Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Friluftsliv i endring - tanker rundt oppkjørte løyper. Av Lars Verket -
Advertisements

Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Alkohol | fotball.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
1 Brønnsikkerhet - oppsummering Hovedpunkter fra dagens foredrag: • Kontinuerlig oversikt over brønnenes integritet og barrierer er mangelfullt • Komplekse.
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
2. mars Hva er problemet?  Kommunale-/interkommunale avfallsselskaper får ikke løpende hentet/kvittet seg med EE-avfall –Skaper store problemer.
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling for særskilt utvalgte sykkelbyer på Vestlandet Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Hilde Thygesen ergoterapeut og sosiolog NETF seminar
CAKE Session no. 2 Du kan delta i en ulykke – eller stoppe den.
Hvorfor arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring i sykepleietjenesten? Hei –Temaet i denne presentasjonen handler om hvorfor det er viktig å prioritere.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Muntlige presentasjoner
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Mappemetodikk.
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Work shop mars 08 ide utvikling
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Hvordan forholder vi oss til stille avvik?
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
CAKE session no. 12 Hva er CAKE egentlig?. Sist CAKE session Den første i en serie på 3 som handler om storulykker Hvilke storulykkerisiko kjenner vi.
CAKE Q2 Awareness og etterlevelse Workshop: Denne gang ber vi om at resultet fra denne sendes onshore. Svarene fra denne workshop skal danne grunnlag for.
TETRA-forum Trondheim brann og redningstjeneste
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Melhus Fotballakademi VELKOMMEN TIL SPILLERMØTE G
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Til tjeneste Lions Norge Gode venner som hjelper andre.
CAKE session no. 10 Stille avvik og veien videre i CAKE.
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
Grunnleggende pedagogikk,
CAKE session no. 3 Læring og erfaring.
Cake Q3 Storulykke 1.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
CAKE session no. 8 Do your worst. Så langt … Forrige CAKE session var et samarbeid med Hands On Safety- kampanjen Vi fikk mange gode innspill, og de sender.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
KOMMUNIKASJON.
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
CAKE En sterkere HMS-kultur
Fyrtårnprosjekt Individuell Plan Kongsvinger og Eidskog Kommune i samarbeid med Sykehuset Innlandet HF Kongsvinger.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
REVISJONSOPPGAVEN.
SNAKKER VI OM………..? Fortid eller Framtid Tradisjon Det vi skal skape Historie Begrensninger eller Resultater Pengemangel Mål Ressursknapphet.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Profesjonelle læringsfellesskap
Valgfag innsats for andre
CAKE Q2 Dønn tilstede/ TOTAL Awareness
«Den gode timen på Saltvern»
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Velkommen til grunnopplæring for koordinatorer
Workshop for u-10 og u-12 Mandag 6/
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3 CAKE session no. 6 Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3

Igjen: Hva er stille avvik? Bevisst ubevisst? Hva kjennetegner prosedyrer vi bryter? Gjelder det for alle – for noen få – eller alle? Stille avvik er et brudd på en prosedyre som har utviklet seg til en fast praksis

Så langt … Stille avvik 1: Hvilke stille avvik har vi? Vi har mange stille avvik Alle er potensielt farlige, men noen er farligere enn andre Stille avvik 2: Hvorfor har vi stille avvik? Vi har avvik fordi det er mer praktisk, og alle gjør det på den måten Vi ønsker ikke å gripe inn. Det har alltid gått bra, og det gjør det nok en gang til. Stille avvik 3: Hva kan vi gjøre for å stoppe dem? Vi har 3 krav til organisasjonen og ledelsen Vi har 3 krav til oss selv (crewet) En stille avvik-rapport vil bli tilgjengelig for alle etter denne session.

Nå vil vi at det skal stoppe … Reduksjon og / eller fjerning av alle stille avvik, krever at vi engasjerer oss på alle nivå Organisatorisk / ledelses- nivå Crew / praktisk nivå Personlig nivå

Dette kan stoppes! Organisatorisk innsats Hva trenger vi fra organisatorisk nivå / ledelsen for å redusere eller fjerne våre stille avvik? Eksempel: Synlig ledelse / bedre ledelse Bedre og flere prosedyrer Bedre / mer / annet utstyr Ansvarsforhold Kunnskap

Dette kan stoppes! Kollektive innsatser Hva trenger vi å forandre med crewene våre for å redusere eller fjerne stille avvik? Eksempler: Respekt og kommunikasjon Bedre planlegging og forberedelser Økt bruk og respekt for sikkerhetsverktøy

Dette kan stoppes! Individuelle innsatser Hvilke personlige innsatser trenger vi? Eksempler: Sterkere fokus på oppgaven Planlegging Sørge for at du har oppdatert kunnskap Være oppmerksom på andres sikkerhet

Work Shop For å redusere eller fjerne stille avvik vil vi presentere følgende krav: 3 krav til organisasjonen / ledelsen 3 krav til oss selv (crewene)