PRESENTASJON AV utviklingsplanEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Elevsamtalen i Færder videregående skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Noen utfordringer for skolene
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
På vei mot ny utviklingsplan
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Mål for elevrådskoleringen:
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Horten videregående skole
Foreldremøte vg3 Onsdag
«Ny GIV» Åssiden vgs Dag Siljan rektor
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Melding om aktivitet og kvalitet i videregående opplæring Asbjørn Skogum.
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Vurdering for læring på Linderud skole
Elevundersøkelsen 2013 – 7. trinn 7. trinn (12-13) 7. trinn (13-14) 1. Motivasjon og mestring 1.1 Motivasjon 4,064, Mestring 3,884, Faglig.
Kapittel 14 Simulering.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Cafédialog – elevmedvirkning
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Prosjektet: ”Drammenskolen, Norges beste skole” Formannskapet 1
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Ta fag fra videregående skole
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Arbeidsmiljøundersøkelse 2011
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Arbeid med den profesjonelle organisasjon INNHOLD: 1)Kjennetegn for profesjonelle medarbeidere. Vedtatt av skolens lederteam mandag 20. desember. 2)Kjennetegn.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Cafédialog – elevmedvirkning
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON EKSAMENSRESULTATER UNDERVISNING/ORGANISERING VURDERING OG OPPFØLGING ELEVENES ARBEIDSMILJØ /
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Lokal arbeidstidsavtale
Horten vidergående skole
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Arbeidsmiljøundersøkelsen 2008 Arbeidsmiljøundersøkelsen 2008 Sentrale oppfølgingtiltak Wenche H. Nilsen HR direktør.
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Utskrift av presentasjonen:

PRESENTASJON AV utviklingsplanEN Horten videregående skole 2011 - 2014 PRESENTASJON AV utviklingsplanEN

Vår visjon: KUnnskap gir muligheter Våre verdier: Medvirkning - Læring - Utvikling Vår visjon: KUnnskap gir muligheter

Husregler Vi møter presis til timene. Vi har PC’n lukket når timen begynner. Vi holder fokus på faget i timene. Vi spiser ikke i timene. Vi rydder alltid opp etter oss.

Den profesjonelle organisasjon Profesjonell klasseledelse Profesjonelle medarbeidere Profesjonelle elever Profesjonelle ledere

Utviklingsmål Vi skal være en utviklingsorientert organisasjon som bygger vår virksomhet på en felles visjon og et felles verdigrunnlag. Vi skal gjennom tydelig ledelse bidra til økt læringsutbytte for skolens elever. Vi skal differensiere og tilpasse opplæringen slik at elevene ut i fra sine forutsetninger blir motivert til og oppnår så gode resultater som mulig. Vi skal samarbeide om å kvalitetssikre elevenes opplæring og skape en god vurderingskultur. Vi skal kvalitetssikre medarbeidernes individuelle kompetanse innen IKT for å videreutvikle den pedagogiske bruken av verktøyet. Vi skal videreutvikle en teamorganisert arbeidsform som legger til rette for økt samarbeid, refleksjon og erfaringsdeling 17. november 2010

Våre satsingsområder bygger på resultater fra skoleforskning Kunnskap gir muligheter! Våre satsingsområder bygger på resultater fra skoleforskning

Dansk Clearinghouse for Utdannelsesforskning 2010 Den profesjonelle organisasjon Resultatene forbedres i skoler der: Ledere er tilgjengelige for lærerne og er opptatt av deres utvikling. Ledere bruker tid på pedagogisk ledelse og er veiledere for lærerne i praksisfeltet. Læringsmiljøet er trygt og velorganisert, og samarbeid med foresatte prioriteres. Skolekulturen fremmer gode relasjoner mellom lærer/elev og mellom lærere / andre ansatte. Skolelederen utviser sterkt lederskap ift læreplaner og undervisning, i samarbeid med lærerne. Læreren er og blir den viktigste faktoren ift eleven læring (relasjonskompetanse, didaktisk kompetanse og klasseledelse) http://www.dpu.dk/aktuelt/nyheder/nyhed/artikel/11_forhold_fremmer_skoleelevers_indlaering/ http://www.dpu.dk/aktuelt/nyheder/nyhed/artikel/paedagogisk_skoleledelse_fremmer_elevers_indlaering/

Qvortrups forskning ift våre satsingsområder: Hva bidrar til bedre elevprestasjoner? Gode skoler styrker sin innsats gjennom god teamorganisering. Team skal baseres på felles forståelse, åpenhet og tillit. Arbeidsdeling er vesentlig slik at ikke alle skal gjøre det samme. Teamledelse gir bedre resultater for elevene. Tydelig og samstemt klasseledelse gir bedre resultater for elevene. (Lars Qvortrup, Det ved vi om skoleledelse, Dafolo, 2011) Team Klasseledelse

Hatties forskning ift våre satsingsområder: Hva bidrar til bedre elevprestasjoner? Hattie: Elevens egenvurdering (Self-reported grades) Effektstørrelse 1.44, stor effekt Rangert som nr 1 av i alt 138 variabler Hattie: Formativ evaluering med vekt på læringsstrategier og læringsprosesser (Providing formative evaluation) Effektstørrelse 0.90, stor effekt Rangert som nr 3 av i alt 138 variabler Hattie: Feedback Effektstørrelse 0.73, betydelig effekt Rangert som nr 10 av i alt 138 variabler Hattie: Relasjon lærer – elev (Teacher-student relationship) Effektstørrelse 0.72, betydelig effekt Rangert som nr 11 av i alt 138 variabler (John Hattie, Visible learning, Routledge, 2009) Vurdering Elevoppfølging Feedback

Prosjekter HVS 2011 - 2012 Skoleutviklingsprosjekt, tildelte midler fra Utdanningsavdelingen: Utvikle Teknologi og forskerlinje VG2 Skoleutviklingsprosjekt, tildelte midler fra Utdanningsavdelingen: Bedre karakterer i matematikk - Digital tilnærming i praktisk matematikk Nasjonalt prosjekt: Vurdering for læring 2011- 2014

Helhetlig opplærings-løp Den profesjonelle lederen Den profesjonelle medarbeideren Positiv organisasjons-kultur Rekruttering

Helhetlig opplæringsløp Strategiområde VFK 1: Satsingsområder (kvalitetskjennetegn): Elevoppfølging Elevvurdering Alternative læringsarenaer Helhetlig opplæringsløp

Helhetlig opplæringsløp Strategiområde VFK 1: Tiltak for satsingsområde Elevoppfølging: Dreiebok Profesjonskjennetegn for profesjonelle elever Oppfølging av minoritetsspråklige Leksehjelp Ressursteam Helhetlig opplæringsløp

Den profesjonelle eleven Læringsmiljø Læringstrykk Holdninger Atferd

Kunnskap gir muligheter! Vårt verdigrunnlag: Medvirkning - Læring – Utvikling Kjennetegn for profesjonelle elever er vedtatt av elevrådet mandag 24. januar 2011.

Helhetlig opplæringsløp Strategiområde VFK 1: Tiltak for satsingsområde Elevvurdering: Vurdering for læring Fullført og bestått Fraværsoppfølging Helhetlig opplæringsløp

Helhetlig opplæringsløp Strategiområde VFK 1: Tiltak for satsingsområde Alternative læringsarenaer: PTF og ressurser på Horten Ressurs Helhetlig opplæringsløp

Den profesjonelle lederen Strategiområde VFK 2: Satsingsområder (kvalitetskjennetegn): Klasseledelse Lederutvikling Personalledelse Den profesjonelle lederen

Den profesjonelle lederen Strategiområde VFK 2: Tiltak for satsingsområde Klasseledelse: Husregler Elevmedvirkning Profesjonskjennetegn for profesjonell klasseledelse RESPONS Den profesjonelle lederen

Profesjonell klasseledelse Elevoppfølging Læringstrykk Holdninger

Kunnskap gir muligheter! Vårt verdigrunnlag: Medvirkning - Læring – Utvikling Kjennetegn for profesjonelle ledere er vedtatt av lederteamet mandag 28. mars 2011.

Den profesjonelle lederen Strategiområde VFK 2: Tiltak for satsingsområde Lederutvikling: Dreiebok for ledelse Lederutviklingsprogram Den profesjonelle lederen

Den profesjonelle lederen Strategiområde VFK 2: Tiltak for satsingsområde Personalledelse: Profesjonskjennetegn for den profesjonelle leder Den profesjonelle lederen

Den profesjonelle lederen Ledelse Planlegging Kulturbygging Utvikling Personaloppfølging

Kunnskap gir muligheter! Vårt verdigrunnlag: Medvirkning - Læring – Utvikling Kjennetegn for profesjonelle ledere er vedtatt av lederteamet mandag 20. desember 2010.

Den profesjonelle medarbeideren Strategiområde VFK 3: Satsingsområder (kvalitetskjennetegn): Teamarbeid Pedagogisk bruk av IKT Medarbeiderutvikling Den profesjonelle medarbeideren

Den profesjonelle medarbeideren Strategiområde VFK 3: Tiltak for satsingsområde Teamarbeid: Klasseteam og fagteam Den profesjonelle medarbeideren

Den profesjonelle medarbeideren Strategiområde VFK 3: Tiltak for satsingsområde Pedagogisk bruk av IKT: Kompetanseplan for IKT Den profesjonelle medarbeideren

Den profesjonelle medarbeideren Strategiområde VFK 3: Medarbeiderutvikling Profesjonskjennetegn for den profesjonelle medarbeider Den profesjonelle medarbeideren

Den profesjonelle medarbeideren Holdninger Samhandling Kvalitetsarbeid Organisasjonskultur

Kunnskap gir muligheter! Husk at Medarbeidere = alle ansatte på HVS! Vårt verdigrunnlag: Medvirkning - Læring – Utvikling Kjennetegn for profesjonelle ledere er vedtatt av lederteamet mandag 20. desember 2010.

Positiv organisasjons-kultur Strategiområde VFK 4: Satsingsområder (kvalitetskjennetegn): Felles verdigrunnlag Arbeidsmiljø Læringsmiljø Positiv organisasjons-kultur

Strategiområde VFK 5: Satsingsområder (kvalitetskjennetegn): Rekrutteringsprosessen Rekruttering

Kunnskap gir muligheter! resultatoppfølging

Vi følger våre resultater: Karakterer (SP og eksamen) Fullført og bestått Avbrudd Fravær Elevundersøkelsen HKI Respons Sykefravær

Resultater HVS – politiske styringsmål 1.1 Fullføre og bestå: Elever med sluttkompetanse i skoleåret MÅL 2009 MÅL 2010 MÅL 2011 RES 2009 RES 2010 RES 2011 69 % 70 % 73 % 72,9 % * 1.2 Sluttet vgs: Andelen som avbryter vgs i skoleåret MÅL 2009 MÅL 2010 MÅL 2011 RES 2009 RES 2010 RES 2011 4,1 % 4,0 % 3,9 % 7,5 % 6,0 % 2. Læringsmiljø: 2.1. Mobbing RES 2009 RES 2010 RES 2011 Andel elever som opplever seg mobbet 14,7 % 16,9 % 16,2 % Andel elever som opplever seg mobbet av lærer 10,9 % 12,0 % 11,3 % Andel elever som selv har mobbet medelever 16,5 % 17,3 % 15,5 %

2. Læringsmiljø: 2.2. Elevmedvirkning RES 2009 RES 2010 RES 2011 Andel elever som opplever at de i mange eller flere fag får medvirke 18,5 % 20,6 % 21,7 % 2. Læringsmiljø: 2.3. Uro i klassen RES 2009 RES 2010 RES 2011 Andel elever som opplever at lærer alltid, svært ofte og ofte må bruke mye tid på å få ro i klassen 25,5 % 25,6 % 22,4 %

3. Karakterer MÅL 2009 MÅL 2010 MÅL 2011 Mål 2012 Mål 2013 RES 2009 0,01 0,02 0,04 0,05 0,00 -0,10 MÅL 2009 MÅL 2010 MÅL 2011 MÅL 2012 MÅL 2013 RES 2009 RES 2010 RES 2011 Snittkarakter tverrfaglig eksamen, lokalgitt yrkesfag (Vg2) 3,68 3,69 3,70 3,71 3,72 3,60 Snittkarakter matematikk yrkesfag Vg1 (MAT1001), standpunkt 3,18 3,20 3,22 3,24 3,26 3,10 Snittkarakter matematikk studieforberedende Vg1 (MAT1011), standpunkt 4,14 4,15 4,16 3,14 3,21

4. Fravær Snitt antall fraværsdager/ Timer for skoleåret HORTEN VGS (10-11) HORTEN VGS (09-10) HORTEN VGS (08-09) Dager Totalt 11,3 11,1 6,3 Klokketimer Totalt 29,8 29,6 19,9 Periode Snitt HORTEN VGS (10-11) HORTEN VGS (09-10) HORTEN VGS (08-09) T1- Dager 5,26 5,06 5,03 T1 - Timer 12,29 12,82 12,61 T2 - Dager 5,83 5,76 6,11 T2- Timer 16,86 15,95 18,38 Antall dager 0-10 11-15 16-19 20-> Antall elever HORTEN VGS (10-11) 680 166 84 160 HORTEN VGS (09-10) 681 137 81 157 HORTEN VGS (08-09) 923 92 38 69

NR UTFORDRING/ TEMA SEKTOROVERGRIPENDE RESULTATMÅL VFK MÅLTALL 2010 2011 2012 2013 2014 1 Sykefravær Sykefravær i organisasjonen er på et akseptabelt nivå 6,00 % 2 Ansatte med ikke-vestlig bakgrunn Andel nytilsatte med ikke-vestlig bakgrunn 9 % 10 % 3 Personalpolitikk Andel ansatte som uttrykker at virksomheten har svært god personalpolitikk 53 % 56 % 60 % 65 % 4 Tillit til ledelsen Andel ansatte som har tro på de avgjørelser som tas av virksomhetens leder og ledergruppe 64 % 66 % 68 % 70 % 5 Endringskultur Andel ansatte som uttrykker at endring og omorganisering gjennomføres på en planlagt og systematisk måte 50 % 55 % 6 Medarbeider-tilfredshet Totaltilfredshet hos ansatte 78 % 79 % 80 % 81 % 7 Medarbeider-samtale Andel ansatte som i løpet av siste år har hatt medarbeidersamtale med sin leder 90 % 95 % 8 Mobbing Andel ansatte som har lagt merke til om noen er blitt utsatt for mobbing eller trakassering på arbeidsplassen 8 % 7 % 9 Lederavtale Andel ledere tom virksomhetsledere, som siste år har inngått individuell lederavtale med sin leder. Avtalen skal være revidert hvert år og skal inneholde mål og resultatkrav til lederen 100 %

HKI - Påstander målt for energi Samlet for Horten vgs 2010/2011 Driver Påstand Høst 2010 Mål Avvik Fokus Jeg vet hva som forventes av meg på jobben 4,4 4,5 -0,1 Ressurser Jeg har de nødvendige ressurser til å mestre jobben 3,8 -0,7 Talent Jeg har anledning til å gjøre det jeg er best til hver dag på jobben 3,7 4,0 -0,3 Ros Noen (min leder eller andre) har i løpet av siste uke gitt meg ros og anerkjennelse for godt utført arbeid 3,5 -0,5 Omsorg Noen (min leder eller andre) bryr seg om meg som person 4,2 +0,7 Læring Noen (min leder eller andre) har oppmuntret meg til å videreutvikle meg 3,3 -0,2 Total skår (147 respondenter) 23,1 24,0 -0,9