Høyttenking om hvit vs. rød akvakultur

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Konkurransearena for fersk torsk i Europa NCE partnerskapskonferanse 16. juni 2009 Markedsanalytiker Ove Johansen, Eksportutvalget for fisk.
Advertisements

Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Samiskopplæring i Nordland
Miljømessig fotavtrykk fra havbruksnæringen
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
Markedsmuligheter Russland Presentasjon Skalldyrkonferansen Stavanger 3. november 2009 Svein Ruud, adm. dir Troika Seafood.
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
– Løsningen er kunnskap: Verdiskaping – hvem, hva hvor? Et innovativt Nord-Norge Markedsinnovasjon er og merke- varebygging i Nord-Norge; hvordan få det.
Hummer på Kvitsøy - status
HVORDAN BEHANDLER VI FJERNVARMEKUNDER Julemøte fjernvarmeforeningen IREN AANONSEN RAMBØLL ENERGI Alternative title slide.
Fhl Vestnorsk 0311 Kjell Bjordal EWOS-GRUPPEN
MARKEDSBASERT FORVALTNING Stein Ivar Steinshamn Senter for fiskeriøkonomi SNF.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
Forvaltning av PD ; er dagens regelverk godt nok ? Havbrukskonferansen AqKva, Stord, Paul Negård Mattilsynet Nasjonalt Senter for Fisk og Sjømat.
NCE Aquaculture - partnerskapskonferanse Bodø, juni 2009 Noen resultater fra EuroCod Frode Alfnes og Kyrre Rickertsen.
Morten Hyldborg Jensen Aker Seafoods ASA
Program for partnerskapskonferanse Thon Hotel Nordlys, Bodø juni 2009.
Alle valg har konsekvenser! Etikk og omdømmebygging
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Det spanske saltfiskmarkedet og mulighetene for norske bedrifter.
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
MARING Ett dusin viktige forutsetninger for suksess i norsk marin ingrediensindustri SINTEF Havbruk Miniseminar i Oslo, 21. april 2008, Jostein Refsnes,
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Oppsummering av FOU - prosjekt
”Brukerstyrte forskningskvoter”
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Strategi for en miljømessig bærekraftig havbruksnæring
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Fiskeindustrien i Lofoten
Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Havbrukspolitikk for økt norsk konkurransekraft Aqua Nor 9. august 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Gjensidige, AquaNor august 2005.
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Norwegian Ministry of Fisheries ”Tromsø–regionens marine fremtid” Fredag 23 mai 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Marketing BMW – M5. Vårt mål med oppgaven er: -Hvorfor selges det ikke flere av denne bilen i Norge? -Hva kjennetegner dem få som kjøper en slik bil?
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
”Næringsklynge fra Tromsø til Oslo - hvordan er det mulig?” - Erfaringer fra ei havbruksklynge i Nordland Nordområdekonferansen 2007 Bjørn G. Nielsen –
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Utnyttelse av restråstoff i Myre Havn
Oppsummering av FOU - prosjekt
Markedsføring.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Jobbe - Leve - Bo i Grenland - det urbane Telemark
VERDENS BESTE VERTSKAP
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

Høyttenking om hvit vs. rød akvakultur NCE Aquaculture, Bodø, 17. juni 2009. Jostein Refsnes

Mye å lære av rødt! Men læringen må være reflektert og faglig forankret. Rødt oppdrett fortsatt i en tidlig fase i en industriell vekstutviklingskurve Torskeoppdrettet i en meget tidlig fase (pionerfase) Men lakseoppdrettet ligger foran torsk. Fordel for torsken.

4 fokus 1. Biologi Lang vei til målet frisk fisk og rask vekst 2. Drift Åpenhet! Erfaringsutveksling! Benchmarking! 3. Fôr Forsammensettingen - undervurdert i forhold til kravet om vekst, sykdom, smak, utseende 4. Markedsstrategi Torskeoppdrettets strategiske plattform mye svakere (faglig sett) enn lakseoppdrettet

Redd torsken! Referere til: ulønnsomme selskaper, vedtaket i Råfisklagets Representantskapsmøte, investorenes skuffelse og ikke minst viktig vinterens krise I vill torsknæringen.

Oppdrettstorsken og villtorsken – skjebnefellesskap Mye mer hånd i hånd enn knyttneve mot knyttneve! Oppdrettslaksen og villaksen har et skjebnefellesskap! (omdømmet, forholdet til vill, konkurranse mot annen mat) For en meget sjelden gang så er jeg enig med dagens fiskeriminister Helga Pedersen. Sitat fra Råfisklagets Representantskapsmøte i Tromsø før pinse: ”Strategien for oppdrett av torsk må være at villtorsk og oppdrettstorsk utfyller hverandre”.

Både norsk vill torsk og norsk oppdrettstorsk trenger: Bedre motstandskraft i markedet Erobre ”revir” i nye markeder

Torsk = Commodity, men må det nødvendigvis være slik ”til evig tid”? Svar 1: Nei, norsk torsk har allerede for mange, mange år siden beveget seg bort fra ”ingenmannsland” (ref. klippfisk, tørrfisk, SKREI). Svar 2: Ubehandlet norsk torsk (fersk, blokker, fileter, o.a.) ender fort opp i ”hvitfiskgruppa” og dermed i ”ingenmannsland” hvor pris er avgjørende.

Commodity kjenntegn Underlagt andre krefter enn egne Markedssvingninger for commodities følger gjerne loven om ”tilbud og etterspørsel” Har liten motstandskraft mot konkurranse fra substitutter En commodity blir ofte medlem av ”den gemene hop” , anonym og et ”me too” produkt Egenskaper som smak, tekstur, kvalitet, utseende, emballasje og opprinnelse har liten eller ingen betydning.

Påstand: Det er fullt mulig å bringe en commodity ut av ”ingenmannsland”! Godt eksempel fiskebransjen: Norwegian Salmon (både B2B og B2C)

Løsningen = de-commoditizing the commodity): Commodity må få kjennetegn og beskrivelser som gir identifikasjon og egenart Kombinere facts og følelser Utfordringen i kommunikasjonen med markedet er å fortelle en god historie som vil bli husket Oppfatning = Virkelighet x Kommunikasjonen (jklgroup)

Status norsk torsk anno 2009 I 2008 og ikke minst vinter 2009, i skreiens måneder, så opplever norsk torskenæring en gedigen nedtur Finanskrise og kredittusikkerhet forsterker problemene Kundemotstand mot eskalerende torskepriser har øket Etterspørselen minsker generelt Kvoteøkning i Norge gir større tilbudsvolum Island selger torsk til lave priser Konkurranse fra lavprisarter som Alaska Pollock, Tilapia og Pangasius Uklar markedsstrategi vill vs. oppdrettet torsk

Norsk torsk mangler motstandskraft i markedet! Unntak: Merkearbeidet med ”Le Skrei” – et godt forsøk på å skape et spesielt segment – et eksempel til etterfølgelse 20 MNOK i 2009 i ekstra krisetiltak er slett ikke nok til å reise kjærringa. Vi trenger en langplan basert på en ny strategisk plattform og større økonomisk innsats i markedsarbeidet.

Ny posisjonering i markedet av norsk torsk Mønster fra laksenæringen (lære!) Arbeidet med ny posisjonering må følge en plan som inkluderer en god måte å analysere og konkludere på og som følger verdikjeden. Modellen inkluderer minimal konfrontasjon mellom vill og oppdrett (Oppdrettet bør bli ”Villtorskens venner”)

Vill vs. oppdrett Oppdrett av torsk har et fundamentalt forskjellig utgangspunkt enn oppdrett av laks. Vill-laks – nesten borte, luksusprodukt Vill-torsk – i ”massevis”, ikke luksus, i 2009 tvert imot (lave priser) Konklusjon: oppdrettstorsken vil måtte bli et supplement til vill. Dette utgangspunktet må legges til grunn for argumentasjon og utforming av det strategiske posisjoneringsarbeidet.

posisjonering av norsk torsk forpliktende nettverk Byggeklosser i ny posisjonering av norsk torsk Kunde 3 Kjennetegn Torskebedriften/ forpliktende nettverk 2 Kjennetegn Norsk torsk 1 Kjennetegn

Byggekloss 1 (Norsk Torsk): Grunnmuren i ny posisjonering av generisk norsk torsk Målet med å bygge grunnmuren er å posisjonere norsk torsk i en egen klasse Norsk torsk skal skaffe seg et eget ”revir” lengst mulig bort fra ”hvitfisk-segmentet” Argumentasjonen kan referere seg til 2 dimensjoner: Torskens ”hardware” (fakta) Torskens ”software” (systemer, følelser) Referansene bør være aktuelle, moderne og etterspurt internasjonalt

Norsk Torsk software(byggekloss 1) 2 aktuelle referanser: Bærekraft (forvaltningen) Mattrygghet (hygieneforskrifter, kontroll, Mattilsynet) God mattrygghet = GOD SMAK

Bærekraft – ikke mote, men alvor Oppdrett (kfr. FKD) Vill Forurensing vannkvalitet Generisk cross over oppdrett-vill Produksjon av fôr, ingredienser (MSC?) Sykdomsspredning til vill Arealbruk langs kysten Prosessering av restråstoff (biprodukter) ”G.O. Saars” – forskningsbasert kartlegging av biomasse Fartøybestemmelser Kvoter Kontroll Kystvakt

Mattrygghet Oppdrett Vill Referere til norsk forvaltning som har som mål å sikre mattrygghet Bestemmelser og forskrifter som angår oppdrett av torsk Dokumentere mattrygghet gjennom hele verdikjeden (sporing, geografi). Mattilsynet God smak! Referere til norsk forvaltning som har som mål å sikre mattrygghet Bestemmelser og forskrifter som angår vill torsk Dokumentere mattrygghet gjennom hele verdikjeden (sporing, geografi). Mattilsynet God smak!

posisjonering av norsk torsk forpliktende nettverk Byggeklosser i ny posisjonering av norsk torsk Kunde 3 Torskebedriften/ forpliktende nettverk 2 Norsk torsk Kjennetegn: Bærekraft Mattrygghet 1

Selskapet/nettverket forpliktende nettverk Posisjoneringskjennetegn i byggekloss 2 (eksempler): Patent, teknologi, kapasitet, emballasje, tracingsystem, geografi, m.m.m. Tjenestetilbud,service, reklamasjonspraksis, salgsbetingelser, firmakultur Egen logo, eget merkenavn Torskebedriften/ forpliktende nettverk 2 Norsk torsk 1 Kjennetegn: Bærekraft Mattrygghet

Andre aktuelle referanser/posisjoneringselementer for torskeselskapet (byggekloss 2, selskap/nettverk) Næringsverdi Omega-3 innhold (råvare til tran) Smak & aroma Hvitfargen (skalareferanse a la Roche fanen) Tekstur Utseende Fangst/oppdretts-område (region) God fraktlogistikk markedet (for eksempel Luleå-Incheon, Marco Polo banen) Referere til sliden foran (byggekloss nr. 2). Ikke plass til å vise alt på denne sliden!

Struktur og forpliktende samarbeid SALGS- OG MARKEDSSELSKAP SLAKTING OG PRIMÆRPROSESSERING DRIFTS-KONSEPTER ADMINISTRASJON, VEDLIKEHOLD OG INNKJØP KONTRAKTSPARTNERE SETTEFISK KLEKKERI AVL KVALITET & DOKUMENTASJON PRODUKTUTVIKLING & FoU REKRUTTERING & KOMPETANSE-UTVIKLING Råvare, halvfabriakt, industriprodukter, forbruker FINANSIERING AV PROSJEKTER 23

Nordlaks 3 2 1 Sysco Food Service Portico® + Norwegian Salmon (EFF) TruFresh inside 3 Nordlaks TruFresh® IceBerg® 2 Norwegian Salmon (EFF) 1

Oppgave for NCE Aquaculture Sette ”forpliktende samarbeide” på sakskartet Utrede organiseringen av 2 eller flere torskeoppdretts-selskaper i Nordland i et forpliktende samarbeid. Basere samarbeidet på juridisk forpliktende avtaler, ikke for mange samarbeidsområder i starten Skape enighet om en ny markedsstrategisk plattform Skape forståelse og aksept for at norsk torsk må markedsføres ekstraordinært i de neste 3 år ”Bearbeide” mulige finansieringskilder (EFF, Råfisklaget, Innovasjon Norge, Regionsutvalget Nord Norge, fylkene, m.fl.)

Forslag til utforming av ny posisjonering av norsk torsk (byggekloss 1)

Bygge videre på dagens logo for norsk sjømat Hva er det helt spesielle med den norske logoen? Ikke engelsk, men norsk ord ! Fortsette med det!!

Kommunikasjonsstrategien : introdusere norske ord internasjonalt og la disse ord bli nye kjennemerker Vi må gjøre akkurat det samme som utlendingene gjør hele tiden i Norge!

Eksport/import av utenlandske kjennetegn i matbransjen Pizza Kebab Taco Hamburger Entrecote Spaghetti Wienerschnitzel Sushi Bacalao Sashimi

Hvilke norske ord kan utlendinger lære seg? Norge (er allerede benyttet i logo) Norsk (lett å si, er brukt bla.a. i USA) Torsk (det nye int. ordet for den norske torskestammen!) Tusen Takk! (noe av det første en utlending med stolthet og glede lærer seg)

Norsk Torsk – Tusen Takk!

Norwegian Salmon

Norsk Torsk Tusen Takk!

Tusen Takk Torsk from Nordland Norway Regional tilnærming Tusen Takk Torsk from Nordland Norway

Ny selskapsregistrering i Brønnøysundregisteret The Tusen Takk Torsk Company A/S

Tusen takk for meg!