SOS 6507 – Prosjektoppgave • Navn på oppgaven: – Hvilken betydning kan Web 2.0 og Entreprise 2.0 ha for sosial nettverksbygging og kulturdannelse? • Arbeidsverktøy.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Idrettshall og uteanlegg Kantine
Advertisements

Web 2.0 og Bibliotek 2.0 Frode Pettersen – Vårmøte 8.mai 2007.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2012 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2010.
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Et helhetlig barnevern i Oslo
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Bedrift IMF EMF Kunder Ansatte Interaktiv markedsføring.
Linux.
Coaching og mentale prosesser
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Frontlinjeserivce
WEB 2.0 Tor Erik Gregersen. Fremdriftsplan •Drømmen •Begrep •Kjennetegn •Treenigheten Web 2.0 •Eksempler •Konsekvenser / endringer.
Begrenset redigering “Klubbjournalister” For web ansvarlig klubb.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
Teknologi og forskningslære
Informasjonssikkerhet – en forutsetning for elektronisk forretningsdrift “Sikkerhet i programvareindustrien” Guttorm Nielsen Utviklingsdirektør SuperOffice.
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
10. Organisasjoners effektivitet
11. Legitimitet og makt Påstandene:
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
Facebook Deling av applikasjoner, bilder, lenker, sider,videoer.
Utviklingsøkologiske modell
Kommentarer til dataingenørstudiet ved HiØ Februar 2011.
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Norgesuniversitetet:
UNINETT-konferansen 1. – 3. oktober 2013
Løsning hos RSH Norge En gjennomgang av løsning hos Reitan Servicehandel Norge Edvard Gundersen – ProfitBase AS Løsningsarkitekt.
Kjære forskere! Dere er invitert til øya Engia i forbindelse med prosjektet IEA – Energi for framtida. Som dere kanskje skjønner har dere en viktig jobb.
” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
SharePoint Server 2007 Office Communications Server 2007 Exchange Server 2007 Windows Server 2003 Office 2007 Hovedprosjekt 17E Installasjon, konfigurasjon.
v/Bård Henry Moum Jakobsen
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Hvorfor Katalog Harald Tveit Alvestrand
Testing og testbruk Espen Egeberg.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
And Together. Free your energies Tormod Fjeldberg/Nina Borgersen 11 th February 2011 ”Jentekveld” ved VGS.
E-handel? E-markedsplass? E? Erik Svendsen Spesialrådgiver Oppland fylkeskommune Hva inneholder begrepene? Hva betyr begrepene? Skisse til foredrag Geolokkonferansen.
Konvergens Teorier og begreper Hypoteser. Mål for kurset og prosjektoppgavene Forenet konkret og teoretisk forståelse av konvergens- prosessen (hva angår.
Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Personlige medier og sosiale nettverk Marika L ü ders, PhD-student.
Informasjon om fagvalg på Eikeli vgs. Fagvalget gjøres elektronisk på Fagvalget åpner 29.1 og stenger 4.2 kl Elevene.
Facebook ● Sosialt nettsamfunn. Stikkord: Applikasjoner Bilder Deling av media Venner Videoer Visuelt grensesnitt Morsomt? Nostalgisk? Tidsfordriv? Hva.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Digitale medier 19 januar 2017.
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Brukbarhetstesting og feltstudier
Ressursfokus vs mangelfokus
Gode venner som hjelper andre
Agora en Samhandlingsverktøy for UH-Sektoren
10. Organisasjoners effektivitet
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Seniornett Norge             Det glemte gullet – ingen har mer kapital og tid enn eldre, og de er på nett. Hvordan kan du utnytte dette til din fordel?
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

SOS 6507 – Prosjektoppgave • Navn på oppgaven: – Hvilken betydning kan Web 2.0 og Entreprise 2.0 ha for sosial nettverksbygging og kulturdannelse? • Arbeidsverktøy for oppgaven – Skype & Wiki • Studentene: og

Nye medier • Nye medier forenkler nettverksbyggingen, men er avhengig av aktiv deltagelse • Nye medier kan ses på både som teknologi- og som kommunikasjonsplattform • Vi velger å bruke interaksjonsplattform som samlebegrep, siden vi er inne i interaksjonssamfunnet • Brukeren er her i fokus. Ikke teknologien

Web 2.0 som begrep • Tim O’Reilly (2005) definerer Web 2.0 som: ”Applikasjoner” som legger til rette for interaktiv informasjon, samspill og samarbeid på nettet Tim O’Reilly • Web 2.0 som brukerdrevne interaktive nettjenester • Fra Web 1.0 til Web 2.0 (fra teknikk til bruker) – Publikasjonsplattformer, med vekt på innhold • Wiki, Blogger • Apper: Eks NSB, Posten og Service apper fra Stat/Kommuner – Sosiale media plattformer • Utnytte nettverksgoder, ref Arne Krokan – Andre har fordeler av at jeg kommer inn i nettverket – Fører til ny organisasjonslogikk (mer åpent og gir fellesgoder) • Effekten av Web 2.0 er avhengig av aktive deltagelse for å kunne utvikles som interaksjonsplattform Content publication platforms Social Media Platforms: Network effectsc

E 2.0 & A.20 info • Enterprise 2.0 (E2.0) – Nye sosiale SW plattformer innen bedrifter eller mellom bedrifter/partnere/kunder – Mye likt som Web 2.0 • Arbeidsliv 2.0 (A2.0) – Arbeidsliv 1.0 vs 2.0 • Bruk av Wiki, kompetansedatabaser og blogger som hjelpemiddel på jobb -> er ikke alene om oppgaven • Raskere og bedre avgjørelser kan tas, da flere hjelper til med oppgavene. • Det handler om å bryte ned ”siloer” i organisasjoner

Sosialisering og kulturdannelse • Vår hypotese: Dess flere som aktivt deltar og bruker Web 2.0 og E2.0, dess større er sannsynligheten for at bedriftskulturer vil kunne påvirkes og endog endres • Sentral teori henter vi fra: – Bø & Schieflo • Sosialisering/Sosiabilitet – 1) ønsket om å høre til – 2) et potensial til å inngå forpliktende relasjoner – Jakobsen & Thorsvik • Dannelse av kultur som en læreprosess – Schein • Dannelse av bedriftskultur – Hislop, et al. • Læreprosessen

Oppsummert • Vi vil i oppgaven legge vekt på den formen for sosialisering / nettverksdannelse som foregår internt i bedrifter og mellom bedrifter • Vi er spesielt interessert i hvordan interaksjonen kan påvirke læreprosessen og/eller kulturdanningen • Vi mener at bruk av E2.0, Web 2.0 og A2.0 kan bidra til å påvirke og endre kulturer A tag cloud with terms related to Web 2.0Web 2.0