Satsing på ungdom, dataspill og digitale tjenester Drammensbiblioteket/Popkult
Ungdomstilbud ved bibliotek Merkevarebygging av ungdomstilbud Popkult som nasjonal modell for ungdomssatsing ved bibliotek Etter pausen: utlån av e-bøker og lesebrett
Vil ”ungdomskroken” til livs
Ungdomstilbud på nett (Molde)
”Ungdomskroken” på åpningsdagen
Starter spillsatsing i 2007 Innkjøp av spillkonsoller Spillarrangementer
Hvorfor trenger vi spill på biblioteket? Dataspill ikke lenger en nerdete gutteromshobby De første generasjonene spillentusiaster er allerede i ferd med å bli voksne Ønsker å ta dataspill som kulturuttrykk på alvor Sidestille dataspill med øvrige kulturutrykk Blant ungdommens viktigste referansepunkt Endre bibliotekets image
Praksis på Drammensbiblioteket Utlån over skranke til bruk i bibliotek Hjemlånsordning fra 1. juni Innkjøp via Spaceworld og Biblioteksentralen Satser på sosiale konsollspill, det direkte læringsaspektet ikke viktig Keep it simple! Overholder aldersgrenser Fifa 11 på hylla samme dag som den kom i butikken
Popkult 2-årig prosjekt 2008-2010 Plassert under barne- og ungdomsseksjonen på Drammensbiblioteket fra budsjettår 2011 Eget mediebudsjett Ny leder og ansettelse av ungdomskonsulent på biblioteket Jobber mot større bevisstgjøring om våre tilbud i målgruppa Økt bruk av sosiale medier
Hva gjør vi? Opprettholder og utvikler et aktuelt og relevant medietilbud for ungdom og unge voksne på biblioteket: - Fantasy - Tegneserier - Ungdomslitteratur, også på engelsk (+ lydbøker og DVD) - Dataspill - Faglitteratur for ungdom Arrangerer treffpunkter for målgruppen Blogger, anbefaler og er aktive på Facebook Samarbeider med øvrige kommunale og kulturelle instanser Deler kunnskap og erfaringer med andre bibliotek
Fast arrangement: Spillnatt Spillnatt 8, mars 2011: Historisk tidlig utsolgt Snakkis i miljøet Stor interesse på Facebook Stadig lavere aldergruppe Spillnatt oppe for revurdering
Eksterne samarbeidspartnere
Årets hit: Dance central (Xbox kinekt)
Dataspill for demente NB-støttet prosjekt for Drammensbiblioteket 2011 Utvikle biblioteket som en sosial inkluderingsarena for eldre med demens Bidra til bedre livskvalitet og helse for eldre i en tidlig demensfase Forberede utviklingen av spill for denne brukergruppen Bidra til å bygge broer mellom generasjoner ved bruk av spillteknologien
Tilbake til ungdommen: - Vi er unge lenger enn før
Popkult-hylla Fagbøker for ungdom Subkultur, særinteresser og populærkultur Bøker de ikke forventer å finne i et bibliotek. Nest høyest omløpstall på Drammensbiblioteket etter tegneseriehylla Mote Kampsport Gatekunst Politikk Grafisk design Biografier
Flere ungdomsarrangementer Biblioteket er også en møteplass Popkult rendyrker både smale og populære interesser, og åpner øynene til nye miljøer Ungdom leser og lærer på sine premisser Vise at vi er oppdatert på ungdomskultur
Vampyrkveld under Litteraturuka Arnfinn Pettersen med foredrag om vampyrens historie Inviterte laiv-miljøet i Drammen Ca 50 deltakere «Bannlyste» Twilight-vampyrene Resulterte i videre samarbeid med laiverne
Harry Potter-vorspiel Timene før midnattspremieren 18. november Foredrag og høytlesning av Torstein Bugge Høverstad Harry Potter-quiz Utkledningskonkurranse Alder: ca 11-35 Ca 80 deltakere
Dataspillkurs i vinterferien Samarbeid med Interkultur og Ravn studio Gratis for deltakerne Lærte dataspillets grunnprinsipper og designet egne spill 17 deltakere
Kurs i aggressivt korsstingbroderi For unge voksne Ironi og nostalgi 7 deltakere (maks 10) Sær og smal suksess
Satsing på tegneserier Prosjekt for høst 2011 God tegneserie-samling Innkjøp blant annet via Outland Godt medium for leselyst og inngang til litteraturens verden
Virker det? Nye lånere i alderen 14 – 20: 2007: 385 2008: 633 2009: 1333 2010 1048 Omløpshastighet: 2010 Popkult-hylla: 2.23 Playstation 3-spill (dagslån) 99.41 Xbox 360-spill (dagslån) 67.18 Tegneserier 3.63 Ungdomsbøker 1.97
Hvor henter ungdom informasjon fra? - Jeg visste ikke at det var Litteraturuke i Drammen før jeg så det på facer’n jeg.
Sosiale medier www.popkult.dbib.no Popkult på Facebook
Visuell kommunikasjon Flere plattformer = behov for klarere profil
..Så vi ble venner med Viskom Høyskolestudium i visuell kommunikasjon på HiBu, hvor bachelorstudenter velger seg et prosjekt. Tre studenter ser avdelingen utenifra og smelter sammen våre ønsker med sin visjon og spisskompetanse Avdekket at kun 2 av 50 i målgruppen har et forhold til Popkult som merkevare Koble sammen tilbudet på web og fysiske rom, samt øke bevisstheten blant målgruppen Ønsker å spisse målgruppen til 15-25 år (tidligere 15-35 år)
Fra dette: Bloggen het BibPop (frem til august 2010) Et mylder av logoer og farger
Til dette: Hovedlogo Støttelogo
Fra dette:
Til dette:
Øvrige produkter
Popkult opp på nasjonalt nivå Tildelt midler fra Nasjonalbiblioteket Lage modell for å enkelt kunne implementere Popkult-avdelinger i andre bibliotek Samarbeidsbibliotek: Fredrikstad og Molde Fysisk og nettbasert ressurssenter for bibliotek som ønsker å satse på ungdom «Konsulenttjeneste»
«Masse kids i vår målgruppe i Popkult i dag «Masse kids i vår målgruppe i Popkult i dag. Gamingkids som står i ring, datakids som nerder, slengemedleppakids som slenger med leppa, flinkiskids som gjør lekser og noen forvirrakids som virrer rundt – alt i en relativt gemyttlig og harmonisk symbiose med andre lånere og ansatte. Og Topp blir som vanlig lest i filler» - Sitat kollega Øyvind Svaleng
Utlån av e-bøker og lesebrett
Hva er e-lån? Utlån av ebøker fra biblioteket I første omgang: via en nettside (utlånsportal) Dekryptering skjer på lånerens datamaskin via abobe digital edition Tilknyttet vanlige lånekort Boka leveres ikke tilbake - den slutter å virke
Pilotprosjekt Nasjonalt pilotprosjekt for utlån av ebøker (støttet av NB) I første omgang: norsk skjønnlitteratur 2009: lukket pilottesting 2010: utlån til vanlige lånere 2011: utlån til nettbrett, og kobling mot bibsyst Buskerud-prosjekt: Drammen, Kongsberg og Nore og Uvdal Teknisk leverandør: CappelenDamm/digitalbok.no
Hvorfor skal vi gjøre dette? vårt hovedmål er å skaffe lånerne gode vilkår vi skal gjøre informasjon og litteratur tilgjengelig for alle, på best mulig måte vi forstår at de som produserer innholdet skal ha betalt, og vil være med på å finne en god forretningsmodell for e-lån vi skaper gode lesere og vi markedsfører bøker
Erfaringer så langt Alle lesebrett utlånt på to dager (65 stk.) I starten: venteliste på brett Ca. 1200 utlån av ebøker så langt (kun 50 titler) Utlån av lesebrett - lav terskel for å prøve Stor andel menn blant lånerne av lesebrett
Vil du vite mer? Sjekk ut ebok.dbib.no Prosjektleder Dag Erlend Lohne Mohn dag.mohn@bfk.no
Takk for meg popkult.dbib.no dbib.no flickr.com/photos/drammensbiblioteket/ youtube.com/user/drammensbiblioteket Popkult på Facebook lene.hovi@drmk.no