Fagseminar 2011
Luftrom Ny luftromsorganisering. Point Merge System. Luftsportsbokser og bruk av disse.
Ny luftromsorganisering Utvidelse av kontrollert luftrom fra og med 7. april 2011. Områder som til nå er G-luftrom ("fritt") blir C- luftrom ("kontrollert"). Avtale mellom NLF og Avinor Oslo ATTC om bruk av luftrom innenfor Oslo AoR (Oslo og Farris TMA). Avtalen er "ferdig prutet"
Ny luftromsorganisering
Point Merge System, PMS Sekvenseringsleggene er sideatskilt med ca 2 nm, og vertikalt atskilte. Avstanden fra møtepunktet til ethvert punkt på sekvenseringsleggen er lik. Dermed kan range-ringene enkelt benyttes for å måle distansen og bestemme når nestemann i sekvensen skal svinges inn.
PMS I dette eksemplet er sekvensen Grått, Orange, Grønt, og Blått fly Når distansen til forangående er passe stor, blir grått fly svingt direkte møtepunktet. Range-ringene er her 5 nm fra hverandre.
PMS Samme teknikk benyttes for å bestemme når det blå flyet gis klarering direkte møtepunktet. Slik fortsetter sekvensen så lenge det kommer fly. Etter at flyene er svingt mot direkte møtepunktet justeres innbyrdes avstand ved hjelp av speedkontroll.
Luftsportsbokser Hopping innenfor TMA (f.eks demohopp) i henholdt til avtale mellom NLF og Avinor Oslo ATTC. Bakkestasjon ringer supervisor på Røyken. Enkeltflyvinger kan kalle opp på radio. Det blir vurdert av den ansvarlige flyveleder for aktuelt område om ønsket aktivitet er mulig. Hopping innenfor en aktivisert luftsportsboks avklares med ansvarlig bakkestasjon.
Bakkestasjoner, eksempler Lunde Flyplass tlf 47619757 radio 122,85 Notodden Flyplass tlf 94854344 radio 118,80 Hvittingfoss tlf 46504566 HG/PG Hokksund Flyplass tlf 48175195 radio 122,175 Hamar Flyplass tlf 91187921 radio 130,270