Større fokus på ledelse i toårig teknisk fagskoleutdanning Ørsta 15. og 16. august 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Kvalifiserende moduler i fagskolen
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Gruppearbeid Nasjonal plan for fagskolen er en overordnet beskrivelse av næringslivets kompetansebehov for det aktuelle fag(området). Planen forventes.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Læreforutsetninger: Fagbrev og 2 års praksis fra TIP programmet
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Landsorganisasjonen i Norge
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Nytt fra NUTF Rektor Terje Bogen. Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har hittil i 2010/2011 gjennomført fem utvalgsmøter Hovedagenda.
Livet som fagskolestudent
EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Status for Kunnskapsløftet
Didaktiske analysekategorier
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
FAGSKOLEUTDANNING.
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
Rektor Terje Bogen og koordinator Bård Inge Thun
Plangruppeledersamling Flyporten Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk.
1 Nasjonal plan for toårig teknisk fagskoleutdanning skal synliggjøre nasjonal standard på arbeidslivets behov for kompetanse på nivå praktisk rettet tertiærutdanning.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
LUB og nasjonale planer
Rapportering til Lånekassen Fagskoler 30. og 31. januar 2013
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Forkurs, TRES og Y-veien
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
RFF, FFU, NHO/NI, NHO/BNL, LO/FLT, NITO/Tekna, UDF, NSOF/DNM, NR 2 møter siden forrige konferanse (nov + feb) 3 gjennomgående tema: 1.Faglig ledelse (18.
Revisjon av nasjonale planer Nasjonalt Utvalg (for toårig) Teknisk Fagskoleutdanning (NUTF) Grunnlag for nasjonale planer er forskriftsendringen i 2003.
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Veien videre etter VG2 Elektro.
Faglig ledelse, hva er det?
Kompetanse for framtiden
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Medarbeiderundersøkelse Universitetet i Stavanger 2009
STAVANGER OFFSHORE TEKNISKE SKOLE
Are Solli og Kristian Ilner
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Datainnsamling i SO i dag
Utskrift av presentasjonen:

Større fokus på ledelse i toårig teknisk fagskoleutdanning Ørsta 15. og 16. august 2013

• LØM-emnet har hittil gitt det generelle og teoretiske grunnlaget innen ledelse, organisasjon og økonomi. Slik vil det fortsatt være. • Sirkelen på neste lysbilde, som tar utgangspunkt i kompetansebehovet i en elektroinstallasjonsbedrift, har gyldighet langt ut over dette.

Dagens status • Den grønne sirkelen blir godt ivaretatt i dagens toårige fagskole. • Den gule sirkelen blir godt ivaretatt med hensyn til de tekniske områdene, men blir mindre godt ivaretatt i forhold til ledelse. • Den røde sirkelen krever nå arbeidsliv, direktorater/tilsynsmyndigheter blir betydelig styrket.

LØM og ledelse • Ledelsesteorier og organisasjon er behandlet under LØM-emnet. En trenger derfor ikke nok et frittstående ledelsesemne. For at studentene ved de ulike fordypningene skal kunne oppnå et (for arbeidslivet) tilfredsstillende læringsutbytte innen faglig ledelse, kreves det at den kompetansen de har ervervet seg gjennom LØM-emnet kombineres med faglige lederutfordringer knyttet til relevante tema i fordypningsemnene, med sterkt fokus på internkontroll og kvalitetssikring. Det er denne typen faglig ledelse som blant annet DSB etterspør.

Vurdering i ledelse • Læringsutbyttebeskrivelsen(e) for ledelse innen fordypningsemnet utformes så konkret(e) og målbar(e) at de(n) ved vurdering av emnet gir tydelig utslag. Har ikke studenten oppnådd fastsatt læringsutbytte i emnet, stryker studenten i emnet. Karakteren sier bare i hvor stor grad læringsutbyttet er oppnådd.