det normale (og avviket) Annerledesheten Statistisk Normativt Medisinsk Annerledesheten ”Vi må gå bort fra normen og se på diversiteten i våre analyser av samfunnet, hvor alle sosiale eksistenser blir likestilt i et annenhetsperspektiv.” (Hakan Sicakkan, minoritetsforsker) Solvang, Per (2006). Problematisering, utdefinering eller omfavnelse. Om normaliteten, i Breivik, Jan-Kåre og Thomas Hylland Eriksen (red.). Normalitet. Oslo: Universitetsforlaget

Normaliseringsarbeid og ambivalens i norske bofellesskap Rom Tid Progressiv Immanent Normaliteten handler alltid om avvik Jobb og hjem Sandvin, Johans, Mårten Söder, Tone Magnussen og Willy Lichtwark (1998): Normaliserirngsarbeid og ambivalens. Bofellessakap som omsorgsarena. Oslo: Universitetsforlaget.

Ållateatern - mellom terapi og kunst Dagtilbud hjemlet i sosiallovgivningen Pressen ser kunstnerisk aktivitet Balansere Kulturell logikk Terapeutisk logikk Sauer, Lennart (2004) Teater och utvecklingsstörning. En studie av Ållateatern. Umeå: Umeå universitet, Institutionen för socialt arbete Ineland, Jens (2005) Logics and discourses in disability arts in Sweden: a neo-institutional perspective. Disability and Society 20: 749–762.

AD/HD og autensitetens ambivalens Middelklasseforeldre med gutter i ritalinbehandling (USA) Dilemma: Hva er det autentiske barn? Mødrene: Sitte stille på skolen (med behandling) eller herje rundt i helgene (uten behandling) Fedrene: Være god i sport (med behandling) eller være som far var (uten behandling) Singh, Ilina (2005) Will the “Real Boy” Please Behave: Dosing Dilemmas for Parents of Boys with ADHD. American Journal of Bioethics, Vol. 5 Issue 3, p34-47

Autismespektret Hva med å ikke kurere oss? Autister: Ønsker frigjøring til verdsatt annerledeshet Foreldre: Ønsker kurering til en verdsatt normalitet Solvang, Per (2005). Sykdom som ressurs. I Skolepsykologi, vol. 40, nr. 4, side 17–26 Palmblad, Eva (2002). Normality, confessions and identity, i Scandinavian Journal of Disability Research, vol. 4, nr. 2, side 95–117

Odd Nerdrum om å ha Tourette – Det er å ha diamanter i hjernen som lyser opp stier som ingen andre ser – Det er en annen stemme i et menneske, noe som ikke gir seg, det er noe ekstra. – Jeg fikk tilbud en gang om å gjøre noe med det, men jeg ville ikke. Jeg er så liveredd for fantasien min, den må jeg ta vare på, det er den jeg lever av. Jeg ser for meg at det å bli kurert er å bli et ganske alminnelig menneske, det har jeg ikke lyst til å være.

Døve: Omdefinering til minoritet Kulturelt fellesskap av døve Et døvt barn tilhører også døvesamfunnet Fra funksjonshemmede til språklig minoritet Norge: Nærmere samene enn blinde Breivik, Jan-Kåre (2002). Døve – funksjonshemmede eller kulturell minoritet?, i Tor Inge Romøren (red.): Usynlighetskappen. Levekår for funksjonshemmede. Oslo: Akribe Solvang, Per (2000). The emergence of an us and them discourse in disability theory, i Scandinavian Journal of Disability Reseach, volume 2, nr. 1, side 3–20

Annerledeshetens vilkår

”Er du helt mongo, eller…?” Ødeleggende skjellsordbruk eller ironisk dristighet?

Normalitetslengsel (Kåre Morten) Forsøk med annerledesheten (Maybritt)

Meg selv (Alopecia Universalis) Passere som normal (1976–1989) Annerledshet (1990–ca 2002) Inkludering i normaliteten (ca 2003– )

Men det normale er ikke alltid det beste Det er viktig å være normal Men det normale er ikke alltid det beste