Forelesning 19: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Dagens tema: vitenskapsskoler introduksjon til forskningsmetoder.
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Grunnlagsproblemer i statsvitenskap
3. seminar i “Grunnlagsprobblemer i statsvitenskap” Carl Henrik Knutsen, 9/ Karl Popper: The Logic of Scientific Discovery.
Kvantitativ forskning
Kvalitativ metode i markedsforskning
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Forelesning 17: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 11: Kants Teoretiske Filosofi
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Forelesning 14: Kants Etikk
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Forelesning 8: Descartes
Forelesning 8: Middelalderen
Forelesning 7: Vitenskap fra Aristoteles til Galen
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Forklaringstyper i historievitenskapen
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Undring Tro Viten.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Forskningsopplegg og metoder
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Regresjon Petter Mostad
Forelesning 5 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Introduksjon - positivisme
Kræsjkurs Del Ii Hypotesetesting
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
ARK september. ”Jeg har en teori om…” Eksempler på problemstillinger i arkeologi: Introduksjonen av jordbruket Hvordan forstå den paleolittiske.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Darwins oppfatning Linnés oppfatning.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kvalitative og kvantitative metoder
Utforsking 1 Økt 1.3.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Kapittel 7: Hypoteseprøving
SIV : Ett gjennomsnitt Kapittel /12/2018 Fred Wenstøp.
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning 19: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser Narve Strand

Det er lett å ramse opp vitenskaper (fysikk, geologi, biologi, o.s.v.) MEN:

Hva er Vitenskap? Hva er det som gjør noe til vitenskap? Har vitenskap særlige kjennetegn? Kan vi gi et rasjonelt forsvar for vitenskap og framskritt?

Vitenskapsfilosofien Beskjeftiger seg med disse spørsmålene Prøver å forstå grunnlaget for vitenskapelig aktivitet og Bedømme metoden(e) som brukes Datamateriale: Vitenskapshistorien!

Grekerne og Den Vitenskapelige Revolusjonen Vitenskapen er kritisk (jmf. L1-6 forelesning 2) Vitenskapen er ikke bare abstrakt men ofte kontraintuitiv Vitenskapen støtter seg mest på (i) matematiske modeller, (ii) kontrollerte eksperiment, (iii) teknikk (teleskop o.s.v.)

Dette gjør oss istand til å skille vitenskap fra myter, religion, hverdagserfaring MEN: Er all vitenskap sånn? Bruker all vitenskap samme metode? Gir den oss helt nøyaktig og sikker kunnskap?

Biologien Charles Darwin (1809-1882) Utviklingslæra: Artene har oppstått gradvis over milliarder av år gjennom mutasjon og naturlig utvalg Verken observeres direkte eller bevises gjennom kontrollerte eksperiment!

Fysikk i det 20. århundre Relativitetsteorien Kvantefysikken Fysikken gir oss ikke nødvendigvis helt nøyaktig eller sikker viten heller

Deduktive Argument Slutte fra noe generelt: (1) Alle mennesker er dødelige (2) Sokrates er et menneske (3) Sokrates er dødelig For formelt. I beste fall: Organisere hva vi allerede vet, ikke redegjøre kunnskapservervelse

Induktive Argument Slutte til noe generelt: Observasjon, eksperiment enkelttilfeller → allmene lover, sannheter

Induktive Slutninger Fra mange enkelttilfeller Sannsynliggjør at generell utsagn, lov er sant/riktig

NB! Viktigst: Isolere, utelukke det tilfeldige, minske variasjon, ikke utelukke enhver tvil eller logisk mulighet

J. S. Mill Si noe om dette Samvariasjonsmetoden (”method of concomitant variation”) Galileos skråplanforsøk

Forskjellsmetoden (”method of difference”)

Samsvarsmetoden (”method of agreement”) NB! Viktigst for MILL: Forskjellsmetoden.

NB. Korrelasjoner, ikke årsak/virkning egentlig NB! Korrelasjoner, ikke årsak/virkning egentlig. Statisk, ikke nødvendig sammenheng

Problemer Hva er relevante faktorer, hva ikke? (Post hoc, ergo propter hoc) Ikke etablere sammenheng mellom symptom og ukjente faktorer Induksjonsproblemet (Hume)

Hypotetisk-Deduktive Metode (HDM) Viten oppnås og forsvares v/ anta og teste hypoteser!

OPPSKRIFT HDM: Lag en hypotese for fenomen X Avled en testbar konsekvens (prediksjon) Test; se om denne foreligger (a) Hvis ikke → hypotesen forkastes (b) Hvis → ”korroborer”

Eksempel: Einsteins gravitasjonsteori HVIS gravitasjon = → SÅ lysstråler fra fjerne stjerner fordreid fordreininger i rommet av solens gravitasjonsfelt Observert av Eddington v/ solformørkelse i 1919!

HDM vs ADM Ikke-formal viten (vs. Aristoteles og Euklids geometri) Formulere H, mest mulig generell Formulere H klart, hvilke andre H avhengig av Framdeles mulig m/ hypotetisk-deduktivt system av ikke-nødvendige, ikke- innlysende sannheter

HDM og Deduktiv-Nomologisk Forklaringsmodell Svar på et hvorfor-spørsmål Bruke abstrakte vitenskapelige prinsipper forklare konkrete, hverdagslige fenomener

Tre kriterier (Carl Hempel) (1) Konklusjon (”explanandum”) følge logisk fra premiss (”explanantia”) (2) Alle premissene sanne (3) Minst en allmenngyldig lov

Skjema Explanans: Universell(e) lov (er): L¹…Lⁿ Randbetingelse(r): C¹…Cⁿ Explanandum: E, beskrivelse hva som skal forklares L1: Loven om legemers oppdrift C1: Legeme A større egenvekt enn vann, B mindre E: A synker, B ikke NB! Også forutsigelse

FLAGGSTANGEKSEMPLET: Allmenngyldige lover: L1: Lys beveger seg i rette linjer L2: Trigonomiens lover Partikulære fakta: F1: Solas høydevinkel er 37° F2: Flaggstanga er 15 meter høy → Skyggen er 20 meter lang

Problemer: SYMMETRIPROBLEMET RELEVANSPROBLEMET

Rimelighetsargument (”Inference to the Best Explanation”; ”Abduksjon”) Slutte ved noe (1) Det er bare smuler igjen av osten i spiskammeret (2) Krafselyder ble hørt fra spiskammeret i går natt (3) Derfor, osten ble spist av en mus Det vi slutter ved: Det som er mest rimelig, normalt

EKSEMPEL 1: Darwins utviklingslære Evolusjon: Mutasjon + naturlig utvalg = Ikke eneste mulige: Beste forklaring av data

Kritikk abduksjon Det vi slutter ved (rimelige, normale): Kommet til ved induksjon! Appell til verdier (enkelhet, påholdenhet) for å velge mellom mulige forklaringer enten: (a) Ikke nok ekskludere alle andre alternativ (b) Avhengig av antagelse av at naturen er sånn

Spørsmål: Finnes det én metode eller slutningsform (algoritme) for all vitenskapelig aktivitet? Er det mulig å gi et rasjonelt forsvar for vitenskap og framskritt egentlig?